Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen
Moderator: Moderators
Hihi, dank je a.r., het was ook een tikje pluizig bedoeld.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Col. van Erik. Nee, want het gaat om de naam die gezegend is, niet hij die komt in de naam die gezegend is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
- collegavanerik
- Superposter
inderdaad, subtiel verschilSararje schreef:Col. van Erik. Nee, want het gaat om de naam die gezegend is, niet hij die komt in de naam die gezegend is.
Ps 118
26 Gezegend wie komt met de naam van de HEER.
Wij zegenen u vanuit het huis van de HEER.
27 De HEER is God, hij heeft ons licht gebracht.
Vier feest en ga met groene twijgen
28 U bent mijn God, u zal ik loven,
hoog zal ik u prijzen, mijn God.
Mat 21
Matheus heeft Psalm 118 een beetje zitten aanpassen8 Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. 9 De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’

Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Nah, Col. van Erik: als je het preciezer wil weten: voorzetsels in het Hebreeuws zijn niet hetzelfde als in het Nederlands. In het Nederlandse zijn ze vaak positiebepalend (in de doos, op de doos, bij de doos, tussen de doos etc). In het Hebreeuws zijn ze vaker richtingbepalend (naar de doos, vanaf de doos etc) Hierdoor zijn in bepaalde gevallen voorzetsels lastig 1:1 te vertalen. Wat vaak de techniek is, is de zin vertalen behalve het voorzetsel, dan kijk je welk voorzetsel het dichtste in de buurt komt, en zo vertaal je die.
Zo staat er letterlijk vertaald: Gezegend (Baruch) zij (Haba) in de naam (b´shem) god (adonai). Om dit tot correct Nederlands te maken, zul je wat moeten toevoegen. Of je gebruikt archaisch Nederlands en je zegt: "gezegend zij de naam Gods". Maar dan doe je het Hebreeuws tot op zekere onrecht aan want het Hebreeuws kent geen genitiefvorm, of je gebruikt modern Nederlands en je maakt ervan "Gezegend zij/is de naam van god". Ik heb (een tikje arbitrair) voor het laatste gekozen. Misschien zo duidelijk?
En rereformed: voordat je gaat klagen: het gaat me nu niet om te gaan muggeziften over bijbelteksten
Het gaat mij erom hoe een vertaling tot stand komt en dat dat voor bijbelvertalingen (zowiezo voor vertalingen uit een andere taalfamilie) soms heel lastig kan zijn.
Zo staat er letterlijk vertaald: Gezegend (Baruch) zij (Haba) in de naam (b´shem) god (adonai). Om dit tot correct Nederlands te maken, zul je wat moeten toevoegen. Of je gebruikt archaisch Nederlands en je zegt: "gezegend zij de naam Gods". Maar dan doe je het Hebreeuws tot op zekere onrecht aan want het Hebreeuws kent geen genitiefvorm, of je gebruikt modern Nederlands en je maakt ervan "Gezegend zij/is de naam van god". Ik heb (een tikje arbitrair) voor het laatste gekozen. Misschien zo duidelijk?
En rereformed: voordat je gaat klagen: het gaat me nu niet om te gaan muggeziften over bijbelteksten
Ik ben blij dat je een beetje inbind Kitty, vergeleken bij je voorgaande reakties. Ook ben ik blij dat dit topic terecht verplaatst is naar de catogorie waar het hoort te staan. Eindelijk erkenning van de 'vrij'denkers!Kitty schreef:Ik zou heel goed weten dat jij de waarheid spreekt!!! Mag ik hier even heel erg om lachen. Kan het tot je botte hersens doordringen dat ik wat jij uit een oud boek haalt niet zie als de waarheid? Dus ik weet heel goed dat je maar wat citeert uit een boek waar ik geen enkele waarheid uit ontleen en zie als geschreven door mensen.Henoch schreef:Ik wil nog even zeggen Kitty, dat ik het erg zwak van je vind, omdat je heel goed weet dat ik de waarheid spreek
Dat jij zo verstoord bent om daar waarheid aan te koppelen, dat is jouw geindoctrineerde waanvoorstelling. Dus breng het even niet als de waarheid voor een ander alsjeblieft.
