De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 02 jul 2020 21:19
BdO schreef: 02 jul 2020 21:06n, daarbij vergetende dat de ervaring van een wit persoon geen maatstaf kan zijn voor wat een zwart persoon meemaakt, omdat je dat pas zou meemaken als je zelf ook zwart bent.
Je kunt het ook andersom bekijken,
Elke mens maakt wel eens racisme of discriminatie mee. Wordt benadeeld om iets waar hij niets kan aan doen. Menig Duitser wordt in het buitenland nog steeds afgekapt op het wo2 verhaal, ook alis hij in 80 geboren.
Op deze manier weiger je gewoon in te zien dat bepaalde groepen daar beduidend meer last van hebben dan anderen.

Het doet me denken aan een theater monoloog waar het personage de zoon is van een moeder met dementie. In dat stuk klaagt hij over het feit dat andere mensen de problemen minimaliseren met opmerkingen zoals: "Ik vergeet ook wel eens iets".

Dat is wat jij hier ook doet. Het systematisch racisme dat sommige groepen ondervinden minimaliseren met de opmerking: Iedereen heeft er wel eens last van.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Toch wat merkwaardigs over dat gesteggel.

https://nl.wiktionary.org/wiki/excuus
excuus o
het spijt uiten dat je iets fout gedaan hebt

https://nos.nl/artikel/524553-asscher-d ... ernij.html
Asscher: diepe spijt over slavernij
Minister Asscher heeft namens de Nederlandse regering spijt betuigd over de Nederlandse slavernij.

In die zin is al vaak excuus aangeboden.

Nu wordt soms een verschil aangegeven.
Spijt is een innerlijk gevoel, je betreurt iets, je voelt je rot ergens over, maar je hoeft je niet schuldig te voelen.
Excuus is extern, je erkent schuld, maar gevoel hoort daar niet bij, je kunt schuld erkennen zonder dat het je spijt.

In die zin zou van de regering gevraagd worden te erkennen dat de huidige regering/Nederland schuldig is aan wat een deel van hun voorouders in het verleden gedaan heeft. En dat voelt voor mij vreemd aan.
Je zou hooguit je voorouders kunnen beschuldigen dat ze zich niet hebben verzet tegen de geest van die tijd en je kunt het betreuren dat slavernij een deel van het leven was en op verschillende plekken nog is.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 03 jul 2020 08:55Dat is wat jij hier ook doet. Het systematisch racisme dat sommige groepen ondervinden minimaliseren met de opmerking: Iedereen heeft er wel eens last van.
Als de slinger te ver doorslaat krijg je tegenreactie
Er is racisme want negers vinden geen werk
Als ze op 6 december dan werk vinden is het ook weer racisme
Wat moet je dan doen?

Het vervelende aan excuses is dat het direct tot schadeloosstellingen leidt.
Wat he/ ik met leopold 2 te maken? Toen ik geboren werd was kongo al 20j onafhankelijk.

Erfzonde is onzin, onze koning verantwoordelijk stellen? Ik heb ook collaborateurs in mijn familie gehad, moet ik mij voor hun idiotie En misdaden verontschuldigen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Godsamme, wat slaan we weer door met z'n allen. Slavernij is NIET O.K, standbeelden neerhalen NIET de oplossing. Racisme is NIET O.K. In het openbaar (verplicht) 'sorry' gaan zeggen is NIET de oplossing.
(Moderne) slavernij bestaat nog steeds en daar moet iets aan gedaan worden. Verschillen tussen mensen blijven ook bestaan en hier zou iets aan gedaan moeten worden. Maar we blijven mensen en hoewel we sapiens in onze naam dragen hebben we nog een lange weg te gaan.

