Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door LordDragon »

Man man lord, wééral een scheve vergelijking! Zie je dat zelf écht maar dan ook écht niet in?
Als je doet alsof je zo "onnadenkend" bent dan zou ik er toch maar snel mee ophouden want je maakt je belachelijk door zulke kromme vergelijkingen te maken hoor!
Ja hoor, blablabla. Het siert je extremisme om anderen aan te smeren hoe zij zouden moeten denken vegan.

mijn woorden
Stel jij laat je haar knippen en in een hanekam zetten. Daarover heb ik noch een ander iets te zeggen. Maar het moment dat jij me gaat dwingen en bedreigen om ook mijn kapsel in een hanekam te veranderen heb ik daar veel over te zeggen. Dat is toch zo klaar als een klontje.
vegan tchik
Vlees eten = veroorzaakt leed (dierenleed), milieuvervuiling, slechte wereldvoedselverdeling

Hanenkam = voor niemand nadelig en veroorzaakt bij niemand leed.

Om het met lords woorden te zeggen: "dat is toch zo klaar als een klontje!" :lol:
Idd koekelekoe, je bent gewoon achterlijk meisje, ik had het over het gebruik van dwang, bij wat voor imbiciele reden dan ook. Vandaar de hanekam. En meteen aangetoond voor ieder die er nog aan zou twijfelen dat je geen "nuances"kent.
Ik vraag niet of iedereen dat zou kunnen, ik vraag of jij (en andere individuen) dat zouden kunnen. Je moet niet in iemand ander's plaats antwoorden, antwoord voor jezelf.

Zou je, hier en nu in deze maatschappij en dus niet als hongerlijdende mens in Afrika, zomaar zelf je dier kunnen slachten?

En de mensen die ja antwoorden zijn die bereid om dan met me mee te komen naar een slachthuis om dan vervolgens echt zelf een pin door de kop van een koe te jagen
?

Enkel hongerlijdende afrikanen mogen dieren slachten? Verder geen comment.

Volgende ontken je trouwens niet, dus ik neem aan allemaal ok voor jou.
Even een greep uit de argumentatie van de veggies. Saboteren mag, huisdieren en gedomesticeerde dieren moet je niet naar omkijken dan sterven ze vanzelf wel uit, vind je het niet verdrietig dat al die dieren gedood worden, waarom gooi je je buurvrouw en je kinderen niet op de BBQ, je moet soja drinken ipv koeien melk ook al ligt het amazone woud (grootste dieren habitat ter wereld) onder vuur. Als dat niet krom is ...
Een veganist is een extremist tot in de kist, over mijn lijk jullie :lol:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

XveganxchickX schreef:
Ongeloveloos schreef: En jouw vraag of iemand zelf een dier zou kunnen doden is simpel, iedereen kan dat, en zou dat ook doen
Ik vraag niet of iedereen dat zou kunnen, ik vraag of jij (en andere individuen) dat zouden kunnen. Je moet niet in iemand ander's plaats antwoorden, antwoord voor jezelf.

Zou je, hier en nu in deze maatschappij en dus niet als hongerlijdende mens in Afrika, zomaar zelf je dier kunnen slachten?

En de mensen die ja antwoorden zijn die bereid om dan met me mee te komen naar een slachthuis om dan vervolgens echt zelf een pin door de kop van een koe te jagen?

Jij vraagt of ik en andere individuen (dus iedereen) dat zou kunnen.
Vervolgens zei ik dat iedereen (inc moi) dat zou kunnen, dus heb ik je vraag beantwoord, of niet soms ?

Ben ik (en anderen) bereid om mee te komen naar een abbotoir ? Natuurlijk ! ben jij bereid om vlees te eten wat ik heb geslacht en uitgebeend en gemaakt tot een goede maaltijd ?????
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

XveganxchickX schreef: Als jij - je weet toch alles zo goed - er dan ook nog ff bij verteld dat het overgrote merendeel van die soja gekweekt wordt voor de wereldwijde vee-industrie, dan is het plaatje compleet!
Klopt en dat is zeer kwalijk. Ik wilde echter aangeven dat het drinken van sojamelk wel eens net zo slecht voor het milieu zou kunnen zijn als koemelk. Nb ik ben voorstander van duurzame veehouderij waarbij regionaal geproduceerd en gebruikt wordt. Zelf eet ik om moverende gezondheidsredenen geen rood vlees maar wel op zijn tijd een stukje kip of vis. Ik wil namelijk wel voldoende essentiele aminozuren binnenkrijgen.Heb overigens net een heerlijk eitje op vergezeld van een grote koffie verkeerd. Het laatste met koemelk omdat dit met sojamelk spontaan antiperistaltische bewegingen opwekt. Dat zou dan weer jammer van het eitje zijn. Maar ik dwaal af mijn punt in deze is dat veel mensen boter op hun hoofd hebben of slecht geinformeerd lijken. Zo ging ik toen ik nog in de grote stad woonde vaak naar de biologische winkel. Daar kreeg je je boodschappen mee in een grof papieren tasje met recycle look en logo van de groene buurtsuper erop. Later ontdekte ik dat deze tasjes veel slechter voor het milieu zijn dan plastic tasjes. Evenzo erger ik mij aan bakfietsende grachtengondeliers met vier kinderen die Joris, Frits-Willen, Annabel en Vogel heten. Vooral als deze er geen been in zien om naar tibet te vliegen om zichzelf te ontdekken. Maar ik dwaal alweer af. Het meest vervelende voor de dieren en de natuur in het algemeen is het feit dat er zo veel van die naakte apen zijn. In nederland gaat het echt niet lukken om met zijn 16 of straks 17 miljoenen ecologisch of duurzaam te leven. Behalve misschien als we het hele stelsel radicaal wijzigen 10 miljoen mensen verhuizen en de overgeblevenen hun auto afnemen evenals gezondheidszorg, supermarkten, onderwijs en huisdieren. En dan maar elke dag flink schoffelen om het onkruid uit de bieten te houden. De ouderen kunnen zich bezig houden met babysitten groenten inmaken en schadelijke insekten streng en vermanend toespreken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ali
Banned

Bericht door Ali »

doctorwho schreef:Het meest vervelende voor de dieren en de natuur in het algemeen is het feit dat er zo veel van die naakte apen zijn. In nederland gaat het echt niet lukken om met zijn 16 of straks 17 miljoenen ecologisch of duurzaam te leven.
Die Fleischfresserfrage! :wink: :lol:
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Afgezien van het rode vlees (dat mijn lievelingskostje is !) sluit ik mij volledig aan bij dr. Who !

De mens, door zijn bestaan alleen al, beperkt de mogelijkheden van de andere diersoorten ! Dat is een onvermijdelijke conclusie. Dat we onszelf daarbij beperkingen dienen op te leggen heb ik al meermaals betoogd, maar over de juiste mate daarvan is er hier geen eensgezindheid mogelijk. Dat is dus duidelijk een maatschappelijk debat, waarbij ik zelf bij voorbaat elk extreem standpunt afwijs. Omwille van die laatste reden zie ik ook geen nut in verder debat alhier.

Daarbij zie ik een duidelijk verschil tussen Nederland en België waarbij in Nederland de veganistische strekking iets méér aanhang heeft. Als goede Belg ben ik er evenzeer van overtuigd dat dat probleem zichzelf wel zal oplossen zodra de veganistische opvattingen enige invloed krijgen op de prijs van de karbonaatjes ! :wink: :D :D :D

@XVXCX :
Ik wil nog één keer duidelijk antwoorden op één helder geformuleerde vraag van jou, maar dan liefst zonder dat dat in gescheld eindigt. Dus stel ze maar, als je dat (nog) wilt !

Digit
Wat is, IS !
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

XveganxchickX schreef: Even een tipje: een koe moet 7 kg soja opvreten vooraleer ze 1 kg aankomt...
Met 7 kg soja kun je 14 mensen voeren, met 1 kg vlees slechts 2-3 ...
Even een vraag: Welke Nederlandse koe vreet soja? Komen deze gegevens uit een veggie rapport?

Even een tip: Weet jij hoeveel kooldioxide jij bijdraagt aan de atmosfeer in jouw leven? Verwijder de bron en 'save the planet'.

Ander tip: Eén rijstkorrel verbruikt 700 keer zijn eigen gewicht in water. En weet jij dat er gebieden op deze aardbol zijn waar mensen sterven van de dorst?

Overigens ben ik omnivoor omdat ik mijn biologische afkomst niet verloochen. Ik stam nu eenmaal af van een dierenfamilie van omnivoren. Ik eis van een leeuw ook niet om vegetariër te worden.

