Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

holog
Diehard

Re: Roken

Bericht door holog »

Peter van Velzen schreef: 26 nov 2021 01:16 Ala iemand weet hoe je een roker van zijn verslaving afhelpt zou ik dat graag vernemen.
de e-sigaret of de vaper - vind ik op dat gebied wel echt een 'wondermiddel' - verslaafde kettingroker geweest. van alles gepoogd nicotine plekkers enz .. niets lukte. De vaper was de echte game-changer - het voordeel is dat je daarmee het nicotine-gehaalte zéér geleidelijk en langzaam aan naar nul kan drijven.
En bij een echt zwaar verslaafde maakt het dan ook niet uit hoe-lang je erover doet,als je wil de je er 2 jaar over , en dan kan je het zo langzaam aan doen dat je het eigenlijk bijna niet merkt.

(trouwens als je naar vaper overschakeld heb je reeds direct winst want geen teer enz meer)
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

holog schreef: 27 nov 2021 13:35
Peter van Velzen schreef: 26 nov 2021 01:16 Ala iemand weet hoe je een roker van zijn verslaving afhelpt zou ik dat graag vernemen.
de e-sigaret of de vaper - vind ik op dat gebied wel echt een 'wondermiddel' - verslaafde kettingroker geweest. van alles gepoogd nicotine plekkers enz .. niets lukte. De vaper was de echte game-changer - het voordeel is dat je daarmee het nicotine-gehaalte zéér geleidelijk en langzaam aan naar nul kan drijven.
En bij een echt zwaar verslaafde maakt het dan ook niet uit hoe-lang je erover doet,als je wil de je er 2 jaar over , en dan kan je het zo langzaam aan doen dat je het eigenlijk bijna niet merkt.

(trouwens als je naar vaper overschakeld heb je reeds direct winst want geen teer enz meer)
Maar waar blijft karakter in dit geheel? Als JIJ van het roken af wilt, dan STOP je toch gewoon??? Je zal het ongetwijfeld en tijd(je) lastig hebben met ontwenningsverschijnselen, maar daarna ben JIJ toch de baas over je besluiten?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 27 nov 2021 14:02 Maar waar blijft karakter in dit geheel? Als JIJ van het roken af wilt, dan STOP je toch gewoon??? Je zal het ongetwijfeld en tijd(je) lastig hebben met ontwenningsverschijnselen, maar daarna ben JIJ toch de baas over je besluiten?
je krijgt, zeker bij het karakterargument, het gevoel alsof je iets zou moeten opgeven. klopt natuurlijk niet want je wint alleen maar dingen als je stopt.

de verslaving is psychisch en niet fysiek, dat deel is alleszins verwaarloosbaar
als ik om 22U ging slapen dan sliep ik door tot de volgende ochtend, terwijl je overdag na een uur al terug wilt roken
da klopt niet als het een fysieke verslaving is waar een lichaam om het uur nicotine wil

het is de psyche, mijn ervaring toch
maak je rokers bang, zenuwachtig, ongerust, zet je ze onder druk, ... dan versterkt dat onmiddleijk de wens naar het volgende sigaretje.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 27 nov 2021 14:02 Maar waar blijft karakter in dit geheel? Als JIJ van het roken af wilt, dan STOP je toch gewoon??? Je zal het ongetwijfeld en tijd(je) lastig hebben met ontwenningsverschijnselen, maar daarna ben JIJ toch de baas over je besluiten?
Waarom staar jij je zo blind op karakter? Mensen zijn gewoontedieren en je geraakt echt niet zomaar van een gewoonte af door karakter. Allereerst vraagt karakter ook aandacht. Dus zelfs als je op karakter beslist om niet te roken, kan je zonder dat je dat beseft, ineens een sigaret in je mond hebben. Voor de rest is karakter (of zelfdiscipline) eindig. Als je tijdens de rest van de dag al een boel karakter hebt moeten gebruiken heb je 's avonds misschien onvoldoende over om van die sigaret af te blijven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niet als je KARAKTER hebt! Mensen met een eigen wil, moeten toch de kracht kunnen inzetten om niet toe te geven aan die ellendige verslaving?
Durf je jezelf wel in de spiegel aan te kijken als je wilt stoppen maar t niet lukt omdat je te slap bent? Heb je als roker ook geen eigenwaarde/zelfrespect meer? Wordt ook dat stukje menselijkheid weggepaft?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 27 nov 2021 16:47 Niet als je KARAKTER hebt!
je hebt geen karakter nodig, zo heb ik het ervaren
je moet je er eerst van overtuigen dat je geen sigaretten nodig hebt, bij mij is dat onbewust gebeurd en ik ben gewoon cold turkey gestopt zonder enige vorm van afkick. ik beschouw het niet eens als een prestatie, de drang was gewoon weg. fysiek had ik misschien 2 dagen een verkoudheid (of iets in die strekking)

