Mijn visie op evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Mijn visie op evolutie

Bericht door axxyanus »

LordDragon schreef:Ik zelf had een voorbeeld gegeven ivm bewustzijn, en het verschil tussen menselijk bewustzijn , en wat sommige wetenschappers het zogenaamde “oerbewustzijn” noemen, en daarbij het voorbeeld van planten (en een mogelijke aanwijzing tot een beginsel van een bewustzijn).
Heeft een thermostaat dan zo'n begin van bewustzijn? Een muizeval? de venusvliegenvanger?
LordDragon schreef:Het bewustzijn moet van ergens komen, het is niet zomaar plots uit het niets geplopt. Wil en doel zijn volgens mij drijfveren die enkel kunnen ervaren worden door een organimse met een bepaald bewustzijn. Een interessante insteek lijkt me zo. Maar ja, niemand reageert erop, dus, keuvelen jullie maar rustig verder.
Hoe interessant de insteek ook moge zijn, het is niet het onderwerp van dit topic. Als je hier graag dieper op in gaat, waarom open je dan geen topic met als onderwerp de evolutie van het bewustzijn?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

axxyanus schreef: Je mist het punt. Het gaat niet over de wagen. Het gaat over taalgebruik.
En je mist volledig het punt. Jij gebruikt het taalgebruik bij niet leven en dan klopt het niet meer. Daarom is het een slecht vergelijk.

Reproduceert een auto? dat is de kern. Iets dat niet reproduceert zal geen info meer doorgeven en zichzelf niet meer in bestaan houden(in de zin van leven zelf, de soort).
Mijn voorbeeld illustreert dat mensen iets in termen van wil kunnen uitdrukken ook al is er IHO geen sprake van een wil.
Als er iets is in dat leven dat het leven stuurt richting reproductie, dan is dat een doel/wil te noemen. Als iets een auto stuurt tot reproductie dan zou je kunnen zeggen dat de auto leeft, het zou een doel hebben. Het is blijkbaar zo samengesteld dat het als uitkomst heeft dat het wil/moet reproduceren.

Maar dat is nou net wat niet het geval is, de auto reproduceert niet, leeft, en de auto heeft geen doel, noch wil. Jij stuurt de auto, jij hebt een doel, niet de auto.
Als mensen op die manier kunnen spreken over een wagen ook al heeft een wagen IHO geen wil, dan kunnen mensen ook op die manier spreken over een ééncellige ook al heeft een ééncellige IHO geen wil. Je kan uit dit soort woordgebruik dus niet afleiden dat mensen een werkelijke wil en/of doel erkennen.
Nee dat kan niet als je de vraag stelt waarom reproduceert het? Bij de auto is het antwoord. Een auto reproduceert niet, het heeft geen wil en geen doel. iets zelf dat geen enkele factor van betekenis in een gevolggeving vanuit de oorzaak van bestaan is simpelweg enkel onderhevig aan oorzaak en gevolg, heeft dus geen basis/er is geen reden om er een doel bij te plaatsen. En daar zit het grote verschil, dat wat leven onderscheid van niet leven is juist de plek waar wil en doel de ruimte geven om het te plaatsen.

A. T. Jist schreef:Als je echt niet snapt dat dat een slecht vergelijk is dan twijfel ik echt aan je intelligentie. Ben je nou echt zo koppig, of echt gewoon niet capabel om het verschil in te zien?
Dit was een goede vergelijking voor deze context. Jouw argument kwam er op neer dat mensen wil/doel niet metaforisch gebruikten en dat het gebruik van deze termen of termen die wil/doel impliceerden automatisch betekende dat ze een wil/doel erkenden. Ik heb met mijn voorbeeld aangetoond dat dat niet klopt.