En ja! Ik kan keuzes maken. En ik kies ervoor om vlees te eten. En daar is ethisch absoluut niets mis mee. Jij beweerd van wel?
Hoe zit het dan met die soja boon? Op het moment dat een plant aangevallen wordt (of geoogst), scheidt deze chemicaliën uit om de omliggende planten te waarschuwen. Hoe 'onetisch' is het om een plant die niet weg kan lopen en niet kan schreeuwen zomaar te slachten?

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Addendum

Van die soja en koeien heb ik nu gevonden, zie:
http://www.molblog.nl/bericht/Campina-g ... oene-soja/

Hoelang doen koeien dit al?
Zijn er alternatieven?
Wat aten de koeien eind 19de en begin 20ste eeuw? Was dit ook soja?

Hoe zit het met de soja consumptie? Een koe kan dan wel meer soja vreten maar de juiste vraag is hoeveel koe wij vreten! Is daar al naar gekeken? (bedenk dat als er niemand meer koe (en dergelijke) vreet de andere 16 miljoen Nederlanders dus meer soja (en dergelijke) moeten vreten!)

Wat ik in mijn voorgaande reactie (en ook deze reactie) aan wil geven is dat er veel sprake is van 'cherry picking'. Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van ad hoc argumenten die een bepaalde belangengroep selectief trekt uit de totale informatiebron.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik wegens andere bezigheden even niet meer in staat was tot reageren. Hieronder staan, in reactie op de vele opmerkingen, wat hersenspinsels.

vegetarisme vs veganisme?
In een poging de discussie voor mij interessant te maken heb ik VeganChick uitgedaagd mij te bestoken met argumenten ten einde mij over te halen om veganist te worden. Mijn doel hiervan was mij in te kunnen leven de denkwijze van mensen fervente vleeseters als Lord Dragon en Digit, die een een voor mij niet te bevatten moraal koesteren. Tevens verwijten zij mij waanzinnigheid en onnozelheid.

Vind ik een veganist ook onnozel en waanzinnig? Neen, veganchick (en andere veganisten) zijn goede denkers en redeneerders, slimmer dan menigeen. Ik "betrap" mezelf er vaak op veganistisch eten te bereiden. Ik kook graag Indiaas, en zodra ik in plaats van yoghurt kokosmelk gebruik voor het binden van curry's, eet ik 100% veganistisch. Ik gebruik zelden tot nooit kant-en-klare, en daarmee onbetrouwbare, kruidenmengels uit pakjes en potten, maar gedroogde of verse kruiden. Met ingang van heden laat ik die koeienyoghurt weg, kokosmelkt werkt sowieso veel beter. Steeds vaker (en niet n.a.v. deze discussie) beoordeel ik na het koken en voor het eten of mijn maaltijd veganistisch is en indien dit het geval is, geniet ik er automatisch extra van. Ik denk dat ik hiermee een soort "bewuste vegetariër" ben, bij wijze van spreken vergelijkbaar met de "bewuste vleeseters" die biologisch verkiezen boven bio-industrieel vlees.

Veganist worden is iets wat ik graag zou willen zijn, maar niet kan zijn, omdat ik het idee heb dat ik het niet kan betalen. Ik heb meerdere monden te vullen in huis. Ook een gang naar de biologische winkel waar ik met regelmaat biologische producten aanschaf, is een aanslag op mijn portemonnee. De oorzaak hiervan is niet dat de productie van die voeding kostbaar is, maar omdat het slechts op kleine schaal gebeurt omdat er weinig vraag naar is. Dit is denk ik mijn enige probleem. Mijn vitamine B12-behoefte kan ik niet bevredigen met uitsluitend Marmite (wat ik heel veel en graag eet).

Enfin, heb ik nu inzicht in de beweegredenen (of gebrek aan beweegredenen) van vleeseters? Nee, dat heb ik niet gekregen. Ik heb compassie voor dieren, erken het dierenleed dat veganchick beschrijft.

Ik ben er 100% van overtuigd dat het mogelijk is om vegetarisch te eten zónder dat dit (indirect) dierenleed teweeg brengt. bijvoorbeeld door zelf kippen te houden voor eieren, dure sojamelk te kopen (de ALDI zou eigenlijk geboycot moeten worden om andere redenen!). Of ik nu, gegeven dat dit om praktische redenen niet mogelijk is, dus maar veganist moet worden? Ik weet het niet... Mijn hart zegt 'ja', mijn hoofd zegt 'nee'.

