De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door vegan-revolution »

Mogelijk interessant ter overdenking :

Radicalisering? Ach, misschien zijn wij zelf niet radicaal genoeg

Daaruit :
Twee derde (69,6%) van de Belgische moslims is fundamentalist en stelt de sharia boven de seculiere wetgeving. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2015, uitgevoerd door Ruud Koopmans, die in opdracht van het Berlijnse Centrum voor Sociale Wetenschap (WZB) de moslimgemeenschap bevroeg in zes Europese landen.
dat Belgische moslims bij de meest fundamentalistische van de zes Europese landen horen

Uit dat onderzoek blijkt dat Belgische moslims bij de meest fundamentalistische van de zes Europese landen horen. Dat wij procentsgewijs zoveel IS-strijders aanleverden, is dus geen toeval. Maar wat is de dieperliggende oorzaak? Mijn vermoeden: precies het decennia lange volhouden van de politiek correcte ontkenning, waardoor we een enorme achterstand hebben opgelopen in de detectie, analyse en remediëring van het probleem.
Het grootste probleem is dus niet eens het moslimradicalisme. Het grootste probleem schuilt in ons eigen gebrek aan radicalisme, waardoor de multiculturele obsessie blijft aanmodderen en wij het onderwijs niet durven hertekenen tot hoogwaardige kweekvijvers waarin de Europese Verlichtingsfilosofie gedijt. Voor ál wie hier woont en leeft. Het probleem is onze eigen laksheid, het duffe zelfvernietigingsdenken dat niet meer gelooft in volksverheffing en het Nederlands als voertaal in de klas afschaft. Dat soort dhimmigedrag, onderwerpingsattitudes (‘Soumission’) moedigt het sharia-radicalisme aan: geef ze een hand en ze nemen een arm, zo luidt het volksgezegde, en eigenlijk is dat de logica zelve van de gevechtskunst.
Allerlei zelfverklaarde experten gaan nu vervolgens de sociologische toer op, en brengen radicalisering in verband met kansarmoede. Ook dat is een pervers mechanisme: hoe luider die stelling weerklinkt, hoe sterker de moslimpopulatie zich ook ‘gediscrimineerd’ voelt, het is een hoax die zichzelf opblaast. Met als finaal resultaat, horresco referens: de fatale convergentie van islamfundamentalisme, terrorisme en criminaliteit, de drie componenten die aanwezig waren in de recente Luikse aanslag.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Peter van Velzen schreef: 04 jun 2018 11:12Dus het bijvoegelijk naame=woord "radicaal" is zonder enige betekenis?
Waarmaken we ons dan zorgen om?
Iemand die werkelijk geloofd dat er waar je ook loopt of staat er een spiedende god bestaat die je ziet, volgt en straft vanwege het niet dragen van een doek om je hoofd en geloofd dat jij een minderwaardig schepsel van Allah bent omdat je geen moslim bent is van een behoorlijk radicaal denken ja. Vanaf daar kan het alleen maar erger worden met een dergelijk ernstige geestelijke verwarring in het hoofd waar de doek omheen moet. Eigenlijk is het een vorm van maatschappelijk beleefd getolereerde schizofrenie die in zich vervelende verassingen kan herbergen wanneer iemand nog verder in de war raakt. Dat zien we dan ook voortdurend bij de nog verder geradicaliseerden.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Er is een theorie die stelt dat juist weerstrevingen van islamitische invloeden de radicalisering aanwakkert. Echter, als dat het geval zou zijn, dan zou je verwachten dat daar waar de islam vrij spel heeft de radicalisering afneemt. Aangezien we zoiets nergens ter wereld waarnemen lijkt deze theorie vrij zwak. Eerder lijkt het zwakke maar aan laten modderen van radicaliserende elementen gedurende decennia lang de radicalisering aan te wakkeren, het hier bejubelde "evenwichtig stuk" ten spijt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Petra
Wel krijg ik altijd de rillingen als ik 't zie. Ik heb een prachtvent en een prachtjong (o.a.) en elke keer als ik dat zie denk ik;
"getverdemme, wat denk je wel niet over mijn man/mijn jong/mijn ..., waar zie je ze voor aan dan? En wat is dat er voor eentje dan wat je naast je hebt lopen. Is dat er zoeentje dan? Brrrrrr"
Maar heb je wel eens met moslims gesproken? Is dit echt de achterliggende gedachte die van huis uit wordt meegegeven aan dochter-lief?
Want waarom dragen de refo's in mijn dorp dan van die rokjes waarbij ik hun soms blote knieën kan zien? Willen zij juist wel besprongen worden?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat die hoofddoek meer vertegenwoordigd dan alleen maar bescherming tegen geile opdringerige mannen?
En helpt die doek?? Worden meisjes met doekjes nooit verkracht?
Want als dat zo is, laat is vanaf morgen mijn dochters ook met hoofddoek lopen.
Ik meen nl. dat het echt een cultuurverschijnsel is geworden. Deze meisjes vereenzelvigen zich met die islam. En ik geloof best dat dat van huis uit is opgedrongen, maar dat zijn de zwarte kousjes ook!
En nogmaals, hoe zeer ook ik mij er aan kan ergeren (aan religieuze uiting in het algemeen) blijft het de keuze van de persoon zelf.
Ik heb dan ook nog nooit een krantenbericht gelezen in de trant van: "Meisje doet hoofddoek af, familie vermoord haar".
Waar ik meer medelijden mee heb zijn de kinderen van Jehova's getuigen. De manier waarop zij geïndoctrineerd worden. Zij lijken aan de buitenkant heel gewoon, hebben voor zover ik weet geen uiterlijk vertoon van hun religie, maar ze zitten nog meer gevangen dan onze moslim-vriendinnetjes.

