Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 18 apr 2024 22:21
Gerard R. schreef: 18 apr 2024 21:56 Ja, er valt vrijwel niet meer te leven in Gaza.
Dat is wat anders dan alleen Hamas decimeren.
En Hamas is er nog. En die gijzelaars zijn nog steeds niet terug.
En indien er iets geregeld is voor dee burgers in Rafah, zal Israel ook Rafah binnenvallen. Pas indien Hamas is gedecimeerd in Rafah (de laatste 4 brigades van de 28 die ze voor de oorlog hadden) en de laatste pockets elders zijn geneutraliseerd, zal Israel ophouden in Gaza. Israel heeft de plicht in eerste instantie veiligheid voor z'n burgers te geranderen en dat gaat niet zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft. Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied, de wijze waarop de terroristische infrastructuur is vermengd met de civiele infrastructuur en het gegeven dat Hamas-terroristen in burgerkleding opereren, lijkt het me onmogelijk dat er niet veel meer doden gaan vallen, hoe dramatisch dat ook zijn moge.
Precies. Hamas heeft in Gaza even niets te zoeken. En als je ze wilt doden dan moet je alles in Gaza doden.
Je weet niet wie Hamas is.
Maar als Hamas z'n hegemonie in Gaza kwijt is, zal er nadien hopelijk weer ruimte zijn voor vredesonderhandelingen.
Het zou me verbazen na alles dat gebeurd is. Verder verwacht ik dat Israël meer land zal proberen te krijgen.
Dus erg vriendelijk wordt dat ook niet.
En Israël gaat Iran en Hezbollah een lesje leren. En die zullen weer antwoorden, schat ik maar zo. Enzovoort.
Weet ik niet. Iran heeft niets uit kunnen richten. Hezbollah en Iran hebben heeeeeeeeeel veel raketten en drones, maar het Israelische luchtverdedigingssysteem is meer dan capabel. Mocht men Israel desondanks willen overweldigen door enorm grote hoeveelheden tegelijkertijd af te schieten, dan zal Israel inderdaad goed gaan huishouden in Iran en Libanon, zodat men dat in de toekomst niet meer kan doen.
Ik schat dat Israel dan eerst het Iraanse luchtverdedigingssysteem uitschakelt zodat Israel vrij kan bombarderen, waarna men alle wapenfabrieken en kazernes op de korrel neemt en tenslotte de 15 locaties waar Iran kernwapens wil ontwikkelen. Ik vermoed tevens dat dit het doel was van het over het hoofd zien van 7 oktober: het voorkomen dat Iran kernwapens krijgt. Hamas en Hebollah spelen een ondergeschikte rol. Desondanks is het strategisch slim om eerst Hamas militair vrijwel geheel uit te schakelen, daarna Hezbollah en pas daarna Iran. Richt men zich eerst op Iran, dan zal Hezbollah eveneens voluit gaan, maar indien men eerst Hezbollah uitschakelt, zal Iran zich grotendeels afzijdig houden.
Dat zou toch al wel een vrij grote oorlog worden (zoals ik zie aankomen, schreef ik), met gevolgen voor de hele wereld vanwege de Straat van Hormuz, de energieroute. En wat is een mensenleven nog waard, schreef ik. :)
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

PEACE from the river to the sea ... in 2030?

Optimisme neem ik meestal met wat korrels zout, maar het aanstekelijk optimisme van deze twee gasten, een Palestijn en een Israëliër, daarbij in acht genomen wat ze beide inmiddels voor de kiezen hebben gehad, komt zo intens geloofwaardig op me over en komt zo diep bij me binnen dat ik het ook na een tweede keer kijkluisteren er niet droog bij kan houden ...

Mochten die twee samen met anderen zoals hun, een echte kans krijgen, waarschijnlijk zal dan eerst zowel Netanyahu&Co als ook Hamas en andere Islamistische terreurorganasisaties uit die regio verdwenen moeten zijn, dan zouden ze hun optimisme misschien waar kunnen maken.

