200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HJW
Diehard

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door HJW »

Joris schreef: Waar komt bij jullie toch het beeld vandaan dat ik een naïef jochie bent wat net uit z'n luiers is gekropen en niks anders kent dan de christelijke wereld, en leeft op een soort roze wolk waarin iedereen lief en knuffelig is?
Ehm.....door je posts op dit forum.
Je geeft zelf aan niets anders te kennen dan de christelijke wereld. Je bent niet op de hoogte van atheïsme, boeddhisme, hindoeïsme, islam etc.
En over christenen heb je een zeer roze wolk waar je op leeft, getuige je volgende uitspraken:
Zodra je dat als christen hebt aangenomen, begint je groeiproces om een beter mens te worden, dit gaat automatisch.
Als christen ben je dus geënt op God, en ben je dus bezig om een goed mens te zijn
je wilt uit liefde de wil van de Vader doen, de armen, gevangenen bezoeken etc. etc.
die iemand in zijn kunsten wil laten vallen. Daar zijn christenen niet op uit.
Allemaal zeer stellige uitspraken over christenen, zonder enige nuance. Je hebt het hier dus over 2,2 miljard mensen.
Als die allemaal het bovenstaande zouden doen, dan zag de wereld er heel anders uit.
Door deze uitspraken wek je sterk de indruk dat christenen lief en knuffelig zijn,

Daarnaast meet je zeer sterk met twee maten:
je vraagt de mensen hier om de mogelijkheid van een liefdevolle God open te houden. Maar zelf weiger je pertinent de mogelijkheid van een liefdevolle Shiva.
Je vraagt dus iets van anderen, waarvan je zelf zegt: dat ga ik absoluut niet doen.

Je hebt daarnaast de neiging om jezelf heel schappelijk op te stellen, maar sommige uitspraken zijn daarmee in tegenspraak:
je geeft aan dat homo's net zo behandeld moeten worden als hetero's. Echter, je stelt tevens dat homo's die niet praktiseren wel eens een rijker leven kunnen hebben dan homo's die wel praktiseren.
Maar datzelfde stel je niet bij hetero's.
Je maakt dus wel degelijk onderscheid. En zo schappelijk is het dan allemaal ook weer niet.

Ik gun je van harte al je ervaringen.
Maar wat je de mist ingaat, is dat je jouw ervaring tot de algemeen geldende norm hebt gemaakt.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Joris schreef:Beste dat beloof ik,
Ik vind je post heel aardig van je, echt, maar helaas sla je de plank volledig mis. Ik dank je wel voor de moeite die je hebt genomen om je post te plaatsen, want je heb overduidelijk het beste met me voor. Dank daarvoor! groet!
Geen dank Joris.
Je hoeft mij niet te antwoorden.
Als je jezelf maar eerlijk antwoord geeft.

Je vroeg of ik het zelf heb meegemaakt.
Nee, ik zelf niet.
Maar jouw gedrag en woorden zijn niet uniek.
De manier waarop gelovigen evangeliseren is immers herkenbaar.
Je bent niet enige en daarom is jouw verhaal te herkennen.

En nu je dan wel reageert, geef eens antwoord op mijn eerdere vragen aub.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Neemt voor de rest niet weg dat ik je bijdragen met grote intresse gelezen heb!
Leuk om te lezen!
Maar sorry, als die hard gelovige en nu ex gelovige kan ik niets met iemand die zegt de Bijbel te geloven, maar niet te begrijpen, die zegt te discussieren met atheisten, maar hun drijfveer niet kent, die zegt ik geloof gewoon en laat mij in mijn waarde! Ik heb me trouwens vanaf het begin al afgevraagd wat je hier doet! Uitgenodigt ben je niet, of toch wel? Bewuste keuze? =P
Je hoeft de Bijbel ook niet van voren naar achteren te kennen om te kunnen geloven en een relatie met God te kunnen hebben. Ik heb een relatie met God, en God heeft prachtige dingen voor me gedaan, toen ik nog minder van de bijbel wist dan nu. Daarom voel ik ook geen noodzaak om de bijbel van voren en naar achter te kennen. Ik kan gewoon met God praten, en Hij hoort me.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Waarom altijd die God die zich aan niemand, buiten jou om dan, niet openbaard?
Dit is een geloofsuitspraak van jezelf.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