@vegan-revolution. Hoezeer ik ook begrip probeer op te brengen voor de moslims in ons land (en Belgie), seculier onderwijs ben ik 100% voorstander van. Hoeven we niet verder te radicaliseren. Ik hoop oprecht dat dit ooit werkelijkheid wordt. Neutraal onderwijs is zo ontzettend belangrijk in deze tijd! Dat kan niet genoeg benadrukt worden.
Toch maar een politieke partij gaan starten denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 04 jun 2018 19:23En helpt die doek?? Worden meisjes met doekjes nooit verkracht?
Want als dat zo is, laat is vanaf morgen mijn dochters ook met hoofddoek lopen.
Die doek zal vast helpen. Een burka nog beter denk ik. De combi met lijfstraffen zoals steniging wellicht ook (als is het onder de sharia vaak het verkrachte meisje dat wordt gestraft voor seks buiten het huwelijk). Maar best triest als meisjes dit probleem moeten oplossen door zichzelf te verstoppen.
Ik meen nl. dat het echt een cultuurverschijnsel is geworden. Deze meisjes vereenzelvigen zich met die islam. En ik geloof best dat dat van huis uit is opgedrongen, maar dat zijn de zwarte kousjes ook!
Zwarte kousen zijn bij mijn weten niet bedacht als Apartheidssymbool en omdat mannen zich niet kunnen inhouden.
Waar ik meer medelijden mee heb zijn de kinderen van Jehova's getuigen. De manier waarop zij geïndoctrineerd worden. Zij lijken aan de buitenkant heel gewoon, hebben voor zover ik weet geen uiterlijk vertoon van hun religie, maar ze zitten nog meer gevangen dan onze moslim-vriendinnetjes.
Hoe weet je dat? Baseer je dit op feiten, of is het een gevoel?

@vegan-revolution. Hoezeer ik ook begrip probeer op te brengen voor de moslims in ons land (en Belgie), seculier onderwijs ben ik 100% voorstander van. Hoeven we niet verder te radicaliseren. Ik hoop oprecht dat dit ooit werkelijkheid wordt. Neutraal onderwijs is zo ontzettend belangrijk in deze tijd! Dat kan niet genoeg benadrukt worden.
Tja, de meeste moslimkinderen zitten niet op islamitische scholen, dus die situatie bestaat nu voor een groot deel al. Daarnaast vraag ik me af wat "neutraal" onderwijs eigenlijk is. Ik denk dat het hierboven genoemde cultuur relativisme meer ter discussie zou moeten staan. Leren de kinderen op "neutrale scholen" over de Verlichting, de rede, de vrijheid om bijvoorbeeld je geloof te verlaten? Dragen we dit als waarde uit?
Of betekent neutraal vooral dat we evenveel aandacht geven aan de Ramadan dan aan kerstmis?
Toch maar een politieke partij gaan starten denk ik.
Op zich een standpunt waar ik graag op zou stemmen, maar ik hoop dat er nog wat meer maatregelen tegen de radicale islam in het programma komen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Gerard_M

Even 1 ding. We hebben het hier toch wel over radicale islam in Nederland? Ik zie je nl. schrijven over lijfstraffen en steniging en voor zover ik weet is dat in ons landje verboden. Terecht natuurlijk, want ik blijf ook van mening dat kledij een vrije keuze zou moeten zijn. Maar de keuze van de hoofddoek is wat mij betreft hetzelfde als de keuze van de rok met de zwarte kousjes eronder. Ook ZIJ scheiden zich af van de rest van mijn dorp.
Je pikt ze er echt uit! En vergeet niet dat de vrouw in refoland nog altijd onder de man staat! Het is nog maar sinds kort dat de SGP vrouwen toestaat.

