De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door Rereformed »

heeck schreef: 21 mar 2023 11:48 Het lijkt er dus op dat toekomst sneller op je af ijlt dan jij er heen kunt rennen.

Het autonoom wijzigen van het eigen programma, door zichzelf dus, vereist vanzelf wel intelligentie maar zelfbewustzijn zou wel eens totaal overbodig kunnen zijn.
Mijn eigen lijf functioneert ook grotendeels onbewust.
Het lijkt me dat je gelijk hebt. Ik ervaar het als verbazingwekkend en spannend, een vreemde mix van "ik zou zo graag willen weten hoe het verder gaat" en "gelukkig hoef ik die toekomst niet mee te maken".
Gewoon ter loze info over de 4-e versie van GPT + muziek:
https://thegroovecartel.com/news/openai ... -industry/

Roeland
Bedankt voor de link. Ik ga hem meteen lezen, bekijken en beluisteren. Dat hier sprake is van een volgende revolutie lijkt mij boven twijfel verheven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gewoon ter loze info over de 4-e versie van GPT + muziek:
https://thegroovecartel.com/news/openai ... -industry/

Roeland
De link was een teleurstelling. GPT-4 komt enkel aan met "musical assistant", oftewel dient als een stukje gereedschap meer. Het wordt enkel neergezet als "exciting".
De volgende stap waarvan iedereen kan raden dat die er ook aankomt, dat AI de rol van de componist zo goed als overneemt, wordt mooi verzwegen.

Muziek heb ik overigens enkel aangepakt als voorbeeld omdat het mijn passie is. Hetzelfde verhaal zal wel opgaan voor talloze andere menselijke bezigheden. Het lijkt me dat AI straks de mooiste schilderijen kan maken, de mooiste architectuur kan uitdenken en op papier zetten, de mooiste romans kan schrijven, de mooiste modeontwerpen kan maken enz. enz.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

heeck schreef: 21 mar 2023 11:48 Het lijkt er dus op dat toekomst sneller op je af ijlt dan jij er heen kunt rennen.
Het is zelfs nóg erger. Deze video laat zien dat ik twee jaar achter loop! Al twee jaar geleden was het praktisch onmogelijk om door een mens gecomponeerde muziek te onderscheiden van door AI gecomponeerde muziek.
Schitterende video weer!
(Als iemand mee wil doen aan de test moet men met de twee jongens gelijktijdig een antwoord geven, want de antwoorden worden meteen daarna gegeven.)
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Reref,

Trek het je niet aan want mijn belangstelling was ongeveer opgestart toen de radiobuizencomputers vlak na 1960 werden opgevolgd en zo goedkoop werden dat het computerbezit bij bedrijven explodeerde.
Met collega’s uit de pre-IT-tijd zonder opleidingen of diploma’s, fantaseerden we gelijk over nog verdere prijs-implosies plus snelheid en capaciteits- explosies.
En wat je daarmee zou zien gebeuren.

Daarna volgde nog de onvoorziene golf van bijna gedwongen computergebruik in ieder huishouden, waarbij ik nu in mijn broekzak ongeveer de 100-voudige capaciteit meedraag van de snelste computers uit ± 1970.
Zonder koelingsproblemen nota bene.

Het gaat al 70 jaar hoofdschuddend snel.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 22 mar 2023 08:08
Het is zelfs nóg erger. Deze video laat zien dat ik twee jaar achter loop! Al twee jaar geleden was het praktisch onmogelijk om door een mens gecomponeerde muziek te onderscheiden van door AI gecomponeerde muziek.
Schitterende video weer!
(Als iemand mee wil doen aan de test moet men met de twee jongens gelijktijdig een antwoord geven, want de antwoorden worden meteen daarna gegeven.)
Mij lijkt het dat AL alleen varianten op bestaande muziek maakt.
Dat is nog veraf van om echt nieuwe muziek te componeren.
Ook is het niet duidelijk hoe AL de opdracht tot componeren kreeg.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 10:52
Rereformed schreef: 22 mar 2023 08:08Al twee jaar geleden was het praktisch onmogelijk om door een mens gecomponeerde muziek te onderscheiden van door AI gecomponeerde muziek.
Schitterende video weer!
Mij lijkt het dat AI alleen varianten op bestaande muziek maakt.
Helemaal niet. Dat is voor AI juist één van de gemakkelijkste zaken. Dat is dan ook allang geleden uitgevonden. Zo kan men met computertechniek volledig nieuwe toonkleuren produceren. Die niet te produceren zijn via bestaande instrumenten.
Of zo kennen wij bijvoorbeeld muziek die gebaseerd is op een toonladder van 5 stappen, een toonladder van 7 stappen, of een toonladder van 12 stappen. Het is echter een fluitje van een cent voor AI om muziek te maken gebaseerd op een theoretisch model van bijvoorbeeld een toonladder van 4, 6, 8, 9, 11, 13, 14-24 stappen. Evenzo gemakkelijk kun je het AI nu al opdracht geven om de meest gecompliceerde ritmes te componeren, ritmes die een mens niet eens kan naspelen, oftewel muziek te componeren die enkel en alleen door een machine gespeeld kan worden. Dat is dan letterlijk door AI gecomponeerde en uitgevoerde muziek, en al overal om ons heen.

