Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 dec 2024 13:06:scissors:
Was bij Freud niet ALLES te herleiden tot seks, te natte baarmoeders en jeugd?

Gevaarlijke weg m.i.
Gevaarlijk? Wil je uitleggen wat je daar gevaarlijk aan vindt?

Maar nee, bij Freud was niet ALLES te herleiden tot seks en jeugd.
Misschien wel als wij twee bij hem op de bank hadden gelegen?
Whats on your mind?

Freud was een materialist en geloofde niet in reïncarnatie.
Menselijke ervaringen en bewustzijn probeerde hij te verklaren vanuit
fysieke en psychologische oorzaken en binnen het hier en nu te begrijpen.

Carl Gustav Jung, eerst vriend en leerling, later zelfs medewerker en gedoodverfde opvolger van Freud, ging wel het spirituele pad op. Dit leidde tot de breuk met Freud. Volgens mij geloofde Jung wel in reïncarnatie, althans, dat leid ik af uit zijn schrijfsels. Het zou echter goed kunnen dat ik dat graag af wilde leiden. Zo ver ik weet liet hij zich er nooit openlijk concreet over uit alsof hij zich daadwerkelijk vorige levens herinnerde.

Ik ben ervan overtuigd dat hij net als ik reïncarnatie wel voor mogelijk hield. Mij is echter niet bekend of hij zich ooit heeft beziggehouden met bewijsvoering daaromtrent. Wel vermeldde hij in diens autobiografie 'Memories, Dreams, Reflections', die hij slechts enkele dagen voor hij stierf voltooide, dat hij soms het gevoel had herinneringen te hebben aan gebeurtenissen of ervaringen die niet uit zijn huidige leven leken te komen. Hij interpreteerde dit niet letterlijk zo, maar als de verbinding met het collectieve onbewuste en zelfs met wat hij 'psychische erfenis' noemde.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 dec 2024 15:48 En daarom moeten we uitermate voorzichtig zijn met conclusies trekken uit persoonlijke ervaringen.
Daarom? Waarom?
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 22 dec 2024 17:01
dikkemick schreef: 22 dec 2024 15:48 En daarom moeten we uitermate voorzichtig zijn met conclusies trekken uit persoonlijke ervaringen.
Daarom? Waarom?
Dat zei ik: Daarom!
Is zulks geen duidelijke taal?
Moet ik zulks echt toelichten?

Hint: anders werkten we nu nog met bloedzuigers in de ziekenhuizen om kanker te genezen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 dec 2024 17:12:scissors:
Dat zei ik: Daarom!
Mijn reactie staat daar:
.
.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

HierEnNu schreef: 22 dec 2024 18:17 Mijn reactie staat daar:
Knabbel en Babbel reïncarnerend op het BabbelBoxBalkon
Ik heb daar zojuist ook wat geplaatst. Een en ander over mijn beweegredenen om (na een hiatus van zo'n drie jaar) weer op dit forum te posten.

Om de boel weer een beetje on topic te krijgen, hieronder een stukje tekst (door mij vertaald, oorspronkelijke boek hier) over de monadologie van Leibniz, zoals verwoord en geïnterpreteerd door de Britse auteur Mike Hockney:
De monadologie van Leibniz [PDF] is, wanneer het juist begrepen wordt, een verbazingwekkende anticipatie op modern wetenschappelijk denken, met een aantal zeer belangrijke verschillen. Hij definieerde de essentie van lichamen als kracht, waarmee hij doelde op “de neiging van het lichaam om te bewegen of zijn beweging voort te zetten.” Het gehele universum bestaat dus uit eenheden van kracht, en niets anders. Hij noemde deze “monaden” (naar het Oudgriekse woord voor eenheid) en beargumenteerde dat de fundamentele wezens van het bestaan dus eenheden moeten zijn: “Wat niet werkelijk ÉÉN wezen is, is niet werkelijk een WEZEN.”

