axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Sorry maar hier kan ik weinig van maken. Waarom is aannemen dat een elektronisch patroon overeenkomt met een bepaalde functionaliteit onterecht?
Dat is niet onterecht. Ik vind het onterecht als je stelt dat als het patroon de beleving representeert, dat deze beleving dan per se overeenkomstig de functie zou zijn. (Ik zie nu dat ik het waarschijnlijk verkeerd geformuleerd heb

)
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Ben je dan van oordeel dat er steeds een ander elektronisch patroon is, ieder keer als we het zelfde programma laten uitvoeren?
Dat hangt van de implementatie van de software af. Buiten dat heeft een andere machinecode (software) ook een ander patroon tot gevolg, evenals andere hardware. Zie ook mijn eerdere berichten. Je moet dan aannemen dat de beleving als gevolg van het (elektronische) patroon overeenkomt met de functionaliteit. Ik zeg niet dat dat niet zou kunnen, maar het blijft een aanname.
Omdat software in bijna willekeurige vorm gegoten kan worden terwijl de functionaliteit precies hetzelfde blijft, en de elektronische patronen bij elke implementatie anders zijn, kan een beleving met bijna willekeurig veel soorten patronen overeenkomen als je stelt dat deze overeenkomt met de functie. Dan is het wel toevallig als al die patronen dezelfde beleving genereren, als je aanneemt dat de beleving in het patroon (de tijdvariante fysieke manifestatie) zit.
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Waarom? Denk je dat de beleving onafhankelijk is van de functionaliteit?
Als het (gehele) patroon de beleving representeert, leidt een ander patroon tot een andere beleving (lastige). Als een ander patroon niet per se leidt tot een andere beleving is het nog niet per se overeenkomstig de functie.
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Dat hangt ervan af hoe je dat bekijkt. "2/3" en "4/6" zijn twee verschillende patronen. Toch zeggen we dat 2/3 = 4/6.
In de functionaliteit zijn 2/3 en 4/6 equivalent. Maar in de implementatie (het elektronische patroon in de hardware) niet.
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Om te beginnen lijkt me dat een onhoudbare dichotomie. Het lijkt me het equivalent met te stellen dat als er beleving/bewustzijn zit in cellen, dat het dan zo is dat 1) ALLE cellen daaraan bijdragen of 2) GEEN ENKELE cel daaraan bijdraagt.
Mogelijk niet. Maar met welk argument kun je zeggen dat bewustzijn wel in het ene bitje zit en niet in het andere bitje?
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04En zelfs als ik mee ga in die dichotomie wat denk je daar voor de rest nog uit af te kunnen leiden?
Dat als de beleving in het gehele elektronische patroon zit, en twee patronen verschillen, de beleving verschilt.
axxyanus schreef: 17 nov 2018 15:04Als dat je standpunt is, mij goed maar als je denkt dit als het besluit van een principieel/logisch argument te kunnen voorstellen dan kom je heel wat te kort.
Van mening verschillen is echter (nog) geen misdaad.