Maar wanneer je AI buitenissige opdrachten geeft herkent men veelal het resultaat niet meer als "muziek". Men noemt het dan "niet om aan te horen", of "het wordt vals gespeeld".
Het hele concept van liefde voor muziek is juist dat het voor de muziekminnaar herkenbaar is, dat men er van kan genieten. De menselijke componist doet dan ook al eeuwenlang niets anders dan bestaande muziek variëren. En de muziekminnaar doet niet anders dan meer van "ongeveer hetzelfde" aanhoren.

Wanneer je in de muziek een componist had die origineel wilde zijn, dus met iets nieuws wilde aankomen, dan brak hij eenvoudig een regel die voorgeschreven was voor de goede smaak, bijvoorbeeld het percentage dissonanten opvoeren. Of breidde hij zijn palet uit met iets waarmee bijvoorbeeld de Europese cultuur niet bekend was. Zo was Debussy een grote innovator, maar bedacht hij helemaal niets nieuws. Hij ontdekte op de wereldtentoonstelling een gamelan-orkest uit Indonesië en maakte kennis met pentatonische muziek. "O, dat lijkt me ook wel leuk om wat mee te spelen" is dan de reaktie van de componist, en dan incorporeert hij het in het palet van expressies dat al zijn stijl is. Voor ons klinkt het dan als volslagen nieuw in de oren, maar in werkelijkheid was het een variatie op wat allang te koop is in de wereld. AI doet dus exact wat de componist doet, maar beschikt over een immens reservoir aan kennis van wat er in de wereld al geproduceerd is. Het kan dus componeren als een componist die zijn eerste compositie maakt na er 700 jaar op het conservatorium voor gestudeerd te hebben. Iets wat veruit gaat boven wat een mens zou kunnen produceren.

Nu is het natuurlijk wel zo dat AI op dit moment pas zijn eerste stappen doet. Het variëren van Schuberts onvoltooide in de eerste muziekvideo waar ik de link naar gaf was nogal primitief en niet indrukwekkend. Zoiets als een conservatoriumstudent die voor het eerst de opdracht krijgt een fuga te moeten schrijven en dan een fuga van Bach neemt en daar een beetje mee gaat prutsen en het vervolgens aan de leraar overhandigt, als zou de student het zelf gecomponeerd hebben. De leraar, Bach-kenner als hij is, ziet onmiddellijk dat het plagiaat is en wat in de compositie als origineel toeschijnt nogal klungelig is. Ongetwijfeld wordt dat in de toekomst onmogelijk om te zien.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 22 mar 2023 12:20
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 10:52
Rereformed schreef: 22 mar 2023 08:08Al twee jaar geleden was het praktisch onmogelijk om door een mens gecomponeerde muziek te onderscheiden van door AI gecomponeerde muziek.
Schitterende video weer!
Mij lijkt het dat AI alleen varianten op bestaande muziek maakt.
Helemaal niet. Dat is voor AI juist één van de gemakkelijkste zaken. Dat is dan ook allang geleden uitgevonden. Zo kan men met computertechniek volledig nieuwe toonkleuren produceren. Die niet te produceren zijn via bestaande instrumenten.
Of zo kennen wij bijvoorbeeld muziek die gebaseerd is op een toonladder van 5 stappen, een toonladder van 7 stappen, of een toonladder van 12 stappen. Het is echter een fluitje van een cent voor AI om muziek te maken gebaseerd op een theoretisch model van bijvoorbeeld een toonladder van 4, 6, 8, 9, 11, 13, 14-24 stappen. Evenzo gemakkelijk kun je het AI nu al opdracht geven om de meest gecompliceerde ritmes te componeren, ritmes die een mens niet eens kan naspelen, oftewel muziek te componeren die enkel en alleen door een machine gespeeld kan worden. Dat is dan letterlijk door AI gecomponeerde en uitgevoerde muziek, en al overal om ons heen.