Of ben je zo geindoctrineerd dat je niet meer kan beseffen dat de Bijbel geen vaststaand feit is?
Het blijft geloven Henoch, en misschien wist je dit nog niet, maar geloven is iets anders dan zeker weten. Dus waarheid is ook iets anders dan iets wat je geloofd.
Er zijn ook mensen die geloven dat ze Napoleon zijn, dat is zeker ook waarheid voor jou?
1. Wat jij ziet 'als', is niet zo belangrijk, maar wel dat wij weten dat:
2. De realiteit van vandaag bevestigd de waarheid van wat er in de Bijbel staat geschreven, en daarom ben jijzelf geïndoctrineerd dat Gods Woorden [in de Bijbel] geen vaststaande feiten zouden zijn:"....maar, door de [één] Heilige Geest gedreven [geïnspireerd], hebben mensen [de schrijvers van de Bijbel] van Godswege gesproken [en geschreven]." (2 Petrus 1:20,21)
"Heel uw woord is de waarheid, al uw rechtvaardige verordeningen zijn voor eeuwig." (Psalm 119:160)
3. Geloven is weten Kitty, en weten is geloven! Paulus spreekt zelfs dat wij verzekerd zijn "van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus" (Romeinen 9:38,39). Verzekerd zijn is nog sterker dan alleen weten."En wij achten het (profetische) woord [Gods] (daarom) des te vaster,...." (2 Petrus 1:19a)
4. Nee ik geloof niet in Napoleon, maar in Jezus Christus!
Trouwens Kitty, heb jij iets met kapsalons, haarverzorging?
Henoch.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Henoch: dan mag jij bij dezen uitleggen hoe het komt dat er zovele contradicties in de bijbel staan. Hier even een opzetje om alle contradictiesuit te leggen.
neen! Geloven is (met stellige zekerheid) vermoeden dat iets correct is. Weten heeft dit stadium van vermoeden al achter zich gelaten omdat het evidenties heeft die antonen dat de these juist is. Dus geef mij een evidentie door middel van een experiment van het bestaan van die heilige geest. Oftewel: geef mij een experiment en toon mij het ingrijpen van de heilige geest op het experiment dat tegengesteld is aan de verwachting.3. Geloven is weten Kitty, en weten is geloven! Paulus spreekt zelfs dat wij verzekerd zijn "van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus" (Romeinen 9:38,39). Verzekerd zijn is nog sterker dan alleen weten.
Laatst gewijzigd door Sararje op 19 okt 2007 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou zeggen: Keer terug! Wat heeft jou doen afwijken?MOODY BLUE schreef:Henoch schreef:
Ik spreek de waarheid in liefde, omdat ik niet wil dat één van jullie voor eeuwig verloren gaat, maar allen eeuwig leven krijgen! Dat is het Vaderhart van God; dat iedereen hier op dit forum tot bekering [tot geloof] komen in Jezus Christus!
Dit komt mij zo bekend voor
![]()
Toen ik evangeliseerde enige decennia terug zei ik hetzelfde. Het is zo doorzichtig
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
- collegavanerik
- Superposter
Juich niet te vroeg Henoch, je wordt hier slechts gedoogd. En een vrijdenker ben je al helemaal niet, je bent een vrijwillige slaaf die zijn ketens niet durft te verbreken.Henoch schreef:Ook ben ik blij dat dit topic terecht verplaatst is naar de catogorie waar het hoort te staan. Eindelijk erkenning van de 'vrij'denkers!