Dus dan jank ik maar weer ff wat, want wat zou het mooi kunnen zijn als mensen die vrede willen een echte kans zouden krijgen in vergelijk met wat ons/hun nog te wachten staat ... :cry:

TED2024 April 2024 schreef:
A Palestinian and an Israeli, face to face

How can Israel and Palestine achieve peace? Palestinian peacemaker Aziz Abu Sarah and Israeli peacemaker Maoz Inon discuss the immeasurable tragedies they've experienced growing up in the region — and how they choose reconciliation over revenge, again and again. With a fierce belief in a better future, they talk about conflict, safety, finding shared values and how they're building a coalition of Israeli and Palestinian citizens who are intent on creating a path to hope and peace.

Aziz Abu Sarah and Maoz Inon

VIDEO duurt 18 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

HierEnNu schreef: 18 apr 2024 23:00

Optimisme neem ik meestal met wat korrels zout, maar het aanstekelijk optimisme van deze twee gasten, een Palestijn en een Israëliër, daarbij in acht genomen wat ze beide inmiddels voor de kiezen hebben gehad, komt zo intens geloofwaardig op me over en komt zo diep bij me binnen dat ik het ook na een tweede keer kijkluisteren er niet droog bij kan houden ...

Mochten die twee samen met anderen zoals hun, een echte kans krijgen, waarschijnlijk zal dan eerst zowel Netanyahu&Co als ook Hamas en andere Islamistische terreurorganasisaties uit die regio verdwenen moeten zijn, dan zouden ze hun optimisme misschien waar kunnen maken.

Dus dan jank ik maar weer ff wat, want wat zou het mooi kunnen zijn als mensen die vrede willen een echte kans zouden krijgen in vergelijk met wat ons/hun nog te wachten staat ... :cry:

How can Israel and Palestine achieve peace? Palestinian peacemaker Aziz Abu Sarah and Israeli peacemaker Maoz Inon discuss the immeasurable tragedies they've experienced growing up in the region — and how they choose reconciliation over revenge, again and again. With a fierce belief in a better future, they talk about conflict, safety, finding shared values and how they're building a coalition of Israeli and Palestinian citizens who are intent on creating a path to hope and peace.

VIDEO duurt 18 minuten:

Super bedankt voor het delen! Dit betekend zoveel voor de mensen in deze situatie! Met deze video waar mensen een oplossing proberen te vinden omdat ze van elkaar houden en elkaar respecteren moet een oorlog als deze snel afgelopen zijn! Nobody is deserving this! Nogmaals hartelijk bedankt!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 18 apr 2024 23:00

VIDEO duurt 18 minuten:

Dat is inderdaad een zeer aangrijpende video die me diep heeft geraakt.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 18 apr 2024 21:28Mijn punt van discussie n.a.v deze link en tekst is dus dat Palestina wederom het onderspit al moet delven. USA en Nederland blijven Israël ook hierin klaarblijkelijk steunen.
Hamas is de terroristische organisatie die op 7 oktober de Gazaoorlog uitlokte en nog steeds 100 gegijzelde burgers niet vrijgeeft en momenteel nog steeds macht en invloed uitoefent in Gaza. Daarmee is Hamas integraal onderdeel van die genomineerde staat.

Waarom ben jij voorstander van Hamas een VN zetel verschaffen?
Welke grenzen zou de staat Palestina moeten krijgen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Ik hoor dat Israel Iran aan het aangevallen is. Weet niet of dat strategisch het beste idee is, aangezien Israel nu tegen Hamas, Hezbollah en Iran tegelijk vecht in plaats van eerst tegen Hamas, dan tegen Hezbollah en pas dan tegen Iran, en nu tienduizenden raketten op zich kan verwachten die ze onmogelijk allemaal kunnen tegenhuden, maar het is nu gaande. Misschien dat Israel nu maar het beste kernwapens kan gebruiken, maar ik vermoed dat Israel het nog even in reserve houdt. Naar mijn mening geen goed idee. Een derde Wereld Oorlog is nu heeeeeeeeeeeeeel dichtbij. In ieder geval is het doel nu bereikt, maar strategisch is het m.i. niet het beste idee. Hoe dan ook, ik sta achter Israel, ongeacht wat er komen gaat.