Maar wanneer je AI buitenissige opdrachten geeft herkent men veelal het resultaat niet meer als "muziek". Men noemt het dan "niet om aan te horen", of "het wordt vals gespeeld".
Het hele concept van liefde voor muziek is juist dat het voor de muziekminnaar herkenbaar is, dat men er van kan genieten. De menselijke componist doet dan ook al eeuwenlang niets anders dan bestaande muziek variëren. En de muziekminnaar doet niet anders dan meer van "ongeveer hetzelfde" aanhoren.

Wanneer je in de muziek een componist had die origineel wilde zijn, dus met iets nieuws wilde aankomen, dan brak hij eenvoudig een regel die voorgeschreven was voor de goede smaak, bijvoorbeeld het percentage dissonanten opvoeren. Of breidde hij zijn palet uit met iets waarmee bijvoorbeeld de Europese cultuur niet bekend was. Zo was Debussy een grote innovator, maar bedacht hij helemaal niets nieuws. Hij ontdekte op de wereldtentoonstelling een gamelan-orkest uit Indonesië en maakte kennis met pentatonische muziek. "O, dat lijkt me ook wel leuk om wat mee te spelen" is dan de reaktie van de componist, en dan incorporeert hij het in het palet van expressies dat al zijn stijl is. Voor ons klinkt het dan als volslagen nieuw in de oren, maar in werkelijkheid was het een variatie op wat allang te koop is in de wereld. AI doet dus exact wat de componist doet, maar beschikt over een immens reservoir aan kennis van wat er in de wereld al geproduceerd is. Het kan dus componeren als een componist die zijn eerste compositie maakt na er 700 jaar op het conservatorium voor gestudeerd te hebben. Iets wat veruit gaat boven wat een mens zou kunnen produceren.

Nu is het natuurlijk wel zo dat AI op dit moment pas zijn eerste stappen doet. Het variëren van Schuberts onvoltooide in de eerste muziekvideo waar ik de link naar gaf was nogal primitief en niet indrukwekkend. Zoiets als een conservatoriumstudent die voor het eerst de opdracht krijgt een fuga te moeten schrijven en dan een fuga van Bach neemt en daar een beetje mee gaat prutsen en het vervolgens aan de leraar overhandigt, als zou de student het zelf gecomponeerd hebben. De leraar, Bach-kenner als hij is, ziet onmiddellijk dat het plagiaat is en wat in de compositie als origineel toeschijnt nogal klungelig is. Ongetwijfeld wordt dat in de toekomst onmogelijk om te zien.
Dat van die stappen bewijst nu net dat hij niets zelf kan.

Immers men geeft hem een opdracht het zo te doen en dan treedt een dom algoritme in werking.

Het zou pa wat zijn als hij zonder opdracht die ladders had aangepast.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 13:20 Dat van die stappen bewijst nu net dat hij niets zelf kan.
Immers men geeft hem een opdracht het zo te doen en dan treedt een dom algoritme in werking.
Het zou pa wat zijn als hij zonder opdracht die ladders had aangepast.
Vanzelfsprekend.
Ik wijs je er enkel op dat wij mensen voor wellicht 99% ook zo in elkaar zitten, en niemand zit te wachten op de overbrugging van die één procent. :D

Wat mij nu bezighoudt is de revolutie op het gebied van de muziek die zich op dit moment voor onze ogen voltrekt.

Ik vond weer een video die hetzelfde uitspreekt als waar mijn gedachten, als schepper van muziek, op het moment mee bezig zijn: How AI might make a lot of musicians irrelevant

"Is kunst op haar retour?"
"Zijn scheppende kunstenaars nog relevant?"
"Zijn wij de volgende in de rij om langs de kant van de weg in het digitale stof te worden weggegooid?"
"Het komt allemaal veel eerder dan ik gedacht had."
"Ik ben zowel opgewonden als doodsbang dat deze dag eindelijk is aangebroken."

De video probeert ook wat voorlopige antwoorden te geven.

Hij waagt het ook nog te zeggen: "What we lack in efficiency, we more than make up for in unbelievable amounts of imagination and innovation". Ik gun het deze jonge optimist zo te denken, oh heck, misschien is hij wel een genie, maar zou zoiets zelf nooit durven uitspreken. Ik ben wat dat betreft veel pessimistischer.