1. Wat weet jij van de natuur van God?
1.Die kan je lezen in de bijbel (God is licht, in Hem is geen duisternis, etc. etc.) en dus in geloof aannemen, en leer je vervolgens kennen in relatie met Hem.
2.Hoe weet je dat rust van God komt?
2.Er is algemene rust. Rust na inspanning, rust na het sporten bijvoorbeeld, en rust in de Heilige Geest. Het diepe vertrouwen dat God je draagt, en je veilig bij Hem bent. Rust wat van God komt, van de Heilige Geest. Christenen kunnen dit zo nu en dan ervaren, het is heel anders dan rust na sporten. Of de rust als je in je armen van je partner ligt. Maar dat kan je alleen snappen als je het hebt ervaren. Als je het wilt ervaren, moet je eerst geloven dat het bestaat. Geloven dat de Heilige Geest bestaat, kan alleen als je ook gelooft dat God bestaat, de christelijke God, de christelijke leer, etc. etc.
Oftewel, eerst in geloof aannemen, dan de ervaring.
3.Hoe kom je erbij dat God vrede geeft?
3. Ervaring en geloof. Geloof en ervaring.
4.Wat heeft God in jou opgebouwd?
4. Dat ik nog meer bereid ben om Hem te dienen, mijn relatie met Hem is verdiept, en al deze twee dingen maken van mij een rijker en gelukkiger mens en beter mens.
5. Wat is er positief aan God?
5. Wat niet? Het is een keuze te geloven dat God liefde is, en Licht. (zoals in de bijbel staat)
Hoe kom je erbij God liefdevol is?
Geloof en ervaring. Ervaring en geloof.
Ik kan hier wel het tegendeel gaan aantonen maar daar ga je toch niet op in, dus graag je eigen stellingen eerst onderbouwen.
Kortom ik heb geloofd en ik heb ervaren. Ik heb ervaren en daardoor geloof ik nog meer.

note: Door een problematisch verleden keek ik op een bepaalde manier naar mensen. Hoe ik naar mensen keek, kleurde ook mijn beeld naar God. Veel mensen realiseren zich dit niet. Het vergt introspectie om dat te leren zien. Was ik wantrouwend naar mensen, dan was ik dat ook naar God. Vond ik mensen hard en liefdeloos, en heb ik hardheid en liefdeloosheid ervaren, dan geloofde ik dat God ook wel zo zou zijn. Het is natuurlijk geen moeilijke rekensom om in te zien dat dit niet klopt. Dat 1 iemand je kapot kan maken, betekent niet dat alle mensen monsters zijn. En dat betekent dus ook niet dat God een monster is.
Bij mij ging geloof en ervaren hand in hand. Ik geloofde, God gaf ervaringen waardoor dat geloof werd versterkt. Op andere momenten was er weer weinig ervaring, en had ik juist geloof nodig om vol te houden, omdat de ervaring niet strookte met het beeld van een liefdevolle God. Soms komt het dus aan op tanden op elkaar, en blijven geloven, tegen de klippen op. En dan uiteindelijk kwam toch weer de ervaring, en ben ik al met al alleen maar een beter mens geworden. (Ik zou ook een beter mens kunnen worden zonder geloof, het is alleen dat christenen in vuur en vlam zijn gezet door God, waardoor ze Zijn liefde waardevoller vinden dat wat ook in de wereld. Zij zien de meerwaarde van het volgen van God.)

Dus het is geloof en ervaar, ervaar en geloof.
Laatst gewijzigd door Joris op 30 apr 2015 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

dikkemick schreef:@Joris
Dit was de vraag (een goede in jouw ogen...) waar ik het antwoord nog niet op heb mogen lezen:

Wat is een betrouwbare valide methode om de god waar jij het over hebt te valideren (aannemelijk te maken) ten koste van alle andere goden, geesten, hersenspinsels, bovennatuurlijke machten/entiteiten/fenomenen/bronnen waar jij niet blij van wordt?

