Rereformed schreef:ChaimNimsky schreef:Thomas72 schreef:
Ik ben wel gehecht aan mijn eigen speen, maar indien nodig zal ik er afstand van doen.
Wel heb ik het idee dat ik slecht zal slapen, als ik niet op zoek ga naar een andere.
Toch vind ik deze benadering van Thomas bijzonder integer. Wat kun je meer doen dan zo eerlijk mogelijk zijn?
Inderdaad is het een flinke stap om toe te geven dat je met existentiële benauwdheid zit.
Een terugkerend thema in iemands gedachten zal dan toch worden te achterhalen wat het precies is waarom men verwacht dat het slecht slapen wordt. Is het de gedachte dat men geen eeuwigheidswaarde heeft? Dat niets eeuwigheidswaarde heeft?
Toen ik ooit voor die vraagstelling kwam te staan kwam ik tot de conclusie dat de omgekeerde zienswijze juist uitmondt in zinloosheid: er is niets zinlozer dan een leven dat eeuwig doorgaat.
Voor eeuwig niet kunnen ontsnappen aan het bestaan staat gelijk aan de grootste marteling.
Dag Rereformed,
Is een conclusie waar steeds meer mensen op komen, recent nog een theoloog in Trouw die "afscheid" nam van de Hemel en zegt er is maar één leven. Dit
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ab1ea3a3/" onclick="window.open(this.href);return false;
ESSAY
Eerst nam hij afscheid van de persoonlijke God. Nu zegt de protestantse hoogleraar Frits de Lange de hemel vaarwel.
...........
Een bestemming kiezen is een goed excuus om op reis te gaan. Haar bereiken is niet de vervulling van, maar het eind aan het verlangen.
Wellicht is het dezelfde heilige onrust die Augustinus voortdreef, die ook de moderne pelgrim in beweging brengt. Maar Augustinus wist zich bij zijn eeuwige bestemming iets reëels voor te stellen. “Verlangen wij niet alleen naar het nieuwe Jeruzalem? Ik kan dit verlangen niet kwijtraken: ik zou onmenselijk zijn als ik dat kon”, schreef hij aan een vriend.
We kunnen ons vandaag bij dat hemels Jeruzalem niets meer voorstellen. De twee-werelden metafysica ligt achter ons, niet alleen in de filosofie, maar ook in de voorstellingswereld van de gewone man en vrouw.
Vroeger was de hemel gewoon een adres
Waar je naartoe ging wanneer je leven klaar was.
Je belt aan en iemand die je kent doet open.
Je ziet je vader en je moeder en je dode vrienden weer. En alles is voor eeuwig goed (...)
.......
Maar tijd verstrijkt nu eenmaal en is een proces van worden en vergaan. In de eeuwigheid kan echter niets nieuws meer gebeuren. Zo’n eeuwig leven kan geen hemel, maar moet een hel zijn. Het voor eeuwig in de armen van je geliefde liggen, lijkt een droom, maar zal - voor beiden! - een nachtmerrie worden of een kwellende verveling, zoals de thuiskomst voor Odysseus in de roman van Sándor Márai dat ook werd.
Uiteraard rolden er daarna verschillende mensen over hem heen , eerst in Trouw door Predikant Arie van Houwelingen.
Die gaat meteen op de tour van: iets wat je niet kunt voorstellen zegt natuurlijk niets over of het wel bestaat. Zegt meestal ALLES overdegene die met dit "gereedschap" komt aandragen...zijn voorstellingsvermogen is nog te beperkt...en zijn idee over bestaansmogelijkheden....waar je wetenschappelijk gezien op zijn hoogst agnost over kunt zijn. En doordat het OOK is gecombineerd met geloof ....is alleen diep sceptisme gerechtvaardigd, dit zijn meer verhaaltjes om de boel te verduidelijken en NIETS van logica, gezond verstand en wetenschap...Een verhaal over de waarheid van astrologie ziet er precies zo uit....
https://www.trouw.nl/opinie/dat-wij-ons ... ~af232649/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker, maar onvoorstelbaarheid lijkt mij geen criterium voor of iets wel of niet bestaat. Wij leven te midden van vele onvoorstelbaarheden. Van het DNA-molecuul tot de astronomische 'zwarte gaten', van de dino's uit de prehistorie tot de werking van ons brein. En dat zijn dan nog gegevens uit onze wereld die de wetenschap min of meer in kaart heeft gebracht.
