Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Finse gedachten

Bericht door Rereformed »

Voor B.S. en anderen die naar vrede, harmonie, rust en schoonheid snakken:

Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Heel mooi. Bedankt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Prachtig. :wink:
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... d-lopen-op
De spanningen tussen Rusland en Finland lopen steeds verder op. Afgelopen weekend sloot Finland de helft van de grensovergangen met Rusland, in de strijd tegen ongedocumenteerde asielzoekers die volgens Finland vanuit Rusland de grens over worden gedreven. Rusland dreigt met tegenmaatregelen.
En nu nekt zich een beetje de enorme lengte van de grens met Rusland.
De Russen zijn naar verluidt 'woedend'.
(Ik ben overigens Rereformed al even kwijt. Ik hoop dat het goed gaat na zijn operatie.)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 20 nov 2023 16:07 https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... d-lopen-op
De spanningen tussen Rusland en Finland lopen steeds verder op. Afgelopen weekend sloot Finland de helft van de grensovergangen met Rusland, in de strijd tegen ongedocumenteerde asielzoekers die volgens Finland vanuit Rusland de grens over worden gedreven. Rusland dreigt met tegenmaatregelen.
(Ik ben overigens Rereformed al even kwijt. Ik hoop dat het goed gaat na zijn operatie.)
Formeel mag Finland gen vluchtelingen weigeren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 nov 2023 16:33
Gerard R. schreef: 20 nov 2023 16:07 https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... d-lopen-op
Formaliteiten zijn uit in onze wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 20 nov 2023 16:40
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 nov 2023 16:33

Formaliteiten zijn uit in onze wereld.
Helaas, helaas, je hebt gelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 04 nov 2023 19:21 Voor B.S. en anderen die naar vrede, harmonie, rust en schoonheid snakken:...
Ik vermoed dat ieder mens daarnaar snakt, maar wel onder de juiste condities. Ken je ISMO? Ben een groot fan van zijn droge en doordachte humor.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Met mij gaat het goed hoor. Ben weer helemaal opgeknapt en weer viermaal per week aan het ijszwemmen. :D

Laat je niets wijsmaken over spanningen. Er is hier voor Finnen niets aan de hand waar men niet al een leven lang mee leeft. De kwajongensstreken kunnen wat verschillen, maar Finnen verkneuteren zich wanneer de Finse regering daar in twee weken korte metten mee maakt, en de Russen laat zien dat Finland precies weet hoe men Russische trucs kan saboteren. Finland heeft inmiddels alle grensovergangen met Rusland gesloten. =D>
Iedereen wist vorig jaar al dat Finland-plagen de prijs was voor aansluiting bij NAVO. Maar aangezien NAVO meer veiligheid biedt dan Finnen ooit gehad hebben is iedereen heel tevreden met deze deal.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 02 dec 2023 12:02Ik vermoed dat ieder mens daarnaar snakt, maar wel onder de juiste condities. Ken je ISMO? Ben een groot fan van zijn droge en doordachte humor.
Haha, natuurlijk kent iedere Fin Ismo Leikola. :hal Leuk dat je hem gevonden hebt. Ik hoop dat hij je wat plezier kan geven.

Hier komt hij net terug uit Ameriikka en legt hij uit hoe moeilijk het was om Engels te praten (de video heeft Engelse ondertiteling).
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 02 dec 2023 17:07
Met mij gaat het goed hoor. Ben weer helemaal opgeknapt en weer viermaal per week aan het ijszwemmen. :D

Laat je niets wijsmaken over spanningen. Er is hier voor Finnen niets aan de hand waar men niet al een leven lang mee leeft. De kwajongensstreken kunnen wat verschillen, maar Finnen verkneuteren zich wanneer de Finse regering daar in twee weken korte metten mee maakt, en de Russen laat zien dat Finland precies weet hoe men Russische trucs kan saboteren. Finland heeft inmiddels alle grensovergangen met Rusland gesloten. =D>
Iedereen wist vorig jaar al dat Finland-plagen de prijs was voor aansluiting bij NAVO. Maar aangezien NAVO meer veiligheid biedt dan Finnen ooit gehad hebben is iedereen heel tevreden met deze deal.
Ah, daar ben je. :wink:
Ja, mij verbazen die Russische aktiviteiten ook niet hoor met zo'n grens.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Rusland en Oekraïne

Gerard R. schreef: 10 apr 2024 14:18
Rereformed schreef: 10 apr 2024 14:10 Ja, het zijn barre tijden, en er is goede kans dat we nog moeilijker tijden tegemoet gaan.