Je kunt leren uit het verleden, het ongedaan maken kan niet meer. Ik kan geen spijt betuigen omdat mijn over-over-overgrootvader een slaaf had die hij discrimineerde.
(Zag net een plaatje voorbij komen van Hitler in zijn Mercedes. Nu zou ik Mercedes dus kunnen gaan linken aan antisemitisme en dictators. Want volgens mij reed Stalin ook in een Mercedes. DE FIK ERIN!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 03 jul 2020 10:20
axxyanus schreef: 03 jul 2020 08:55Dat is wat jij hier ook doet. Het systematisch racisme dat sommige groepen ondervinden minimaliseren met de opmerking: Iedereen heeft er wel eens last van.
Als de slinger te ver doorslaat krijg je tegenreactie.
En hoe bepaal wanneer de slinger te ver is doorgeslagen? Je erkent dat er nog steeds racisme is maar toch ben je van oordeel dat de slinger doorgeslagen is.
appelfflap schreef: 03 jul 2020 10:20Er is racisme want negers vinden geen werk
Als ze op 6 december dan werk vinden is het ook weer racisme
Wat moet je dan doen?
Echt? Meen je dat serieus?
appelfflap schreef: 03 jul 2020 10:20Erfzonde is onzin, onze koning verantwoordelijk stellen? Ik heb ook collaborateurs in mijn familie gehad, moet ik mij voor hun idiotie En misdaden verontschuldigen?
Er is een verschil tussen schuldig zijn en verantwoordelijkheid hebben.

Er is een zekere consensus dat als kinderen van nazi-misdadigers roof-kunst geërfd hebben, dat ze die niet mogen houden maar dat die kunst terug naar de familie moet waarvan die gestolen werd. Dat maakt die kinderen niet schuldig aan de misdaden van hun vader maar het betekent wel dat ze niet zomaar kunnen profiteren van de rijkdom die op die manier vergaard werd.

Dus hoewel onze generatie niet schuldig is aan de misdaden uit de koloniale tijd, een deel van onze rijkdom komt daar wel vandaan. Dus waarom zou er dan geen compensatie mogen zijn t.o.v. de familie van de slachtoffers?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 03 jul 2020 10:41 Je kunt leren uit het verleden, het ongedaan maken kan niet meer.
Leren uit het verleden betekent begrijpen hoeveel van de huidige rijkdom waarin we nu leven daar het gevolg van is.
dikkemick schreef: 03 jul 2020 10:41Ik kan geen spijt betuigen omdat mijn over-over-overgrootvader een slaaf had die hij discrimineerde.
Waarom niet? Spijt hoeft niet "berouw" te betekenen. Het kan ook gewoon droefenis betekenen. Is het onmogelijk om droefenis te betuigen voor dat soort zaken?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 03 jul 2020 12:56
dikkemick schreef: 03 jul 2020 10:41 Je kunt leren uit het verleden, het ongedaan maken kan niet meer.
Leren uit het verleden betekent begrijpen hoeveel van de huidige rijkdom waarin we nu leven daar het gevolg van is.
dikkemick schreef: 03 jul 2020 10:41Ik kan geen spijt betuigen omdat mijn over-over-overgrootvader een slaaf had die hij discrimineerde.
Waarom niet? Spijt hoeft niet "berouw" te betekenen. Het kan ook gewoon droefenis betekenen. Is het onmogelijk om droefenis te betuigen voor dat soort zaken?
Nee, ik kan zelfs geen droefenis voelen voor een beslissing gemaakt door een over-over-overgrootvader. moet ik droefenis voelen omdat mijn
over-over-over-over-over-over etc grootvader iemand ten onrechte had doodgeknuppeld omdat die zijn grot beklad had?
De geschiedenis is gelopen zoals ze is gelopen. Zelfs als mijn vader Adolf Hitler had geheten, had ik daarvoor geen verantwoording hoeven afleggen. Ik ben dan zijn naz(i)aat, maar heb absoluut totaal geen enkele schuld aan zijn gedrag.

En wat betreft de rijkdom waarin we leven. Daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn, zonder me daarover schuldig te voelen. Ik heb een goed leven, mijn kinderen zijn goed terecht gekomen en ja, dat is voor een deel te danken aan het verleden. Maar je kunt het verleden niet vergelijken met het heden. We leefden anders. We dachten anders. We handelden anders. Je erft schuld niet!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 03 jul 2020 12:45 En hoe bepaal wanneer de slinger te ver is doorgeslagen? Je erkent dat er nog steeds racisme is maar toch ben je van oordeel dat de slinger doorgeslagen is.
Ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enige ben
Hoe bepaal je dat elke blanke blijkbaar een racist is en enkel blanken zich daaraan schuldig kunnen maken?Dat is vandaag het discours van zowat alle blm-organisaties. Onlangs vloog er ene over een stwdion met de flyer Dat ook white live matters. Die meNs werd serieus verkettert en iedereen op tzitter struikelde over mekaar om zijn verontwaardiging te uiten.
Echt? Meen je dat serieus?
Wat denk je?

