Precies. Hamas heeft in Gaza even niets te zoeken. En als je ze wilt doden dan moet je alles in Gaza doden.ChaimNimsky schreef: ↑18 apr 2024 22:21En indien er iets geregeld is voor dee burgers in Rafah, zal Israel ook Rafah binnenvallen. Pas indien Hamas is gedecimeerd in Rafah (de laatste 4 brigades van de 28 die ze voor de oorlog hadden) en de laatste pockets elders zijn geneutraliseerd, zal Israel ophouden in Gaza. Israel heeft de plicht in eerste instantie veiligheid voor z'n burgers te geranderen en dat gaat niet zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft. Gezien de bevolkingsdichtheid van het gebied, de wijze waarop de terroristische infrastructuur is vermengd met de civiele infrastructuur en het gegeven dat Hamas-terroristen in burgerkleding opereren, lijkt het me onmogelijk dat er niet veel meer doden gaan vallen, hoe dramatisch dat ook zijn moge.
Je weet niet wie Hamas is.
Het zou me verbazen na alles dat gebeurd is. Verder verwacht ik dat Israël meer land zal proberen te krijgen.Maar als Hamas z'n hegemonie in Gaza kwijt is, zal er nadien hopelijk weer ruimte zijn voor vredesonderhandelingen.
Dus erg vriendelijk wordt dat ook niet.
Weet ik niet. Iran heeft niets uit kunnen richten. Hezbollah en Iran hebben heeeeeeeeeel veel raketten en drones, maar het Israelische luchtverdedigingssysteem is meer dan capabel. Mocht men Israel desondanks willen overweldigen door enorm grote hoeveelheden tegelijkertijd af te schieten, dan zal Israel inderdaad goed gaan huishouden in Iran en Libanon, zodat men dat in de toekomst niet meer kan doen.En Israël gaat Iran en Hezbollah een lesje leren. En die zullen weer antwoorden, schat ik maar zo. Enzovoort.
Dat zou toch al wel een vrij grote oorlog worden (zoals ik zie aankomen, schreef ik), met gevolgen voor de hele wereld vanwege de Straat van Hormuz, de energieroute. En wat is een mensenleven nog waard, schreef ik.Ik schat dat Israel dan eerst het Iraanse luchtverdedigingssysteem uitschakelt zodat Israel vrij kan bombarderen, waarna men alle wapenfabrieken en kazernes op de korrel neemt en tenslotte de 15 locaties waar Iran kernwapens wil ontwikkelen. Ik vermoed tevens dat dit het doel was van het over het hoofd zien van 7 oktober: het voorkomen dat Iran kernwapens krijgt. Hamas en Hebollah spelen een ondergeschikte rol. Desondanks is het strategisch slim om eerst Hamas militair vrijwel geheel uit te schakelen, daarna Hezbollah en pas daarna Iran. Richt men zich eerst op Iran, dan zal Hezbollah eveneens voluit gaan, maar indien men eerst Hezbollah uitschakelt, zal Iran zich grotendeels afzijdig houden.