Monaden kunnen net zo goed kracht-atomen worden genoemd. (Feitelijk zijn het strikt genomen niet de monaden zelf die het bewegen doen maar hun energiegolf inhoud, maar niettemin zijn het de monaden die de bron van al deze energie en kracht zijn.)

Elke monade is eeuwig. Een monade kan geschapen noch vernietigd worden, enkel getransformeerd. Een monade is zodoende de meest fundamentele uitdrukking van de eerste wet van de thermodynamica, die op zijn beurt de meest fundamentele wet van het bestaan is. Het bestaan bestaat uit een oneindig aantal kracht-atomen.

Alle lichamen in het universum komen voort uit kracht-atomen. Het universum is altijd in beweging. Het kan nooit stoppen.

Men kan in het systeem van Leibniz iets zien dat heel erg doet denken aan het immer veranderende “vuur” van Heraclitus. (Vervang “vuur” simpelweg door “energie”.)

Het meest buitengewone aspect van monaden is uiteraard dat ze, in tegenstelling tot de deeltjes in het wetenschappelijk materialisme, onuitgebreid [ondeelbaar] zijn en zodoende typisch mentale entiteiten. Ze zijn levend, zij het aanvankelijk op het meest elementaire niveau, en ze hebben een geest, opnieuw aanvankelijk op het meest elementaire niveau. Maar ze zijn in staat om complex leven voort te brengen, en ze zijn in staat om bewustzijn te ontwikkelen, de hoogste uitdrukking van geest.

Leibniz zei over de monaden dat ze verschillende gradaties van “helderheid” hebben. Alle monaden beginnen als “onhelder”, maar naarmate ze zich ontwikkelen, bereiken sommigen een hogere snelheid van evolutie dan anderen en zo ontstaan verschillende niveaus van helderheid, d.w.z. sommige monaden blijken meer verdienstelijk dan anderen, beter in leren … of hebben gewoon geluk en doen hun voordeel met de productieve omgeving waarin ze zich toevallig bevinden.

Zodoende ontwikkelen de monaden zich in verschillende gradaties. De meest basale, kale monaden worden geassocieerd met stenen en anorganisch materiaal; er is geen zinvol bewijs van leven of geest. Hogere monaden worden geassocieerd met het leven van planten. Nog hogere monaden worden geassocieerd met dieren, en de beste aardse monaden zijn degenen die de mensheid definiëren. God is de hoogste monade, de perfecte monade, volledig verwezenlijkt en kristalhelder. We kunnen allemaal deze zelfde goddelijke helderheid bereiken en God worden. Met andere woorden: ALLE monaden die als onhelder en als zuiver potentieel begonnen kunnen volkomen helder worden en volkomen verwezenlijkt.

De monaden vormen wat bekendstaat als de “ladder van het bestaan”. Onderaan bevinden zich de “achterlijke” monaden, de meest troebele en vage, en bovenaan bevinden zich de “goddelijke” monaden, de helderste en meest onderscheidbare (waarvan er extreem weinig zijn). Door middel van evolutie beklimmen steeds meer monaden de ladder van het bestaan, en uiteindelijk wordt het gehele universum goddelijk.

...

Hoewel entiteiten functioneel niet van elkaar te onderscheiden zijn, kunnen twee dingen nooit volledig identiek zijn. Tot op zekere hoogte kunnen ze beslist een identieke reeks eigenschappen delen, en daarom niet van elkaar te onderscheiden lijken, maar uiteindelijk hebben ze kenmerken waardoor ze kunnen worden onderscheiden, hoewel deze kenmerken technisch gezien misschien nooit waarneembaar zijn. Alle monaden hebben dezelfde algemene kenmerken, maar ze zijn allemaal uniek. Alle mensen zijn in zekere zin identiek. We zouden een enorme lijst kunnen maken van de kenmerken die twee mensen gemeen hebben, maar toch zijn we allemaal verschillend. Hoewel de uitdrukking ‘gelijk maar verschillend’ klinkt als een contradictio in terminis, kan het in werkelijkheid een relatief nauwkeurige uitspraak zijn. Denk eens aan hoe wij mieren waarnemen. We beschouwen ze nooit als individuen, maar dat zijn ze natuurlijk wel. Een superwezen zou op de mensheid kunnen neerkijken en ons als min of meer identiek kunnen beschouwen, maar als hij goed zou kijken, zou hij beseffen dat we allemaal uniek zijn.

