De Bijbel en redenen om te geloven

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fish
Ontoombaar

Re: De Bijbel en redenen om te geloven

Bericht door Fish »

Thomas72 schreef: Ik ben wel gehecht aan mijn eigen speen, maar indien nodig zal ik er afstand van doen.
Wel heb ik het idee dat ik slecht zal slapen, als ik niet op zoek ga naar een andere.
Dat zegt vooral iets over jou, niet over je fopspeen.
Ik heb er al heel wat - en ben er zelf ook een - die afstand van hun fopspeen gedaan hebben en daarna alleen maar beter slapen.
Bij mij, maar anekdotisch, ging het slapen nadat ik tot ongeloof gekomen was beter en was ik ook van mijn nachtmerries af. Nooit meer een gehad.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Fish schreef:
Thomas72 schreef: Ik ben wel gehecht aan mijn eigen speen, maar indien nodig zal ik er afstand van doen.
Wel heb ik het idee dat ik slecht zal slapen, als ik niet op zoek ga naar een andere.
Dat zegt vooral iets over jou, niet over je fopspeen. Ik heb er al heel wat - en ben er zelf ook een - die afstand van hun fopspeen gedaan hebben en daarna alleen maar beter slapen. Bij mij, maar anekdotisch, ging het slapen nadat ik tot ongeloof gekomen was beter en was ik ook van mijn nachtmerries af. Nooit meer een gehad.
Toch vind ik deze benadering van Thomas bijzonder integer. Wat kun je meer doen dan zo eerlijk mogelijk zijn?
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef:
Toch vind ik deze benadering van Thomas bijzonder integer. Wat kun je meer doen dan zo eerlijk mogelijk zijn?
Inderdaad is het een flinke stap om toe te geven dat je met existentiële benauwdheid zit.
Een terugkerend thema in iemands gedachten zal dan toch worden te achterhalen wat het precies is waarom men verwacht dat het slecht slapen wordt. Is het de gedachte dat men geen eeuwigheidswaarde heeft? Dat niets eeuwigheidswaarde heeft?

Toen ik ooit voor die vraagstelling kwam te staan kwam ik tot de conclusie dat de omgekeerde zienswijze juist uitmondt in zinloosheid: er is niets zinlozer dan een leven dat eeuwig doorgaat.
Voor eeuwig niet kunnen ontsnappen aan het bestaan staat gelijk aan de grootste marteling.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef:at de omgekeerde zienswijze juist uitmondt in zinloosheid: er is niets zinlozer dan een leven dat eeuwig doorgaat.
Voor eeuwig niet kunnen ontsnappen aan het bestaan staat gelijk aan de grootste marteling.
Dit was in feite de zienswijze van Siddharta GautamaIn India geloofde men van oudsher in reïncarnatie en dus in een eeuwig leven. De zoektocht van het boeddhisme is juist naar een manier om daaraan te ontsnappen. Helaas beseft men niet dat die gevangenis zelfbedacht is en in werkelijkheid niet bestaat.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: Dit was in feite de zienswijze van Siddharta Gautama. In India geloofde men van oudsher in reïncarnatie en dus in een eeuwig leven. De zoektocht van het boeddhisme is juist naar een manier om daaraan te ontsnappen. Helaas beseft men niet dat die gevangenis zelfbedacht is en in werkelijkheid niet bestaat.
Goed opgemerkt.
Born OK the first time
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Rereformed schreef:
ChaimNimsky schreef:
Inderdaad is het een flinke stap om toe te geven dat je met existentiële benauwdheid zit.
Een terugkerend thema in iemands gedachten zal dan toch worden te achterhalen wat het precies is waarom men verwacht dat het slecht slapen wordt. Is het de gedachte dat men geen eeuwigheidswaarde heeft? Dat niets eeuwigheidswaarde heeft?