Draag ik met koeienmelkconsumptie bij aan koeien/stierenslacht?
Deze vraag heb ik mij gesteld naar aanleiding met name Kitty's kritische kanttekeningen en uiteenzetting van een paar pagina's terug.
Voorop gesteld: koeienmelk drinken is verre van natuurlijk. Mensen behoren mensenmelk te drinken direct na de geboorte. Mijn antwoord is het volgende.
Dat de dieren, nadat ik hun melk heb gedronken doodgemaakt worden, is mij niet aan te rekenen. Wat mij betreft blijven zij leven totdat zij een natuurlijke dood sterven, omdat ik niet van plan ben ze op te eten. Een veganist, die om gegronde redenen geen koeienmelk zal drinken, draagt evenmin bij aan een vermindering van het aantal vleeseters, want voor zover ik weet is er geen significant smaakverschil tussen stieren- en koeienvlees. Op geen enkele wijze hou ik het doden van koeien in stand door nu koeienmelk te drinken. Koeienmelk is een bijproduct van de vleesindustrie en niet andersom en aangezien ze toch al dood worden gemaakt, kan ik koeienmelk zonder problemen blijven drinken. Let op, deze redenering is ongelijk aan de redenering van LordDragon en digit die zeggen: dieren gaan toch wel dood, dus we kunnen ze net zo goed doodmaken. Hetzelfde geldt voor kippeneieren.

Mijn zuivelconsumptie is helaas opportunistisch. Als iedereen vegetariër zou zijn, word ik direct veganist, omdat slechts dan iets te bereiken valt in de dierenleedbestrijding. Veganisten gaat het ook om dierenleed bestrijding. Mij is het in eerste instantie te doen om het niet doodmaken van dieren, mijns inziens het ultieme dierenleed.

vegetarisch eten is vies
Vleeseters merken op dat vegetarische of veganistische "vervangers" niet lekker zijn. Een Nederlands spreek wordt zegt: "wat de boer niet kent, dat eet ie niet.". Zoals eerder al werd opgemerkt door veganchick, is dit een kwestie van gewenning. Proef maar eens heel goed hoe koeienmelk smaakt. Is dat nou werkelijk smaakvol? Sojamelk heeft een veel rijkere smaak. Sojamelk of quorn vies vinden is psychologisch te verklaren. Herinner je je nog dat je voor het eerst koffie proefde, of wijn? Hele volksstammen vinden sigarettenrook lekker (ikzelf bijvoorbeeld). Enfin, van aardbeien tot okra's... iedereen is in staat alles lekker te vinden. Iemand die Tahoe niet lekker vindt, moet niet klagen bij de tahoe-eters maar bij zichzelf te raden gaan. Soja is trouwens een eeuwenoud en zéér veelzijdig product; geschikt voor hartige gerechten door het te marineren en bakken, het kan gekookt worden, je kunt er taart mee maken, er kan melk (eigenlijk mag je het niet eens melk noemen) uit gewonnen worden, het is een bron van olie.

doodmaken is geen dierenleed
Vleeseters beschouwen het doden van een dier niet als het veroorzaken van leed. Enerzijds lijken zij ideale leefomstandigheden voor dieren te willen propageren, maar met doden hebben zij geen bezwaar. Ik las zelfs iets is in de trant van: een dood dier voelt geen pijn. Ik ben van mening dat je met het doden van iemand wél leed toebrengt omdat je het doodgemaakte, bewuste wezen, alle potentie voor leven (al was het maar een vervelend leven) ontneemt. Opmerkingen als "we helpen de dieren dus eigenlijk een handje" zijn ronduit banaal.

voorlopige conclusie
Dit alles hierboven nalezend, kan ik niet anders constateren dat veganisme wél iets bijdraagt. Alle, door mensen geëxploiteerde lijden namelijk. Vegetarisme lost maar een klein deel van het probleem op.
Vleeseters hebben geen enkel recht van spreken in het aanvallen van mijn vegetarisme, door te beweren dat ook ik bijdraag aan dierenleed, om hun eigen gedrag goed te praten. De vleeseter is verantwoordelijk het scheppen van de mogelijkheid tot het drinken van melk en het eten van eieren.