Nu zal de Oekrainse hulp er in de VS er zeker doorkomen, aangezien Israel aanvalt. Ook goed voor Oekraine!
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 18 apr 2024 11:47
NOS Nieuws 25 oktober 2023, 19:00 schreef:'From the river to the sea'-leus is geweldsoproep, vindt Kamermeerderheid

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft uitgesproken dat de leus 'From the river to the sea, Palestine will be free' een oproep tot geweld is. Partijen vinden dat de uitspraak de vernietiging van Israël propageert.
Zulks is namelijk een oproep tot geweld en zelfs een uitspraak die de vernietiging van Israël propageert en in die mening zie ik mij gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer, je weet wel, de volksvertegenwoordigers van de Nederlanders!
Wat een meerderheid vindt is niet altijd juist. Maar dat het zo kan worden geïnterpreteerd is duidelijk. Ik had echter van iemand die vaak zegt, niet verantwoordelijk te zijn voor hoe zijn woorden worden geïnterpreteerd, een meer kritische houding verwacht.
Peter van Velzen schreef:Zover ik weet heeft Hamas dat uitgangspunt verlaten.
En stelt dit geenszins als concrete eis.
Zover jij weet? Goh ...
... dan heb ik 'nieuws' voor jou:
Niet alleen voor zover ik weet, maar ook voor zover ik het heb nagekeken op wikipedia
Ik zie het door mijn eigen gekleurde bril, OK, dat geef ik toe, maar hoe het jou lukt om Operatie al-Aqsa Storm te beschouwen als een bevestiging dat Hamas het uitgangspunt dat Israël vernietigd moet worden verlaten heeft zulks is mij een raadsel!
Het is mij een raadsel hoe jij er bij komt dat ik die operatie zou beschouwen als iets anders dan een afschuwelijke moordpartij.
Peter van Velzen schreef:Wie vrede wil, moet met de vijand onderhandelen.
Als jij ooit een vijand zou hebben gehad die jou en/of jouw naasten wilde vernietigen zou je deze uiterst naïve uitspraak niet hebben gedaan! Ook als jij zelf vrede wilt is het onzinnig om te onderhandelen met een vijand die jou wil vernietigen!
Als het vernietigen van mensen, het enige doel is wat de vijand wil, dan geef ik je gelijk. Maar dat is nooit zo.
Aangezien ik voorstander van Democratie ben, ben ik van mening dat als twee bevolkingsgroepen in een gewelddadig conflict betrokken zijn, er het beste onderhandeld kan worden door (zo democratisch mogelijk gekozen) vertegenwoordigers van die bevolkingsgroepen. Dat betekent niet slechts de vertegenwoordigers van de meerderheiden binnen die bevolkingsgroepen, maar óók vertegenwoordigers van de minderheiden.

Mijn bron leerde mij het volgende.
Hamas was na de door lijst "verandering en hervorming"(=Hamas) gewonnen verkiezingen bereid tot een regering van nationale eenheid. Fatah wilde daar niet aan meedoen, waarna Hamas een meerderheidskabinet vormde. In plaats van te onderhandelen met de Palestijnse regering of met het Palestijns parlement, arresteerde Israel zowel de benoemde ministers als de gekozen volksvertegenwoordigers. En vernietigde daarmee de Palestijnse staat, al voordat ze iets had kunnen betekenen.

Als Fatah het voorstel van een gezamenlijke regering had aanvaard, en die had met een soortgelijke Israëlische delegatie kunnen gaan onderhandelen, dan was mijn wens vervult geweest.

Doen alsof Israel niet met geweld een Palestijnse staat in wording heeft vernietigd, is een zeer éénzijdige voorstelling van zaken. Doen alsof Hamas in staat zou zijn Israel met geweld te vernietigen lijkt me ook nogal denkbeeldig. Voor zover ik weet heeft Hamas geen enkele Israelische minister aangevallen en geen enkel lid van de Knesset. Dus welke staat heeft de ander (trachten) te vernietigen?

