Reref schreef:Tegen vriendelijke mensen ben ik heel graag vriendelijk en offer ik zo maar een uur of twee ermee op.
Kijk eens aan…Ik voel me vereerd.
Reref schreef:In het gesprek met zeer vrijzinnige gelovigen kom ik dus voor het merendeel wijsheid tegen en is het niet mijn bedoeling om oorlog te voeren met deze personen.
Je bedoelt natuur ‘oorlog’ als metafoor.
reref schreef:
De oorlog is zoals je kunt teruglezen, door iemand anders gevoerd. Voor mij is het gesprek met vrijzinnige gelovigen enkel een interessante discussie. Imho meen ik af en toe bij hen een kleine mate van bijgeloof op te merken, iets waar ze volgens mij goed aan zouden doen het te ontgroeien.
Ziedaar, een bekentenis van onze psycho-therapeut van Freethinkerforum.
Reref schreef:Veel vrijzinnige gelovigen willen bovenstaande niet toegeven, en lossen de dichotomie bijgeloof vs. rede op door zich zoveel mogelijk te kleden in vaagheid.
Onzin. Weer zo’n rare gedachtekronkel.
Bijgeloof vs. rede. Bedoel je met bijgeloof ; God bestaat zoals de bergen, de meren enz.. bestaan?
Daar ben ik toch duidelijk over geweest ?
En wat jouw term ‘vaagheden’ betreft: ik voel me niet aangesproken.
Wanneer bijv. Klaas Hendrikse provocerend schrijft dat ‘God niet bestaat’ betekent niet dat Hendrikse atheïstisch is geworden, maar dat je dat kunt verstaan als , zoals Marcel Poorthuis heeft geschreven, ‘Een onhandige en wat provocerende aanduiding voor de allerzins ware gedachte dat God niet een onderdeel van mijn wereldbeeld kan zijn en geen plaats inneemt tussen al de dingen die ik in de wereld ervaar.”
Daarom heb ik niets met al die atheïsten die zo geobserdeerd zijn met hun kille, theoretische abstracties van het al dan niet wetenschappelijk aantonen dat God (waarschijnlijk) niet bestaat.
Ik ken daarom ook niemand die ooit tot geloof is gekomen, puur en alleen omdat hem/haar rationele godsbewijzen waren medegedeeld.
Het bewijzen van wel of het al dan niet bestaan van God is in wezen helemaal geen religieus issue.
Een werkelijk religieuze godsvraag dient zich eerder aan als geloofscrisis, als geestelijke dorheid, als existentiële vertwijfeling, als wanhoop….
Reref schreef:Deze vaagheid levert op dat de lezer/gesprekspartner nooit weet waar hij aan toe is: gelooft deze gelover nu letterlijk in God (een extern bestaande realiteit) of is het woord God voor deze persoon enkel een metafoor, een interne realiteit?
Er is een duidelijk verschil tussen een religieus begrip van God, waarbij geloofsovertuigingen, heilige boeken, gebeden en riten een rol spelen en de zuiver rationele verkenning van filosofen die leiden tot een weddenschap over de vraag hoe waarschijnlijk, of misschien onwaarschijnlijk het bestaan van een Schepper is.
Jij redeneert vanuit de tweede route en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat God niet ‘bestaat’ of onwaarschijnlijk is. Maar dan concludeer je vanuit een (filosofisch)wetenschappelijke positie zonder de steun van een geloof, religieuze ervaring en openbaring.
Het bijbels godsbesef is gebaseerd op menselijke ervaring (godsbesef), niet door filosofische redeneringen. Niet voor niets verwierp Blaise Pascal ‘De god van de filosofen’ en koos hij, na een diep besef, voor de God van Abraham, god van Isaak de God van Jacob…
Bij het woord ‘bestaan’ denk ik aan ‘betrokkenheid’. En dit is niet zozeer een filosofische of wetenschappelijke kwestie, het is een zaak van religie. God bestaat voor mij niet zoals bergen of de natuur bestaan. God valt voor mij niet onder de categorie verschijnselen te brengen die met het woord ‘bestaan’ kunnen worden omschreven.
