B.S. schreef: ↑22 mar 2023 19:57
Kan er nog steeds iemand uitleggen waar we nou ongerust over zouden moeten zijn?
Wil je gerustgesteld worden?

...ook met je vorige post (waarin je refereerde naar Skynet) in het achterhoofd. Dat zal niemand kunnen denk ik. Maar waren mensen begin jaren 80 ook al niet bang voor allerlei automatiserings-toestanden? Laat staan in de jaren 50+ toen computers grote zalen vulden en vrijwel niemand "buiten de instituten die ze bouwden" conceptueel begreep hoe de machines werkten. Hoe toen tegen computers aangekeken werd is nog altijd aanwezig in onze cultuur omdat dit onze cultuur c.q. science fiction expliciet heeft beïnvloed. Eigenlijk: deze "geschiedenis-schets" zegt niets over de toekomst, maar illustreert wel hoe we toen de toekomst zagen ten opzichte van wat er van deze toekomst 'geworden is'... op basis van allerlei aannames, wensen, opvattingen en beelden.
Maar dat er dingen gaan veranderen is voor de hand liggend,
En het is "onze taak" om er genoeg van te begrijpen en om
zelf genoeg controle erover te houden, zodat we zelf keuzes kunnen maken,
Enerzijds kunnen we vrij "nuchter" zijn als het gaat om wat algoritmen kunnen en doen. Het is strikt genomen "
engineering": GPT is het resultaat van een hoop onderzoek... maar er zit echter een commercieel bedrijf (OpenAI) achter en GPT lijkt (in tegenstelling tot wat de naam van het bedrijf impliceert) een "
closed black box". Dat is m.i. wel jammer en "zorgelijk" te noemen, want ik had wel een instantie hiervan willen deployen op een van mijn machines voor wat experimenten... maar ik ben aangewezen op een koppeling en de "free credits" zijn zo op, helaas. Ik wil wel eens weten wat (en: wie) nou
daadwerkelijk achter dat gordijn zit in het kasteel van Oz.
Een andere portie nuchterheid is wellicht Sabine Hossenfelder:
https://www.youtube.com/watch?v=cP5zGh2fui0 - ze bespreekt ook bepaalde filosofische concepten die voor sommigen wellicht interessant zijn om verder naar te speuren.
Verder zou ik zeggen: speel er eens mee,
Afhankelijk van de verzameling "kunst" die ik heb, post ik komend weekend wel wat Freethinker.nl Forum Inspired Art, allemaal AI-generated.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.