Dat betekent niet dat ik de aanval op 7 oktober niet volledig veroordeel. Jouw beschrijving overdrijft weliswaar het aantal ongewapende burgers. Ze vormden wel degelijk het leeuwendeel van de slachtoffers, Volgens de Israëlische Sociale zekerheid (en daar heb ik alle vertrouwen in) waren er 685 Israelische burgers (waaronder 36 kinderen), 71 buitenlandse burgers, en 373 leden van de veiligheidstroepen (sommigen daarvan zouden ook ongewapend zijn) gedood. Het gericht schieten op ongewapende burgers, is in strijd de internationale oorlogsregels, evenals het gijzelen van personen en geldt daarom als oorlogsmisdaad. Persoonlijk keur ik ook veel geweld dat door deze regels geaccepteerd wordt af.

Dat wil ook weer niet zeggen dat ik het geweld dat Israel vervolgens heeft gepleegd goedkeur.

Ik blijf echter van mening dat onderhandelen met oorlogsmisdadigers, die meer dan duizend slachtoffers op hun geweten hebben, een moreel gezien betere manier is om vrede te bereiken, dan ze - ten koste van meer dan tienduizend onschuldigen - trachten uit te roeien. En voor de Palestijnen geldt dat ze - in hun eigen belang - beter met Israëlische oorlogsmisdadigers kunnen onderhandelen, dan zich te laten platbombarderen.

Dat brengt weliswaar geen gerechtigheid, maar leidt tot minder vernietiging.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 19 apr 2024 03:48Misschien dat Israel nu maar het beste kernwapens kan gebruiken, maar ik vermoed dat Israel het nog even in reserve houdt. Naar mijn mening geen goed idee. Een derde Wereld Oorlog is nu heeeeeeeeeeeeeel dichtbij. In ieder geval is het doel nu bereikt, maar strategisch is het m.i. niet het beste idee. Hoe dan ook, ik sta achter Israel, ongeacht wat er komen gaat.
Ik walg van wat je hier zegt. Je verklaart jezelf bij voorbaat tot iemand die massamoord verdedigt, als het althans door jouw partij wordt gedaan. Welke personen of organisaties het ook betreft, bij voorbaat je onvoorwaardelijke steun uitspreken (zelfs voor massamoord), is feitelijk (af)goderij! In mijn ogen onbetamelijk voor een vrijdenker.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 apr 2024 00:52
dikkemick schreef: 18 apr 2024 21:28Mijn punt van discussie n.a.v deze link en tekst is dus dat Palestina wederom het onderspit al moet delven. USA en Nederland blijven Israël ook hierin klaarblijkelijk steunen.
Hamas is de terroristische organisatie die op 7 oktober de Gazaoorlog uitlokte en nog steeds 100 gegijzelde burgers niet vrijgeeft en momenteel nog steeds macht en invloed uitoefent in Gaza. Daarmee is Hamas integraal onderdeel van die genomineerde staat.

Waarom ben jij voorstander van Hamas een VN zetel verschaffen?
Welke grenzen zou de staat Palestina moeten krijgen?
Laten we nu eerst maar weer de EXPLOSIES in Iran afwachten. Israël weet zich waarschijnlijk wederom niet koest te houden. Bron: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... chept.html
Verder heeft Peter hierboven beschreven (nog maar een keer!) hoe Hamas ontstaan is. Wederom schuld Israël. Bron: viewtopic.php?p=635251#p635251

Maakt mij dat fan van Hamas? Evenveel als ik fan van Israël ben. NIET dus!!
Israël is ons in een enorm conflict aan t storten, Hamas niet. Israël weet van geen ophouden. Tand om tand! Tanden om tand.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Als ik mij niet vergis werkt meer dan helft van de Gazanen in Israël. Tot het moment dat Hamas zich ermee ging bemoeien en Israël ze niet meer wilde hebben. Wie is dan schuldig aan de armoede in Gaza?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 19 apr 2024 03:48 Ik hoor dat Israel Iran aan het aangevallen is. Weet niet of dat strategisch het beste idee is, aangezien Israel nu tegen Hamas, Hezbollah en Iran tegelijk vecht in plaats van eerst tegen Hamas, dan tegen Hezbollah en pas dan tegen Iran, en nu tienduizenden raketten op zich kan verwachten die ze onmogelijk allemaal kunnen tegenhuden, maar het is nu gaande. Misschien dat Israel nu maar het beste kernwapens kan gebruiken, maar ik vermoed dat Israel het nog even in reserve houdt. Naar mijn mening geen goed idee. Een derde Wereld Oorlog is nu heeeeeeeeeeeeeel dichtbij. In ieder geval is het doel nu bereikt, maar strategisch is het m.i. niet het beste idee. Hoe dan ook, ik sta achter Israel, ongeacht wat er komen gaat.