In wezen is de Bijbelse God een ‘God tegen goden’ (die in de niet-bijbelse culturen letterlijk bestonden)en daardoor vervolgens zo anders is dan alle andere goden, dat het bijbels geloof dichter bij het atheïsme dan bij het theïsme staat. Iemand merkte ooit eens op dat de bijbel een atheïstisch boek is. De oude Grieken beschouwden de joden ook als atheïstisch omdat ze de meergodendienst afwezen.
In Genesis, het eerste scheppingsverhaal wordt het bestaan van goden ‘degradeert’ tot objecten.( Genesis 1;1.)
In ieder geval moet het voor jou nu duidelijk zijn:
Ik geloof niet, als gelovige, in het bestaan van een of ander Opperwezen die alles bestierd en Almachtig, Algoed, Alwetend is; kortom de AAA-god. Die bestaat voor mij niet; of beter, ik vind dit een onjuist godsbeeld. Het strookt niet met wat de bijbelschrijvers van God vertellen. Het is een heidens, filosofisch beeld.
Reref schreef:maar een vrijzinnig gelovige vertikt het ervoor uit te komen, omdat hij juist níet bijgelovig wil zijn.
Ik spreek even voor mezelf (Maar ik heb sterk het vermoeden dat dit ook voor Bartholomeus geldt)
Ben ik niet bij-gelovig, maar Bijbelgelovig. Scheelt een paar letters, maar een wereld van verschil.
Juist daarom ben ik niet bij-gelovig. Juist door het Bijbelgeloof.
Snappie ?
Reref schreef:Slechts iemand zó voor het blok te zetten als ik deed kan iemand in zichzelf iets doen opmerken wat hij voor zichzelf op alle mogelijke manieren verborgen hield. En dát is waar het mij om te doen was: de gesprekspartner via zijn eigen woorden te laten inzien wat hij nu eigenlijk gelooft.
Je overschat jezelf, Reref.
Reref schreef:Aan de andere kant, het antwoord dát ik uiteindelijk kreeg, - "ik bén geen atheïst, reref., al je verwoede pogingen mij dat aan te praten ten spijt."-,
Bartholomeus antwoord hadden ook van mij kunnen komen.
Reref schreef:Wanneer iemand alle bijgeloof uit zichzelf heeft weggepeurd, dán gun ik het iedereen om het weer te hebben over God.
Prima. De dichter W.B. Years heeft eens geschreven: ‘Haat jegens God kan de ziel tot God brengen.’
Vele atheïsten verfoeien immers niet God, maar al die valse voorstellingen, het klatergoud en de prullaria die het zicht op hem verduisteren. Daarom kan ik het zelfs met sommige opvattingen van bepaalde atheïsten mee instemmen.
De filosofe en romanschrijfster Iris Murdoch maakte een opmerking met dezelfde strekking:
‘Niets wat bestaat, kan dat zijn wat we met God hebben bedoeld. Iedere God die bestaat, zou minder dan God zijn. Een bestaande god zou een afgod of een demon zijn.’
Daarom kan de drijfveer van mensen om met verkeerde opvattingen over God af te rekenen, je nader tot God brengen.
En zo te merken ben je wel degelijk met God bezig, Reref. Hoe atheïstisch ben je eigenlijk, gezien op Dawkins schaal ?
Reref schreef:Wat Etty Hillesum betreft, het is 14 jaar geleden dat ik haar dagboek las. Ik herinner me er maar flarden van. Voor zover ik me nog kan herinneren is zij wat je vandaag de dag een posttheïst zou noemen, een humanist die in religieuze taal kan spreken om innerlijke gevoelens duidelijk te maken. In het hele boek gaat het om het innerlijk van een persoon.
