Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Moderator: Moderators
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
@Vorser
dit schreef je: Dus, HenkM, jouw theorie is gewoon in strijd met de feiten, dus gefalsificeerd, dus verworpen.
Ik denk daar dus anders over, en mijn theorie lijkt me heel plausibel.
Al was het alleen al omdat je geen originele teksten hebt. Want die zijn er uit die tijd helemaal niet.
Voorlopig vind ik het wel genoeg, zo.
Droom maar lekker verder met je sprookjesboek. Dat mag.
dit schreef je: Dus, HenkM, jouw theorie is gewoon in strijd met de feiten, dus gefalsificeerd, dus verworpen.
Ik denk daar dus anders over, en mijn theorie lijkt me heel plausibel.
Al was het alleen al omdat je geen originele teksten hebt. Want die zijn er uit die tijd helemaal niet.
Voorlopig vind ik het wel genoeg, zo.
Droom maar lekker verder met je sprookjesboek. Dat mag.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Dat is ten eerste een irrelevante opmerking. Van veel klassieke teksten bestaan alleen laatmiddeleeuwse handschriften. Toch is er geen enkele classicus die meent dat die teksten toen pas in elkaar zijn geknutseld. Eenvoudige logica.Al was het alleen al omdat je geen originele teksten hebt. Want die zijn er uit die tijd helemaal niet.
Ten tweede heb ik al aangetoond dat de Barnabasscene al in een handschrift uit ca. 200 staat (in Papyrus 75). Dit handschrift is van Lucas, die Marcus als bron had. Dus is er in elk geval een hard gegeven dat het onmogelijk is dat de Barnabasscene in Marcus later dan ca. 200 is ontstaan. (Niet dat dat überhaupt een zinnige optie is, want het is op tekstkritische gronden flauwekul te denken dat deze perikoop niet oorspronkelijk al in Marcus stond.)
Bovendien, als jouw absurde theorie zou kloppen, waarom zouden de evangeliën dan zo van elkaar verschillen? Waarom zouden er überhaupt vier zijn? Dan zou het toch veel beter zijn geweest als een of andere synode één kloppend, waterdicht en theologisch glashelder verhaal in elkaar had gezet? Het feit dat dit niet zo is, spreekt boekdelen.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
- collegavanerik
- Superposter
Ook de sprookjes van Grimm hebben een redactiegeschiedenis, geloof heeft hier helemaal niets mee te maken.HenkM schreef: Droom maar lekker verder met je sprookjesboek. Dat mag.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Zou er iemand ideën van hier lenen?
http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=76&t=27239" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=76&t=27239" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- collegavanerik
- Superposter
Nee die exegese is niet echt origineel, beetje als het wiel opnieuw uitvinden.Fish schreef:Zou er iemand ideën van hier lenen?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Het is offtopic, maar even een kleine break.
Ik weet niet waar ik het anders laten moet.
Christenaapjes kijken op een Amerikaans forum..
http://www.christianforums.com/t7400702/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet waar ik het anders laten moet.
Christenaapjes kijken op een Amerikaans forum..
http://www.christianforums.com/t7400702/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
Jinny
Hypocriete gasten,
maar wel lekker op zijn pc zitten tikken.Sweetie, read your bible. ALL science is evil.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Kijk naar zijn onderschiften (motto's)Jim schreef:Hypocriete gasten,maar wel lekker op zijn pc zitten tikken.Sweetie, read your bible. ALL science is evil.
The great enemy of the truth is very often not the lie -- deliberate, contrived and dishonest, but the myth, persistent, persuasive, and unrealistic. Belief in myths allows the comfort of opinion without the discomfort of thought.
-JFK
War is God's way of teaching Americans geography.
-Unknown
Tenzij hij zo dom is om niet te begrijpen wat JKF hier opmerkt is deze forummer een advokaat van de duivel en lacht hij zich rot om christenen op deze manier te grazen te nemen.
Born OK the first time
IK had bezegd, ofschoon ik nog steeds wel zou kunnen (Vormer), hier niet meer op te reageren.
Rereformed schreef echter:"Kijk naar zijn onderschiften (motto's)
The great enemy of the truth is very often not the lie -- deliberate, contrived and dishonest, but the myth, persistent, persuasive, and unrealistic. Belief in myths allows the comfort of opinion without the discomfort of thought.
-JFK "
Dit gegeven, naar mijn idee, is DE grote drijfveer om in een figuur als jezus, in een bijbel, te geloven.
