Een vrijdenker is een compatibilist.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Een vrijdenker is….

Een compatibilist
6
35%
Een Libertair
6
35%
Een pessimist (=Harde Determinist)
2
12%
Een gelovige
3
18%

Totaal aantal stemmen: 17

vegan-revolution
Superposter

Re: Een vrijdenker is een compatibilist.

Bericht door vegan-revolution »

Ali schreef:Nee. Maar het maakt het misschien eenvoudiger te beseffen dat alles verbonden is. In een wederkerig verband staat.
Je kunt denk ik wel volhouden dat er een verstrengeling is van een oneindige hoeveelheid wederkerige verbanden. Maar of dat ook betekent dat alles met elkaar in verband staat? Hoe zit het bijvoorbeeld met licht van sterren dat ons nooit bereikt?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Ali
Banned

Bericht door Ali »

vegan-revolution schreef:
Ali schreef:Het universum zelf is gewoon zichzelf. Wie zou het moeten dicteren?
Het gegeven dat het universum niet door één of ander wezen gedicteerd wordt maakt het mijns inziens nog niet vrij. Heeft het universum volgens jou een vrije wil?
Ja dat maakt het wel vrij. Om dat makkelijker te begrijpen moet je wel kunnen in zien dat ruimte en tijd voor ons mensen werkelijk, maar op een dieper nivo uiteindelijk illusies zijn. (In de frontline fysica komt dat volgens de vooraanstaande snaartheoreticus Brian Greene tot uitdrukking in een model wat bekend staat als quantumlusgravitatietheorie. Ruimte en tijd, zo vermoeden vooraanstaande natuurkundigen, zouden wel eens niet echt fundamenteel kunnen zijn en een illusie).

Ik houd het er op dat het universum een vrije wil heeft.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ali schreef:Nee. Maar het maakt het misschien eenvoudiger te beseffen dat alles verbonden is. In een wederkerig verband staat.
Je kunt denk ik wel volhouden dat er een verstrengeling is van een oneindige hoeveelheid wederkerige verbanden. Maar of dat ook betekent dat alles met elkaar in verband staat? Hoe zit het bijvoorbeeld met licht van sterren dat ons nooit bereikt?
Omdat te begrijpen moet je de absoluutheid en afgescheidenheid van je identiteit in de ruimtetijd opgeven. En je begrip van lokaliteit bijstellen. Niet makkelijk, maar het is te doen. :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door Ali op 10 apr 2010 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Ali schreef:
vegan-revolution schreef: Het wegdenken van begrenzingen, statische voorstellingen en invalshoeken vanuit één richting, maakt volgens mij niet dat daarmee de weg open ligt voor een vrij universum.
Nee. Maar het maakt het misschien eenvoudiger te beseffen dat alles verbonden is.
Hier zeg je nee.
Ali schreef:
vegan-revolution schreef: Het gegeven dat het universum niet door één of ander wezen gedicteerd wordt maakt het mijns inziens nog niet vrij. Heeft het universum volgens jou een vrije wil?
Ja dat maakt het wel vrij.
En hier zeg je ja.

Begrijp je dat ik je niet begrijp?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ali schreef:
vegan-revolution schreef: Het wegdenken van begrenzingen, statische voorstellingen en invalshoeken vanuit één richting, maakt volgens mij niet dat daarmee de weg open ligt voor een vrij universum.
Nee. Maar het maakt het misschien eenvoudiger te beseffen dat alles verbonden is.
Hier zeg je nee.
Ik begin met het bevestigen van je conclusie! Begrijp je me nu wel? (Nee, de weg ligt daarbij niet open)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Je moet niet meer verder zoeken. Het gemeenschappelijk kenmerk is minachting voor het menselijk individu.(Libet zou ik er niet bijrekenen, ik protesteer tegen simplistische interpretaties, maar ik heb niets tegen wetenschappelijk onderzoek, in tegendeel)
Siger,
Bovenstaande verheldert voor mij veel van wat opvallende hobbels en deuken in je teksten:
In plaats het bovenstaande telkens regelrecht op te pakken heb je er een natte dweil overheen gegooid, die op den duur wat ging stinken. Dat heb ik uiteindelijk je "hete brij" genoemd.

Komende vrijdag is Jan Verplaetse in Leeuwarden om de nacht van de filosofie op te luisteren en ook zie ik iemand van de Humanistische Universiteit. Beiden zal ik beluisteren.