Echte onvoorstelbaarheid vinden we aan de grenzen van ruimte en tijd. Is deze ruimte oneindig of toch begrensd, beide onvoorstelbaar. Hetzelfde geldt voor de tijd. En hoe stelt De Lange zich de oerknal voor of nog moeilijker: wat eraan voorafging, of ging er niets aan vooraf? Dus dat wij ons de hemel niet kunnen voorstellen zegt nog niets over het bestaan ervan. Elke godsdienst, ook de christelijke, cirkelt juist om het onvoorstelbare, om 'wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord'.
En van nog een lezer ...
https://www.trouw.nl/opinie/geloof-in-d ... ~a7e5116b/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarbij is het inderdaad belangrijk dat er recht, goedheid en schoonheid zal zijn, juist voor hen die het nu niet hebben.
Maar dat zijn misschien toch wat te politiek correct gesproken woorden van een welgestelde westerling zoals ik. Als ik werkelijk mijn ziel laat spreken, zeg ik dat het mij ten diepste gaat om een diepe vreugde bij de gedachte aan het moment waarop God zijn koninkrijk definitief vestigt. Dat we God zullen aanschouwen en Hem werkelijk zullen loven, oneindig
En van een andere columnist....
Laatst overleed een tante van mij. Voor haar dood vertelde ze ons ervan overtuigd te zijn naar de hemel te gaan en daar al haar dierbaren terug te zien. "En dan heb ik ze nog wel wat te vragen." Ze was 91 toen ze dit allemaal zei, dus eroverheen groeien zat er niet meer in. Wat is er eigenlijk mis met een kinderlijk geloof in een hiernamaals?
Volgens Frits de Lange kunnen weldenkende mensen zich niets meer voorstellen bij dat hemels Jeruzalem. "De twee-werelden metafysica ligt achter ons, niet alleen in de filosofie, maar ook in de voorstellingswereld van de gewone man en vrouw." Maar mogen die gewone man en die gewone vrouw van de hoogleraar wel blijven dromen?
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ade948d5/" onclick="window.open(this.href);return false;
En toen nog de hoofdredactie, volgens mij is dat een moderator van Freethinker....
En Thomas72: dit is wat herinterpreteren met je geloof doet......
De reacties op het essay van Frits de Lange waren, zoals gezegd, van een andere orde. Stijn Fens reageert er vandaag in zijn column ook op. Gelovigen, onder wie veel lezers van deze krant, zien de wereld om zich heen seculariseren, ze zien hun vertrouwde wereld kleiner worden. Dan komt het extra hard aan als theologen, de geestelijk leiders, van binnenuit een steen door de kerkramen gooien.
De Lange past wat dit betreft in het rijtje protestantse theologen die God, Jezus, de Heilige Geest, de hemel, de Bijbel, etc. zijn gaan herinterpreteren, totdat ze in meer of mindere mate uit hun theoretisch kader zijn verdampt. Gelovigen kunnen daarin meegaan - en dat doen ze op grote schaal - of ervaren dat als verlies of verraad.
https://www.trouw.nl/opinie/de-relevant ... ~a718d3c6/" onclick="window.open(this.href);return false;
En in mijn roots , De Hervormd Gereformeerden (Gereformeerde Bond ) , zijn ze niet amused...en dat is nog zachtjes uitgedrukt:
De uitspraak van prof. Frits de Lange dat er geen hemel is, staat op gespannen voet met de missie van de Protestantse Theologische Universiteit (PThU).
Dat schrijft dr. A. A. A. Prosman, emeritus predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland, in een woensdag verstuurde brief aan het college van bestuur van de PThU. Hij reageert daarmee op een artikel in dagblad Trouw van dinsdag naar aanleiding van het boek ”Heilige onrust” van prof. De Lange. Volgens hem getuigen de uitlatingen die prof. De Lange daarin deed van een „negatieve relatie” tot het hart van de christelijke traditie, „namelijk het geloof in God en het geloof dat er meer is dan dit aardse leven.” Hij vindt dat prof. De Lange een grens heeft overschreden. De opvatting van prof. De Lange past naar zijn oordeel niet binnen de bandbreedte van de PThU.
https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-prosm ... -1.1405364" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)