William James zei: ‘Er is heel weinig verschil tussen de ene mens en de andere; maar het weinige dat er is, is heel belangrijk.”

Zo is het ook met alle ogenschijnlijk identieke dingen.
Het is dus deze monade die volgens Hockney reïncarneert. Ongeveer - maar niet exact - zoals Leibniz de monade in 1714 omschreef. Door middel van reïncarnatie maakt elke monade een innerlijke evolutie door, zo is het idee.

Hockney relateert de monade aan nul in de formule van Euler, als volgt:
Euler’s Formula encapsulates the whole of existence. It contains 0, the number of the monad (ontological zero); the number e that determines exponentiation; the number i that determines the imaginary domain (time); the number 1 that determines the domain of counting numbers (and with 0 creates the binary system of computing), and real numbers (space); -1, the number of the negative domain (antimatter); and the number π that determines the world of the circle and geometry. Euler’s Formula is the unquestionable God Equation.
Nihil est sine ratio.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Peter van Velzen schreef: 22 dec 2024 04:03 Blijkbaar hebben meerdere personen - ook al acht een ervan zichzelf beter dan de gemiddelde Tibetaan, moeite met deze - in wezen simpele tekst:
Ik schreef: 21 dec 2024 02:43 Het is grappig dat jij het mogelijk acht, dat je iets beseft als je met geen mogelijkheid het verschil, met een onjuiste hypothese kunt vaststellen, waar ik het mogelijk acht dat dat je je iets verbeeld, dat - toevallig of niet - juist kan blijken.
Als je je iets beseft, betekent dat, doorgaans dat je je bewust bent van iets dat waar is.
Ik vind het grappig dat je het woord gebruikt in verband met reïncarnatie, omdat de waarheid of onwaarheid van reïncarnatie op geen enkele manier kan worden vastgesteld. Het is niet eens duidelijk, welke eigenschappen die ziel of de geest die al dan niet zou kunnen reïncarneren heeft. Laat staan dat we ze waar kunnen nemen. Als iets niet waarneembaar is, hoe kan je de waarheid ervan dan vaststellen?

Ondertussen denkt men blijkbaar dat je je alleen onjuiste zaken kunt verbeelden, terwijl John Fitzerald Kennedy zich op 25 mei 1961 verbeeldde dat er binnen 10 jaar Amerikanen op de maan zouden landen, en dat volgens zowel de Nasa als de ruimtevaartdeskundigen elders in de wereld op 20 juli 1969 ook echt gebeurd is. In 1961 was dat echter nog slechts verbeelding.

Dus toen
Yours schreef: 19 dec 2024 15:57 Het pure besef (zonder daarbij gebruik gemaakt te hebben van bewustzijnsverruimende middelen o.i.d.) dat reïncarnatie aan de basis van ons aller leven ligt
waarop
Ik schreef: Niemand beseft dat, je verbeeldt het je slechts.
Dat ik dit kan stellen betekent niet dat reïncarnatie NIET aan de basis van ons aller leven ligt. Ik besef slechts, dat er - zover ik weet - nog geen enkel bewijs voor was, en dat dat betekent, dat er nog geen waarheid was, waarvan we ons bewust zouden kunnen worden.