Jouw reactie komt er op neer dat je je oorspronkelijke argumentatie maar een beperkt toepassingsgebied geeft, ze zou enkel van toepassing zijn op leven. Ik zie echter niet in waarom mensen die in ééncelligen even weinig wil/doel zien als in niet-leven in het ene geval door hun metaforisch woordgebruik toch een wil/doel zouden erkennen en in het andere geval niet. Ja er zijn heel wat verschillen tussen ééncelligen en niet-leven maar geen enkel van die verschillen houdt in dat metaforisch woordgebruik betekent dat de spreker een wil/doel erkent.
Het gaat om het doel voor leven zelf, dat gevolg is van zijn samenstelling.
Ja er zijn heel wat verschillen tussen ééncelligen en niet-leven maar geen enkel van die verschillen houdt in dat metaforisch woordgebruik betekent dat de spreker een wil/doel erkent.
En datgene waar alles dat leeft in overeenkomt is dat het samengesteld is op een manier dat reproductie het gevolg is, op deze manier geeft het informatie door en houdt het zich in stand(als leven). dan had je een punt gehad waarop ik kon reageren.

Als je nou eens echt je hersenen ging gebruiken/of echt begreep waar het over ging dan had je met een voorbeeld kunnen komen als een robot die zichzelf kan reproduceren. Dan heb je een punt, en laat je zien dat je het snapt.

Maar feit dat niemand nog met dat voorbeeld is gekomen doet me denken dat men, Of het niet wil begrijpen, of het gewoon echt niet begrijpt. Dan kun je wel afgestudeerd zijn en klakkeloos hebben aangenomen wat anderen zeggen of hebben ontdekt, maar je bent niks anders dan de aap die een trucje is geleerd, maar zelf geen idee heeft hoe het zelf moet beredeneren.

En dat is waar hier de arrogantie zit volgens mij, men is een trucje geleerd. Maar daarmee is het zelf denken nog niet per definitie bewerkstelligt, men laat enkel het trucje zien dat geleerd is. Het enige verschil tussen de wetenschappelijke aap die een trucje is geleerd en de gelovige aap die het trucje is geleerd is het instituut dat het trucje geleerd heeft.

Leer eens zelf denken!!!!
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

ATJ moppert wel, dat de vergelijkingen met watervallen, rivieren en planeten niet opgaan, want die leven niet, maar is:

Leven repliceert, dus heeft leven een wil en doel
Watervallen donderen naar beneden, dus watervallen hebben een wil en een doel
Rivieren stromen langs de minste weerstand richting zee, dus rivieren hebben een wil en doel
Mijn terras slaat groen uit, dus mijn terras heeft een wil en doel
Mijn gebit heeft aardig wat vullingen, dus mijn gebit heeft een wil en doel
Mijn zwager heeft helaas darmkanker. Hebben zijn darmen een wil en doel of de kankercellen.

Zijn al die redeneringen niet even (on)geldig?

Als het enkel voor leven geldt, zou er iets moeten zijn buiten de natuurlijke chemische/natuurkundige eigenschappen. Dat zou dan toch iets bovennatuurlijks moeten zijn. En dan komen we wel (al eerder genoemd) bij new-age denken terecht en moeten we denken in termen als levenskracht, kosmische energie, wereldziel e.d.

Kenmerken (WIKI)
New age gaat uit van een holistisch mens- en wereldbeeld: alles hangt met alles samen.
New age is monistisch: achter de wereld der verschijnselen ligt één universele werkelijkheid, waar de mens deel van uitmaakt en zich bewust van kan worden.
Natuurwetenschappen en logica schieten tekort om 'de werkelijkheid' te begrijpen, omdat ze voorbijgaan aan de persoonlijke beleving en intuïtie, en reductionistisch zijn.
New age gaat uit van het bestaan van een persoonlijke ziel en een wereldziel. Deze worden ervaren als gescheiden, maar zijn dit niet. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld perspectieven uit monotheïstische religies, waarin de mens vooral door God of het goddelijke wordt bepaald.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Ik zie dat A.T. Jist per ongeluk over mijn post heen heeft gelezen. Misschien wil hij alsnog op mijn vragen ingaan?

In je openingspost (en in diverse andere bijdragen) stel je dat een 'wil' tegelijk met leven ontstond. Daarbij ging je er voor het gemak vanuit dat ook eencelligen al over een basaal zenuwstelsel beschikten. Dit is echter extreem onwaarschijnlijk, aangezien zenuwstelsels zelf uit een grote hoeveelheid cellen bestaan.

