dikkemick schreef:
De bijbel is voor de naïeve lezer vertaald.
Nou, Dik, Na alles wat ik van jou zo her en der lees en wat je nu weer schrijft, is de
bijbel zeker niet aan jou besteed.
Dikkemick schreef:En dat is gedaan door de jaren heen op verschillende manieren.
Ache..nee..Echt ?
Dikkemick schreef:Helaas niet op de Job-manier, want uit jouw schrijven concludeer ik dat er maar 1 interpretatie de juiste is en dat is de Job-manier.
Nou jij het zegt, zit ik nu echt in zak en as.
Ik had bij jou moeten aanbellen voor advies voor de juiste bijbellezing !
Dikkemick schreef:Maar helaas Job, dat menen er meer. De Joden, de katholieken, de protestanten met alle denominaties die er bij horen...allemaal menen ze de bijbel juist te kunnen interpreteren.
Nou, ik zal deze groeperingen die niet willen luisteren naar de vaste wijsneusdenkertjes op dit forum, eventjes op hun vingers tikken en per direct naar jou sturen. Nou wat denken die joden en christenen wel nie...
Dikkemick schreef:".... erop als er een persoon bestaan heeft welke indruk heeft gemaakt, waar het christendom op gebaseerd is maar waarvan niet zeker is dat deze werkelijk bestaan heeft.
Dus je weet het niet zeker Dik??..Dus je twijfelt...foei, dat is link op dit forum.
Dikkemick schreef:De wonderen nemen we beiden voor lief geloof ik,
Nou, ik zeker niet...(Kom nu niet aanzetten met het idee dat God enkele natuurwetten eventjes opheft om een wonder te kunnen verrichten. Dat is namelijk niet nodig.)
Dikkemick schreef:Geloof (faith) is nooit een betrouwbare bron van betrouwbare informatie gebleken.
Geloof = Ten diepste
vertrouwen, Dik. Dus in feite zeg je;...."Vertrouwen is nooit een betrouwbare bron van betrouwbare informatie..."
Dikkemick schreef:Dat blijkt al uit het aantal geloven dat niet meer onder ons is,
Ach..je bedoelt zeker Wodan, Odin, en Freya...enz. Tja, die natuurgoden hebben het niet overleeft.
Dikkemick schreef:of de verschillende meningen van gelovigen onderling (en mening is vaak zeker weten bij geloof).
Bij geloof als "vertrouwen" behoort niet "zeker weten". Dat is geen combinatie.
"Twijfel", Dik...is de ESSENTIE van geloven, zei een theoloog eens.
Dikkemick schreef:Tot die tijd lees ik de bijbel zoals ze vertaald is
Dat doe ik ook. Maar de ene vertaling is de andere niet. Traduttore, traditore, zeggen de Italianen. (= Vertalen is verraden).
Dikkemick schreef: en dan kan ik maar tot 1 conclusie komen...."
Ja..JA ...daar komt ieeee..
Dikkemick schreef: De god die er beschreven wordt is de god die Dawkins in zijn boek "The god delusion" beschrijft.
YESSS...onze vriend Dawkins. Eindelijk komt iemand mee op de proppen.
Hij, de Zoöloog, is dé bijbelkenner bij uitstek.
Had ik bij hém te rade moeten gaan, Dik.??
Had dat eventjes gezegd !!! I am impressed.
Al die tijd die ik dus zit te verdoen, met die joodse exegese, Hermeneutiek, Schriftkritiek,..Joodse achtergrond van de Evangeliën, Historisch-Kritisch...etc...etc....
En Dawkins geeft maar 1 lezing van de bijbel.
En laat dat nou nèt de goeie zijn.
Even zonder gekheid.
Als ik mijn tijd verdoe, dan is mij
één ding duidelijk geworden: "..en dat is HIER'
Op dit forum. Wat een doffe ellende zeg. Ik discussieer tegen dovemansoren.
Geen sprankje inzicht ....Niks..noppes, nadda...
Jij (jullie) haalt alles door elkaar.
Dikkemick schreef:Zelfs mathematica is niet absoluut zeker, maar staat met het gezonde verstand/de rede bovenaan voor weat betreft vergaren van betrouwbare kennis.
Je hebt het hier over wetenschappelijke kennis.
Geloofskennis is iets TOTAAL anders, Dik...
Weet je wat...Laat maar.
Het is dweilen met de kraan open...
Job