Toen ik ooit voor die vraagstelling kwam te staan kwam ik tot de conclusie dat de omgekeerde zienswijze juist uitmondt in zinloosheid: er is niets zinlozer dan een leven dat eeuwig doorgaat.
Dag Rereformed,

Is een conclusie waar steeds meer mensen op komen, recent nog een theoloog in Trouw die "afscheid" nam van de Hemel en zegt er is maar één leven. Dit

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ab1ea3a3/" onclick="window.open(this.href);return false;
ESSAY
Eerst nam hij afscheid van de persoonlijke God. Nu zegt de protestantse hoogleraar Frits de Lange de hemel vaarwel.
...........

Een bestemming kiezen is een goed excuus om op reis te gaan. Haar bereiken is niet de vervulling van, maar het eind aan het verlangen.

Wellicht is het dezelfde heilige onrust die Augustinus voortdreef, die ook de moderne pelgrim in beweging brengt. Maar Augustinus wist zich bij zijn eeuwige bestemming iets reëels voor te stellen. “Verlangen wij niet alleen naar het nieuwe Jeruzalem? Ik kan dit verlangen niet kwijtraken: ik zou onmenselijk zijn als ik dat kon”, schreef hij aan een vriend.

We kunnen ons vandaag bij dat hemels Jeruzalem niets meer voorstellen. De twee-werelden metafysica ligt achter ons, niet alleen in de filosofie, maar ook in de voorstellingswereld van de gewone man en vrouw.

Vroeger was de hemel gewoon een adres

Waar je naartoe ging wanneer je leven klaar was.

Je belt aan en iemand die je kent doet open.

Je ziet je vader en je moeder en je dode vrienden weer. En alles is voor eeuwig goed (...)

.......
Maar tijd verstrijkt nu eenmaal en is een proces van worden en vergaan. In de eeuwigheid kan echter niets nieuws meer gebeuren. Zo’n eeuwig leven kan geen hemel, maar moet een hel zijn. Het voor eeuwig in de armen van je geliefde liggen, lijkt een droom, maar zal - voor beiden! - een nachtmerrie worden of een kwellende verveling, zoals de thuiskomst voor Odysseus in de roman van Sándor Márai dat ook werd.
Uiteraard rolden er daarna verschillende mensen over hem heen , eerst in Trouw door Predikant Arie van Houwelingen.
Die gaat meteen op de tour van: iets wat je niet kunt voorstellen zegt natuurlijk niets over of het wel bestaat. Zegt meestal ALLES overdegene die met dit "gereedschap" komt aandragen...zijn voorstellingsvermogen is nog te beperkt...en zijn idee over bestaansmogelijkheden....waar je wetenschappelijk gezien op zijn hoogst agnost over kunt zijn. En doordat het OOK is gecombineerd met geloof ....is alleen diep sceptisme gerechtvaardigd, dit zijn meer verhaaltjes om de boel te verduidelijken en NIETS van logica, gezond verstand en wetenschap...Een verhaal over de waarheid van astrologie ziet er precies zo uit....

https://www.trouw.nl/opinie/dat-wij-ons ... ~af232649/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker, maar onvoorstelbaarheid lijkt mij geen criterium voor of iets wel of niet bestaat. Wij leven te midden van vele onvoorstelbaarheden. Van het DNA-molecuul tot de astronomische 'zwarte gaten', van de dino's uit de prehistorie tot de werking van ons brein. En dat zijn dan nog gegevens uit onze wereld die de wetenschap min of meer in kaart heeft gebracht.

Echte onvoorstelbaarheid vinden we aan de grenzen van ruimte en tijd. Is deze ruimte oneindig of toch begrensd, beide onvoorstelbaar. Hetzelfde geldt voor de tijd. En hoe stelt De Lange zich de oerknal voor of nog moeilijker: wat eraan voorafging, of ging er niets aan vooraf? Dus dat wij ons de hemel niet kunnen voorstellen zegt nog niets over het bestaan ervan. Elke godsdienst, ook de christelijke, cirkelt juist om het onvoorstelbare, om 'wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord'.
En van nog een lezer ...
https://www.trouw.nl/opinie/geloof-in-d ... ~a7e5116b/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarbij is het inderdaad belangrijk dat er recht, goedheid en schoonheid zal zijn, juist voor hen die het nu niet hebben.