[1] Betekent dit dat deze 'wil' pas veel later in het evolutionair proces verscheen, tegelijk met het eerste zenuwstelsel?

[2] Zo ja, betekent dat dan dat leven tot die tijd geen 'wil' bezat?

[3] Zo nee, hoe konden eencelligen dan over een 'wil' beschikken? Kun je een voorbeeld geven van een organisme zonder neurologisch systeem dat aantoonbaar over een 'wil' beschikt? Kun je een voorbeeld geven van een 'wil' die onafhankelijk van een organisme met een neurologisch systeem bestaat?

Bij voorbaat dank.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
A. T. Jist
Ervaren pen

axxyanus schreef: Heeft een thermostaat dan zo'n begin van bewustzijn? Een muizeval? de venusvliegenvanger?
Als dit is wat LD bedoelde dan is het niks anders dan de planeet, de zelfsturende rivierbedding, de auto van axxyanus etc. Enkel nu met bewustzijn i.p.v. leven. Mijn antwoord is dan erg eenvoudig nee, omdat er niets is dat dat bewustzijn herbergt. Iets dat niet leeft oefent geen extra factor uit binnen oorzaak en gevolg. Het heeft geen enkele factor van invloed op zijn eigen uitkomst als alternatief gevolg bij een oorzaak. Leven heeft dat wel, door te reproduceren heeft het steeds grotere invloed gekregen op de uitkomst. Dus er is in een wereld van oorzaak en gevolg een factor bijgekomen die een ander gevolg geeft aan de oorzaak dan wanneer het niet had geleefd. Iets dat niet leeft voegt die factor niet toe.Dit
LordDragon schreef:Het bewustzijn moet van ergens komen, het is niet zomaar plots uit het niets geplopt. Wil en doel zijn volgens mij drijfveren die enkel kunnen ervaren worden door een organimse met een bepaald bewustzijn. Een interessante insteek lijkt me zo. Maar ja, niemand reageert erop, dus, keuvelen jullie maar rustig verder.
Hoe interessant de insteek ook moge zijn, het is niet het onderwerp van dit topic. Als je hier graag dieper op in gaat, waarom open je dan geen topic met als onderwerp de evolutie van het bewustzijn?
is in wezen wel relevant in dit topic, want het gaat over wil en doel, dus het past hier prima. Maar als hij een nieuw topic wil openen dan staat dat hem uiteraard vrij.
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Vilaine schreef:ATJ moppert wel, dat de vergelijkingen met watervallen, rivieren en planeten niet opgaan, want die leven niet, maar is:

Rivieren stromen langs de minste weerstand richting zee, dus rivieren hebben een wil en doel
Mijn zwager heeft helaas darmkanker. Hebben zijn darmen een wil en doel of de kankercellen.

Ter verdediging van A. T. Jist. Hij heeft geprobeerd te argumenteren dat leven een wil/doel heeft, door proberen aan te tonen dat leven zonder wil/doel zou uitsterven. Zijn argumentatie riep heel wat vragen op waar hij niet op wilde ingaan waardoor hij nu inderdaad lijkt te vervallen in het gebruik van Leven repliceert, dus heeft leven een wil en doel als basisaanname.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

En nog altijd blijft ATJ in gebreke wat betreft alle door hem gebruikte termen te definieren.
Hij gaat gewoon stoicijns door met het verkrachten van biologische wetenschap en toont niets aan.
Hoe vaak men hem hier in dit topic ook laat zien hoe foutief zijn visie is, hij blijft als een plaat die blijft hangen zijn riedeltje herhalen.
Zoals al eerder gemeld, daar wordt het niet ineens waar van.
ATJ weigert antwoord te geven op belangrijke kernvragen als "Wat is het verschil tussen evolutie met wil en doel en evolutie zonder wil en doel", "toon wil en doel eens wetenschappelijk aan", "geef eens de definities van de door jou gehanteerde begrippen wil, doel, leven, impuls etc.".