Maar ik wil van jou wel weten of de meisjes de hoofddoek dragen omdat ze zich er zo van kunnen verzekeren dat ik ze niet bespring als ik ze of straat tegen kom, of dat ze je meer reden geven? Heb je wel eens met moslima's gesproken? Is de hoofddoek ooit in het leven geroepen als apartheids symbool? Door wie? Wanneer?
Ik weet van verhalen dat meisjes zich trots voelen bij de club te horen en dit willen uitdragen. Ook IK heb daar moeite mee, zoals ik het ook onnodig vind om met een Rolling Stones t-shirt over straat te moeten gaan.
Leren de kinderen op "neutrale scholen" over de Verlichting, de rede, de vrijheid om bijvoorbeeld je geloof te verlaten? Dragen we dit als waarde uit?
Of betekent neutraal vooral dat we evenveel aandacht geven aan de Ramadan dan aan kerstmis?
Of je wilt of niet, religie IS een (groot) onderdeel van onze maatschappij en dit zou wat mij betreft op scholen onderwezen moeten worden. Welke religies er zijn, hoe ze ontstaan zijn, wat ze inhouden en misschien hoe ze vreedzaam kunnen samenleven. Over geloof valt meer te vertellen dan je lief is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

dikkemick schreef: 04 jun 2018 22:09Of je wilt of niet, religie IS een (groot) onderdeel van onze maatschappij en dit zou wat mij betreft op scholen onderwezen moeten worden. Welke religies er zijn, hoe ze ontstaan zijn, wat ze inhouden en misschien hoe ze vreedzaam kunnen samenleven.

Over geloof valt meer te vertellen dan je lief is.
Christopher Hitchens kon er leuk over vertellen. :!:

Dus als je dan op school geleerd hebt dat alle religie fantasie is dan ben je geslaagd? Anders heb je nog niets geleerd namelijk. De verlichting en het humanisme die Europa heeft gekend is stervende. De kerken liepen tevergeefs leeg sinds een 50 jaar geleden en de islamitische religie dat nu groeit als onkruid maakt Europa steeds een stukje achterlijker.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Labyrint schreef: 04 jun 2018 22:49
dikkemick schreef: 04 jun 2018 22:09Of je wilt of niet, religie IS een (groot) onderdeel van onze maatschappij en dit zou wat mij betreft op scholen onderwezen moeten worden. Welke religies er zijn, hoe ze ontstaan zijn, wat ze inhouden en misschien hoe ze vreedzaam kunnen samenleven.

Dus als je dan op school geleerd hebt dat alle religie fantasie is dan ben je geslaagd? Anders heb je nog niets geleerd namelijk. De verlichting en het humanisme die Europa heeft gekend is stervende. De kerken liepen tevergeefs leeg sinds een 50 jaar geleden en de islamitische religie dat nu groeit als onkruid maakt Europa steeds een stukje achterlijker.
Tja...was het niet populist Pim Fortuin die islam een achterlijke cultuur noemde? Kom op zeg! Islam is inmiddels vergelijkbaar met jodendom, christendom en hindoeïsme. Als dit allemaal achterlijke culturen zijn is de mens achterlijk!
Religie is meer dan fantasie. Religie is een spirituele zoektocht van de mens en dit is van alle tijden. Was de eerste mens achterlijk als deze bang was voor onweer omdat dit wel eens straf zou kunnen zijn? Kun je dit misschien een klein beetje begrijpen? Kun je je er m.a.w. iets bij voorstellen hoe religies ontstaan zijn?
Het zomaar achterlijk noemen vind ik te kort door de bocht. Kerken liepen en lopen leeg en in dat opzicht lijkt Nederland almaar seculierder te worden. En toch gelooft een zeer groot deel van de Nederlanders in iets (achterlijks). Je veroordeelt zo een grote groep mensen ben ik bang.
Niet iedere religieuze mens zal een kerk bezoeken.
Einstein/Mick
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