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Het lijken contradicties voor de ongelovigen, maar voor de insiders van het Vaderhart van God [de Bijbel], zijn ze dat absoluut niet! Maar het heeft verder weinig nut om dit uit te gaan leggen aan sketische en ongeestelijke mensen, omdat het toch niet door jullie geaccepteerd/aanvaard wordt:Sararje schreef:Henoch: dan mag jij bij dezen uitleggen hoe het komt dat er zovele contradicties in de bijbel staan. Hier even een opzetje om alle contradictiesuit te leggen.
"Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest [van Jezus/God] geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is." (1 Korinthiërs 2:13,14)
Je gebruikt veel bliksemafleiders Henoch!Henoch schreef:Trouwens Kitty, heb jij iets met kapsalons, haarverzorging?
Dat duidt op een chronisch gebrek aan sterke argumenten.
Een steeds terugkerend fenomeen in jou reacties zodra er vragen worden gesteld die je niet kunt beantwoorden.
Jou argumentatie bestaat dan uit maar 2 dingen:
1. Ad hominem en proberen de vervelende vragensteller belachelijk te maken.
2. Een vers uit een boek citeren waarvan de inhoud bestaat uit fantasie, discriminatie, barbarij en voornamelijk mannelijk haantjesgedrag.
Voor zover je het nog niet begreep, de vrijdenkers/andersdenkenden hier laten zich compleet niet beïndrukken door je versjes.
Nog minder zijn ze onder de indruk van de angsten die jij hebt voor je bijgeloof en die je hen tevergeefs probeert aan te praten.
Als je begrijpt waarom jijzelf al die andere goden die ik je in een eerder gegeven link weerlegd, dan zul je begrijpen waarom men hier ook jouw god weerlegd.
En als je dan nog met alle geweld wilt geloven bedenk dan dat de kans levensgroot is (gezien het grote aantal goden) dat je een god onwijs pissig maakt indien blijkt dat je de verkeerde hebt gekozen.
Als atheïst maak je je in ieder geval niet schuldig aan afgoderij.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Aangezien de meeste mensen hier (ooit) gelovig zijn (geweest) zal het niet aan de fysieke eigenschappen liggen lijkt me. Waarom zou jij dan tot meer in staat zijn dan een ongelovige? Omdat jij god aan je zijde hebt? Wel, juist dan lijkt het me helemaal geen probleem om een duidelijk antwoord te formuleren. Vraag het god eens?Het lijken contradicties voor de ongelovigen, maar voor de insiders van het Vaderhart van God [de Bijbel], zijn ze dat absoluut niet! Maar het heeft verder weinig nut om dit uit te gaan leggen aan sketische en ongeestelijke mensen, omdat het toch niet door jullie geaccepteerd/aanvaard wordt:
Ik zou toch maar eens een poging doen. Immers, wat jij nu doet is de wetenschappelijke methode omdraaien: in plaats van een reeks waarnemingen nemen om daar een hypothese omheen te bouwen doe jij dat andersom; je hebt een hypothese die je koste wat kost wil handhaven en zoekt daar (selectief) de waarnemingen bij.
Laatst gewijzigd door Sararje op 19 okt 2007 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee natuurlijk niet, omdat jij aan dat "geloof" vast zit.Henoch schreef: Het lijken contradicties voor de ongelovigen, maar voor de insiders van het Vaderhart van God [de Bijbel], zijn ze dat absoluut niet!
Ohh gelukkig, kun je nu ophouden met dat geevangeliseer !!!Maar het heeft verder weinig nut om dit uit te gaan leggen aan sketische en ongeestelijke mensen, omdat het toch niet door jullie geaccepteerd/aanvaard wordt:
Fuck met alles.
Hahaha Erik, doe niet zo gek joh! Ik zou nooit zo'n armzalige vrijdenker willen/kunnen zijn! Ondanks dat gedogen, maak ik anders wel een soort oer-gevoel los bij een hoop lieden, inclusief thou; gezien het aantal reakties binnen korte tijd.collegavanerik schreef:Juich niet te vroeg Henoch, je wordt hier slechts gedoogd. En een vrijdenker ben je al helemaal niet, je bent een vrijwillige slaaf die zijn ketens niet durft te verbreken.Henoch schreef:Ook ben ik blij dat dit topic terecht verplaatst is naar de catogorie waar het hoort te staan. Eindelijk erkenning van de 'vrij'denkers!