Maar Nederlanders en Belgen kunnen zich troosten met de gedachte dat ze heel ver van Rusland wonen. De frontlinie van een eventuele volgende oorlog in Europa zal ver van jullie bed zijn.
Daar kunnen wij ook niets aan doen. En verder kan dat altijd nog veranderen, het kán raar lopen...
Verder leef ik wel mee met dit soort geknoei van mensen die zich ver van mijn bed bevinden. :idea:
Alle beetjes hulp helpen!
Ik kan me goed herinneren dat ik eens een oude Fin tegenkwam die opklaarde toen ik zei dat ik uit Nederland kwam. "Ik heb in de winteroorlog in loopgraven gezeten maar had een warme deken om me heen. Wollen dekens waren door Nederland gestuurd naar Finland. Ik heb dat nooit vergeten."

Zelfs bijna een eeuw later kan er nog over hulp worden verteld:
Hier is een prachtig verhaal over hoe Nederlanders in april 1940 (net voor de oorlog in eigen land begon) de gewonden van de winteroorlog hielpen:

Het gebeurde op deze plaats (de sportschool van Vierumäki)
Een Nederlands ambulanceziekenhuis behandelt de gewonden

Het lot van de Finnen in de winteroorlog wekte enorme internationale sympathie, oa. in Nederland, waar helaas de hulp uit fondsen die via georganiseerde liefdadigheidsgiften waren ontstaan niet in het midden van de oorlog de eindbestemming bereikte. Maar het sluiten van de vrede geneest de wonden van de oorlog niet: de verwondingen van veel soldaten waren ernstig, de genezing duurde langer en in de nasleep van de oorlog waren er allerlei tekorten in ons land. De hulp van de Nederlanders was dan ook nog steeds meer dan welkom.

Het Nederlandse militaire hospitaal arriveerde in april 1940 in Vierumäki. Het had veel ruimte nodig voor operaties en het pand van de sportacademie werd overgenomen. Ongeveer 350 patiënten werden ernaartoe getransporteerd en de tennishal, gymzaal en sporthal konden als slaapafdeling dienen - naast een glazen veranda, en indien nodig zelfs nog het balkon van de gymzaal. In het begin bleven 180 eerdere patiënten, die werden verzorgd door Fins personeel met artsen, verpleegsters en Lotta's, in de tennishal.

Het Nederlandse ziekenhuis was in de eerste plaats een chirurgisch ziekenhuis, dus vanaf het begin werd er ook een operatiekamer klaargemaakt voor gebruik, waarvoor de doucheruimte van de sportschool dienst deed.

Er waren drie weken verstreken sinds het einde van de Winteroorlog toen het Nederlandse militaire hospitaal de eerste patiënten ontving. De verwondingen van de operatiepatiënten waren ernstig en langdurig, en al in de eerste drie weken werden er 50 operaties uitgevoerd, zoals amputaties en het verwijderen van bot- en granaatsplinters. Op de afdelingen van Vierumäki waren veel patiënten met etterende wonden, die door de Nederlanders bijzonder verdienstelijk verzorgd werden.
Het werktempo van de artsen was zwaar, en het werk eiste ook zijn tol van de verpleegsters. Ze verloren veel gewicht tijdens hun verblijf in Finland, omdat de dagen niet alleen vol waren van zwaar tillen en het beklimmen van de vele trappen van het flatgebouw, maar ook van het vrijwillig doneren van bloed aan operatiepatiënten. De patiënten waardeerden de inspanningen en het professionalisme van het personeel, en het respect was wederzijds: het Nederlandse personeel prees hun Finse patiënten omdat die "bescheiden en onafhankelijk waren en in de regel niet klaagden over hun kwalen".

Niet alleen was het verpleegkundig werk fysiek en psychologisch belastend, de Nederlandse Helpers moesten al snel ook zorgen voor hun thuisland en de toestand van hun dierbaren. Duitsland bezette Nederland in mei 1940. De werking van het ziekenhuis in Vierumäki ging echter door en Suolahti, de Chief Medical Officer van de strijdkrachten, kwam op 13 mei op bezoek en deelde vrijheidskruisen uit aan de artsen en dapperheidsmedailles aan verpleegsters. Ze hadden het echt verdiend.

Uiteindelijk werd op 19 juni bekend gemaakt dat het Nederlandse ziekenhuis zou worden overgebracht naar de Aleksis Kivi-school in Helsinki.

(In de oude gymzaal van de sportschool in Vierumäki zijn op een muur nog steeds uitvergrootte foto's te zien van dat Nederlandse hospitaal uit 1940.)
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dit verhaal is in het huidige Nederland totaal onbekend, schat ik in. Hoe verging het de staf verder? Hebben ze de oorlog in Finland doorgebracht?