Op het eind komt de videomaker nog met de troost dat de scheppende kunstenaar zijn loon krijgt in de "fulfilment of making something". Ja, dat had ik ook al gedacht, menselijke kunst wordt in de toekomst gereduceerd tot "een leuke en aardige therapeutische bezigheid voor jezelf", net zoals boetseren voor kinderen een leuke bezigheid is. Of net zoals calligraferen een leuke bezigheid is.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 22 mar 2023 13:46 "Is kunst op haar retour?"
De muzikanten moeten terug naar af.
Dus hun geld verdienen met live optredens en niet met de beeld en geluidsdragers.

In zekere zin was de kunstmatigheid al aangebroken.
Men maakt opname's in de studio die niet meer waar te maken zijn.
(Dan kan je inderdaad net zo goed een computer cd/dvd kopen)

De meeste echte liefhebbers geven trouwens de voorkeur aan live-concerten.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 14:02
Dus hun geld verdienen met live optredens en niet met de beeld en geluidsdragers.
Inderdaad, dat is de manier waarop uitvoerende musici altijd hun relevantie behouden.

Maar met scheppende kunstenaars wordt in de video (en door mij) niet bedoeld de uitvoerende muzikanten, maar de componisten.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 22 mar 2023 14:07
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 14:02
Inderdaad, dat is de manier waarop uitvoerende musici altijd hun relevantie behouden.

Maar met scheppende kunstenaars wordt in de video (en door mij) niet bedoeld de uitvoerende muzikanten, maar de componisten.
Voor die componisten is er ook nog wel ruimte.
Want iemand moet echjte nieuwe muziek schrijven voor die muzikanten.

Tekeningen schilderijen...... (van iemand met talent) leven nog steeds meer dan foto's.

Computers zullen het te goed maken om het nog mooi te vinden. :o
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 14:17 Voor die componisten is er ook nog wel ruimte.
Want iemand moet echte nieuwe muziek schrijven voor die muzikanten.

Tekeningen schilderijen...... (van iemand met talent) leven nog steeds meer dan foto's.

Volg je die video's wel? Ik gaf je een voorbeeld waar professionele musici door AI gecomponeerde muziek niet kunnen onderscheiden van door een menselijke componist gemaakte muziek.

Tekeningen en schilderijen die niet kunnen worden onderscheiden van door een kunstenaar met talent met de hand gemaakte, kunnen binnenkort ook geproduceerd worden door AI (of worden nu al gemaakt, ik zal vast wel weer achterlopen. :lol: )
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 22 mar 2023 14:20
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 14:17 Voor die componisten is er ook nog wel ruimte.

Volg je die video's wel? Ik gaf je een voorbeeld waar professionele musici door AI gecomponeerde muziek niet kunnen onderscheiden van door een menselijke componist gemaakte muziek.

Tekeningen en schilderijen die niet kunnen worden onderscheiden van door een kunstenaar met talent met de hand gemaakte, kunnen binnenkort ook geproduceerd worden door AI.
Nogmaals dat gaat om muziek die min of mer al bestaat.
Dat zelfde geldt voor tekeningen, computers kunnen nog steeds niet iets echt nieuws scheppen.

Er is nog nooit een computer spontaan gaan schilderen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 mar 2023 14:27
Rereformed schreef: 22 mar 2023 14:20

Tekeningen en schilderijen die niet kunnen worden onderscheiden van door een kunstenaar met talent met de hand gemaakte, kunnen binnenkort ook geproduceerd worden door AI.
Nogmaals dat gaat om muziek die min of mer al bestaat.
Dat zelfde geldt voor tekeningen, computers kunnen nog steeds niet iets echt nieuws scheppen.

Er is nog nooit een computer spontaan gaan schilderen.

Is spontaniteit een begrip dat minstens gedeeltelijk overlapt met “aandrang”?
Of juist niet?
Spontaan boeren en scheten latende computers winnen toch ook geen hogere AI-marathon-performance-lintje.

Niet terzake eigenschappen hoeven niet allemaal mee te tellen!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

heeck schreef: 22 mar 2023 14:41 Is spontaniteit een begrip dat minstens gedeeltelijk overlapt met “aandrang”?
Of juist niet?
Spontaan boeren en scheten latende computers winnen toch ook geen hogere AI-marathon-performance-lintje.

Niet terzake eigenschappen hoeven niet allemaal mee te tellen!

Roeland
Het is net zo iets als het verschil tussen:

Iets maken en iets namaken.
Plaats reactie