Ik wil in het licht van bovenstaande nogmaals pleiten om aan te dringen op wetenschappelijke onderbouwing en definities.
En anders hoort dit topic toch echt onder filosofie thuis!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
A. T. Jist
Ervaren pen

Vilaine schreef:ATJ moppert wel, dat de vergelijkingen met watervallen, rivieren en planeten niet opgaan, want die leven niet, maar is:

Het antwoord hierop staat al op meerdere plekken in het topic.
Nee, telkens komt men met deze vergelijkingen. Zo is al de planeet voorgekomen, de ster, de rivierbedding die zich zelf zou sturen. Nee die vergelijken zijn niet terecht. Dat wat niet leeft is enkel onderhevig aan oorzaak en gevolg omdat he geen reproducties maakt en op die manier informatie doorgeeft en aanpast aan omgeving en omstandigheden waardoor het beter word in waarmee het is begonnen, reproduceren en overleven. Met een uitkomst die meer en meer kan beslissen over het eigen lot(technologie). Dit is allemaal niet het geval bij de ster, de planeet, de rivierbedding, etc. Deze zijn ENKEL onderhevig aan oorzaak en gevolg en er ontwikkeld zich ook geen mogelijkheid om beter te worden in het in bestaan blijven omdat het niet reproduceert en dus geen informatie doorgeeft aan nieuwe generaties. Dat is het grote verschil.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=405" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het enkel voor leven geldt, zou er iets moeten zijn buiten de natuurlijke chemische/natuurkundige eigenschappen. Dat zou dan toch iets bovennatuurlijks moeten zijn.
\
Nonsense, dat MOET helemaal niet en dat beweer ik nergens, het is een uitkomst van hoe leven is ontstaan, het laat juist zien dat een schepper JUIST niet nodig is. Het is een "self taught" systeem, er is dus helemaal geen "teacher" nodig, leven is auto didact.
En dan komen we wel (al eerder genoemd) bij new-age denken terecht en moeten we denken in termen als levenskracht, kosmische energie, wereldziel e.d.
Nee daar komen we dus niet uit, jij probeerde het die kant op te sturen, maar na een kleine stuurcorrectie in je inzicht wat ik hierboven geef zou je weer op de juiste baan moeten zitten.
A. T. Jist
Ervaren pen

axxyanus schreef: Ter verdediging van A. T. Jist. Hij heeft geprobeerd te argumenteren dat leven een wil/doel heeft, door proberen aan te tonen dat leven zonder wil/doel zou uitsterven.
Niet zonder wil en doel, zonder het specifieke doel van reproductie en de wil om te overleven. Leven staat er niet neutraal in ten opzichte van niet leven, het grote verschil is dat leven info door kan geven via reproduceren en moet in leven blijven om te kunnen blijven reproduceren.
Zijn argumentatie riep heel wat vragen op waar hij niet op wilde ingaan waardoor hij nu inderdaad lijkt te vervallen in het gebruik van Leven repliceert, dus heeft leven een wil en doel als basisaanname.
Ga je nu ook lopen brommen/zoemen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is de kosmos (het geheel van alles) bewust?

Ik moet steeds weer denken aan flogiston, de aether...Mensen willen zo graag dingen zien die er eigenlijk niet zijn om maar te kunnen verklaren.
Ook hier zijn hele theorieën over geschreven.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
A. T. Jist
Ervaren pen

Doppelgänger schreef:Ik zie dat A.T. Jist per ongeluk over mijn post heen heeft gelezen. Misschien wil hij alsnog op mijn vragen ingaan?