Nu zal de Oekrainse hulp er in de VS er zeker doorkomen, aangezien Israel aanvalt. Ook goed voor Oekraine!
De aanval op Iran was (nog) heel gematigd.
Hopen op het beste.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 18 apr 2024 22:37 als je ze wilt doden dan moet je alles in Gaza doden.

doelbewust 2,2 miljoen mensen uithongeren. ca 1,5 miljoen vrouwen en kinderen, netjes aangekondigd in oktober
Laatst gewijzigd door appelfflap op 19 apr 2024 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 19 apr 2024 10:21
ChaimNimsky schreef: 19 apr 2024 03:48 Ik hoor dat Israel Iran aan het aangevallen is. Weet niet of dat strategisch het beste idee is, aangezien Israel nu tegen Hamas, Hezbollah en Iran tegelijk vecht in plaats van eerst tegen Hamas, dan tegen Hezbollah en pas dan tegen Iran, en nu tienduizenden raketten op zich kan verwachten die ze onmogelijk allemaal kunnen tegenhuden, maar het is nu gaande. Misschien dat Israel nu maar het beste kernwapens kan gebruiken, maar ik vermoed dat Israel het nog even in reserve houdt. Naar mijn mening geen goed idee. Een derde Wereld Oorlog is nu heeeeeeeeeeeeeel dichtbij. In ieder geval is het doel nu bereikt, maar strategisch is het m.i. niet het beste idee. Hoe dan ook, ik sta achter Israel, ongeacht wat er komen gaat.

De aanval op Iran was (nog) heel gematigd.
Hopen op het beste.
Ja, vooralsnog slechts een enkele raket die een kazerne heeft geraakt, maar zelfs dat is niet zeker. Iran heeft het over 3 drones, maar die waren uit Iran zelf en niet uit Israel. Ik vermoed dat die raket slechts een test is om af te tasten hoe effectief Iran's luchtafweer is voor wat komen gaat na de oorlog tegen Hamas en Hezbollah. Dan is het van het grootste belang dat Iran de mogelijkheid verliest kernwapens te maken, waar Iran nu dus meer bezig is. Om dat te beletten, zal Israel 15 locaties moeten vernietigen, waaronder eentje in een bunker in een bergketen die niet eens met bunker-busters kan worden vernietigd, maar slechts met kernwapens zelf. Het zou niet slim zijn eerder met Iran af te rekenen dan met Hamas en Hezbollah, en ik ben blij dat Israel dat inderdaad niet heeft gedaan.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 19 apr 2024 10:36 doelbewust 2,2 miljoen mensen uithongeren. ca 1,5 miljoen vrouwen en kinderen, netjes aangekondigd in oktober
Demagogie voegt niets toe aan een discussie.
Er zijn 35.000 doden, waarvan een groot deel Hamasstrijders.

Het overdrijven van feiten met een factor 50, is echt nergens voor nodig.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 19 apr 2024 11:13 Demagogie voegt niets toe aan een discussie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Demagogie
Demagogie (> demagogisch; van het Grieks δημος= "volk" en αγ(ωγ)ειν = "(op)leiden") is een manier om de luisteraar van een onwaarheid te overtuigen
je weerwoord is dus mij beschuldigen dat ik een leugenaar ben, we zijn dus terug in de kleuterklas

https://www.care-international.org/news ... ving-bombs
CARE warns that over two million Palestinians are at risk of dying of hunger and preventable diseases.
Gesloten