Hier het bericht over sociale huurwoningen aan statushouders in Amsterdam, uit de Telegraaf, 9 april 2024, het is niet anders... :roll:
https://pbs.twimg.com/media/GKtiNZ6WcAA ... name=small
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 10 apr 2024 20:10 Dit verhaal is in het huidige Nederland totaal onbekend, schat ik in. Hoe verging het de staf verder? Hebben ze de oorlog in Finland doorgebracht?
Vroeg ik me ook af. Op een andere plek vond ik nog leuke aanvullende informatie (p.49), gegeven door dezelfde bron, prof. dr. Arno Forsius:

De ouders van [de kunstenares] Maija-Liisa van der Kolk-Schepel, ontmoetten elkaar in april 1940 daar in Tollinmäki, wat toen het gemeenteziekenhuis van Hartola was, met een vaste huisvesting voor de gemeentedokter. Haar moeder, Rauha Salonen, was daar hoofdverpleegster en haar vader, chirurg J.A.C. Schepel kwam in april 1940 naar het ziekenhuis om te opereren, omdat de gemeentedokter als legerarts in dienst moest. Rauha Salonen en J.A.C. Schepel trouwden twee maanden later in Helsinki in juni 1940.

Het wordt steeds leuker...Ik vind via de naam Schepel weer een site van Ilmari Schepel, een broer van Maija-Liisa, die zijn medische studie omruilde om in de jaren 70/80 in Finland ecologische boer te worden. Hij geeft daar informatie dat zijn vader en moeder 12 kinderen kregen. Ze kregen om de beurt een Hollandse of Finse naam. :)

Een ander bericht vertelt: Ilmari Schepel kwam in 1959 op 8-jarige leeftijd voor het eerst naar het land van haar moeder op het schip Bore II. Toen al besloot hij definitief van Nederland naar Finland te verhuizen. De beslissing die hij als kind nam, werd in 1970 werkelijkheid. Toen begon Schepel zijn studie aan de Harju Agricultural College. De belangstelling voor biologische landbouw begon. "In de jaren zeventig hadden we het nog over biologische landbouw", zegt hij. Vanaf 1977 huurde hij de boerderij Nieuw Valamo in Heinävesi. Dat werd één van de eerste grootschalige ecologische boerderijen in Finland. In 1987 studeerde Schepel af als agronoom.
Ilmari Schepel werd in 2005 verkozen tot plattelandssecretaris van de gemeente Suomussalmi, waar hij in 2016 met pensioen ging.
"Het is ronduit een voorrecht om in zo’n prachtige regio te mogen wonen. Ja, de 8-jarige heeft ooit een wijs besluit genomen. Nu is het heerlijk om mijn pensioendagen door te brengen in de wildernis van Kainuu". Hij en zijn vrouw verbouwen aardbeien op een boerderij in Suomussalmi.

Via Ilmari Schepel krijgt men vanalles te horen over het vorige verhaal, een vier jaar geleden door hem geschreven gedetailleerd verslag over het oorlogshospitaal met zelfs een stukje Nederlands nieuws journaal uit 1940 en foto's van het verliefde Fins-Nederlandse echtpaar:
https://ilmarischepel.livejournal.com/2 ... 304#t46304

De inmiddels overleden Selma Schepel is ook een kind van Jan Schepel en Rauha Salonen.

Een kind van Ilmari, Vilja Schepel, is in Finland bekend geworden via een TV-programma "Buitenverblijf en toilethokjes", waar oude zomerhuisjes helemaal worden gerenoveerd en opnieuw ingericht.

Vilja's achternaam komt van haar Nederlandse vader. - In de jaren zeventig dacht men dat je met kinderen geen twee talen kunt spreken, men zei dat ze daar maar van in de war raken. Tegenwoordig weet men dat dit niet waar is. Maar toen besloot mijn vader dat hij liever slecht Fins tegen mij sprak. Ik ken geen Nederlands, legt Vilja uit. (https://www.seiska.fi/kotimaa/huvila-hu ... ti/1304580)
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Finland heeft weer een wereldrecord:
Temperature anomaly 2023-2024.jpeg
De afgelopen zeven maanden was Finland het koudste land ter wereld wat betreft afwijking van het langetermijngemiddelde.
Benevens Finland was het ook in IJsland, Noorwegen, Zweden en Antarctica kouder dan normaal, maar in Finland was de afwijking richting kouder het sterkst. (zie: https://twitter.com/mikarantane/status/ ... 2808558804)

Af en toe was er strenge vorst, maar waar ik woon niet kouder dan een periode van ca. -26, na kerst. De laagste wintertemperatuur, -44,3 graden, werd op 5 januari gemeten op de luchthaven Enontekiö. Dit is de laagste temperatuur gemeten in Finland in de 21e eeuw.
Temperaturen onder de -44 graden komen heel af en toe wel eens voor: Voor de jaren 1959-1999 werden ze negen keer geregistreerd. Het record uit de Finse meetgeschiedenis werd gemeten in Kittilä, toen op 28 januari 1999 -51,5 graden werd gemeten en maar liefst 25 weerobservatiestations onder de -44 graden kwamen.
Afgelopen winter verschilde van anderen voornamelijk omdat de winter wel 1 tot 2 maanden eerder begon dan normaal. Waar ik woon kwam de sneeuw die niet meer wegsmolt al op 31 oktober. De laatste sneeuw is vorige week gesmolten.

Gelukkig houd ik tegenwoordig van ijszwemmen.
Born OK the first time
Plaats reactie