ok, een half jaar later stond ik nog af en toe plots buiten op mijn terras zonder dat ik wist waarom (ik rookte altijd buiten)
opnieuw puur psyche

ik ben ervoor ook af en toe op karakter gestopt
da was nooit een succes,
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 27 nov 2021 16:47 Niet als je KARAKTER hebt! Mensen met een eigen wil, moeten toch de kracht kunnen inzetten om niet toe te geven aan die ellendige verslaving?
Durf je jezelf wel in de spiegel aan te kijken als je wilt stoppen maar t niet lukt omdat je te slap bent? Heb je als roker ook geen eigenwaarde/zelfrespect meer? Wordt ook dat stukje menselijkheid weggepaft?
Wat heb je eraan om mensen bij wie het niet lukt als karakterloos te bestempelen?

Als bepaalde mensen het moeilijk hebben om te stoppen met roken, kan je twee zaken doen. Je kan ze als karakterloos bestempelen of je kan kijken of er factoren zijn die het hen extra moeilijk maken om te stoppen en proberen iets aan die factoren te doen. Blijkbaar geef jij de voorkeur aan het eerste.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 27 nov 2021 16:47 Niet als je KARAKTER hebt! Mensen met een eigen wil, moeten toch de kracht kunnen inzetten om niet toe te geven aan die ellendige verslaving?
Jij bent duidelijk nooit verslaafd geweest aan roken! Heeft niks met karakter (waarom trouwens weer in die schreeuwende hoofdletters van je) te maken, maar juist met die verslaving! Jij stelt dus dat alle mensen die op een bepaalde manier verslaafd zijn geen karakter hebben? Wat een kortzichtigheid! Ik heb in de 35 jaar dat ik rookte een bloeiend bedrijf opgezet met karakter voor ondernemerschap! Wie ben jij om mij karakterloos te noemen omdat ik 35 jaar gerookt hebt! Jij zeikt om het zeiken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

axxyanus schreef: 27 nov 2021 17:22
Wat heb je eraan om mensen bij wie het niet lukt als karakterloos te bestempelen?

Als bepaalde mensen het moeilijk hebben om te stoppen met roken, kan je twee zaken doen. Je kan ze als karakterloos bestempelen of je kan kijken of er factoren zijn die het hen extra moeilijk maken om te stoppen en proberen iets aan die factoren te doen. Blijkbaar geef jij de voorkeur aan het eerste.
Dat bedoel ik dus! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

appelfflap schreef: 27 nov 2021 16:53
je moet je er eerst van overtuigen dat je geen sigaretten nodig hebt, bij mij is dat onbewust gebeurd en ik ben gewoon cold turkey gestopt zonder enige vorm van afkick. ik beschouw het niet eens als een prestatie, de drang was gewoon weg. fysiek had ik misschien 2 dagen een verkoudheid (of iets in die strekking)

ok, een half jaar later stond ik nog af en toe plots buiten op mijn terras zonder dat ik wist waarom (ik rookte altijd buiten)
opnieuw puur psyche

