Gerard R. schreef: [...] Ik vind dat okay, hoewel het geen halszaak is voor mij. Kies jij voor zo laten?

Ik neig meer naar het zo laten en meer voorlichting en maatschappelijk debat. Het is inderdaad alles behalve een halszaak. Pieten met een andere kleur, het zal me eerlijk gezegd een worst wezen... Ik kan even niets bedenken wat nog minder belangrijk is. Discriminatie daarintegen is vrij belangrijk en zoals 3 uur vind ik dat je tradities moet koesteren. Humanisme is ook een traditie, seculier samenleven ook. Dat is niet zomaar tot stand gekomen. Ik vind het principe dat je zaken nuchter, gerafineerd en secuur bekijkt belangrijker dan even nadenken om vervolgens zo'n super politiek correcte positie in te nemen dat je onbewust over jezelf laat heenlopen.
Stel, we nemen in deze een slaafse positie in en likken de hielen van deze "gediscrimineerden", dan kan het zo zijn dat we geneigd zijn bij andere zaken dezelfde gag-reflex toe te passen zonder dat we er wat dieper over nadenken, want pietendiscussie... Deze zaak kan een maatschappelijk beeld creeëren dat mensen die het de underdog niet naar de zin wil maken, bevooroordeeld in het leven staan en racistisch zijn. De "dat is racisme" kaart wordt zó vaak ontepas getrokken dat ik bang ben dat mensen er gewend aan raken. Want: Een frietzaak die géén halal- en vega-hamburger verkoopt... Dat kán toch niet!?
Ik las laatst een stukje, waarvan ik hoop dat het broodje aap is, maar in Engeland schijnt een gezin de bus uitgezet te zijn omdat ze een liedje zongen tegen hun 3 jarig zoontje over een varkentje. Een kinderwijsje. Máár, een moslim hoorde het en stapte naar de buschauffeur. Hij zou discrimineren, waarop de buschauffeur niets anders kon doen dan hen de bus uit te zetten, wat ze wonderlijk genoeg nog zonder slag of stoot accepteerden ook...
In principe speel je bij de pietendiscussie twee culturele verlangens tegen elkaar uit: eigen identiteit behouden en correct zijn in de omgang naar de medemens. Je wil graag het Sinterklaas feest behouden maar je wil ook niet dat mensen zich akelig voelen. Dat creeërt een soort twijfel en verwarring die ruimte laat voor beïnvloeding. "Maar wil je dan dat zij zich bij Sinterklaas ongemakkelijk voelen??" alsof dat de hoofdzaak is: gevoel. Nee. Er zit iets achter... Het kan dan geen kwaad het allemaal eens rustig van een afstandje te bekijken en te analyseren. Er onstaat een soort van vacuum en je ziet dat er allerlei verschillende meningen en oplossingen zijn. Hier hebben we eigenlijk nog nooit goed over nagedacht. Het kan dus gezond zijn maar ook ongezond.
Ik zie een bepaalde ontwikkeling (of wat ook nog kan, ik ben bang) in de manier waarop zaken worden opgevat die kunnen leiden tot een ongezonde gag-reflex. De kleur van piet is niet belangrijk maar ik ben er zeker van dat deze discussie een bepaalde maatschappelijke impact heeft.
Gerard R: hoe denk jij hier over?