We hebben Goodwin gehaald zie ik net :)
Best het centraal station afbreken, Naar kinshasa exporteren en hopen dat ze ginder dat station kunnen heropbouwen?
Ik wil niet weten hoeveel bakstenen En kabels daar in de corrupte zakken verdwijnen. Of is de bewering dat kongolese leiders corrupt zijn ook al misdadig racistisch? Misschien zijn ze plots tot inzicht gekomen hé
Dus hoewel onze generatie diet schuldig is aan de misdaden uit de koloniale tijd, een deel van onze rijkdom komt daar wel vandaan. Dus waarom zou er dan geen compensatie mogen zijn t.o.v. de familie van de slachtoffers?
Dan wil ik gecompenseerd worden door:
Italie, Duitsland, frankrijk, nederlqnd, oostenrijk, Spanje,...
Door sommige zelfs meermaals omdat ze een paar keer in vlaanderen gezeten hebben.

Gaan Nederlanders hier zich verontschuldigen aan ons+herstelbetalingen. De amsterdamse rijkdom is voor een deel afkomstig uit de val van antwerpen. En van daaruit komt dan bv de VOC
Waarom wel/niet?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 03 jul 2020 07:48 Als g een keer naar uw eigen kijkt in thailand zult gij ook al faliekant racisme in thailand tegengekomen zijn. Ge zult het misschien ni zo aanvoelen maar gewoon een paar dagen van slechte wil zijn volstaat.
Ik heb er niemand écht op kunnen betrappen, wel op het rekenen van hogere prijzen voor buitenlanders. Maar dat is een onuitroeibare Thaise eigenschap, Maar het lijkt weinig met het ras te maken te hebben. Al zal een Amerikaan die sprekend op een Thai lijkt er wellicht geen last van hebben.

Maar ik doelde niet op jouw ervaringen met racisme, doch op jouw ervaringen als rolstoel gebruiker. Weinig mesen zijn bekend met hoe die zich voelen. Ik heb weliswaar een uurtje in het ziekenhuis in een rolstoel doorgebracht wegens hoge (knokkel)koorts, maar dat telt denk ik niet. Ik merkte alleen dat het personeel heel zorgzaam was.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 03 jul 2020 14:57 Ik heb er niemand écht op kunnen betrappen, wel op het rekenen van hogere prijzen voor buitenlanders.
En buitenlander hogere kosten aanrekenen, enkel omdat hij geen thai is.
Geen racisme maar een eigenschap :)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 03 jul 2020 15:01
Peter van Velzen schreef: 03 jul 2020 14:57 Ik heb er niemand écht op kunnen betrappen, wel op het rekenen van hogere prijzen voor buitenlanders.
En buitenlander hogere kosten aanrekenen, enkel omdat hij geen thai is.
Geen racisme maar een eigenschap :)
Het is wel even afkeurenswaardig, maar formeel is het geen racsisme. Ook Thaise negers betalen minder (al wed ik dat ze wel hun identiteitsbewija moeten laten zien) voor het betreden van Nationale parken.
Overigens: Soms wad het gratis voor mensen boven de 60 en betaalde ik niks!
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 03 jul 2020 13:14
axxyanus schreef: 03 jul 2020 12:56
Nee, ik kan zelfs geen droefenis voelen voor een beslissing gemaakt door een over-over-overgrootvader. moet ik droefenis voelen omdat mijn
over-over-over-over-over-over etc grootvader iemand ten onrechte had doodgeknuppeld omdat die zijn grot beklad had?
Jij moet niets
dikkemick schreef: 03 jul 2020 13:14De geschiedenis is gelopen zoals ze is gelopen. Zelfs als mijn vader Adolf Hitler had geheten, had ik daarvoor geen verantwoording hoeven afleggen. Ik ben dan zijn naz(i)aat, maar heb absoluut totaal geen enkele schuld aan zijn gedrag.
Ik heb het niet over schuldig zijn of over verantwoording afleggen. Ik heb het zuiver over spijt betuigen in de betekenis van: "Ik vind het spijtig dat het zo gelopen is".
dikkemick schreef: 03 jul 2020 13:14En wat betreft de rijkdom waarin we leven. Daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn, zonder me daarover schuldig te voelen. Ik heb een goed leven, mijn kinderen zijn goed terecht gekomen en ja, dat is voor een deel te danken aan het verleden. Maar je kunt het verleden niet vergelijken met het heden. We leefden anders. We dachten anders. We handelden anders. Je erft schuld niet!
Denk jij daar ook zo over als het gaat om kinderen van nazi-misdadigers die roofkunst geërft hebben? Die mogen zich ook dankbaar voelen maar mogen die geërfde kunst best houden. In de oorlog dachten de mensen anders?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Axxyanus