Ik haalde Klaas Smelik aan vanwege ‘hoe je de geweldsteksten moet interpreteren, contextualiseren’ en niet vanwege Etty Hillesum.
Maar goed . Ik wil over Etty wel iets zeggen.
Vanwege haar gericht zijn op haar innerlijk religieuze beleving’ werd haar dagboek daarom ook kritisch ontvangen door de Nederland-joodse gemeenschap.
Maar er waren ook religieuze joden die zeer positief stonden tegenover het (innerlijke)religieuze van Etty.
De rabbijn Kosman schreef: ‘Etty Hillesum was een van de grootste leraren die het joodse volk heeft voortgebracht(..). Het is duidelijk dat het veel lezers, gewend aan een vertrouwde denkwijze over het religieuze leven het totaal onbegrijpelijke probeerde te verwerken(…).’
Waarom maakte zij de keuze om zich vrijwillig te melden voor een concentratiekamp ?
Ze was een gewoon mens met haar eigen zwakheden en problemen zoals iedereen en ze genoot met volle teugen van het leven. Het bijzondere van haar is dat ze uiteindelijk een levenshouding had gevonden van mondigheid en verantwoordelijkheid. Deze levenshouding werd gevoed door overgave, door een innige relatie met God. Ze zag ervan af te vluchten en zichzelf in veiligheid te brengen; ze ging de strijd aan.
Wanneer je haar dagboek zou lezen bespeurt dat God meer en meer een allesbeheersende rol in haar leven gaat spelen. God is wel degelijk een werkelijkheid voor haar , die echt iets betekent. Uiteindelijk blijkt Hij de enige steun voor haar te zijn: “Wanneer ik sta, in een hoekje van het kamp, mijn voeten geplant op jouw aarde, het gezicht geheven naar jouw hemel.”(682)
Ze kende het N.T. net zo goed als het O.T. Maar in haar religieuze beleving zou je deze beleving ook algemeen mystiek kunnen noemen.
Klaas Smelik schrijft dat men in joodse kringen, juist vanwege deze algemene ‘mystieke’ trekken in haar religieuze beleving sceptisch stonden.
Zeker is dat het verband tussen het geloof in God en de menselijkheid bij Etty duidelijk aanwezig is.
En dit verband is duidelijk joods.
Reref schreef:Die religieuze taal om het innerlijk te beschrijven spreken we naarmate we ermee bekend zijn. Voor de mensheid die vóór ons geboren werd was dit een volkomen natuurlijke manier van spreken.
Logisch. Heeft veel met je persoonlijke achtergrond en je religieuze geloofstraditie te maken waarmee iemand mee is opgegroeid. Etty was, ondanks dat haar vader rabiijn was, niet echt religieus joods opgevoed.
Dit verklaart misschien mede haar algemene mystieke beleving.
Reref schreef:Zoals ik al opmerkte: hoe meer onze maatschappij seculariseert, des te onnatuurlijker het wordt nog deze godtaal te spreken. Voor mij staat het als een paal boven water dat mensen in onze tijd 'godtaal' zouden moeten ontgroeien omdat het eenvoudig niet meer bij het moderne denken past.
Nou, voor mij dus niet. Secularisering wil niet zeggen dat mensen meer en meer atheïstisch worden. Alle zogenaamde statistieken en onderzoeken daaromtrent ten spijt. Die zeggen mij niets.
Integendeel zou ik willen benadrukken. Meer en meer mensen interesseren zich in onze huidige tijd voor allerlei geloofsbelevingen. Secularisering betekent in feite dat mensen zich een eigen weg gaan uitstippelen, naar het zoeken doel en zin, los van kerkelijke instituten en dogma’s die letterlijk voorschrijven wat je moet geloven om als gelovige (volgens het officiële kerkelijk gezag) door het leven te mogen gaan.
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).