Maar dat zijn misschien toch wat te politiek correct gesproken woorden van een welgestelde westerling zoals ik. Als ik werkelijk mijn ziel laat spreken, zeg ik dat het mij ten diepste gaat om een diepe vreugde bij de gedachte aan het moment waarop God zijn koninkrijk definitief vestigt. Dat we God zullen aanschouwen en Hem werkelijk zullen loven, oneindig
En van een andere columnist....
Laatst overleed een tante van mij. Voor haar dood vertelde ze ons ervan overtuigd te zijn naar de hemel te gaan en daar al haar dierbaren terug te zien. "En dan heb ik ze nog wel wat te vragen." Ze was 91 toen ze dit allemaal zei, dus eroverheen groeien zat er niet meer in. Wat is er eigenlijk mis met een kinderlijk geloof in een hiernamaals?

Volgens Frits de Lange kunnen weldenkende mensen zich niets meer voorstellen bij dat hemels Jeruzalem. "De twee-werelden metafysica ligt achter ons, niet alleen in de filosofie, maar ook in de voorstellingswereld van de gewone man en vrouw." Maar mogen die gewone man en die gewone vrouw van de hoogleraar wel blijven dromen?
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ade948d5/" onclick="window.open(this.href);return false;

En toen nog de hoofdredactie, volgens mij is dat een moderator van Freethinker.... :mrgreen:
En Thomas72: dit is wat herinterpreteren met je geloof doet......
De reacties op het essay van Frits de Lange waren, zoals gezegd, van een andere orde. Stijn Fens reageert er vandaag in zijn column ook op. Gelovigen, onder wie veel lezers van deze krant, zien de wereld om zich heen seculariseren, ze zien hun vertrouwde wereld kleiner worden. Dan komt het extra hard aan als theologen, de geestelijk leiders, van binnenuit een steen door de kerkramen gooien.

De Lange past wat dit betreft in het rijtje protestantse theologen die God, Jezus, de Heilige Geest, de hemel, de Bijbel, etc. zijn gaan herinterpreteren, totdat ze in meer of mindere mate uit hun theoretisch kader zijn verdampt. Gelovigen kunnen daarin meegaan - en dat doen ze op grote schaal - of ervaren dat als verlies of verraad.
https://www.trouw.nl/opinie/de-relevant ... ~a718d3c6/" onclick="window.open(this.href);return false;

En in mijn roots , De Hervormd Gereformeerden (Gereformeerde Bond ) , zijn ze niet amused...en dat is nog zachtjes uitgedrukt:
De uitspraak van prof. Frits de Lange dat er geen hemel is, staat op gespannen voet met de missie van de Protestantse Theologische Universiteit (PThU).
Dat schrijft dr. A. A. A. Prosman, emeritus predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland, in een woensdag verstuurde brief aan het college van bestuur van de PThU. Hij reageert daarmee op een artikel in dagblad Trouw van dinsdag naar aanleiding van het boek ”Heilige onrust” van prof. De Lange. Volgens hem getuigen de uitlatingen die prof. De Lange daarin deed van een „negatieve relatie” tot het hart van de christelijke traditie, „namelijk het geloof in God en het geloof dat er meer is dan dit aardse leven.” Hij vindt dat prof. De Lange een grens heeft overschreden. De opvatting van prof. De Lange past naar zijn oordeel niet binnen de bandbreedte van de PThU.
https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-prosm ... -1.1405364" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Waarom? op 09 jun 2017 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Waarom? schreef:
Dag Octo,