In je openingspost (en in diverse andere bijdragen) stel je dat een 'wil' tegelijk met leven ontstond. Daarbij ging je er voor het gemak vanuit dat ook eencelligen al over een basaal zenuwstelsel beschikten. Dit is echter extreem onwaarschijnlijk, aangezien zenuwstelsels zelf uit een grote hoeveelheid cellen bestaan.
Ook hier is al lang antwoord op gegeven in het topic, misschien heb ik je vraag over het hoofd gezien en heeft een ander dit al gesteld op deze manier, maar ik weet zeker dat ik hier al op geantwoord heb. Het antwoord is in de OP zelfs al terug te vinden volgens mij. Het complexe lichaam van een dier of mens heeft een "transportsysteem" nodig om bloed, maar ook berichten over te brengen. Een extreem eenvoudig en extreem klein lichaam niet. Alles is al praktisch waar het moet zijn. Dus bloedvaten en een hart zijn niet nodig, complexe hersenen en zenuwbanen dus ook niet omdat het nergens heen gestuurd hoeft te worden. Het eencellige leven kent geen complex stelsel van opdrachten dus heeft ook geen complex systeem nodig om het op te slaan, te verwerken en te versturen.
[1] Betekent dit dat deze 'wil' pas veel later in het evolutionair proces verscheen, tegelijk met het eerste zenuwstelsel?
Nee, het "hogerbewustzijn" is later verschenen, daar uit voort kwam een "vrije(re) wil, er konden keuzes gemaakt worden. Eencellig leven heeft geen keuzes, het is ondergeschikt aan de wil waarmee het is "geprogrammeerd" als uitkomst van de samenstelling ervan.
[2] Zo ja, betekent dat dan dat leven tot die tijd geen 'wil' bezat?
Dat is niet wat ik zeg, leven is ontstaan met een simpele wil, overleven en reproduceren. Leven en wil gaan samen, de wil is de uitkomst van de samenstelling, de vrije(re) is later gevormd door de ontwikkeling van de capaciteit meer info op te slaan en op een gegeven moment een keuze te bieden vanuit een groeiend bewustzijn. Dit heb ik al meerdere malen uitgelegd.
[3] Zo nee, hoe konden eencelligen dan over een 'wil' beschikken? Kun je een voorbeeld geven van een organisme zonder neurologisch systeem dat aantoonbaar over een 'wil' beschikt? Kun je een voorbeeld geven van een 'wil' die onafhankelijk van een organisme met een neurologisch systeem bestaat?

Bij voorbaat dank.
Dat is simpelweg gewoon vast te stellen, het feit dat alle leven is gebaseerd op reproductie en adaptie is een duidelijke indicator van een wil en doel. Leven reproduceren)doorgeven van informatie) en overleven.
De wil waar jij het over hebt is een vrijere versie van een wil, er is een keuze doordat het een complex neurologisch systeem heeft ontwikkeld. De wil zelf is simpelweg de uitkomst van de samenstelling die ingeeft reproduceer en blijf reproduceren. Voordat men nu gaat komen met, Waren er toen al woorden dan? Nee niet met woorden, woorden zijn niet hoe een neurologisch systeem werkt. Impulsen die bij woorden een vertaling geven van emoties. Emoties zij gaan vormen in combinatie met een evoluerend systeem dat het herbergt, de hersenen. Het feit dat er geen hersenen waren maar enkel een heel basaal systeem dat enkel een paar basiscommando's laat ook zien dat leven heel emotieloos is begonnen en steeds meer emotie ontwikkelt naarmate het niveau van bewustzijn ontwikkelt. Hoe lager het bewustzijn hoe minder emotie leven vertoont.
A. T. Jist
Ervaren pen

dikkemick schreef:Is de kosmos (het geheel van alles) bewust?

Ik moet steeds weer denken aan flogiston, de aether...Mensen willen zo graag dingen zien die er eigenlijk niet zijn om maar te kunnen verklaren.
Ook hier zijn hele theorieën over geschreven.
De aether theorie kwam neer op een informatie dragend systeem dat alles met elkaar verbond toch? Dat is toch wat je bedoeld? Flogtiston had toch meer te maken met een theorie die ontbranding trachtte te verklaren?

In elk geval, je haalt er nu dingen bij die volledig los staan van mijn visie, ik zie werkelijk niet waar je dat uit haalt in mijn text.
Doppelgänger
Bevlogen

A.T. Jist schreef:Het eencellige leven kent geen complex stelsel van opdrachten dus heeft ook geen complex systeem nodig om het op te slaan, te verwerken en te versturen.
Wat het niet nodig heeft, vind ik niet zo interessant. Wat heeft eencellig leven daarvoor wel nodig dan? Welk onderdeel van de cel is verantwoordelijk voor de manifestatie van de 'wil'? De celwand? Het membraan? Het cytoplasma?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
A. T. Jist
Ervaren pen