Veganisten kunnen wel kritiek hebben op mijn vegetarisme, alleen denk ik dat veganisme zinloos is, juist vanwege het feit dat er vleeseters bestaan. Zoals ik eerder aangaf: als iedereen vegetariër zou zijn, zal ik direct veganist worden. Veganistisch eten kan ik prima. Vleeseters eten zelf óók vegetarisch (al hebben ze het zelf niet door). Het gaat er in alle gevallen niet om wat je eet, maar juist wat je NIET eet.

vleeseter = vegetarier + dierenleedveroorzaker

vegetarier = veganist + gebruiker van door vleeseters veroorzaakt dierenleed

veganist = planteneteren.

Veganisme is wat nagestreefd moet worden voor een ideale wereld. Vegetarisme dient nagestreefd te worden om vleesconsumptie uti te bannen en veganisme mogelijk te maken. Ik ga hierbij uit van het idee dat men niet minder vlees zal eten als ik stop met zuivelconsumptie.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Grove denkfout : een oude melkkoe is gewoon niet te vreten ! En vleeskoeien geven nauwelijks melk ! Dat zijn twee gescheiden circuits. Het afschaffen van vleesgebruik doet niets af een de melkveehouderij ! Niet-veganistische vegetariërs houden gewoon zichzelf voor het lapje als ze denken helemaal niet meer bij te dragen aan "exploitatie" van dieren !

En ik heb de meeste vleesvervangers reeds uitgebreid geproefd : zelfs de astronauten moeten dergelijkec chemische rommel niet meer vreten : ze hebben nu behoorlijke maaltijden op het ISS ! Verse soja als groente is trouwens één van mijn lievelingskostjes !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Veganisme is wat nagestreefd moet worden voor een ideale wereld. Vegetarisme dient nagestreefd te worden om vleesconsumptie uti te bannen en veganisme mogelijk te maken.
Jouw ideale wereld, waarin mensen zich hebben aangepast aan jouw opgedrongen mening zal gelukkig nooit bestaan.
Enfin, heb ik nu inzicht in de beweegredenen (of gebrek aan beweegredenen) van vleeseters? Nee, dat heb ik niet gekregen.
Ik kan er ook niet aan doen dat jullie alleen maar oog hebben voor jullie scheve compleet van de pot gerukte redeneringen. (waar ik in vorige post reeds op wees) Veel succes met het doen uitsterven van huisdieren en gedomesticeerde dieren, waarde dierenvrienden :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Kun jij de redeneerstap maken dat als uit A B volgt, A niet noodzakelijkerwijs de oorzaak is van B?

De draait de boel namelijk om....
Digit schreef:Grove denkfout : een oude melkkoe is gewoon niet te vreten !
Dit heb ik niet bestreden en doet ook niet ter zake. Bovendien kan ik het niet eens beoordelen.
En vleeskoeien geven nauwelijks melk !
Melkkoeien geven wel vlees. Het onderscheid tussen vleeskoe en melkkoe utilitair. Deze denkfout ligt overigens gewoon besloten in je gebruik van het werkwoord "geven".
Dat zijn twee gescheiden circuits.
Inderdaad. En draagt er zorg voor een individuele koe in een van de circuits te laten opereren? Als koeien niet gehouden werden om op te eten, was er maar één circuit geweest.
Het afschaffen van vleesgebruik doet niets af een de melkveehouderij ! Niet-veganistische vegetariërs houden gewoon zichzelf voor het lapje als ze denken helemaal niet meer bij te dragen aan "exploitatie" van dieren !
Het drinken van melk van koeien zie ik niet als exploitatie. Bovenstaande uitspraak valt trouwens niet te rijmen met jou wijze van van leer trekken tegen veganchick, een overtuigd veganiste.
En ik heb de meeste vleesvervangers reeds uitgebreid geproefd : zelfs de astronauten moeten dergelijkec chemische rommel niet meer vreten : ze hebben nu behoorlijke maaltijden op het ISS ! Verse soja als groente is trouwens één van mijn lievelingskostjes !