In tijden van oorlog worden hele werelddelen geroofd. Hoe kan IK het spijtig vinden dat we nu in de Nederlanden wonen en niet
in Frankrijk of Engeland omdat we dit gebied, wat nu Nederland heet, ons in een nog niet zo heel ver verleden toegeëigend hebben?
Ik kan wel spijt betuigen dat homo sapiens ooit ontstaan is omdat ze de gehele aarde meent te moeten vernielen. Heeft dat zin? Heeft dat meerwaarde? Lost dat ook maar iets van het probleem op?

Even toegespitst op dit onderwerp. Ik vind het oprecht vervelend en beklagenswaardig dat die agent Floyd op deze wijze van het leven heeft beroofd. Maar om nou spijt te gaan betuigen omdat zowel de agent als ik blank zijn...Ik voel me NIET schuldig aan die dood.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 03 jul 2020 13:27
axxyanus schreef: 03 jul 2020 12:45 En hoe bepaal wanneer de slinger te ver is doorgeslagen? Je erkent dat er nog steeds racisme is maar toch ben je van oordeel dat de slinger doorgeslagen is.
Ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enige ben
Hoe bepaal je dat elke blanke blijkbaar een racist is en enkel blanken zich daaraan schuldig kunnen maken?Dat is vandaag het discours van zowat alle blm-organisaties. Onlangs vloog er ene over een stwdion met de flyer Dat ook white live matters. Die meNs werd serieus verkettert en iedereen op tzitter struikelde over mekaar om zijn verontwaardiging te uiten.
Natuurlijk werd die kerel verkettert. Om de heel eenvoudige reden dat die persoon niet in een maatschappij leeft waarin er getwijfeld wordt dat "white live matter." De boodschap van "black live matter" is dat ze in een maatschappij leven waarin "a black live" minder belangrijk is dan "a white live". Dus in deze context tegenover de boodschap "black live matter" de boodschap zetten dat ook white live matter, komt neer op een ontkenning van het racisme waartegen BLM ageert.

appelfflap schreef: 03 jul 2020 13:27
Dus hoewel onze generatie diet schuldig is aan de misdaden uit de koloniale tijd, een deel van onze rijkdom komt daar wel vandaan. Dus waarom zou er dan geen compensatie mogen zijn t.o.v. de familie van de slachtoffers?
Dan wil ik gecompenseerd worden door:
Italie, Duitsland, frankrijk, nederlqnd, oostenrijk, Spanje,...
Door sommige zelfs meermaals omdat ze een paar keer in vlaanderen gezeten hebben.

Gaan Nederlanders hier zich verontschuldigen aan ons+herstelbetalingen. De amsterdamse rijkdom is voor een deel afkomstig uit de val van antwerpen. En van daaruit komt dan bv de VOC
Waarom wel/niet?
Het juiste doen is geen handeltje. Als je het niet nodig vind, tot daar toe maar als je enkel eventueel wil rechtzetten wat onze maatschappij in het verleden mishandeld heeft als dat ook omgekeerd gebeurt, dan maak je er een handeltje van en gaat het niet langer in hoeverre we dit als een vorm van rechtvaardigheid horen te doen of niet.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 03 jul 2020 16:02 Ik voel me NIET schuldig aan die dood.
Hoe vaak moet er iets herhaald worden voor het tot je doordringt? Ik vraag niet dat jij je schuldig voelt.
Plaats reactie