Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

En ik zag Trump genoemd?

Afbeelding

Zo goed?
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef: 03 mar 2022 16:09 Wat Poetin volgens mij wil is het terugwinnen van alle gebieden die eerst onder de Sovjet-Unie vielen.
En/of mogelijkerwijs die ooit tot het oude keizerrijk hebben behoord.
Na Oekraïne heeft nu ook Georgia en Moldavië aanvraag tot EU lidmaatschap ingediend. :o
En de president van Finland zit in het vliegtuig naar Washington voor een gesprek met Biden.
Het is duidelijk dat alle buurlanden van Rusland ook tot bovenstaande conclusie zijn gekomen.

Ik merk dat ik zelfs midden in de nacht van deze spanning wakker word. Vanavond had ik ook moeite met eten. Nooit heeft men in Finland in de 45 jaar dat het ook mijn land is de dreiging van Rusland zo sterk gevoeld als nu.
Joost_de_groot schreef: ik lees de berichten hier weer met gekromde tenen
Dat zal best, maar jij hoeft dan ook geen dag of nacht van je leven te besteden aan wat jij morgen gaat doen als ze de grens over steken.

Vroeger toen ik nog Nederlander was dacht ik ook op de manier van jou. Mijn gedachte was toen altijd om zo snel mogelijk met mijn gezin het land uit te vluchten. Nu ben ik al decennia lang Fin, en al die tijd geoefend op die vraag die hier nooit verdwijnt, en weet ik inmiddels zeker dat ik niet alleen blijf maar ook net zo zal handelen als de dappere Oekraïeners die nooit een geweer in handen hebben gehad, maar nu vragen of ze er ook één mogen hebben. Liever dood dan ooit onder gezag van de Russen.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 03 mar 2022 23:19
Henry II schreef: 03 mar 2022 16:09 Wat Poetin volgens mij wil is het terugwinnen van alle gebieden die eerst onder de Sovjet-Unie vielen.
[..]

Ik merk dat ik zelfs midden in de nacht van deze spanning wakker word. Vanavond had ik ook moeite met eten. Nooit heeft men in Finland in de 45 jaar dat het ook mijn land is de dreiging van Rusland zo sterk gevoeld als nu.
Joost_de_groot schreef: ik lees de berichten hier weer met gekromde tenen
Dat zal best, maar jij hoeft dan ook geen dag of nacht van je leven te besteden aan wat jij morgen gaat doen als ze de grens over steken.

Vroeger toen ik nog Nederlander was dacht ik ook op de manier van jou. Mijn gedachte was toen altijd om zo snel mogelijk met mijn gezin het land uit de vluchten. Nu ben ik al decennia lang Fin, en al die tijd geoefend op die vraag die hier nooit verdwijnt, en weet ik inmiddels zeker dat ik niet alleen blijf maar ook net zo zal handelen als de dappere Oekraïeners die nooit een geweer in handen hebben gehad, maar nu vragen of ze er ook één mogen hebben. Liever dood dan ooit onder gezag van de Russen.
Maakt dit je wat rustiger of geruster?
https://www.fiia.fi/sv/publikation/mutu ... he-eu?read
[..] After twenty years of arm-wrestling, the mutual defence clause – the EU’s equivalent of the famous fifth article of NATO’s charter – finally saw the light of day along with the Lisbon Treaty in 2009. The wording of the clause is taken directly from the old Brussels treaty which, for many decades, provided the basis for the Western European Union. The clause obligates the member states to offer ‘aid and assistance by all the means in their power’ towards a member state which is a ‘victim of armed aggression on its territory’. [..]
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Washington Post over wat opschuiven van China:
In sign of rising worry over the conflict in Ukraine, China’s foreign minister expressed concern over civilian casualties and said that preventing further escalation was a “top priority” during a phone call with his Ukrainian counterpart.

Wang Yi’s remarks were some of the sharpest China has made about Russia’s invasion of Ukraine, which Beijing has been loath to directly criticize. While Wang told Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba there has been no change in China’s stance, he did dwell more on the loss of life than in other recent statements from Beijing, as well as the potential for further harm to civilians.