Heb je suggesties voor vragen die aansluiten bij je hierboven aangehaalde reactie ?
Hopelijk kan ik dan de antwoorden hier weer neerzetten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
vegan-revolution
Superposter

Ali schreef:moet je de absoluutheid en afgescheidenheid van je identiteit in de ruimtetijd opgeven. En je begrip van lokaliteit bijstellen. Niet makkelijk, maar het is te doen. :lol: :wink:
Volgens mij had ik dàt allang gedaan. Het maakt het universum er voor mij niet vrijer op.
vegan-revolution
Superposter

Ali schreef:
Ali schreef:Het universum zelf is gewoon zichzelf. Wie zou het moeten dicteren?
Het gegeven dat het universum niet door één of ander wezen gedicteerd wordt maakt het mijns inziens nog niet vrij. Heeft het universum volgens jou een vrije wil?
Ja dat maakt het wel vrij. Om dat makkelijker te begrijpen
Het wordt er zo voor mij niet makkelijker op.
Ali schreef:moet je wel kunnen in zien dat ruimte en tijd voor ons mensen werkelijk, maar op een dieper nivo uiteindelijk illusies zijn.
Uiteraard zijn dat illusies. Dat is ook precies wat ik steeds beweer. We vinden als mensen bepaalde begrippen uit in een poging om de werkelijkheid met een zo goed mogelijke benadering te kunnen beschrijven, maar die begrippen zijn natuurlijk bedenksels en niet in de werkelijkheid aanwezig. Zo is het begrip vrijheid ook een term die een eigen leven is gaan leiden. Ook het begrip vrijheid is een bedenksel en dat wil dan dus niet zeggen dat dit bedenksel ook reëel aanwezig is.
Ali schreef:Ik houd het er op dat het universum een vrije wil heeft.
Dat schaar ik vooralsnog in het rijtje illusies.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

vegan-revolution schreef: Ook het begrip vrijheid is een bedenksel en dat wil dan dus niet zeggen dat dit bedenksel ook reëel aanwezig is.um een vrije wil heeft.
Dat schaar ik vooralsnog in het rijtje illusies.[/quote]
Bam! Hier heb ik je in m'n kladden. Als het begrip vrijheid een bedenksel is m'n beste brave Vegan, wat zou dan de status van het ontkennende begrip onvrijheid zijn?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Er bestaat geen onvrijheid zonder vrijheid, geen plus zonder min, geen yin zonder yang.

Vat?
...........................
Ons ben zunnig hej!
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ali

Er bestaat geen onvrijheid zonder vrijheid, geen plus zonder min, geen yin zonder yang.

Vat?
Ons ben zunnig hej!
jouw uitspraak, het universum heeft een vrije wil, wat heeft die voor connectie met het feit dat er organische complexe adaptieve systemen zijn die een bepaalde vrijheid in keuze en handelen kennen?
Heeft het universum een identiteit ali, heeft het een ego waardoor het bewust kan handelen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:ali

Vat?
Ons ben zunnig hej!

jouw uitspraak, het universum heeft een vrije wil, wat heeft die voor connectie met het feit dat er organische complexe adaptieve systemen zijn die een bepaalde vrijheid in keuze en handelen kennen?
Heeft het universum een identiteit ali, heeft het een ego waardoor het bewust kan handelen?

MVG, LD.
Het universum heeft een ego, dat zijn wij. Het universum opereert m.i. mede volgens ons. Wij zijn toch ook het universum?
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ali
Het universum heeft een ego, dat zijn wij.
en "wij" zijn een ego? Sorry meid maar jij bent mijn "ego" niet. maw "ik" ben niet ali 8*) nog ene om over te denken, ben jij een van de slachtoffers van de aardbeving in Haïti?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
vegan-revolution
Superposter

Ali schreef:Bam! Hier heb ik je in m'n kladden. Als het begrip vrijheid een bedenksel is m'n beste brave Vegan, wat zou dan de status van het ontkennende begrip onvrijheid zijn?
Wel, het is vergelijkbaar met het pimpelpaarse mannetje op pluto. Ik ga er vanuit dat er géén (ontkennend) pimpelpaars mannetje op pluto is, zolang er geen gegronde reden is om aan te nemen dat ie er is. Zo ga ik er dus óók vanuit dat er géén vrijheid (= onvrijheid) is.

Moet het pimpelpaarse mannetje op pluto bestaan omdat ik hem ontken? NEE DUS!
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:ali
Het universum heeft een ego, dat zijn wij.
en "wij" zijn een ego? Sorry meid maar jij bent mijn "ego" niet. maw "ik" ben niet ali 8*) nog ene om over te denken, ben jij een van de slachtoffers van de aardbeving in Haïti?

MVG, LD.
Wil je mij niet familiar met 'meid' aanspreken LD?
Plaats reactie