da was nooit een succes,
Thanks Appelflap! Bij mij was het exact hetzelfde, maar mensen die nooit verslaafd zijn geweest hebben altijd van die algemene totaal nietszeggende argumenten! Die denken dat ze zelf KARAKTER hebben omdat ze bijvoorbeeld nooit gerookt hebben! Ja, daar gaat je ervaring dan! Dan kom je ook niet met ideeën of adviezen om mensen te helpen om van hun verslaving af te komen! Dan blijf je gewoon een beetje in het wilde weg schreeuwen en dat houd je gewoon 10 jaar vol waarin er weer niks verandert! Wel makkelijk, kun je blijven schreeuwen!
We will dance again!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 27 nov 2021 11:01
dikkemick schreef: 27 nov 2021 10:53 Weet de roker ook waarom t lontje steeds kort wordt en waardoor t LIJKT dan nicotine kalmeert?
Het is t cold turkey verschijnsel!
verslaving is niet rationeel
iedereen weet dat roken ongezond is, om het heel zacht uit te drukken. Ik wist dat al toen ik er als puber mee begon.
zijn er eigenlijk studies naar het effect van bangmakerij zoals die foto's?
Ik meen me te herinneren dat de minst verkopende verpakking een saaie witte was. Afschrikwekkende beelden verkopen gek genoeg beter. De fot werkt wel maar niet als hij op een pakje stinkstokken staat.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 27 nov 2021 16:53

opnieuw puur psyche

da was nooit een succes,
Nou, ik vind bovenstaande methode behoorlijk getuigen van Karakter.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 27 nov 2021 22:15
Jij bent duidelijk nooit verslaafd geweest aan roken! Heeft niks met karakter (waarom trouwens weer in die schreeuwende hoofdletters van je) te maken, maar juist met die verslaving! Jij stelt dus dat alle mensen die op een bepaalde manier verslaafd zijn geen karakter hebben? Wat een kortzichtigheid! Ik heb in de 35 jaar dat ik rookte een bloeiend bedrijf opgezet met karakter voor ondernemerschap! Wie ben jij om mij karakterloos te noemen omdat ik 35 jaar gerookt hebt! Jij zeikt om het zeiken!
Wat je mist is het karakter, het doorzettingsvermogen om te stoppen met een verslaving. Roken omdat je meent dat je er tijdens je drukke ondernemerschap rustig van wordt, terwijl het tegendeel waar is. Je wordt onrustig omdat je verslavings-nicotine-peil te laag is.
Dus je kan een enorm karaktervolle vent zijn, maar NIET (sorry voor t schreeuwen) wat betreft rookverslaving. Als je WILT stoppen, dan stop je gewoon.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 29 nov 2021 07:38 Wat je mist is het karakter, het doorzettingsvermogen om te stoppen met een verslaving. Roken omdat je meent dat je er tijdens je drukke ondernemerschap rustig van wordt, terwijl het tegendeel waar is. Je wordt onrustig omdat je verslavings-nicotine-peil te laag is.
Dus je kan een enorm karaktervolle vent zijn, maar NIET (sorry voor t schreeuwen) wat betreft rookverslaving. Als je WILT stoppen, dan stop je gewoon.
Je kan jezelf weer niet zover brengen dat je wil luisteren naar wat anderen je aanbrengen.

Je bent hier begonnen met rokers die niet kunnen stoppen voor te stellen als mensen met een gebrek aan karakter en wat anderen je nu ook aanbrengen, je zal dat standpunt nu met hand en tand blijven verdedigen.

En wat los je daarnu mee op? Laten we omwille van de gedachtewisseling even van je gelijk uitgaan. Wat heb je daaraan? Dan hadden zowel lanfy als appelfflap eerder geen karakter en daarna wel. Maar je hebt nog steeds geen inzicht in welke factoren lanfy en appelfflap uiteindelijk het karakter bezorgd hebben om toch te kunnen stoppen. Uiteindelijk heb je dus enkel een etiket waarmee je kan aanduiden of ze gestopt zijn of niet. Maar dat etiket hebben we al: "gestopt met roken".

Je bovenstaand argument, ondersteunt niet eens dat het om karakter gaat. Daarin stel je gewoon dat het gaat om wat iemand wil. Iemand die niet stopt met roken, heeft dan geen gebrek aan karakter maar wil gewoon niet. Dat iemand geen zin heeft in wat jij zou willen dat die doet, maakt van die persoon geen karakterloze.
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 29 nov 2021 07:33 Nou, ik vind bovenstaande methode behoorlijk getuigen van Karakter.

karakter is een strijd, een gevecht, ... zeker als je iets "tofs" moet opgeven
maar je bent inderdaad nooit verslaafd geweest, wees blij
ik ben echt niet op karakter gestopt

de verslaving is nu eenmaal psychisch
overdag flipt een roker als hij 2u niet kan roken en 's nachts slaapt die vrolijk zijn 8 uren.
Plaats reactie