En wat doe je dan met Matt.5 : 17 - 19 ?Berjan schreef: Jezus baseerde zich helemaal niet op de tora god, maar op een andere god. Namelijk eentje die liefde is.
En liefde die verdeeldheid zaait ?
Moderator: Moderators
En wat doe je dan met Matt.5 : 17 - 19 ?Berjan schreef: Jezus baseerde zich helemaal niet op de tora god, maar op een andere god. Namelijk eentje die liefde is.
Dat denk ik alleminst. Er zijn weliswaar ook onder joden mensen met een facistische denkwijze, maar de meeste zijn wel degelijk moreel denkende wezens. Het zijn niet de joden waar ik bedenkingen tegen heb, maar alleen hun Tora.Job schreef: Denk jij dat de (tijd- en cultuurgebonden) teksten die jij (weer) willekeurig aanhaalt representatief zijn voor het streven van goed gedrag voor de Jood ??
Je praat over joden alsof ze van een andere planeet komen: "moreel denkende wezens"Peter van Velzen schreef:Dat denk ik alleminst. Er zijn weliswaar ook onder joden mensen met een facistische denkwijze, maar de meeste zijn wel degelijk moreel denkende wezens.Job schreef: Denk jij dat de (tijd- en cultuurgebonden) teksten die jij (weer) willekeurig aanhaalt representatief zijn voor het streven van goed gedrag voor de Jood ??
Dat komt omdat je niet leest wat er staat. Juist de Bijbelwetenschap heeft als wezenlijke bijdrage geleverd tot het verstaan van de Bijbel is het opnieuw leren lezen wat er eigenlijk staat en niet wat wij dachten dat er stond.Peter van der Velzen schreef:Het zijn niet de joden waar ik bedenkingen tegen heb, maar alleen hun Tora.
Dat is een heel kwalijke misvatting. Wat voor een karikatuur ?Peter van der Velzen schreef:Jij mag denken dat ik een karikatuur schets van de Tora, maar ik ben getroffen door de karikatuur die de Tora schets van haar god.
'Peter van der Velzen schreef:MIjn stokpaardje is overigens de moraal. die mij dwingt een dergelijke karikatuur ten volle af te wijzen.
Daarvoor moet je wel moeite doen om het goed te verstaan.Peter van der Velzen schreef:Ik weet niet of een "goed verstaan" van de Tora überhaupt mogelijk is. Het komt mij voor dat vele delen ervan nauwelijks te onderscheiden zin van de heidense verhalen over even immorele goden, aan wier nukken de mens onderworpen zou zijn.
En dat wij dit nu weten, hebben wij te danken aan de eeuwen van invloed van de Bijbels/ hebreeuws denken die als een zuurdesem zijn werk heeft gedaan en nog steeds doet.Peter van der Velzen schreef:Wij weten inmiddels dat die "nukken" helemaal niets met goden te maken hebben. Een ziekte-epidemie wordt veroorzaakt door virussen, bacteriën of parasieten, niet door een god. Een moordpartij onder hen die er andere religieuze gebruiken op nahouden wordt veroorzaakt door menselijke intollerantie, niet door goddelijke intollerantie.
Je probeert er wel zo heel gemakkelijk van af te maken.Peter van der Velzen schreef:Verhalen over niet bestaande goden, zijn niet echt zinvol om dit te leren begrijpen.
Misschien moet je Ruth eens proberen. Down to earth verhaal waar zelfs Ingersoll een goed woordje over zei.dikkemick schreef:Job, ik wacht op advies. Welke profeet ga je me aanbevelen? Van Hosea werd ik verdrietig.
Waarom werd je vedrietig van Hosea ?dikkemick schreef:Job, ik wacht op advies. Welke profeet ga je me aanbevelen? Van Hosea werd ik verdrietig.
Sorry ? Dat doen de orthodoxe christenen ook.Peter van Velzen schreef: Exegese is - mijns inziens - proberen te lezen wat in overeenstemming is met je geloof.
Onzin. Daarvoor hoef je niet gelovig voor te zijn.Peter van Velzen schreef:Maar helaas ik geloof niets, dus dat kan ik moeilijk beoefenen.
Peter van Velzen schreef: Erg wetenschappelijk is het ook niet, want de beweringen omtrent goden kunnen immers geverifiëerd noch gefalsificeerd worden.
Het godsbeeld in het O.T. heeft een eigen leven en heeft een ontwikkeling doorgemaakt, die correspondeert met de ontwikkeling van een volk gedurende een periode van 1200 jaar.Peter van Velzen schreef:Uiteraard is de moraal die een mens hanteert afhankelijk van de maatschappij waarbinnen hij leeft. De moraal van de bijbel is een stammenmoraal, die alleen fatsoenlijk gedrag verlangt tegenover stamgenoten en bondgenoten en moord en doodslag onder vijanden in het algemeen goedkeurt.
Dat die moraal in onze tijd niet meer deugt, staat buiten kijf. Maar dat is nog niets vergeleken met de willekeur van het gedrag dat de autheurs aan hun god toeschrijven. Niet alleen gaat hij mee in de stammenmoraal, hij beklaagt zich er minstens twee keer over dat de Israelieten hun vijanden te fatsoenlijk behandelen. Straft willekeurige stamleden voor veronderstelde “zonden” van hun mede-stamleden, en straft soms domweg de verkeerde stam.
Sorry Job, maar ik lees de bijbel met in het achterhoofd dat het een goddelijk boek is. Dat God er toch op de 1 of andere manier een hand in heeft (gehad). En ik vind dit een zeer onplezierige God (en dan druk ik me zachtjes en beschaafd uit).Job schreef:Waarom werd je vedrietig van Hosea ?dikkemick schreef:Job, ik wacht op advies. Welke profeet ga je me aanbevelen? Van Hosea werd ik verdrietig.
Leg eens uit ?
Job
Prachtig hoe een propagandist het omgekeerde kan preken van wat er werkelijk staat.Job schreef: Dit eerste verbond wordt gevolgd door een tweede tussen God en Abraham, de stamvader van de Israëlieten.
Het gehele citaat straalt universalisme uit.
Geweldig, die "exegese" a la RereformedRereformed schreef:Prachtig hoe een propagandist het omgekeerde kan preken van wat er werkelijk staat.Job schreef: Dit eerste verbond wordt gevolgd door een tweede tussen God en Abraham, de stamvader van de Israëlieten.
Het gehele citaat straalt universalisme uit.![]()
Er staat dus dat de Schepper van het universum een vriendje wordt met één schaapherder. De rest van de wereldbevolking kijkt hij niet naar om.