Doppelgänger schreef:
A.T. Jist schreef:Het eencellige leven kent geen complex stelsel van opdrachten dus heeft ook geen complex systeem nodig om het op te slaan, te verwerken en te versturen.
Wat het niet nodig heeft, vind ik niet zo interessant. Wat heeft eencellig leven daarvoor wel nodig dan? Welk onderdeel van de cel is verantwoordelijk voor de manifestatie van de 'wil'? De celwand? Het membraan? Het cytoplasma?
iets ergens in die cel is zo samengesteld dat het de cel doet reproduceren via mitose, dat kun je vaststellen door het feit DAT het reproduceert/deelt. Ik neem aan dat oorzaak en gevolg voor jou een realiteit is? Of geloof je dat dingen zonder oorzaak kunnen gebeuren? Het is dus de samenstelling van het eerste leven dat het deed reproduceren, aan gezien alle leven er op gebaseerd is geeft een zeer duidelijk indicatie dat leven de intentie heeft te reproduceren, die intentie is een wil of doel. Er is geen keuze, het is hoe het in elkaar zit. het is een gevolg van de oorzaak(de samenstelling). De samenstelling is het gevolg van de oorzaak dat de juiste elementen onder de juiste omstandigheden door een uitkomst van oorzaak en gevolg die praktisch onontkoombaar waren op een planeet waar de condities en de elementen juist waren. Geen toeval, maar praktisch onontkoombaar. Waar de condities juist zijn en de alom ruim vertegenwoordigde universele aanwezige bouwstenen voor leven aanwezig(de bouwstenen voor leven zijn overal in het universum vertegenwoordigt, de aarde is niks speciaals in de zin dat de aarde bestanddelen heeft die nergens anders voor zouden komen). De cel zelf heeft wellicht de capaciteit een zeer beperkte hoeveelheid informatie vast te houden, en dat is zeker niet ondenkbaar omdat de hersenen praktisch zo functioneren.

De eerste levende cel was waarschijnlijk een soort primitieve zenuwcel of een cel met de eigenschappen/de basis er van. Dus de mogelijkheid om "iets" vast te houden.
Doppelgänger
Bevlogen

A. T. Jist schreef:iets ergens in die cel is zo samengesteld dat het de cel doet reproduceren via mitose, dat kun je vaststellen door het feit DAT het reproduceert/deelt.
Alleen eukaryoten reproduceren door middel van mitose. Prokaryoten doen dat door middel van binaire fissie. Niet alle eencelligen zitten hetzelfde in elkaar.
A. T. Jist schreef:De samenstelling is het gevolg van de oorzaak dat de juiste elementen onder de juiste omstandigheden door een uitkomst van oorzaak en gevolg die praktisch onontkoombaar waren op een planeet waar de condities en de elementen juist waren. Geen toeval, maar praktisch onontkoombaar.
Ja, als je slechts naar het resultaat kijkt kun je dat van het hele universum wel beweren. Zo is de samenstelling van een neutronenster ook "het gevolg van de oorzaak dat de juiste elementen onder de juiste omstandigheden door een uitkomst van oorzaak en gevolg die praktisch onontkoombaar waren in een universum waar de condities en de elementen juist waren." Oorzaak heeft gevolg? No shit. Impliceert dat automatisch een wil? Natuurlijk niet.
A. T. Jist schreef:De cel zelf heeft wellicht de capaciteit een zeer beperkte hoeveelheid informatie vast te houden, en dat is zeker niet ondenkbaar omdat de hersenen praktisch zo functioneren.

De eerste levende cel was waarschijnlijk een soort primitieve zenuwcel of een cel met de eigenschappen/de basis er van. Dus de mogelijkheid om "iets" vast te houden.
'Wellicht', 'niet ondenkbaar' en 'waarschijnlijk'. Ik vroeg niet om wilde speculatie, ik vroeg naar dat onderdeel van de cel dat verantwoordelijk is voor de manifestatie van de wil. Je hebt zelf bij voortduring aangegeven dat die wil afhankelijk is van het bestaan van een neurologisch systeem. Waar kan ik dat vinden in een eencellig organisme?
Gesloten