De Iran Oorlog

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: De Iran Oorlog

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 21 mar 2026 07:16 En hoe kunnen 2 (met Rusland erbij, 3) oorlogszuchtige atoommachten zich zo ontzettend vergissen in een "operatie"?
Iran is flexibel, standvastig en geeft niet op. Dood 1 leider, de volgende staat klaar. Iran houdt nu de hele wereld in z'n greep!
Zo ook met Hezbollah en Hamas. Verzwakt, niet verslagen maar wel steeds meer gemotiveerd terug te slaan.

Hoe sneu. Amerika en Israël: BEDANKT! Let's dance
Nadat Hamas driemaal gijzelaars had geruild voor een tijdelijk staakt-het-vuren en een tijdelijke terugtrekking van het IDF, en uiteindelijk geen gijzelaars meer als drukmiddel over had, en nog maar een piepklein deel van het grondgebied in handen had, stond het met de rug tegen de muur: het stappenplan accepteren of totale vernietiging. Hamas ging akkoord met het stappenplan en we zijn nu in de fase waarin Hamas de wapens in gaat leveren en zich overgeeft, om plaats te maken voor een Israel-vriendelijke regering in Gaza.

Israel heeft tegen Hezbollah in recordtijd alle strategische doelstellingen gerealiseerd: hen terugdringen tot over de Litani-rivier, een bufferzone in Zuid-Libanon creëren, waardoor Hezbollah militair zo verzwakt werd dat het akkoord ging met alle eisen die Israel stelde. Toen Hezbollah dat akkoord een jaar later onlangs schond, heeft Israel de oorlog hervat, en zal nu doorgaan tot de groep geen directe dreiging meer vormt voor Israeliërs aan de noordgrens. Als gevolg heeft de Libanese regering Hezbollah formeel als een illegale gewapende organisatie bestempeld.

Ook in Iran heeft Israel bijna alles dat het zich ten doen had gesteld, bereikt: het militair verzwakken van het regime en zijn proxies (is reeds gelukt), het uitschakelen van de meest ervaren leiders en commandostructuren (is reeds gelukt) en het neutraliseren van de nucleaire dreiging, wat het enige oorlogsdoel is dat nog moet worden behaald.

Als gezegd, ligt dat bij ed VS anders: in tegenstelling tot Israel, dat zich vooral richt op het verzwakken van militaire capaciteiten en het neutraliseren van dreigingen, hadden de VS in dezelfde oorlog ook expliciet het doel van regime change in Iran en het ondersteunen van de Iraanse bevolking, volgens verklaringen van Amerikaanse functionarissen. Ik hoop dat het ze lukt; vooral voor de Iraanse bevolking, maar dat gaat natuurlijk nooit lukken zonder boots on the ground. Ik denk dat de VS zich - zoals gebruikelijk - zich weer teveel op de hals heeft gehaald.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zo kan je er ook naar kijken:

https://www.aljazeera.com/video/newsfee ... source=rss
De Colombiaanse president zegt dat Gaza een ‘-experiment’ was voor bredere vernietiging
De Colombiaanse president Gustavo Petro zegt dat de oorlog in Gaza een “-experiment” was, bedoeld om het Mondiale Zuiden te intimideren en dat het zich nu verspreidt, waarbij hij waarschuwt dat de wereld afglijdt naar “barbarij.” (..)
De Palestijnen (en Libanezen) krijgen het ook weer bikkelhard voor de kiezen.

Ik ben het met hem eens.
Hij zal nu ook wel afgezet (regimewissel) moeten worden van het genie en zijn fluisteraar. Of niet dan?... :roll: of het raam uit of gif zoals Putin lastige kopstukken doet...
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik wilde dit eerst bij 'Goed nieuws' plaatsen,

maar vooralsnog is het hier meer op zijn plaats!
NOS Nieuws - vandaag, 01:37 schreef:
Trump dreigt met aanval op energiecentrales

01:27
President Trump heeft gedreigd dat de VS meer Iraanse energiecentrales zal aanvallen als Iran de Straat van Hormuz niet binnen 48 uur heropent. "Te beginnen met de grootste!", schreef Trump op zijn sociale medium Truth Social.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En....voorspeld
En....dit houdt nooit meer op!
De lont is wederom aangestoken en het Iraanse regime is volhardend.