Ook met vers 21 wat in dezelfde passage staat? : Wie bemerkt dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde
Jazeker! Want ik lees dat in de quote van RRF als een retorische vraag. Ik bemerk dat namelijk niet dat de adem van mensen op zou stijgen naar boven en dat van de dieren naar beneden. Dus ik zie dat als bevestiging dat er geen verschil is tussen mens en dier.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Rereformed schreef:
Dit vers beklemtoont het vorige wat gezegd werd, het is een retorische vraag. Je zou er het woordje 'want' voor kunnen zetten.
Zie ook 9:5: Een levende hond is beter dan een dode leeuw. De levenden weten tenminste dat ze sterven moeten, maar de doden weten niets, noch krijgen ze nog loon, want ze zijn vergeten.

Ah, kijk. Notitie aan mijzelf: Eerst even weer de berichten die later zijn gekomen lezen alvorens te reageren:)
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Petra
Banned

Re: De Bijbel

Bericht door Petra »

HJW schreef:
Zoals Stippie al zei: God laat ons volkomen vrij en kijkt zeer gespannen toe hoe wij met die vrijheid omgaan.
In de Tenach staan veel voorbeelden waruit blijkt dat God ons niet vrij laat en wel degelijk ingrijpt.
Wat is vrijheid als je dreigt met helstraf ? Ja, je mag kiezen tussen links en rechts. Links krijg je het paradijs en allemaal maar liefde, rechts zal ik je eeuwig martelen. Maar......je hebt een vrije keuze.
Klinkt niet goed.

Als we deze gedachte volgen is er geen sprake meer van een economie.
Maak je geen zorgen over de dag van morgen........ik denk niet dat je die boodschap in Aleppo moet gaan verkondigen.
Of in Somalië.....waar ze nu met duizenden sterven van de honger. Maakt u zich geen zorgen, God zal het regelen......

Als we allemaal deze raad zouden doen, zou er geen kwaad meer zijn. Maar dat is niet de boodschap. Er is wel degelijk kwaad, maar verzet je er niet tegen.
Waarom joeg Jezus dan met een zweep de handelaren uit de tempel ?
Maar wat doen we dan met IS ? Gang laten gaan ? Duizenden vrouwen als sexslaaf laten misbruiken en ons vooral niet verzetten ?

Als je anderen adderengebroed noemt.....is dat ook niet een vorm van verzet tegen het kwade ?
@HJW (joehoehoe, waar ben je? Ik mis je!)

Als je nou zo naar de bijbel kijkt.
Hoe houd je dan toch een godsgeloof?
Koppel je de bijbel los van je eigen godsinterpretatie?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef:
Fish schreef:
Dat zegt vooral iets over jou, niet over je fopspeen. Ik heb er al heel wat - en ben er zelf ook een - die afstand van hun fopspeen gedaan hebben en daarna alleen maar beter slapen. Bij mij, maar anekdotisch, ging het slapen nadat ik tot ongeloof gekomen was beter en was ik ook van mijn nachtmerries af. Nooit meer een gehad.
Waarom wordt er toch steeds zo op aangedrongen om totaal afstand te nemen?
Waarom is het niet mogelijk om een (prettig) stukkie te behouden?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Petra schreef:
Waarom wordt er toch steeds zo op aangedrongen om totaal afstand te nemen?
Waarom is het niet mogelijk om een (prettig) stukkie te behouden?
Dag Petra,

Als je een (prettig) stukkie wilt behouden moet je wel weten waarom je het wilt behouden. Het kan,...miljoenen zijn je voor gegaan...Betekent wel dat het gene dat overblijft zo ongeveer tot niets is verdampt.....Post-theisten, iets-isten, etc, etc
Historisch gezien heeft het NIETS meer met geloof te maken,.....Je God is dood,.....je hebt hem zelf gedood,......en je zoek troost......omdat de horizon is weggewist....de oceaan leeggedronken.... in de kerk aanbidden ze alleen nog de schaduw ( angstwekkende schim , dat dan weer wel ) En om in de metafoor van de hoofdredacteur van Trouw te blijven...om de muffe dode lucht nog wat verder op te frisse en de schaduwen te verjagen,...smijt je de kerkramen van binnenuit in....Een sterfhuis heeft namelijk iets naargeestigs, zeker als dit sterfhuis de woonplaats van je God was...., toch??

