Dertig dagen kreeg de Israëlische regering om de humanitaire situatie in Gaza te verbeteren. Anders dreigt Amerika een deel van de wapensteun aan het land terug te schroeven. Morgen loopt het ultimatum af, terwijl de situatie eerder slechter dan beter lijkt te worden.
Zal mij benieuwen welke zeer stevige maatregelen Amerika nu weer gaat treffen.
De Verenigde Staten zeggen de militaire steun aan Israël niet beperken of stoppen. Dat meldt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ondanks het verstreken ultimatum van Joe Biden. Daarin moest Israël binnen dertig dagen de hulpstroom naar Gaza verbeteren.
I rest my case
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Lijkt het je geen goed idee om dit topic zo veel mogelijk te beperkten tot alleen "internationaal recht"?
Wat je doet "news-posten" is niet helemaal ongerelateerd aan dit onderwerp maar eigenlijk doorbreek/onderbreek jij met het posten van zulk nieuws (en links) de conversatie van Mus, Peter_1 en Bonjour (door wellicht een zijtak op te zetten die resulteert in conversatie wat we al tig keren op het forum gezien hebben in de afgelopen 12 maanden),
Zomaar een suggestie.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Lijkt het je geen goed idee om dit topic zo veel mogelijk te beperkten tot alleen "internationaal recht"?
Wat je doet "news-posten" is niet helemaal ongerelateerd aan dit onderwerp maar eigenlijk doorbreek/onderbreek jij met het posten van zulk nieuws (en links) de conversatie van Mus, Peter_1 en Bonjour (door wellicht een zijtak op te zetten die resulteert in conversatie wat we al tig keren op het forum gezien hebben in de afgelopen 12 maanden),
Zomaar een suggestie.
Sorry, je hebt gelijk. Bovenstaand bericht kan verwijderd. Het ging mij uiteraard meer om het bericht ervoor: De relatie Israël/ICC: viewtopic.php?p=646987#p646987
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour schreef: ↑12 nov 2024 14:33
Uiteindelijk moet dit conflict eens stoppen want het heeft al veel te lang geduurd. En dan hebben alle betrokkenen recht op een fatsoenlijk veilig leven. Dan is Gaza te klein om een bestaan op te bouwen. Zoek maar eens uit wie er dan land moet afstaan.
Er zijn twee mogelijkheden:
1: Je gaat met een internationale (westerse) troepenmacht de boel forceren en grondgebied weer eerlijk verdelen (dit zal vragen om gedwongen verplaatsing van bijv de kolonisten op de WestBank).
2: We steunen Israel nog meer dan wij nu al doen, en dealen met het gegeven dat de Palestijnen hebben verloren.
Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste. Alleen punt is wel een beetje dat de Palestijnen ons weinig te bieden hebben.
Je vergeet een derde mogelijkheid namelijk: de staat Israël erkend dat manier waarop ze tot stand is gekomen niet geheel en al koosjer was, ze erkend dat ze de oorspronkelijke bewoners van dat gebied onrechtmatige hebben gedeporteerd, het erkent dat ze de Palestijnse burger systematisch discrimineert en tot derderangsburgers heeft gemaakt met lege rechten enz, enz. Wanneer ze dat hebben gedaan kunnen we op weg naar een één staten oplossing waarin ook de Palestijnse burgers zonder onderdrukking en discriminatie een gelijke stem in het parlement krijgen en dus mogen mee regeren in de regering, want voorals nog voor zover ik begrepen heb is dat in de hele geschiedenis van de staat Israël nog nooit mogen gebeuren vanwege achterdocht en aanverwante nare zaken. M.a.w. de staat Israël zou zich eens moeten gaan beseffen en/of erkennen hoeveel kwaad bloed er is gezet met mbt de handelswijze van de verschillende westerse landen ( daar bedoeling mee dat de Arabische bevolking/staten serieus mee hadden moeten nemen waar ze dat meer dan vermoedelijk niet gebeurd is )mbt tot de voorgenomen stichting van een nieuwe staat, nog voor deze staat uberhaubt van de grond werd getild. Zolang die erkenning er niet is zie geen enkele oplossing, hoe dan ook, werken.
Peter_1 schreef: ↑12 nov 2024 14:00
Waarom is er zoveel emotionele betrokkenheid bij dit conflict? kan iemand mij dat uitleggen?
Ik wil best een poging doen hoor.
WO2, wat met de Joden gebeurde "nooit weer", meeleven met prestaties van Israël en de verdediging, integratiekwestie, vrij sterke band met Israël, heel grote PVV, VOC WIC gevoel hier, Zwarte Piet kwestie, en dan wat Israël nu doet met een volkje en daarbuiten, kortom die wolk van emotie zo ongeveer.
Toch?
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Peter_1 schreef: ↑12 nov 2024 14:39
1: Je gaat met een internationale (westerse) troepenmacht de boel forceren en grondgebied weer eerlijk verdelen (dit zal vragen om gedwongen verplaatsing van bijv de kolonisten op de WestBank).
2: We steunen Israel nog meer dan wij nu al doen, en dealen met het gegeven dat de Palestijnen hebben verloren.
Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste. Alleen punt is wel een beetje dat de Palestijnen ons weinig te bieden hebben.
Waarom is er zoveel emotionele betrokkenheid bij dit conflict? kan iemand mij dat uitleggen?
WO2, wat met de Joden gebeurde "nooit weer", meeleven met prestaties van Israël en de verdediging, integratiekwestie, vrij sterke band met Israël, heel grote PVV, VOC WIC gevoel hier, Zwarte Piet kwestie, en dan wat Israël nu doet met een volkje en daarbuiten, kortom die wolk van emotie zo ongeveer.
Toch?
Nee. Niet echt. Want de heftige emoties komen vooral van Pro-palestina. Ook onder de autochtone bevolking
Peter_1 schreef: ↑12 nov 2024 14:39
Toch?
Nee. Niet echt. Want de heftige emoties komen vooral van Pro-palestina. Ook onder de autochtone bevolking
O ja, die had ik er ook bij kunnen zetten, maar ik wil niet vervelen.
Paletina is een gruwel en dat is dat voor mij. Verdedigen mag, maar verdelgen niet.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 13 nov 2024 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R. schreef: ↑13 nov 2024 11:45
Toch?
O ja, die had ik er ook bij kunnen zetten, maar ik wil niet vervelen.
Dat is een gruwel en dat is dat voor mij. Verdedigen mag, maar verdelgen niet.
Daarbij, de pro-Israel houding komt voornamelijk van hard-rechts. Heb niet het gevoel dat die zoveel op hebben met Joden. Hoogstens dat Joden dit keer geluk hebben, dat hard-rechts moslims nog meer haat.
Nederland zal het arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof (ICC) tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, de Israëlische voormalige minister van Defensie Yoav Gallant en Hamas-leider Mohammed Diab Ibrahim al Masri (ook wel bekend als Mohammed Deif) uitvoeren.
"In a post on X, Arkansas Republican Sen. Tom Cotton decried the ICC as a "kangaroo court" and called Karim Khan a deranged fanatic."
"Woe to him and anyone who tries to enforce these outlaw warrants," Cotton wrote. "Let me give them all a friendly reminder: the American law on the ICC is known as The Hague Invasion Act for a reason. Think about it."
Hoeveel is dit ons als Nederland eigenlijk waard...