Waar IK nl. in geïnteresseerd ben is hoe we kunnen gaan bepalen of jouw god de ware is, de god van de Mormonen of toch die van de Jehova's getuigen. Maar zo zijn er velen die weten dat Allah de echte ware god is. Of Shiva.
Hoe gaat een buitenstaander nou een verstandige keuze maken uit dit patheon van goden? Aangezien (de meeste) goden tijdloos zijn, heb ik ook nog de keus uit Wodan, Diana, Thor, Poseidon, Anu, Fand, Mars, Irene, Uranus, Vulcanus etc etc etc. De lijst is eindeloos.
Ik weet hoe wetenschappelijke vraagstukken uitgewerkt worden en hoe we op die manier tot betrouwbare kennis kunnen komen. Maar hoe doen we dit met goden/geesten en (paranormale) verschijnselen?
Er bestaat geen maat waarmee we God kunnen meten, als dit wel zo was, dan hadden we kunnen aantonen dat God wel of niet bestaat. Dat is nog steeds niet gebeurt. Het komt aan op geloof.
Kijk, ik vind het echt jammer dat ik God niet concreet voor je kan maken. Het je zo kan geven. Als een kop koffie. Maar gelijk denk ik, zal dat werken?
Als ik nu met God langskom, of met een engel van God, die een boodschap van God voor jou heeft, dan is er toch maar 1 manier waarop jij die boodschap kan aannemen? En dat is in geloof. Je kan het in het midden houden, misschien was het een engel, misschien was het een vriend met een engelenpakkie aan... Kom je daar mee verder? Dan blijf je hangen in een soort niemandsland, en God zie je nog steeds nergens. Of maar een heel klein beetje.
Uiteindelijk maakt iedereen in deze zaak een keuze. God is niet wetenschappelijk te bewijzen, en als je kiest om de wetenschap meer aannemelijk te vinden, wat ik kan begrijpen, dan is dat nog steeds een keuze, maar is het dan zo gek dat je God niet ziet?
Ik bedoel dit allemaal niet als een verwijt, maar ik begin me steeds meer te realiseren dat als je God wilt leren kennen, het toch echt eerst begint met geloof. De oprechte zoektocht naar God. Een oprechte zoektocht naar God heeft al het element geloof in zich. Je bent dan al bereid om je zekerheden op te geven en in het diepe te springen.

Voor al diegenen die God oprecht gezocht hebben en niet gevonden, waaronder misschien jij diccemick, dan spijt me dat heel erg. Ik wil en kan daar niet over oordelen. Dat vind ik dan erg verdrietig.

Ik had je zo graag God nu willen geven.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Joris schreef: Je hoeft de Bijbel ook niet van voren naar achteren te kennen om te kunnen geloven en een relatie met God te kunnen hebben. Ik heb een relatie met God, en God heeft prachtige dingen voor me gedaan, toen ik nog minder van de bijbel wist dan nu. Daarom voel ik ook geen noodzaak om de bijbel van voren en naar achter te kennen. Ik kan gewoon met God praten, en Hij hoort me.
Ik heb ook geen bijbel nodig om een relatie met God te hebben. Ik heb de gesprekken met God van Neale Donald Walsch gelezen bijvoorbeeld.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Het jochie evangeliseert en ontwijkt alle lastige vragen. Dat zijn geen zaken waarmee je je verdienstelijk maakt op een discussieforum.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Joris schreef:Er is algemene rust. Rust na inspanning, rust na het sporten bijvoorbeeld, en rust in de Heilige Geest.
Het blijft een kwestie van definitie. Elke Zen meester zal je kunnen uitleggen dat de toestand van volledige rust en vrede, die jij aan Heilige Geest toeschrijft, niets anders is dan de volledige omarming van het pure ZIjn waar hij tijdens meditatie zich op richt. Een toestand waarin je je verstand loslaat en helemaal in het Nu bent met het volle bewustzijn.
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen, want ik heb jaren bij een vol evangelische kerk gelopen, en mediteer ook met regelmaat, dat beide wegen tot hetzelfde kunnen leiden. Een geestestoestand waarin je het verleden loslaat, niet piekert over de toekomst en volledige overgave voelt aan het moment waarin je bent. Zoals de bloemetjes in het veld die niet denken over de dag van morgen. Lees ook de ervaringen van Dan Barker, die ondanks zijn volledig loslaten van het christeljk geloof nog steeds dit soort ervaringen kan oproepen, nog steeds in tongen kan praten etc.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Joris
@Samante