Ravage in Israël na meerdere Iraanse raketaanvallen | NU.nl https://share.google/edywqdBJtA0wDNP7a

Iran stopt niet!
Tenzij...... atoom bommetje??
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En "we" gaan lekker escaleren.
Trump komt met ultimatum voor Iran: 'Open Straat van Hormuz binnen 48 uur' | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/8rGItBLoxBJL0UmUx

Trump dreigt, Iran antwoordt: Het Iraanse leger zei na het dreigement dat het alle Amerikaanse energie‑infrastructuur in de regio zal aanvallen als de Amerikanen daadwerkelijk Iraanse centrales aanvallen. Over welke energiecentrales de landen het precies hebben, is niet duidelijk.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 22 mar 2026 09:22 Iran stopt niet!
We zijn nog geen maand bezig. Iran kan nog geen deuk in een pakje boter slaan. Het aantal Iraanse aanvallen met ballistische raketten en drones is sterk afgenomen. Volgens het Amerikaanse leger gaat het om een daling van ongeveer 90 procent bij raketaanvallen en 83 procent bij droneaanvallen.
Willen we juist voorkomen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 22 mar 2026 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

En wat hebben we nu als gevolg van (weer eens) een VS-oorlog in de Golf?
Zal ik eens een gooi doen? :

Raar begin van deze oorlog, onderhandelingen met Iran en dan plots dit plus een poging tot regimewissel.
En dan alleen maar geweld, diplomatie naar huis gestuurd. Straat dicht. Trump zó trots.

Navo uit elkaar gespeeld. Navo: "Niet onze oorlog". Nee.. wat heet....
Breuk feitelijk helaas voor het hele Westen. Trump woedend op de EU en dreigt.
En die samenwerking is noodzakelijk voor het vrij-krijgen van de straat van Hormuz.

Golfstaten en omstreken, die al jaren de veiligheid van de VS verwachtten, zó teleurgesteld...
De geopolitieke rol van de VS in de Golf potentieel klaar (tot een volgende president??).
"Wij hebben de oorlog al gewonnen" (Trump). "Wij hebben gewonnen" (Chamenei jr.).

Jammer voor het imago van de VS, toch al niet best door Trump.
Veel hardware, weinig politiek en hersens (in míjn ogen).

Brandstof en kunstmest!! op aarde zó schaars, dus duur, ach.. arme landen. VS-imago..
Wereldeconomie een forse dreun. En dat is nog lang niet klaar. Daardoor weer nieuwe oorlogen?

Putin, die Iran stilletjes steunt..: voor zover je zoiets kan zeggen: extreem gelukkig.
Kan nu weer voort in Ukraine. Verdient goed aan de dure brandstof en kunstmest.

Netanyahu denkt zijn zin te hebben gekregen, denkt vnl. in geweld; haat islam en Iran-proxies en
resultaat: ligt nu onder Iraans raket-vuur. De proxies zijn wel flink verzwakt, maar dan moet je
ook wel half Libanon van huis en haard verdrijven en nog een en ander met een humane erfenis...
En dansen maar...

Vrede op aarde, welneeee, altijd weer oprekken, immer extreem-rechts erger maken.
VN wederom machteloos en genegeerd, Internationaal Recht ook. Jungle nu.
Mooi voorbeeld voor wie dan ook.. Onze kinderen.

China kan zijn gang gaan met Taiwan áls ze zouden willen.. (de chips!!) En meer..
Oorlog is de mores geworden op deze planeet en wie doet je wat??

