siger schreef:Als we een vergroten of verkleinen van vrijheid vaststellen aan de hand van fysische voorwaarden, dan erkennen we dat er een (in welke mate dan ook) vrijheid bestaat die fysiek bepaald wordt.
Dat is inderdaad zo
àls je dat doet. In alledaagse zin gesproken ja, in filosofische zin nee, wat mij betreft.
siger schreef:Onze vrijheid is volledig in de natuur gebonden, daarover verschillen we niet van mening.
Er is iets gebonden, maar of dat vrijheid is??? En zijn wij het daarover eens??? Het lijkt mij juist dat je kunt stellen dat louter en alleen al het gegeven dat er een binding is vrijheid uitsluit. Dus wat ik dan in feite zeg is: àls er een binding is dan is er ook geen vrijheid. Moet je dan nog weten van welke aard die binding is, m.a.w. moet je daarvoor de natuurwetten kennen? In mijn beleving niet.
Wat jij lijkt te zeggen is:
Er is een binding, maar om vast te stellen of die binding vrijheid uitsluit zul je de aard van die binding en hoe het natuurwetmatige daar werkt moeten onderzoeken.
Dat lijkt me een heel ander standpunt.
Waar ik dan benieuwd naar ben is hoe je tot die opvatting gekomen bent. Ik vraag me af hoe het komt dat jij een andere invalshoek lijkt te gebruiken dan ik als het om vrijheid gaat. Hebben we het dan überhaupt nog wel over hetzelfde als wij over vrijheid spreken?