Als ik jullie bijdragen lees hebben jullie beiden een relatie met God. Alleen is God voor Joris anders dan de God van Samante. Klinkt voor mij al wat dubieus en cryptisch.
Vervolgens heeft mijn collega (ze is Jehova's getuige) ook weer een heel andere visie op de God. Dan beweert mijn buurman in contact te staan met God, alleen hij noemt Hem Allah.
Ik word er niet wijzer van. Dat God wetenschappelijk niet te verklaren/onderzoeken is, was me reeds duidelijk. Maar ook verbaal is God niet uit te leggen.
En ook nu weer lees ik van Joris, datgene dat ik ook bij Karssenberg steeds las: Je moet er voor open staan" Je moet willen geloven en dan is het prachtig.
En zelfs dat kan ik me nog voorstellen.
Je stelt je open voor God, Allah, Shiva, VSM, de goede geest van opa, Het Al, DE liefde etc etc en als je maar voldoende je best doet dan zie je, voel je God, Allah, Shiva, VSM, de goede geest van opa, Het Al, DE liefde etc etc.
Correct me if i'm wrong Joris, maar kun je niet iedere willekeurige geestestoestand creëren als je voldoende je best doet en er voor open staat? Want nu weet ik nog niet voor wie of wat ik me moet openstellen?
Jij zegt God, mijn collega van het werk zegt God maar bedoelt er een hele andere god mee, mijn buurman zegt Allah en mijn vrouw zegt dat ik moet vertrouwen op de goede geest van mijn overleden opa (en ik voel nu dat hij in moeilijke situaties bij mij is).
Maar wat is nu werkelijkheid? MIJN werkelijkheid is MIJN werkelijkheid, maar zwaartekracht is mijn EN jouw werkelijkheid. Hoe kan ik dus gaan vertrouwen op een God waar jij een relatie mee hebt, waar mijn collega en buurman geen relatie mee hebben? Alle 3 echter beweren dat "God" de weg tot vrijheid en liefde is.
Snap je mijn dilemma?

Maar goed, dan ik ga ik er voor kiezen meer over die "God" te weten te komen. Vragen aan mensen/gelovigen heb ik dan inmiddels opgegeven omdat ze allemaal iets anders vertellen. ALLEMAAL!
Ga ik de bijbel en Koran lezen en daarna de laatste openbaringsgodsdienst (omdat die "God" ons misschien toch wel wil laten weten hoe het zit), dus het boek van Mormon.
Maar dan word ik niet vrolijk en raak ik nog meer gedesoriënteerd. Er wordt zo ontzettend verschillend over deze God geschreven dat ik de weg nu helemaal kwijt ben.
Beschouw dit dit als schreeuw om hulp. Hoe kan ik god/allah/geest/het Al leren kennen. Er zou iets moeten zijn dat buiten onze natuur staat, maar hoe kan ik met die ene ware god/allah/geest in contact komen? Alle religies bestuderen lijkt me onmogelijk, alle goden leren kennen ook.
Dus wederom vraag ik: Waarom jouw God?

Hoe gaan we bepalen dat jouw god meer bestaansrecht heeft dan de god van mijn collega, mijn buurman of de geest van opa?
En misschien, als je tijd hebt, wil je me ook nog uitleggen hoe jij tot jouw God bent gekomen? Als je dit al gedaan hebt, volstaat een verwijzing uiteraard.
Dank voor je moeite!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

iznogoodh schreef:Het jochie evangeliseert en ontwijkt alle lastige vragen. Dat zijn geen zaken waarmee je je verdienstelijk maakt op een discussieforum.
Misschien komen de antwoorden nog, even wat krediet voor iemand die een handvol mensen moet bedienen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

@Joris.
Je hebt het hier over geloof en ervaring. Dat is precies wat mijn ex-buurman altijd zei als hij me weer eens vertelde over de gesprekken die hij met Napoleon had 's avonds onder het genot van een glas wijn. Hij vertelde me daarbij ook altijd dat het een kwestie van geloven en overgeven aan dit geloof en dat ik dan vanzelf soortgelijke ervaringen zou kunnen krijgen. Dit is niet een grap. In de psychiatrie heet dit dat je lijdt aan wanen, althans het zouden wanen kunnen zijn. Ik zie hier duidelijke overeenkomsten met de wijze waarop jij hier jouw geloof over het voetlicht brengt. Sterker het is exact hetzelfde. Denk jij dat mijn ex-buurman werkelijk gesprekken met Napoleon had?
Over homoseksualiteit en zonde het volgende. Al eerder meldde ik dat mijn nog enig levende homoseksuele oom een bijzonder ongelukkig leven heeft gehad door de hem aangepraate zonde die hij zou kunnen bedrijven. Dit gevoel van zondigheid werd hem slechts aangepraat door zijn gelovige omgeving. Zelf had hij het idee dat hij juist een bijzonder goed mens was, en dat vond het ongelovige deel van zijn omgeving, terecht, ook. Uiteindelijk heeft hij geaccepteerd dat hij, ondanks al zijn pogingen "normaal" te worden, nou eenmaal een homoseksueel was (geen keuze) en dat hij moest stoppen zich te verzetten tegen zijn geaardheid. Het gekke is dat hem dat rust gaf en dat hij er snel achter kwam dat de hele geloofsgemeenschap waarin hij verkeerd een stelletje onnadenkende napraters was, die zich maar nauwelijks in andermans leven kunnen verplaatsen. Mijn vraag aan jou: vind jij homoseksualiteit zondig, en zo ja op grond waarvan? En wat die zonde betreft, hoe kan het dat in een perfecte schepping ooit de mogelijkheid tot zondigen kon bestaan?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Je hebt het hier over geloof en ervaring. Dat is precies wat mijn ex-buurman altijd zei als hij me weer eens vertelde over de gesprekken die hij met Napoleon had 's avonds onder het genot van een glas wijn. Hij vertelde me daarbij ook altijd dat het een kwestie van geloven en overgeven aan dit geloof en dat ik dan vanzelf soortgelijke ervaringen zou kunnen krijgen. Dit is niet een grap. In de psychiatrie heet dit dat je lijdt aan wanen, althans het zouden wanen kunnen zijn. Ik zie hier duidelijke overeenkomsten met de wijze waarop jij hier jouw geloof over het voetlicht brengt. Sterker het is exact hetzelfde. Denk jij dat mijn ex-buurman werkelijk gesprekken met Napoleon had?
Daarom heet het dus ook geloof. Er is geen objectieve maat waarmee we kunnen vaststellen of God bestaat en om te bepalen welke gebeurtenissen van God komen en wat niet. Aan de buitenkant kan je niet bepalen of iemand aan een waan lijd of een visioen van God heeft gehad. Je zegt het helemaal goed! Het is en blijft een geloof!