Is dit duidelijk genoeg uitgelegd?
Ja, het is me nu duidelijk, Peter. Bedankt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De monaden vormen wat bekendstaat als de “ladder van het bestaan”. Onderaan bevinden zich de “achterlijke” monaden, de meest troebele en vage, en bovenaan bevinden zich de “goddelijke” monaden, de helderste en meest onderscheidbare (waarvan er extreem weinig zijn). Door middel van evolutie beklimmen steeds meer monaden de ladder van het bestaan, en uiteindelijk wordt het gehele universum goddelijk.
Wat een boude speculatieve discriminerende (waarvan er extreem weinig zijn) aannames. Een "theorie" slechts voor ingewijden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ivar schreef: 22 dec 2024 21:09
Eigenlijk is het geen formule maar slechts een definitie voor de macht, die niet te bewijzen is.

Men kan ook iets anders kiezen voor de macht maar dan is het niet meer consistent met de reële definitie.

Daarnaast kan men de reële getallen ook anders uitbreiden, maar deze uitbreidingen leveren geen lichaam op, zelf geen scheef lichaam.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 22 dec 2024 05:04
Peter van Velzen schreef: 22 dec 2024 04:03:scissors:
Ik schreef: Niemand beseft dat, je verbeeldt het je slechts.
Dat ik dit kan stellen betekent niet dat reïncarnatie NIET aan de basis van ons aller leven ligt. Ik besef slechts, dat er - zover ik weet - nog geen enkel bewijs voor was, en dat dat betekent, dat er nog geen waarheid was, waarvan we ons bewust zouden kunnen worden.

Is dit duidelijk genoeg uitgelegd?
Zo duidelijk dat zelfs ik het begrijp en van daaruit durf te stellen:
  • jij verbeeldt je slechts dat niemand zulks beseft!

Jouw uitspraak "Niemand beseft dat" is slechts gebaseerd op je eigen
veronderstelling dat er geen bewijs is. Zulks is geen besef maar verbeelding,
want jij weet niet of er geen bewijs is, zulks verbeeldt jij je slechts.

Heb ik jouw uitleg goed begrepen?
Bijna. Ik verbeeld me niet dat er geen bewijs is, maar ik verbeeld me evenmin dat er wél bewijs is. Verbeeld ik me dat iemand anders wél bewijs zou kennen, dan zou die zich zowel verbeelden dat er wél bewijs is, en omdat hij daar kennis van zou hebben, zou hij dat tegelijkertijd ook beseffen. Maar die iemand bestaat vooralsnog alleen in mijn voorwaardelijke verbeelding. (Als ik met die gedachte zou spelen zonder haar te aanvaarden.)
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 23 dec 2024 07:03 Wat een boude speculatieve discriminerende (waarvan er extreem weinig zijn) aannames. Een "theorie" slechts voor ingewijden?
Nee, ook los van een specifieke theorie klopt de uitspraak.

Van de Nederlandse bevolking is zo'n 12% academicus, waarvan maar een fractie filosofie studeert of heeft gestudeerd, en van die filosofen is slechts een klein deel geïnteresseerd in het doorgronden van de werkelijkheid (de rest houdt zich bezig met taalfilosofie, rechtsfilosofie etc.).

Of kijk naar de 16 persoonlijkheidstypen van de MBTI. De meest filosofische persoonlijkheidstypen zijn INTP en INTJ, de zogenaamde Introverte Intuïtieve Denkers, en die vormen een kleine minderheid (INTP 3,3%, INTJ 1,8%) ten opzichte van de rest:

Of neem de IQ distributie van een bevolking (om het even welke). Het aantal personen met een IQ hoger dan 120 is vele malen kleiner dan het aantal personen met een IQ daaronder, en bij 140 en 160 gaat het om nog kleinere aantallen.

Afbeelding

Of bekijk het historisch. Bij de Oude Grieken denken we doorgaans aan de grote filosofen (Socrates, Plato, Aristoteles etc.) maar zij vormden slechts een minderheid van hun polis. Waren het allemaal grote denkers geweest, dan was Socrates niet veroordeeld.

Idem voor het Romeinse Rijk. Grote denkers als Cicero en Marcus Aurelius waren zeldzaam, niet algemeen.

Niet alle Fransen en Nederlanders waren actief bij de Verlichting betrokken.