Dit schrijvende lijkt het me dat dit off-topic is.
Rereformed schreef echter:"Kijk naar zijn onderschiften (motto's)
-JFK "
Dit gegeven, naar mijn idee, is DE grote drijfveer om in een figuur als jezus, in een bijbel, te geloven.
Dit schrijvende lijkt het me dat dit off-topic is.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Volgens mij ben jij degene die in dit geval niet gehinderd door de feiten in een mythe gelooft. 
Als je nu eens begon met wat je aangeleverd krijgt als 'feit', wat JIJ denkt dat feit is, kritischer te beschouwen. En vooral die tunnelvisie af te werpen.HJVorser schreef:Volgens mij ben jij degene die in dit geval niet gehinderd door de feiten in een mythe gelooft.
Voor het (aller) laatst:
Het interesseert me geen fl..... hoe of waar of wanneer die bijbel geschreven is. Of door wie.
Wat me wél interesseert is de impact die dat vermadelijde boek heeft op de wereld, de samenleving.
De vervolgingen, de oorlogen, de wreedheden die er uit naam van dat stomme boek zijn bedreven.
(het gaat hier om de bijbel. maar hetzelfde geldt voor de andere twee abrahamistische geloven in dat gebied).
(Hindoeïsme sluit ik niet uit, maar ik weet er te weinig van).
Hoe dan ook: hier ben ik uitgesproken
Prima. Maar als dat je interesseert, geeft je dat nog geen vrijbrief om evidente onwaarheden te beweren over de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel. Dat schept bepaald geen vertrouwen in de juistheid van wat je vervolgens beweert over wat je wel interesseert.Het interesseert me geen fl..... hoe of waar of wanneer die bijbel geschreven is. Of door wie.
Wat me wél interesseert is de impact die dat vermadelijde boek heeft op de wereld, de samenleving.
De vervolgingen, de oorlogen, de wreedheden die er uit naam van dat stomme boek zijn bedreven.
Tja ... Ik kan het niet helpen dat je met oogkleppen op door het leven gaar en een verschrikkelijk enge tunnel visie behept bent.HJVorser schreef:Prima. Maar als dat je interesseert, geeft je dat nog geen vrijbrief om evidente onwaarheden te beweren over de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel. Dat schept bepaald geen vertrouwen in de juistheid van wat je vervolgens beweert over wat je wel interesseert.Het interesseert me geen fl..... hoe of waar of wanneer die bijbel geschreven is. Of door wie.
Ik geef mijn mening over de gang van zaken en jij kunt niet staven dat ik ongelijk heb, simpelweg omdat er geen originele geschriften zijn. Wat er wel aan geschriften is spreekt elkaar (geregeld) tegen.
En dat kán ook niet anders, want de hele gebeurtenis, de opstanding, heeft nooit plaats gevonden.
Dus wat er ook over geschreven wordt, het is NIET waar als men het denkbeeldige gebeuren als uitgangspunt neemt.
En nu is dit echt mijn laatste woord.
Geloof wat je wilt.
Jammer dat je weigert op mijn inhoudelijke weerlegging in te gaan, waarin ik inderdaad staaf dat jouw mening niet kan kloppen.Ik geef mijn mening over de gang van zaken en jij kunt niet staven dat ik ongelijk heb, simpelweg omdat er geen originele geschriften zijn. Wat er wel aan geschriften is spreekt elkaar (geregeld) tegen.
Terzijde, HJVorser. Uit je inhoudelijke weerlegging valt me onderstaande bewering op:
Eenvoudige logica? Het zou goed zijn te waken voor een argumentum ad populum, zeker wanneer het een historisch diffuus gebied als de betrouwbaarheid (of beter: onbetrouwbaarheid, zoals je zelf al hebt beaamd) van een gedurende tweeduizend jaar voor het grootste deel handmatig door monniken gekopiëerde verzameling van arbitrair verkozen mythen/documenten betreft met een voor velen nog steeds onverminderd religieus belang die objectiviteit wel eens in de weg kan staan. Sterker nog; er wordt heden ten dage nog steeds geknutseld aan de evangeliën bij elke heruitgave.HJVorser schreef:Van veel klassieke teksten bestaan alleen laatmiddeleeuwse handschriften. Toch is er geen enkele classicus die meent dat die teksten toen pas in elkaar zijn geknutseld. Eenvoudige logica.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 01 mei 2012 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.