Echter, hier uit je een geloofsuitspraak:
Sterker het is exact hetzelfde.
Dat kan je niet weten! Die buurman kan zowel aan wanen lijden en contact met God hebben. Dat iemand op 1 dag een leugen verteld en de waarheid, maakt de waarheid niet minder waar.
Maar je zegt het verder helemaal goed. Het begint bij geloof en aannemen. Er is geen andere weg. Objectief valt niet vast te stellen of iemand contact heeft met God of niet. Dat het voor jou heel aannemelijk lijkt dat er geen God is, kan ik me goed voorstellen.
Over homoseksualiteit en zonde het volgende. Al eerder meldde ik dat mijn nog enig levende homoseksuele oom een bijzonder ongelukkig leven heeft gehad door de hem aangepraate zonde die hij zou kunnen bedrijven. Dit gevoel van zondigheid werd hem slechts aangepraat door zijn gelovige omgeving. Zelf had hij het idee dat hij juist een bijzonder goed mens was, en dat vond het ongelovige deel van zijn omgeving, terecht, ook. Uiteindelijk heeft hij geaccepteerd dat hij, ondanks al zijn pogingen "normaal" te worden, nou eenmaal een homoseksueel was (geen keuze) en dat hij moest stoppen zich te verzetten tegen zijn geaardheid. Het gekke is dat hem dat rust gaf en dat hij er snel achter kwam dat de hele geloofsgemeenschap waarin hij verkeerd een stelletje onnadenkende napraters was, die zich maar nauwelijks in andermans leven kunnen verplaatsen. Mijn vraag aan jou: vind jij homoseksualiteit zondig, en zo ja op grond waarvan? En wat die zonde betreft, hoe kan het dat in een perfecte schepping ooit de mogelijkheid tot zondigen kon bestaan?
Jullie kunnen wel blijven ageren tegen mijn geloofskeuze, en dat begrijp ik, maar we gaan er niet verder mee komen. Tot nu toe blijf ik bij mijn geloofskeuze, en ik blijf erbij dat ik elke homo zo zal behandelen als mijzelf. In mijn huis zijn ze welkom, en volledig geacepteerd zoals ze zijn.
Groet
Laatst gewijzigd door Joris op 30 apr 2015 11:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

dikkemick,
Ik ga zeker nog terugkomen op je reactie. Zoals je ziet gaat er al ontzettend veel tijd zitten om op de mensen hier te reageren, en ik heb ook nog andere dingen te doen.
Ik kom er zeker op terug!
groet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Joris schreef:dikkemick,
Ik ga zeker nog terugkomen op je reactie. Zoals je ziet gaat er al ontzettend veel tijd zitten om op de mensen hier te reageren, en ik heb ook nog andere dingen te doen.
Ik kom er zeker op terug!
groet!
Fijn. Dank je. Ik heb geduld. Ik wil je alleen vooraf even wijzen op een uitspraak welke je zojuist gedaan hebt:
Daarom heet het dus ook geloof.
Zou je dit korte filmpje willen bekijken.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Plaats reactie