dikkemick schreef: 04 jun 2018 23:00
Labyrint schreef: 04 jun 2018 22:49

Tja...was het niet populist Pim Fortuin die islam een achterlijke cultuur noemde? Kom op zeg!
Aaah Pim Fortuyn. Mijn favoriete populist! :) Hij heeft toch maar mooi gelijk gekregen. De achterlijkheid stroomt inmiddels Europa binnen. De Islam IS een achterlijke cultuur. Wie geloofd in een grote boeman uit de woestijn die o.a. via een boek verordend dat er hoofddoeken gedragen moeten worden of dat er een sharia moet worden ingevoerd is helaas achterlijk. Je weet de juiste betekenis van achterlijk wel toch?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 04 jun 2018 19:23 @Petra
Wel krijg ik altijd de rillingen als ik 't zie. Ik heb een prachtvent en een prachtjong (o.a.) en elke keer als ik dat zie denk ik;
"getverdemme, wat denk je wel niet over mijn man/mijn jong/mijn ..., waar zie je ze voor aan dan? En wat is dat er voor eentje dan wat je naast je hebt lopen. Is dat er zoeentje dan? Brrrrrr"
Maar heb je wel eens met moslims gesproken? Is dit echt de achterliggende gedachte die van huis uit wordt meegegeven aan dochter-lief?

Wat is de functie van die hoofddoek (burka etc.) ? : Het haar/ lichaam bedekken.

Waarom moet de vrouw haar haar bedekken en de man niet?
Is haar an sich foute foei? Nee! alleen vrouwelijk haar! Waarom denk je?
Is een lichaam an sich foute foei? JA! Ook voor een man zijn er voorschriften, maar minder streng. Waarom denk je?
Waarom hoeft een jong meisje zich NOG niet te bedekken maar pas vanaf de puberteit?

Wat is de achterliggende gedachte?
Wat vertelt vader/moeder aan dochterlief?
WEL; wat er in de Koran staat natuurlijk. En daar staat nu eenmaal niet dat het voor de gezellie is.

https://koran.nl/soera-24-an-nur-het-licht/
Soera 24:30 (voor de man)
Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken moeten neerslaan en over hun geslachtsdelen (d.w.z. over hun kuisheid) moeten waken. Dat is reiner voor hen. Waarlijk, Allah is op de hoogte van dat wat zij (in het verborgene) doen.
Soera 24-31 (voor de vrouw)
En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken moeten neerslaan en over hun geslachtsdelen (d.w.z. over hun kuisheid) moeten waken, en (dat zij) hun schoonheid niet (moeten) onthullen, behalve datgene wat daar zichtbaar van is. En (laat) hen hun (hoofd)sluiers (d.w.z. hun hidjabs) over hun kraagopening (d.w.z. over hun hals en borst) heen slaan en niets van hun schoonheid onthullen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broers, of de zonen van hun broers, of de zonen van hun zussen, of hun vrouwen (d.w.z. hun moslimzusters), of wat hun rechterhand bezit (d.w.z. de slavinnen), of (hun) volgers (d.w.z. degenen die hun achterna komen voor eten) onder de mannen die geen geslachtsdrang hebben, of de kinderen die geen oog hebben voor de intieme delen van vrouwen. En laat hen niet met hun voeten stampen, zodat datgene wat zij aan schoonheden verhullen, niet prijs zal worden gegeven.
http://www.recitequran.com/nl/33:59
33:59 AL-AHZAB
O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gershom schreef: 04 jun 2018 10:39
vegan-revolution schreef: 04 jun 2018 07:41 Bij radicale islam denk ik onder meer aan :

- de mening dat niet-moslims minderwaardig ten opzichte van moslims zijn
- de mening dat niet-moslims minder rechten behoren te hebben dan moslims
- de mening dat vrouwen minderwaardig ten opzichte van mannen zijn
- het streven naar islamitische overheersing van alle delen van de wereld
- de mening dat iedereen die niet streng islamitische regels naleeft gedood en/of gemarteld (of getreiterd, gesaboteerd, enz.) mag worden
Vergeten?
Vervolging homo's
en straf voor afvalligen
Dat alles is niet radicaal maar gewoon islam.
De bewering dat dit "gewoon" Islam is, is discutabel. Het laatste punt van Vegan-revolutionis zelfs volstekt in strijd met de tekst van de Koran. Het is ook niet wat de meeste moslims doen. Het is wel zo dat radicale moslims altijd denken dat zij zich "gewoon" aan de Islam houden. Maar of zij dat werkelijk doen, daarover verschillen de meeste moslims van mening. Het is maar wat je gelooft.
Ik wens u alle goeds
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