Laten we het even omdraaien: Jij bent een onvrijwillige slaaf, met ketens waarvan je niet eens doorhebt dat je ze omhebt, en dat die door Jezus Christus verbroken moeten worden. Dan pas zal je een waarlijke vrije Denker zijn!
"Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn." (Johannes 8:36)
"Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt." (Galaten 5:1a)
- Socratoteles
- Diehard
Zeg Henoch,
Hebben ze jou niet geleerd dat de verpakking waarin je de Boodschap stopt moet aanpassen aan je publiek? Bangen mensen trek je tot het Heilig Evangelie door middel van dreigen met eeuwige verdoemenis, hebzuchtige mensen beloof je schatten in de hemel, eenzamen een liefdevolle relatie met Jahweh, en vrijdenkers lok je met goede argumenten. Als je die niet gebruikt zijn, al je harde werk ten spijt, je postings niets dan ijdelheid. Sterker nog, je aanwezigheid zou wel eens averechts kunnen werken omdat de lezers denken dat je geen argumenten hébt. In dat geval stoot je mensen juist weg van Jahweh en dat zal Hij niet leuk vinden.. Als je er echt op uit bent om de zaak van je god te dienen, dan zul je ook je best moeten doen. Kom op, begraaf je argumenten niet onder het zand, maar woeker ermee! Lees Matteüs 25: 14 - 30 maar eens, dan begrijp je wel wat ik bedoel..
Hebben ze jou niet geleerd dat de verpakking waarin je de Boodschap stopt moet aanpassen aan je publiek? Bangen mensen trek je tot het Heilig Evangelie door middel van dreigen met eeuwige verdoemenis, hebzuchtige mensen beloof je schatten in de hemel, eenzamen een liefdevolle relatie met Jahweh, en vrijdenkers lok je met goede argumenten. Als je die niet gebruikt zijn, al je harde werk ten spijt, je postings niets dan ijdelheid. Sterker nog, je aanwezigheid zou wel eens averechts kunnen werken omdat de lezers denken dat je geen argumenten hébt. In dat geval stoot je mensen juist weg van Jahweh en dat zal Hij niet leuk vinden.. Als je er echt op uit bent om de zaak van je god te dienen, dan zul je ook je best moeten doen. Kom op, begraaf je argumenten niet onder het zand, maar woeker ermee! Lees Matteüs 25: 14 - 30 maar eens, dan begrijp je wel wat ik bedoel..
Jij spreekt anders knap hoogdravend en hoogmoedig Erik als vrijdenker/andersdenkende; als dat geen Ad hominem is, dan weet ik het ook niet meer!
Zijn de Griekse goden geen ware goden? Nee, zij zijn afgoden. De goden zullen je straffen, als je hun nijdig maakt! Jazeker???
Atheïsten doen aan afgoderij, omdat zij de mensheid en hun eigen intellect tot goden maken, en de Schepper afwijzen [niet erkennen] en vervangen hebben door hun eigen menselijk kunnen en zijn vermogens. Bewerende wijs te zijn, zijn jullie eigenlijk dwazen geworden, en verduisterd gewordenin jullie verstand.
Zijn de Griekse goden geen ware goden? Nee, zij zijn afgoden. De goden zullen je straffen, als je hun nijdig maakt! Jazeker???
Atheïsten doen aan afgoderij, omdat zij de mensheid en hun eigen intellect tot goden maken, en de Schepper afwijzen [niet erkennen] en vervangen hebben door hun eigen menselijk kunnen en zijn vermogens. Bewerende wijs te zijn, zijn jullie eigenlijk dwazen geworden, en verduisterd gewordenin jullie verstand.