“China deplores the outbreak of conflict between Ukraine and Russia, [..]
ZELFS de Chinezen dus... die eerst wat timide reageerden.
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -minister/

Putin is heel veel verloren deze week.
20 jaar constructief werk in een draai van je derrière omgegooid...
Dat gaat hij proberen terug te klauwen...
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 04 mar 2022 00:34 20 jaar constructief werk in een draai van je derrière omgegooid...
Dat gaat hij proberen terug te klauwen...
Word een keertje wakker

Macron roept fransen op het land te verlaten
de grootste kerncentrale in europa staat in de fik
Poetin beweert nu dat europa met kernwapens dreigt
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

appelfflap schreef: 04 mar 2022 05:38Poetin beweert nu dat europa met kernwapens dreigt

Vladimir Poetin is een man die altijd gewend is geweest te winnen en is mogelijk een man die zijn verlies niet kan verdragen. In combinatie met de macht die aan deze man is toebedeeld kan dat een groot gevaar vormen. Adolf Hitler werd liever suïcidaal dan zich over te geven. Voor Vladimir Poetin zou zo'n suïcidale actie kunnen zijn het laten inzetten van het hele Russische kernwapenarsenaal.

Vladimir Poetin komt op mij over als een zeer wrokkige man.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 04 mar 2022 05:38 de grootste kerncentrale in europa staat in de fik
:shock:

Op dit moment is blijkbaar het ergste wat gebeuren kan nog niet geschied. Het vuur schijnt niet een reaktor te zijn, maar een bijgebouw.

Hier waarschuwende informatie die twee dagen geleden gegeven werd. Volgens die informatie zijn drie van de zes reaktors al stopgezet.

Dit is een absoluut ongekende gebeurtenis in de geschiedenis van de wereld. Voor zover ik weet is er nooit eerder een daadwerkelijke militaire strijd geweest op de plaats van een functionerende kerncentrale.

Het lijkt ook op wanhopig en onvoorstelbaar boosaardig gedrag van Poetin. Hij deinst er niet voor terug desnoods Oekraïne onbewoonbaar te maken en op deze manier zijn geëiste bufferstaat te verkrijgen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Gerard R. schreef: 04 mar 2022 00:12 Maakt dit je wat rustiger of geruster?
https://www.fiia.fi/sv/publikation/mutu ... he-eu?read
[..] After twenty years of arm-wrestling, the mutual defence clause – the EU’s equivalent of the famous fifth article of NATO’s charter – finally saw the light of day along with the Lisbon Treaty in 2009. The wording of the clause is taken directly from the old Brussels treaty which, for many decades, provided the basis for the Western European Union. The clause obligates the member states to offer ‘aid and assistance by all the means in their power’ towards a member state which is a ‘victim of armed aggression on its territory’. [..]
Het over ons heen rollende nieuws maakte deze vraag al irrelevant voordat die beantwoord kan worden.
In de tijd nadat Finland zich bij de EU aansloot werd het argument wel eens gebruikt door mensen die aansluiting bij NAVO te gevaarlijk vonden. Er werd toen al op gewezen dat je hiermee in slaap sussen gelijk staat aan je ogen sluiten voor de realiteit. Met de verzekering humanitaire hulp te krijgen en een paar stingers win je noch de oorlog, noch werkt het als oorlogvoorkomende afschrikking voor de vijand. Maar ik kan me de aanvraag tot lidmaatschap van de EU van Oekraïne, Georgia en Moldavië best begrijpen. Beter iets dan niets.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vertaling van deze beangstigende tekst:

De Russische president Vladimir Poetin vertelde zijn Franse ambtgenoot Emmanuel Macron dat hij de militaire operaties in Oekraïne zal voortzetten tijdens een gesprek van 90 minuten dat door Poetin was geïnitieerd, vertelde een bron aan het Élysée Paleis donderdag aan verslaggevers tijdens een briefing.