ik schreef
Vergeten?
Vervolging homo's
en straf voor afvalligen
Dat alles is niet radicaal maar gewoon islam.
vergeten.
straf voor overspeligen.
-------------------
peter van velzen schreef
De bewering dat dit "gewoon" Islam is, is discutabel. Het laatste punt van Vegan-revolutionis zelfs volstekt in strijd met de tekst van de Koran. Het is ook niet wat de meeste moslims doen. Het is wel zo dat radicale moslims altijd denken dat zij zich "gewoon" aan de Islam houden. Maar of zij dat werkelijk doen, daarover verschillen de meeste moslims van mening. Het is maar wat je gelooft.
Ik wens u alle goeds
Behalve de koran is er nog de hadith
Ik weet niet wat de meeste moslims doen
Ik ken er maar 8
waarvan 2 belijdend.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Toch blijft mijn vraag @Petra: Heb je hier wel eens met moslima's over gesproken? Het zal me worst wezen wat er in de koran staat. In de bijbel staat nl. ook zoveel waar geen gelovige zich meer aan houdt. En ze noemen zich toch echt allemaal christen.
En dat is met moslims niet anders.
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

dikkemick schreef: 05 jun 2018 17:57 Toch blijft mijn vraag @Petra: Heb je hier wel eens met moslima's over gesproken? Het zal me worst wezen wat er in de koran staat. In de bijbel staat nl. ook zoveel waar geen gelovige zich meer aan houdt. En ze noemen zich toch echt allemaal christen.
En dat is met moslims niet anders.
Maar hoe weet je in vredesnaam of je een eerlijk antwoord krijgt?
Liegen tegen een kafir is een vereiste indien nodig.
En denk je dat een moslima met de hete adem van haar geloofsgenoten echt een antwoord zal geven wat niet binnen het dogma past al zou ze het willen?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Erik schreef: 05 jun 2018 19:36 Maar hoe weet je in vredesnaam of je een eerlijk antwoord krijgt?
Liegen tegen een kafir is een vereiste indien nodig.
En denk je dat een moslima met de hete adem van haar geloofsgenoten echt een antwoord zal geven wat niet binnen het dogma past al zou ze het willen?
Tja...hoe weet ik of jij hier eerlijk converseert? Denk je dat dit een eerlijke vrouw is?
Rug.nl verwoord het zo:
In de jaren vijftig van de vorige eeuw gold de hoofddoek als toonbeeld van elegantie en stijl. Het was een mode-item en het favoriete accessoire van bekende filmsterren uit deze tijd, zoals Audrey Hepburn. Dit toonbeeld lijkt echter op cruciale manieren te veranderen nadat de moslima zichzelf met haar hoofddoek in de jaren zeventig introduceert in Nederland. Het is niet meer de hoofddoek waar 'de Nederlandse vrouw’ mee geassocieerd wil worden. De associatie met elegantie en stijl lijkt plaats te moeten maken voor de associatie met onderdrukking. In de jaren daarna verandert er veel in Nederland, maar de notie van de hoofddoek als symbool voor onderdrukking blijft bestaan.

Het is en blijft een stukje katoen!
Zo bestaan er ook binnen het christendom voorschriften over het bedekken van het lichaam. In de Bijbel staat bijvoorbeeld in het Nieuw Testamentische boek 1 Korinthiërs de volgende uitspraak: "Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken." (1 Kor. 11:6). Dat dit tegenwoordig niet meer alledaagse praktijk is, lijkt geen verklaring nodig te hebben.
En zo zal het de moslims ook vergaan. Kwestie van geduld en niet teveel nadruk erop leggen! Waren alle katholieke vrouwen (in Nl) vroeger (gezien in de tijdsgeest) onderworpen aan onderdrukking?

Hier nog een heel onderzoek voor je: https://www.motivaction.nl/kennisplatfo ... -onderzoek
In de sociale omgeving van de hoofddoekdraagster wordt de hoofddoek door de meeste vrouwen gedragen, 98% geeft aan dat hun moeder net als hen een hoofd-doek draagt. Ook geven zij vaker aan meer vriendinnen te hebben die een hoofd-doek dragen dan vriendinnen die geen hoofddoek dragen (58% t.o.v. 10%). De keu-ze om een hoofddoek te gaan dragen was voor meer dan de helft van de hoofd-doekdraagsters een gemakkelijke keuze.

De hoofddoek wordt door 41% van de hoofddoekdraagsters gezien als een onder-deel van hun identiteit. De meest genoemde reden om een hoofddoek te gaan dra-gen is omdat dit een verplichting is binnen de Islam (66%). De draagsters van een hoofddoek voelen zich dan ook vaker in de eerste plaats moslima (83% t.o.v. 50%).

Maar goed, ook zo'n onderzoek zal geen zin hebben als er niet eerlijk geantwoord wordt!
Einstein/Mick
Plaats reactie