Enzovoort.

Ik vermoed dat de VS nu aanstuurt op verder tot overgave bombarderen van Iran inclusief energie en
opdelen van het land en marine-begeleid verkeer in de Straat.
Waar 4 oktober alles bij elkaar toch toe heeft geleid... :idea:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 22 mar 2026 10:45
We zijn nog geen maand bezig. Iran kan nog geen deuk in een pakje boter slaan. Het aantal Iraanse aanvallen met ballistische raketten en drones is sterk afgenomen. Volgens het Amerikaanse leger gaat het om een daling van ongeveer 90 procent bij raketaanvallen en 83 procent bij droneaanvallen.
Volgens het Amerikaanse leger. Lekker betrouwbaar.
En vergeet de kat (Iran) in het nauw niet. Iran blijft vergelden.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Payback time vanwege Cyrus II de Grote

Ik had nog nooit gehoord van Cyrus de Grote:
EW - Afshin Ellian - 09 maart 2026 schreef:
Afshin Ellian over de dood van Ali Khamenei:
‘Iedereen was verlamd. En daarna: gehuil, gelach, gedans’

Het is geen toeval, zegt hij, dat bij demonstraties naast Iraanse vlaggen met de leeuw en de zon – die van vóór de revolutie dus – Israëlische vlaggen wapperen. ‘Dat komt omdat het uiteindelijk een zaak is van Joden en Perzen.’

Daarmee doelt hij op Cyrus de Grote. Naar de aan deze Perzische koning gewijde feestdag is het 7 Aban Front vernoemd. Dankzij Cyrus konden de Joden in de zesde eeuw voor Christus terugkeren naar Jeruzalem en hun tempel herbouwen. ‘Nu helpen de Joden de Perzen om Iran van de Islamitische Republiek te bevrijden.’
Maar nu heb ik wél gehoord van Cyrus de Grote.
Is wat Afshin Ellian naar voren brengt gebaseerd op historische feiten?
In dat geval kom ik er in dit topic op terug.
Of is het 'slechts' een mythische legende?
In dat geval kom ik er in een ander topic op terug.

Blijft sowieso de historische en krachtige uitspraak van Afshin Ellian staan:
  • "Nu helpen de Joden de Perzen
    om Iran van de Islamitische Republiek te bevrijden."
Blijkt het in de toekomst wishful thinking te zijn?
Of toch een 'profetische waarheid'?
  • Ik hoop het laatste, afwachten maar!
Laatst gewijzigd door HierEnNu op 22 mar 2026 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laatste nieuws

Iran threatens US-linked Gulf energy sites after Trump gives deadline to reopen Strait of Hormuz - live updates - BBC News https://share.google/ZJU3u0duP3RrZzArg

De heethoofden geven nooit op en zijn dus partij voor onze narcist.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 22 mar 2026 11:33
ChaimNimsky schreef: 22 mar 2026 10:45
Volgens het Amerikaanse leger. Lekker betrouwbaar.
En vergeet de kat (Iran) in het nauw niet. Iran blijft vergelden.
Jij hebt moeite met de mores van vandaag onze wereld.
Als 'de vijand' niet wil meewerken bombardeer je hem tot hij meewerkt en dan nog niet, dan plat.
Dan is er geen vraag meer van 'meewerken'.
100% dictaat. Als je maar geld en middelen hebt. :roll:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 22 mar 2026 15:12 Jij hebt moeite met de mores van vandaag onze wereld.
Als 'de vijand' niet wil meewerken bombardeer je hem tot hij meewerkt en dan nog niet, dan plat.
Dan is er geen vraag meer van 'meewerken'.
100% dictaat. Als je maar geld en middelen hebt. :roll:
Je hebt gelijk. Ik blijf me "inzetten" voor de bevolking die hier NIETS mee te maken heeft. Burgers die de dupe zijn van een paar heethoofden (doorgaans mannetjes) en die steeds maar weer moeten vluchten, verhuizen, schuilen of gedood worden.
Dit omdat 1 autoritaire leider een ander misselijk regime niet aanstaat
En
Omdat een andere autoritaire leider uitbreidingsdrang heeft.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd

Mijn vertaling:
BBC Persian - 10:39 schreef:
"Ik ben ontzettend bezorgd... zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd,"

zegt vrouw in Teheran tegen BBC
gepubliceerd om 10:39

Ghoncheh Habibiazad
Senior verslaggever, BBC Persian

Het is nog steeds erg moeilijk om contact te krijgen met mensen binnen Iran door de internetuitval, maar sommigen slagen erin manieren te vinden om de door de overheid opgelegde beperkingen te omzeilen.

"Ik werd overvallen omdat ik had verwacht dat hij [Trump] een onderscheid zou maken tussen de regering en het volk en zich niet zou richten op wat van het volk is," vertelt een man van in de dertig uit Karaj, een stad nabij Teheran, aan BBC Persian.

"Ik ben ontzettend bezorgd, want zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd en zal het ieders nachtmerrie worden," zegt een vrouw van in de twintig in Teheran.

"Iedereen binnen Iran wist ook dat wanneer de Islamitische Republiek in een conflict wordt betrokken, zij de zeestraat zal blokkeren, raketten zal afvuren op buurlanden en zelfs op hun infrastructuur," zegt een man van in de twintig in Teheran.

"[Iran] zal zich niet overgeven, maar doorgaan met het afvuren van elke laatste raket en kogel die het heeft; wist of verwachtte de VS dit dan niet?"
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Pas op Israël, je iron dome is niet flawless

Honderden gewonden bij Iraanse aanvallen op Israël, Tel Aviv geraakt door clusterbom https://share.google/x9HupVJqyrj9DIyVQ

De waanzin waar ze zich in begeven hebben. Had het bij Gaza, Westbank, Syrië en Libanon gehouden!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 22 mar 2026 15:26
Zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd

Mijn vertaling:
BBC Persian - 10:39 schreef:
"Ik ben ontzettend bezorgd... zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd,"

zegt vrouw in Teheran tegen BBC
gepubliceerd om 10:39

Ghoncheh Habibiazad
Senior verslaggever, BBC Persian

Het is nog steeds erg moeilijk om contact te krijgen met mensen binnen Iran door de internetuitval, maar sommigen slagen erin manieren te vinden om de door de overheid opgelegde beperkingen te omzeilen.

"Ik werd overvallen omdat ik had verwacht dat hij [Trump] een onderscheid zou maken tussen de regering en het volk en zich niet zou richten op wat van het volk is," vertelt een man van in de dertig uit Karaj, een stad nabij Teheran, aan BBC Persian.

"Ik ben ontzettend bezorgd, want zonder elektriciteit wordt Iran vernietigd en zal het ieders nachtmerrie worden," zegt een vrouw van in de twintig in Teheran.

"Iedereen binnen Iran wist ook dat wanneer de Islamitische Republiek in een conflict wordt betrokken, zij de zeestraat zal blokkeren, raketten zal afvuren op buurlanden en zelfs op hun infrastructuur," zegt een man van in de twintig in Teheran.

"[Iran] zal zich niet overgeven, maar doorgaan met het afvuren van elke laatste raket en kogel die het heeft; wist of verwachtte de VS dit dan niet?"
Tsja.. als je de voorwaarden voor leven vernielt in een min of meer ontwikkelde mensenmaatschappij wordt het weer de steentijd zo ongeveer.
Zo krijg je alles kapot. Maar dat weet een kind.
Dan kan je diegene die naar de steentijd gaat (de vijand) de schuld geven (wil zich niet overgeven), maar daar zit toch wat raars in... Van wie komt de van god gegeven autoriteit om dat soort dingen te doen als men (de vijand) niet buigt??
Gesloten