Nou dat mag jij dan vinden, ik vind het alleen maar nog treuriger....nb iets dat door mensen maar verzonnen is en de hele boel indoctrineert!!! Maar we blijven langs elkaar heen praten, volgens mij!bipolair schreef:@ A.R. Ik heb het met veel interesse gelezen maar ik denk dat er een grote fout in zit. De communistische heilstaat had mensen als leider en de monotheïstische religies een fictieve leider verzonnen door mensen. Hiermee denk ik dat je een valse analoog maakt.
Immers, Mao, Stalin etc. zijn geen fantasie figuren maar reële mensen die hun macht op een ongelooflijke niet mis te interpreteren manier misbruikten.
God is een fictieve leider verzonnen door mensen en het zijn die mensen die god eigenschappen geven of weghalen. Dus voor god kan men een liefdevolle vader interpreteren maar ook een bloed dorstige tiran.
Bij bijv. Mao of Stalin valt weinig te interpreteren, ze hebben millioenen doden op hun geweten.
Alle goede daden of misdaden van god zijn welliswaar gebeurt in zijn naam, maar god is en blijft een fictie, en dus wordt al het goede en slechte gedaan in de naam van een fictief persoon.
Vandaar dat ik het een verkeerde analoog vind
M.vr.Gt,
Die door mensen verzonnen god heeft ook miljoenen doden op het geweten, kun je dat nou niet zien?? Ook nog in deze tijd! Denk eens aan het feit dat condooms door een vertegenwoordiger op aarde van die door mensen verzonnen god, verboden zijn! Hoeveel mensenlevens kost dat iedere dag ?