axxyanus schreef:bonifacius schreef:axxyanus schreef:...Ik denk niet dat we moeten aannemen dat kinderen van gelovigen meer kans hebben in een liefdevolle, gehechte sfeer, op te groeien waarin begrenzing en eindigheid als vanzelfsprekend worden meegegeven dan kinderen van ongelovigen.
Dat beweren ik en de anderen die ik aangehaald heb ook niet!
Maar dat zouden we wel enigzins mogen verwachten als wat jij beweert juist is en er een verband is met wat je van Dirk de Wachter aanhaalt.
Zie je een verband met het interview waarmee ik dit topic gestart ben?
Ik niet.
bonifacius schreef:Interessante citaat uit een interview met een Belgische zen-leraar op
http://boeddhistischdagblad.nl/29612-he" onclick="window.open(this.href);return false; ... elf-zazen/?
citaat:
vraag: Zien veel mensen zenboeddhisme als een religie?
zenmeester: ‘Ik hoop van niet.
De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.
zowat elke vrijdenker hier ziet daar net als forumnaar / moderator Jagang het volgende in:
Het is een beetje een post in de vorm van "geloven is gezond". Het getuigt van "geloven in geloven".
Exact hetzelfde wordt gedacht van Psychiater Dirk de Wachter die ik erbij haalde omdat wat hij schrijft in zijn boek onder "
criterium 9: ZINLOOSHEID EN LEEGTE - 1. de ontkerkelijking" aansluit bij de Zenmeester.
Ook ik sluit mij daar bij aan, als selfmade psycholoog stel ik dat ook al 25 jaar vast (@Peter van Velzen: mijn gedachten zie je, geen reflectie van andere personen).
Zeggen ik, zij beiden en G. Backx dat we terug naar de kerk moeten? Getuigen wij van 'geloven in geloven'? NEE.
De wachter zegt het onomwonden: 'We willen / kunnen uiteraard niet terug naar deze tijden.
Zo denk ik er ook over (@Peter van Velzen: weeral nog is geprobeerd mijn gedachten weer te geven).
Maar zo worden we hier wel niet begrepen op een (vrijdenkers) forum.
axxyanus schreef:bonifacius schreef:
Dirk de Wachter - psychiater en dus ook arts- geneesheer - noch ik, beweren niet van niet blij te zijn met de wetenschappelijke vooruitgang in de vorm van meer efficiënte medicatie.
Hij noch ik zijn zwart-wit denkers. Het is niet het éne of het andere.
Dan moet Dirk de Wachter zijn woorden maar beter kiezen, en jij welke woorden je citeert. Zo'n algemene verwoording van de verwetenschappelijking en objectivering die tot allerlei problemen leid, zonder verdere nuancering geeft gemakkelijk de indruk dat de spreker zich aan zwart-wit denken bezondigt.
Ach wat,
is dit niet het grote nadeel van een forum?
Ik citeerde een eerste keer een stuk uit zijn boek dat aansluit op een stuk dat ik citeerde uit het interview met de Zen-meester. Op het forum leid dat enkel tot misverstanden. Het thema op zich zeker op een vrijdenkersforum.
axxyanus schreef: Uit het stuk dat jij net geciteerd had, valt op geen enkele manier af te leiden dat er omstandigheden zijn waarin er inderdaad iets mis kan zijn met de hersenen en dat medicatie dan aangewezen is.
Als ik aan een psychiater en de psychiatrie denk ga ik er sowieso vanuit dat er iets mis kan zijn met de hersenen van de patient en vanzelfsprekend medicatie is aangewezen.
Er zal geen één psychiater zijn die dit ontkend.
Wat wel een aantal psychiaters daarnaast doen is niet alle Psychische aandoeningen verklaren aan de hand van ‘een foutje in de hersenen’ of ‘een tekort aan (of een teveel van) een bepaald stofje’.
Ik heb zo al twee psychiaters aangehaald, Dirk de Wachter, Stanislav Grov en nu nog een derde:
Jan Foudraine.
Deze houd zich al lange tijd bezig met een heroriëntatie op de psychiatrie en psychotherapie, die hij niet langer enkel vanuit medisch-ziektekundige maar veeleer vanuit
mystiek-filosofische invalshoek benadert.
Deze verandering van zienswijze culmineert met name in het boek Metanoia uit 2004, waarin hij pleit voor een opheffing van het dualisme dat het Westerse denken domineert.
Peter van Velzen schreef:
Terwijl ik steeds probeer mijn eigen gedachten weer te geven, lijkt ene Bonifacius zich voornamelijk te gedragen als een reflectie van andere personen. Jammer, ik zou graag – een deel van – de unieke Bonifacius willen kennen.
@Peter van Velzen: met deze nog is mijn gedachten die ik probeer weer te geven.
De Nederlandse Psychiater Jan Foudraine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Foudraine" onclick="window.open(this.href);return false; verbleef lange tijd bij Bhagwan Sri Rajneesh in Poona, India. Zie mijn eerdere posts hier openbaar en mijn antwoord op jouw PM naar mij toe.
Het is geweten of men vraagt het zich wel is af in de volksmond, '
Zijn Psychiaters en Psychologen zelf eigenlijk wel Normaal?' Reken mij er ook maar bij.
Citaat uit de Jan Foudraine wiki:
"
De kennis en ervaring die Foudraine vanaf zijn vertrek naar India opdoet over boeddhistische en hindoeïstische mystiek, culmineren met name in het boek Metanoia (klassiek Grieks, lett.: verandering van gedachte, en daarvandaan ook: berouw, verkrijgen van beter inzicht, inkeer, wedergeboorte) uit 2004.
Het (psychisch) lijden van mensen, zo wordt in dit boek uiteengezet, ontstaat door een idee van afgescheidenheid en kan worden opgeheven door het loslaten van het ego-begrip (Freuds Ich) en het ontdekken van non-dualisme of advaita (lett.: niet-tweeheid, een begrip uit de hindoeïstische filosofie). Non-dualiteit impliceert dat het onderscheid Ik vs. de Ander/het Andere slechts kunstmatig in stand wordt gehouden, maar in feite niet bestaat. Wanneer dit wordt ontdekt, is al wat overblijft, niets, of een gevoel van verlies ("a sense of bereavement"). Dit sterven van het ego binnen het psychosomatisch organisme is een ingrijpende gebeurtenis (het is tegelijkertijd "to be and not to be"). Het kan gepaard gaan met angst, aangezien de persoonlijkheid van jongs af aan is geconditioneerd, en het individu zich hiermee sterk identificeert. De fictie van de afgescheiden persoon (van persona, lett: masker) te ontdekken is als het ontwaken uit een droom. De ontwaakte persoon is als een druppel teruggevloeid in de oceaan van gewaarzijn ("awareness"), wat tegelijk een herinnering is van wat al was, namelijk een-zijn.
Technieken die mensen bij de overgang naar dit al-een-zijn kunnen (maar niet hoeven) ondersteunen, zijn respectievelijk psychotherapie en/of meditatie. Foudraine verwijst in dit boek regelmatig naar de mystici Jiddu Krishnamurti en Tony Parsons (onder anderen)."
Hupla, weeral een boek bij op mijn bestellijst. Allemaal dank zij dit forum.
Jullie hebben aan mijn posts dan weliswaar niets aan, ik wel. Ik ontdek pareltjes

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!