Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Roken

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 29 nov 2021 10:42
dikkemick schreef: 29 nov 2021 07:33 Nou, ik vind bovenstaande methode behoorlijk getuigen van Karakter.

karakter is een strijd, een gevecht, ... zeker als je iets "tofs" moet opgeven
maar je bent inderdaad nooit verslaafd geweest, wees blij
ik ben echt niet op karakter gestopt

de verslaving is nu eenmaal psychisch
overdag flipt een roker als hij 2u niet kan roken en 's nachts slaapt die vrolijk zijn 8 uren.
Heel wat rokers rapporteren ook dat er momenten zijn dat ze helemaal niet naar een sigaret snakken, tot ze een sigaret te zien krijgen. Iemand in de buurt die rookt blijkt voor heel wat mensen een struikelblok als ze willen stoppen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 29 nov 2021 12:01 Heel wat rokers rapporteren ook dat er momenten zijn dat ze helemaal niet naar een sigaret snakken,
klopt
ik heb ook zo'n periode gehad dat ik maar 10 sigaretten op een dag rookte
wie toen met mij een half uurtje praatte kon toen al vaststellen dat dit niet helemaal klopte, zeker als we buiten stonden :)
Ik heb 14j gerookt en heb het allemaal zelf gedaan en meegemaakt

het is een extreem vieze verslaving maar ze zit voor 95% tussen de oren
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Karakter, eigen wil... psychisch.
Het zit dus in je hoofd! En waar zit karakter/doorzettingsvermogen?
Juist! In je hoofd.

Als ik wil stoppen met koffiedrinken omdat ik gehoord en gelezen heb dat het ontzettend slecht voor je is en ik WIL het, dan stop ik!!! Krijg ik de volgende ochtend hoofdpijn en snak ik naar een bakkie, dan doe ik het NIET . Dan pak ik een paracetamol of zo.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 13:14 Karakter, eigen wil... psychisch.
Het zit dus in je hoofd! En waar zit karakter/doorzettingsvermogen?
Juist! In je hoofd.
Wat is dat nu voor argument? Dromen zitten ook in mijn hoofd, dus karakter/doorzettingsvermogen zijn dromen?
dikkemick schreef: 29 nov 2021 13:14Als ik wil stoppen met koffiedrinken omdat ik gehoord en gelezen heb dat het ontzettend slecht voor je is en ik WIL het, dan stop ik!!! Krijg ik de volgende ochtend hoofdpijn en snak ik naar een bakkie, dan doe ik het NIET . Dan pak ik een paracetamol of zo.
Wat moet het bovenstaande nu voorstellen? Ben jij hier nu aan het pochen met hoe karaktervol jij nu wel bent?

En begrijp je nu niet dat je jezelf aan het tegenspreken bent? Toen holog de vapor aanhaalde als prachtig hulpmiddel voor mensen die willen stoppen met roken, was je er als de kippen bij om te vragen waar het karakter bleef? Alsof mensen die stopten met behulp van een vapor vals speelden door het niet zuiver op karakter te doen. Maar als stoppen met een verslaving jou problemen zou bezorgen dan mag je blijkbaar teruggrijpen naar medicijnen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Roken met dromen vergelijken 😂 Je kunt beter hoor.
En nee, ik zeg niet dat ik over zoveel karakter beschik, ik zeg dat een roker het rokers-verslavings-karaktergen mist.
Ik vind als je wilt stoppen met een verslaving dan doe je dat.
Ook als de cold turkey toeslaat. Doorzetten!! Volhouden!! Kun je dit niet, ben je op dat vlak slap
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 29 nov 2021 13:14 Als ik wil stoppen met koffiedrinken omdat ik gehoord en gelezen heb dat het ontzettend slecht voor je is en ik WIL het, dan stop ik!!! Krijg ik de volgende ochtend hoofdpijn en snak ik naar een bakkie, dan doe ik het NIET . Dan pak ik een paracetamol of zo.
je bent dan ook niet verslaafd aan of afhankelijk van koffie
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 29 nov 2021 15:36
dikkemick schreef: 29 nov 2021 13:14 Als ik wil stoppen met koffiedrinken omdat ik gehoord en gelezen heb dat het ontzettend slecht voor je is en ik WIL het, dan stop ik!!! Krijg ik de volgende ochtend hoofdpijn en snak ik naar een bakkie, dan doe ik het NIET . Dan pak ik een paracetamol of zo.
je bent dan ook niet verslaafd aan of afhankelijk van koffie
cafeïne is toch ook verslavend??
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 29 nov 2021 15:57 cafeïne is toch ook verslavend??
heel veel stoffen zijn verslavend
maar er is een verschil of je er al dan niet verslaafd aan bent

Ik drink graag alcohol en dat is verslavend, zolang ik na het opstaan geen acute drang naar alcohol heb zal het wel meevallen qua verslaving.
jij drinkt graag koffie, zolang jij geen angst- en zweetaanvallen krijgt omdat je geen cafeïne meer binnen krijgt ben je niet verslaafd hoor
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar als je wilt stoppen!
en als je je vervolgens laat gijzelen door meester Nicotine
en als je WEET dat dat door die stinkstokken komt
en als je dus weet dat die angst-en zweetaanvallen veroorzaakt worden door een tekort aan dat verslavende bocht...