"Dit gesprek is helaas een gelegenheid om te horen dat president Poetin militaire interventies zal voortzetten en tot het uiterste zal gaan", aldus de bron van Élysée.
“[De oproep] stelde de president van de republiek in staat om terug te keren naar de meningsverschillen die we hebben met Rusland, om te pleiten voor het diplomatieke alternatief voor militaire operaties, om president Poetin de waarheid te vertellen over de manier waarop we zijn oorlog in Oekraïne zien, maar ook over de gevolgen die het op de lange termijn zal hebben voor Rusland”, vervolgde de bron.
De Élysée-bron zei dat "het ergste nog moet komen" in Oekraïne na het telefoontje van Macron met Poetin.

"Zonder een voorspelling te doen, moeten we verwachten dat het ergste nog moet komen. De (Franse) president zei dat gisteren ook. Er is niets in wat Poetin vandaag zei dat ons gerust zou moeten stellen", aldus de bron.

Ook deze preek van Lawrence O'Donnell is uitermate chilling:
https://youtu.be/3iu9LQeKVGg?t=371
Born OK the first time
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Hier (een voor mij) interessant interview met een opponent van Vladimir Poetin, Mikhail Khodorkovsky, die zijn indruk weergeeft van de huidige psychische gesteldheid van Vladimir Poetin en wat volgens hem de beweegredenen waren voor Vladimir Poetin om Russische legereenheden delen van de Oekraïne te laten veroveren :

'The invasion of Ukraine is suicide for Putin,' says Kremlin critic Mikhail Khodorkovsky

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
appelfflap
Banned

Rereformed schreef: 04 mar 2022 06:31 Op dit moment is blijkbaar het ergste wat gebeuren kan nog niet geschied. Het vuur schijnt niet een reaktor te zijn, maar een bijgebouw.
ook gelezen en blijkbaar meoten we nu allemaal blij zijn, zijn we ondertussen zo ver heen en vd realiteit verwijderd geraakt?

Moet ik nu de lokale Russische generaal met lof overladen omdat hij geen vacuumbommen op de reactor heeft losgelaten?
of blij zijn met zijn empathie dat de brandweer mochtt blussen?
De Russen vallen kernereactoren aan? wat als de stroom uitvalt en die dingen niet meer gekoeld kunnen worden?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

doctorwho schreef: 03 mar 2022 17:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 mar 2022 14:12 Oh.
Hoeveel indianen zijn er wel niet afgeslacht in naam van de vrijheid.
Hoeveel doden kostte de burgeroorlog?
Deze historische misstanden spelen geen rol bij de huidige beoordeling van Rusland inzake de inval in Oekraïne. :idea:
Men heeft er nooit echt afstand van genomen, dus kunnen ze nog steeds worden opgevoerd.
Ook wat Rusland betreft worden er trouwens oude koeien uit de sloot gehaald.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 mar 2022 09:06 Men heeft er nooit echt afstand van genomen, dus kunnen ze nog steeds worden opgevoerd.
je kunt dan net zo goed over Congo en de Belgen beginnen of wat Nderland uitgestoken heeft in Indonesië
allemaal redelijk irrelevant en naast de kwestie en off-topic zoals ze zo mooi zeggen
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 04 mar 2022 09:28
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 mar 2022 09:06 Men heeft er nooit echt afstand van genomen, dus kunnen ze nog steeds worden opgevoerd.
je kunt dan net zo goed over Congo en de Belgen beginnen of wat Nderland uitgestoken heeft in Indonesië
allemaal redelijk irrelevant en naast de kwestie en off-topic zoals ze zo mooi zeggen
Dat lijkt me niet, het gaat immers om iets wat wereldwijd speelt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 04 mar 2022 09:05
Rereformed schreef: 04 mar 2022 06:31 Op dit moment is blijkbaar het ergste wat gebeuren kan nog niet geschied. Het vuur schijnt niet een reaktor te zijn, maar een bijgebouw.
ook gelezen en blijkbaar meoten we nu allemaal blij zijn, zijn we ondertussen zo ver heen en vd realiteit verwijderd geraakt?

Moet ik nu de lokale Russische generaal met lof overladen omdat hij geen vacuumbommen op de reactor heeft losgelaten?
of blij zijn met zijn empathie dat de brandweer mochtt blussen?
De Russen vallen kernereactoren aan? wat als de stroom uitvalt en die dingen niet meer gekoeld kunnen worden?
Volgens de voorstanders van Kernenergie zijn ze absoluut veilig.
Plaats reactie