Uiteraard is het ook heel post-modern: Ik voel me er prettig bij net zoals iemand zijn muziekkeuze prettig vindt. Dat jij van Bach houdt moet jezelf weten , geeft mij maar .........vul maar in. Is MIJN leven en gevoel, Jij het jouwe..toch!?.
Laatst gewijzigd door Waarom? op 09 jun 2017 11:38, 3 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

@Waarom,
De hoeveelheid artikelen die jij leest (en onthoudt!) valt me altijd weer op.
Waarom? schreef:En toen nog de hoofdredactie, volgens mij is dat een moderator van Freethinker.... :mrgreen:
Grappig dat je dit in deze woorden zo neerzet. Mij werd deze waarheid namelijk ooit geopenbaard door mijn vijfjarige zoon, in de Finse sauna, de plek waar Finnen filosofische gesprekken voeren.
Mijn kleine zoontje vroeg me daar hoe het nu precies zit als een mens doodgaat... "Dan ga je dus naar de hemel?" ...
"Maar moet je daar dan altijd zijn? Houdt het helemaal nooit op?... komt er echt helemaal nooit een eind aan?" Dat hemelverhaal wat bedoeld is om met het feit van de dood te kunnen leven, iets wat helemaal nog niet speelt in de gedachten van een vijfjarig mens die nog nooit met dood is geconfronteerd, was voor hem een angstaanjagende zaak. En ik overdrijf dit niet, want hij was wekenlang met deze zaak bezig. Telkens kwam hij er weer op terug met vragen die lieten zien dat hij er heel psychisch benauwd over was. Voor mij was dat een aha-ervaring.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Petra schreef:Waarom is het niet mogelijk om een (prettig) stukkie te behouden?
Je kunt een proef op de som nemen: welk bijbels stukkie zou behouden moeten worden? Zeg het maar, dan zal ik er commentaar op leveren. :wink:
Born OK the first time
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Rereformed schreef:
Grappig dat je dit in deze woorden zo neerzet. Mij werd deze waarheid namelijk ooit geopenbaard door mijn vijfjarige zoon, in de Finse sauna, de plek waar Finnen filosofische gesprekken voeren.
Mijn kleine zoontje vroeg me daar hoe het nu precies zit als een mens doodgaat... "Dan ga je dus naar de hemel?" ...
"Maar moet je daar dan altijd zijn? Houdt het helemaal nooit op?... komt er echt helemaal nooit een eind aan?" Dat hemelverhaal wat bedoeld is om met het feit van de dood te kunnen leven, iets wat helemaal nog niet speelt in de gedachten van een vijfjarig mens die nog nooit met dood is geconfronteerd, was voor hem een angstaanjagende zaak. En ik overdrijf dit niet, want hij was wekenlang met deze zaak bezig. Telkens kwam hij er weer op terug met vragen die lieten zien dat hij er heel psychisch benauwd over was. Voor mij was dat een aha-ervaring.
Ach.....je had ook hele andere conclusies kunnen trekken... :wink:
1) De gelovige genen van jou te zien overleven in jouw zoon....of beter: instincten diep in het brein...die je hebt overgedragen
2) Dat filosofie benauwd en angstig denken is, en dat bij toenemen van benauwdheid....de gedachten zich nog sneller vermenigvuldigen...motto: bezoek geen sauna!
Laatst gewijzigd door Waarom? op 09 jun 2017 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Waarom? schreef:motto: bezoek geen sauna!
De basisregel voor de sauna is inderdaad dat je daar zoveel mogelijk je mond houdt.
Als je daar filosofische gesprekken voert is de sauna duidelijk niet heet genoeg. 8*)
Born OK the first time
Plaats reactie