Dan stop je! Dan neem die ongemakken voor lief. Als de WIL er is, dan zet je door. En dat doorzetten doe je met karakter.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 16:58 Maar als je wilt stoppen!
en als je dus weet dat die angst-en zweetaanvallen veroorzaakt worden door een tekort aan dat verslavende bocht...

Dan stop je! Dan neem die ongemakken voor lief. Als de WIL er is, dan zet je door. En dat doorzetten doe je met karakter.
Je hebt wel een revolutionaire theorie: Verslaving bestaat niet!!!!!
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 nov 2021 17:15

Waar haal je die wijsheid vandaan? Natuurlijk bestaat het fenomeen verslaving.
Maar het fenomeen karakter bestaat ook.
Als je bereid bent 60 euro voor een pakje peuken neer te tellen, ben je zielig en verslaafd!
Maar als je niet kunt stoppen, dan heb je in mijn optiek geen karakter op dat vlak.
Dan is meester Nicotine jou de baas!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 17:37
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 nov 2021 17:15

Waar haal je die wijsheid vandaan? Natuurlijk bestaat het fenomeen verslaving.
Maar het fenomeen karakter bestaat ook.
Als je bereid bent 60 euro voor een pakje peuken neer te tellen, ben je zielig en verslaafd!
Maar als je niet kunt stoppen, dan heb je in mijn optiek geen karakter op dat vlak.
Dan is meester Nicotine jou de baas!
Volgens mij is nu juist de definiete van verslaving dat de betrokken persoon niet kan stoppen ook al wil hij dat.
Bij verslaving is dus juist iets buiten de persoon de baas.

Je lijkt me te hinken op twee totaal verschillende ideeën.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 29 nov 2021 17:44 Volgens mij is nu juist de definiete van verslaving dat de betrokken persoon niet kan stoppen ook al wil hij dat.
Bij verslaving is dus juist iets buiten de persoon de baas.

Je lijkt me te hinken op twee totaal verschillende ideeën.
Maar dan bestaat de eigen wil dus niet? En deels denk ik dat ook zo is, maar nogmaals, als ik wil stoppen met de verslavende cafeïne, dan STOP ik.
Als blijkt dat je van koffie enorm uit je melis gaat stinken zoals bij roken en mensen hebben er last van, dan stop ik.
Als ik kinderen heb, die bang zijn dat ik (long)kanker krijg omdat ik (teveel) koffie drink, dan stop ik
Als m'n eten minder smaakt omdat m'n smaakpapillen verziekt zijn dan stop ik
Als mn pakje koffie steeds maar duurder wordt omdat het ontmoedigt wordt vanuit de overheid, vanwege gezondheidsredenen, dan stop ik.

p.s. Waarom lukt het sommigen WEL om te stoppen met roken?

Juist! Karakter!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 29 nov 2021 17:37 Dan is meester Nicotine jou de baas!
de verslavende stof is baas; zo'n beetje de kern van elke verslaving
ge moet anders ne keer trainspotting opzetten
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 29 nov 2021 19:09
dikkemick schreef: 29 nov 2021 17:37 Dan is meester Nicotine jou de baas!
de verslavende stof is baas; zo'n beetje de kern van elke verslaving
ge moet anders ne keer trainspotting opzetten
Trainspotting vertelt het verhaal van de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) die samen met zijn zogenaamde vrienden het alledaagse leven in Edinburgh kleur probeert te geven. Hun leven bestaat voornamelijk uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Dat is hun manier om de jaren 90 door te komen
. Nu lijkt het bijna alsof je wilt zeggen dat beginnende rokers altijd sneue figuren zijn. Werkloos, lastig leven...Alsof roken (drugs) een uitweg is.
En ja, je kunt proberen te vluchten in drank of drugs, maar het gaat hier om mensen die inzien dat stoppen beter zou zijn. Mensen die hun leven blijkbaar (weer) op de rails hebben. Wil je wel, maar blijf je grijpen naar het stokje, verdien je mijn respect niet.

Nogmaals:
Het is duur, maar je blijft t kopen: Sneu!
Je moet buiten (of onder de afzuigkap) roken omdat het binnenshuis niet meer wordt geaccepteerd: Sneu!
Je nagels, vingers verkleuren, je smaak wordt minder, bent sneller verkouden, kleding stinkt maar je blijft ondanks alles roken: Sneu!
Je speelt absoluut met je gezondheid. Dit is bekend, bewezen en daarom wordt roken ontmoedigt aan alle kanten. Maar...je blijft roken: Sneu!
Het is niet mer gezellig, het LIJKT stressverlagend, maar het is de cold turkey die je wilt voorkomen: Sneu!

Ben ik nog iets vergeten??
Als je dit alles beseft en je wilt stoppen, dan stop je dus. Geen excuus. Stoppen! Laat zien dat je ballen/karakter hebt.

Aanvulling: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/v ... tzijn.html
Stoppen met roken vereist een zeker karakter bij een persoon. Hoewel doorzettingsvermogen de eerste dagen het belangrijkste zijn, gaat het vooral om zelfkennis in de tijd daarna
Laatst gewijzigd door dikkemick op 29 nov 2021 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Plaats reactie