Niet alle Duitsers waren als Kant, Nietzsche, Schopenhauer of Hegel.

De meeste godsdiensten hebben een mystieke traditie, maar de exoterische beoefening is vele malen algemener dan de esoterische. Zo vormen de soefi's een minderheidsgroep binnen de islam, en lang niet alle soefi's zijn dagelijks met mystieke oefeningen bezig. De letterlijke interpretatie van geschriften ("God heeft de wereld letterlijk in zeven dagen gecreëerd") is vele malen algemener dan de symbolische interpretatie.

Slimme, introverte mensen vormen altijd een minderheid, en dat geldt nog veel meer voor de filosofen en occultisten onder hen. Slechts een fractie van de mensheid houdt zich met spirituele verlichting bezig. Het overgrote deel van de mensheid verkeert in duisternis. Het is niet voor niets dat de islam zoveel aanhangers heeft (volgens sommige bronnen gaat het om 25% van de wereldbevolking, een gigantische hoeveelheid). Leugens en drogredenen zijn vele malen populairder dan de waarheid. Wiskunde is een van de meest gehate vakken, en veel objectieve feiten zijn politiek-incorrect of zelfs bij wet verboden. Dat is de wereld waarin we leven.

Misschien gaat het in de toekomst nog eens allemaal veranderen, maar op dit moment zijn dit de feiten.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Filosofen zullen de vingers niet graag branden aan vraagstellingen als:

Bestaat God?
Bestaat reïncarnatie?
Bestaat de geneeskrachtige werking middels Lourdes?

Tenminste...de goede filosofen laten wetenschappelijke "bestaan' vraagstukken liever over aan de wetenschap.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 23 dec 2024 14:56 Filosofen zullen de vingers niet graag branden aan vraagstellingen als:

Bestaat God?
Bestaat reïncarnatie?
Bestaat de geneeskrachtige werking middels Lourdes?

Tenminste...de goede filosofen laten wetenschappelijke "bestaan' vraagstukken liever over aan de wetenschap.
Dat is natuurlijk waar .
Helaas is dat maar weinig slimme/goede filosofen zijn.
De meerderheid denkt namelijk dat ze het beter dan de wetenschap weten alhoewel ze er nooit iets van hebben geleerd.
Het zijn als het ware voetbal experts die niet eens de spelregels goed kennen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

'Goede'[?] filosofen?

Een bekwame filosoof beheerst de 'kunst van het denken' en begrijpt
de noodzaak om onderscheid te maken tussen wat conceptueel en logisch
onderzocht kan worden, en wat wetenschappelijk bewezen moet worden.
Helderheid betrachten in vraagstelling en methodologie:
  • daarmee wordt duidelijk welke discipline
    een bepaalde vraag het beste kan beantwoorden.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus: OF reïncarnatie bestaat is geen vraag voor de filosoof!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De vraag of reïncarnatie bestaat een filosofische kwestie is,

stelde ik niet aan de orde! Ik beweerde:
  • "Een bekwame filosoof beheerst de 'kunst van het denken' en begrijpt
    de noodzaak om onderscheid te maken tussen wat conceptueel en logisch
    onderzocht kan worden, en wat wetenschappelijk bewezen moet worden.
    Helderheid betrachten in vraagstelling en methodologie:
    • daarmee wordt duidelijk welke discipline
      een bepaalde vraag het beste kan beantwoorden."
    Een bekwame filosoof
    zal hier en nu zonder empirisch bewijs niet stellig beweren dat reïncarnatie bestaat.

Zelf weet ik ook niet of, en zo ja hoe, reïncarnatie mogelijk zou kunnen zijn. Maar ook
    al weet op dit moment niemand hoe reïncarnatie vanuit het materialisme bekeken
    mogelijk zou kunnen zijn, dan nog kan het concept reïncarnatie prima onderzocht worden:
    • voor conceptueel en logisch onderzoek is empirisch bewijs niet nodig.
.
.
Plaats reactie