Groetjes,

Digit
a) Het woord vleesvervanger is een door vleeseters bedachte kreet, want er hoeft helemaal niets vervangen te worden.

b) Het eten van door jou zo graag gegeten sojavervanger heb ik nooit geprobeerd, omdat ik onpasselijk wordt van het idee.

c) "vleesvervangers" bestaan overwegend uit chemische rommel maar uit plantaardig materiaal en schimmelculturen.

d) chemische rommel bestaat niet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Digit heeft gelijk, de vleesveehouderij is iets anders dan de melkveehouderij. De koeien in de melkveehouderij worden gehouden vanwege hun melk en dus niet vanwege hun vlees. De bijwerking van de melkveehouderij is het overschot aan kalfjes en vooral stiertjes, die worden vervolgens doorgesluisd naar de vleeshouderij of als kalfsvlees verkocht. Je houdt dus wel degelijk het doden van 'extra' dieren in stand door melk te drinken. Denk je trouwens dat het prettig is voor een koe om dag na dag met overvolle uiers te zitten en aan de elektrische zuigers te worden gehangen? En denk je dat het fijn is voor een koe als haar kalf voortijdig wordt afgenomen? Over dierenleed gesproken. Ik vind het zeer hypocriet dat je hier dan aan voorbij gaat als je je zo bekommerd om dierenleed op alle vlakken.

Ook je oplossing om zelf kippen te houden voor hun eieren houdt geen stand, een kip geeft maar twee jaar eieren namelijk en leeft daarna nog wel jaren door. Dus als je deze kippen niet wil doden maar een goede oude dag wil bezorgen, kun je óf maar twee jaar eieren eten en dan jaren niet óf je krijgt een enorm kippen bejaardentehuis.

Als je echt niets te maken wil hebben met het doden van dieren, dan zul je inderdaad veganist moeten worden. Dat dit te duur zou zijn is natuurlijk onzin, dat weet je zelf ook wel. En dan zet je je boycot van de Aldi maar opzij ten behoeve van het welzijn van dieren, want dat is toch je grootste ideaal? Of toch niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:Verse soja als groente is trouwens één van mijn lievelingskostjes !
Wist je dat je sojascheuten zelf kan maken? Maak wat sojabonen nat, draai ze in een vochtige vaatdoek en prop dat in een plasticzak of zoiets. Toebinden en vier dagen later heb je sojascheuten. Een beetje kleiner maar wel zo lekker!
balkon
Banned

Bericht door balkon »

LordDragon schreef:
Veganisme is wat nagestreefd moet worden voor een ideale wereld. Vegetarisme dient nagestreefd te worden om vleesconsumptie uti te bannen en veganisme mogelijk te maken.
Jouw ideale wereld, waarin mensen zich hebben aangepast aan jouw opgedrongen mening zal gelukkig nooit bestaan.
Dat lijkt mij ook niet. Bovendien dring ik je geen mening op. Een ideale wereld is een wereld waar iedereen in harmonie kan leven en waarbij de totale hoeveelheid schade die men elkaar toebrengt tot het minimum beperkt wordt. In jouw ideale wereld is het mogelijk dieren de allergrootste schade toe te brengen die je iemand toe kúnt brengen.

Een wereld waarin geen dieren gedood worden kan weldegelijk bestaan. Er zijn talloze voorbeelden van prima functionerende culturen waarin het veganistisch ideaal hoog in het vaandel staat, zonder dat ik er ooit geweest ben, laat staan mijn mening daar heb hoeven opdringen!
Enfin, heb ik nu inzicht in de beweegredenen (of gebrek aan beweegredenen) van vleeseters? Nee, dat heb ik niet gekregen.
Ik kan er ook niet aan doen dat jullie alleen maar oog hebben voor jullie scheve compleet van de pot gerukte redeneringen. (waar ik in vorige post reeds op wees) Veel succes met het doen uitsterven van huisdieren en gedomesticeerde dieren, waarde dierenvrienden :D

MVG, LD.
Als je mijn redeneringen "van de pot gerukt" vindt, val mij dan aan op mijn redeneringen en niet op de conclusie van mijn redeneringen. Ik heb zelf ook niets tegen huisdieren trouwens. Ook niet tegen gedomesticeerde huisdieren. Ben jij zelf eigenlijk gedomesticeerd, en zo ja, door wie?
XveganxchickX
Forum fan

Bericht door XveganxchickX »

Ongeloveloos schreef: ben jij bereid om vlees te eten wat ik heb geslacht en uitgebeend en gemaakt tot een goede maaltijd ?????
Ik heb 18 jaar lang vlees gegeten, voor mij hoeft het niet meer. Ik ken het allemaal wel.
Plaats reactie