De bijbel is onderdeel van een geopenbaarde godsdienst. Dat wil wat mij betreft zeggen dat de inhoud van deze boeken door deze God ingegeven is. Dus nee, deze boeken zijn niet uit de hemel neer komen dalen, maar men meent dat God zich er wel degelijk mee bemoeid heeft. En dat diskwalificeert God wat mij betreft direct als almachtig, alwijs en algoed.Kasper_JopiN schreef:
Ik vraag mij af wat voor begrip van inspiratie jij hebt? de meeste christenen geloven niet dat de Bijbel iets is wat uit de hemel is komen nederdalen, integendeel zelfs. Het is een heel menselijk boek, heel aards. Maar wel geïnspireerd door God. Dat dingen op verschillende manieren te interpreteren zijn betekend eerder juist dat het moeilijk is, en niet makkelijk. Een kinderboek zou in mijn ogen minder snel door God zijn geïnspireerd dan een zwaar poëtisch stuk van één van de meer bekende dichters uit het verleden.
Verder je commentaar over dat het geschreven is vanuit een gelovig beeld is natuurlijk jouw mening. Dat iemand dit geschreven heeft met de gedachte dat God bestaat, betekend natuurlijk niet dat het minder waar is. Eigenlijk is het een loze opmerking, waar mij het niet helemaal duidelijk is wat je ermee wilt...
Maar dan je opmerking dat het wel geïnspireerd is door God. Hoe weet je dat? Hoe kom je daarbij? Omdat iets dergelijks in die bijbel staat? Wij van WC-eend...?
En vergelijk de bijbel aub niet met een zwaar poëtisch stuk. Je kunt de bijbel veel toezeggen, duidelijkheid is daar geen onderdeel van. Een poëtisch stuk is prima uit te leggen (al doet de schrijver dat zelf en zegt wat hij/zij ermee bedoelt), maar voor hoeveel controverse heeft de bijbel al gezorgd?
Kijk, eerst moet je de poëet aantonen en daarna kunnen we over Zijn mogelijke bedoeling discussiëren. Jij gaat er nu al op voorhand vanuit dat er een Poëet (met hoofdletter "P") is. We zijn bekend met poëten, niet met Poëten.
Misschien mag ik je een youtube-tip geven waarin veel misverstanden m.b.t. onderwerpen hier uitgelegd worden:
Type: "Matt Dillahunty humiliates the Christian Preacher in this debate about god" en laat je niet misleiden door de titel. Er wordt niet 'humiliated' in de eerste 25 minuten door Dillahunty
Hebr 6: