TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑22 mar 2023 10:52
Rereformed schreef: ↑22 mar 2023 08:08Al twee jaar geleden was het praktisch onmogelijk om door een mens gecomponeerde muziek te onderscheiden van door AI gecomponeerde muziek.
Schitterende video weer!
(Als iemand mee wil doen aan de test moet men met de twee jongens gelijktijdig een antwoord geven, want de antwoorden worden meteen daarna gegeven.)
Mij lijkt het dat AI alleen varianten op bestaande muziek maakt.
Dat is nog veraf van om echt
nieuwe muziek te componeren.
Helemaal niet. Dat is voor AI juist één van de gemakkelijkste zaken. Dat is dan ook allang geleden uitgevonden. Zo kan men met computertechniek volledig nieuwe toonkleuren produceren. Die niet te produceren zijn via bestaande instrumenten.
Of zo kennen wij bijvoorbeeld muziek die gebaseerd is op een toonladder van 5 stappen, een toonladder van 7 stappen, of een toonladder van 12 stappen. Het is echter een fluitje van een cent voor AI om muziek te maken gebaseerd op een theoretisch model van bijvoorbeeld een toonladder van 4, 6, 8, 9, 11, 13, 14-24 stappen. Evenzo gemakkelijk kun je het AI nu al opdracht geven om de meest gecompliceerde ritmes te componeren, ritmes die een mens niet eens kan naspelen, oftewel muziek te componeren die enkel en alleen door een machine gespeeld kan worden. Dat is dan letterlijk door AI gecomponeerde
en uitgevoerde muziek, en al overal om ons heen.
Maar wanneer je AI buitenissige opdrachten geeft herkent men veelal het resultaat niet meer als "muziek". Men noemt het dan "niet om aan te horen", of "het wordt vals gespeeld".
Het hele concept van liefde voor muziek is juist dat het voor de muziekminnaar herkenbaar is, dat men er van kan genieten. De menselijke componist doet dan ook al eeuwenlang niets anders dan bestaande muziek variëren. En de muziekminnaar doet niet anders dan meer van "ongeveer hetzelfde" aanhoren.
Wanneer je in de muziek een componist had die origineel wilde zijn, dus met iets nieuws wilde aankomen, dan brak hij eenvoudig een regel die voorgeschreven was voor de goede smaak, bijvoorbeeld het percentage dissonanten opvoeren. Of breidde hij zijn palet uit met iets waarmee bijvoorbeeld de Europese cultuur niet bekend was. Zo was Debussy een grote innovator, maar bedacht hij helemaal niets nieuws. Hij ontdekte op de wereldtentoonstelling een gamelan-orkest uit Indonesië en maakte kennis met pentatonische muziek. "O, dat lijkt me ook wel leuk om wat mee te spelen" is dan de reaktie van de componist, en dan incorporeert hij het in het palet van expressies dat al zijn stijl is. Voor ons klinkt het dan als volslagen nieuw in de oren, maar in werkelijkheid was het een variatie op wat allang te koop is in de wereld. AI doet dus exact wat de componist doet, maar beschikt over een immens reservoir aan kennis van wat er in de wereld al geproduceerd is. Het kan dus componeren als een componist die zijn eerste compositie maakt na er 700 jaar op het conservatorium voor gestudeerd te hebben. Iets wat veruit gaat boven wat een mens zou kunnen produceren.
Nu is het natuurlijk wel zo dat AI op dit moment pas zijn eerste stappen doet. Het variëren van Schuberts onvoltooide in de eerste muziekvideo waar ik de link naar gaf was nogal primitief en niet indrukwekkend. Zoiets als een conservatoriumstudent die voor het eerst de opdracht krijgt een fuga te moeten schrijven en dan een fuga van Bach neemt en daar een beetje mee gaat prutsen en het vervolgens aan de leraar overhandigt, als zou de student het zelf gecomponeerd hebben. De leraar, Bach-kenner als hij is, ziet onmiddellijk dat het plagiaat is en wat in de compositie als origineel toeschijnt nogal klungelig is. Ongetwijfeld wordt dat in de toekomst onmogelijk om te zien.