Samante's spiritualiteit.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Samante

Bericht door Samante »

bad_religion schreef:
Samante schreef: Of je bevindt je op een andere plaats bij een vriend bijvoorbeeld en ziet dat die vriend visite in huis heeft. Na telefonisch contact direct na de uittreding blijkt die vriend inderdaad een huis met visite te hebben en de mensen komen overeen met de beschrijving die je kan geven.
Of de censuur tussen het onbewuste en bewuste verandert je werkelijke ervaring en vervangt deze met het beeld dat je zou moeten hebben nadat je je ervaringen ververificeert heeft. Het onderbewuste slaat geen concrete beelden op, telkens wanneer we informatie van het onderbewuste naar het bewuste krijgen worden deze gecensureerd teneinde een kloppend beeld met het bewuste te krijgen. Uittreding en hypnose zijn bij uitstek dat het onbewuste, de censuur en het bewuste een mens voor de gek kunnen houden...
Lijkt erop dat we dus malle Pietjes zijn die constant in de maling worden genomen. We kunnen dus niet vertrouwen op onze waarneming. De censuur tussen het onbewuste en bewuste namelijk.... (Sorry hoor, ik kan daar niet veel mee).

Hoe kan het dat mensen bij uittreding zichzelf zien vanuit de hoek van de kamer? Ik heb ooit iemand gesproken die op een goed moment achter zichzelf aan liep.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Samante schreef:
Lijkt erop dat we dus malle Pietjes zijn die constant in de maling worden genomen. We kunnen dus niet vertrouwen op onze waarneming. De censuur tussen het onbewuste en bewuste namelijk.... (Sorry hoor, ik kan daar niet veel mee).

Hoe kan het dat mensen bij uittreding zichzelf zien vanuit de hoek van de kamer? Ik heb ooit iemand gesproken die op een goed moment achter zichzelf aan liep.
We zijn inderdaad in zekere zin malle Pietjes, de censuur die plaatsvind tussen het onderbewuste en bewuste dient ervoor om de waarnemingen die we doen, alsmede het ophalen van herinneringen niet te overladen met onzinnige informatie.

Tevens heeft dient deze censuur een belangrijke taak herrinneringen aan het bewuste door te geven op een manier dat niet alles zo onaangenaam wordt dat wij overladen worden met emoties zodra je ergens aan denkt.

Hoe het kan dat mensen zichzelf uit een hoek van een kamer zien ? Simpel, ze zien zichzelf niet vanuit een hoek van een kamer, maar alles wat ze herrinneren van dat moment (en ieder vorige) is de herrinnering die zorgvuldig geconstrueerd door de censuur. Immers wanneer iemand een "uittreding" heeft moet die iemand "ervaringen" krijgen, en die krijg je dan ook.... Ibogaïne. LSD etc. etc. doen dat ook....

Overigens, het is geen waarneming, maar een illusie, wat ziet een objectief waarnemer het "uittredende persoon" doen ?

Wanneer iemand gehypnotiseerd wordt wordt die iemand eigenlijk geholpen om zichzelf te hypnotiseren, hoe komt het dan dat mensen die water drinken bier proeven en zelfs dronken worden ?

Ik denk dat je met iets als uittreding niet veel kan om daar een levensfilosofie op te baseren, of om uittreding als een "bewijsstuk" aan te voeren...
Samante

Bericht door Samante »

bad_religion schreef:
Samante schreef:

We zijn inderdaad in zekere zin malle Pietjes, de censuur die plaatsvind tussen het onderbewuste en bewuste dient ervoor om de waarnemingen die we doen, alsmede het ophalen van herinneringen niet te overladen met onzinnige informatie.

Tevens heeft dient deze censuur een belangrijke taak herrinneringen aan het bewuste door te geven op een manier dat niet alles zo onaangenaam wordt dat wij overladen worden met emoties zodra je ergens aan denkt.

Hoe het kan dat mensen zichzelf uit een hoek van een kamer zien ? Simpel, ze zien zichzelf niet vanuit een hoek van een kamer, maar alles wat ze herrinneren van dat moment (en ieder vorige) is de herrinnering die zorgvuldig geconstrueerd door de censuur. Immers wanneer iemand een "uittreding" heeft moet die iemand "ervaringen" krijgen, en die krijg je dan ook.... Ibogaïne. LSD etc. etc. doen dat ook....

Overigens, het is geen waarneming, maar een illusie, wat ziet een objectief waarnemer het "uittredende persoon" doen ?

Wanneer iemand gehypnotiseerd wordt wordt die iemand eigenlijk geholpen om zichzelf te hypnotiseren, hoe komt het dan dat mensen die water drinken bier proeven en zelfs dronken worden ?

Ik denk dat je met iets als uittreding niet veel kan om daar een levensfilosofie op te baseren, of om uittreding als een "bewijsstuk" aan te voeren...
Uittredingen zijn slechts een onderdeel van veel meer om een levensfilosofie op te baseren. Als we dan inderdaad malle Pietjes zijn die door het brein telkens in de maling genomen worden, maakt het helemaal niks uit als we dan ook nog geloven in een God of iets dergelijks.
bad_religion

Kijk, of je nu ergens in gelooft of niet, ik denk dat het erg belangrijk te weten is dat in sommige gevallen we gewoon voor de gek worden gehouden door ons eigen brein. Er zijn veel meer gevallen die in de spirituele richting vaak als "bewijs" worden gebruikt, neem nou in trance gaan, of in tongen praten, profeteren, het is allang bewezen dat er in een bepaald gedeelte van de hersens gewoon kortsluiting plaatsvind.

Allemaal niet erg, maar de institutionele religies (pinkstergemeente, tongen praten) maken hier grof gebruik van om vervolgens hun dogmatische ellende over de wereld heen te gieten. New Age niet veel beter, hoe vaak wordt er niet gebruik gemaakt van de goedgelovigheid en illusies van de mens, jaarlijks worden millioenen mensen bevrijd van Satan, en krijgen ze het dan beter ?

Ik denk dat wanneer men een religieus bestaan wil lijden men juist zoveel mogelijk de werkelijkheid voor de ogen moet houden om te kunnen groeien, in die zin is men dan net zo goed een vrijdenker die groeit en zich niet laat wegpoetsen door illusie en magie.

Boedha is niet atman en ook niet anatman ! :wink:
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,
Je schreef: Neen. Zeker niet hinderlijk.
Ook weer eens aardig om te lezen. Op legio plaatsten was ik allang weer geband of gedumpt, om over de onheuse bejegeningen maar niet te spreken.
Je schreef: Ik besef dit. Al ben ik zelf wél iemand geweest die in het verleden op soortgelijke manier praatte als Samante nu doet.
Ik ben dan ook altijd wat huiverig om alleen op het praten af te gaan. Het is niet maar een enkeling die, onbewust en ongewild, klakkeloos napraat wat hem is voorgezegd.
Je schreef: Maar ook als je allebei parachute springt, dan nóg kan de ervaring verschillend zijn. De één ervaart het als prachtig, een ander vind het verschrikkelijk.
Dat is óók maar heel normaal. Maar alles staat je te wachten: “Ik doe het niet want…(rationeel motief)”; “Het is toch iets anders dan ik me had voorgesteld”; “Dát is even prachtig, nooit verwacht”!; “Dat doe ik dus n·ó·ó·i·t m·e·e·r”!!! :shock: :shock:
Weten-na-studie is niet hetzelfde als weten-na-ervaring.
Je schreef: Met mijn vragen en opmerkingen probeer ik duidelijk te maken dat we niet zeker kunnen weten dat de kosmische, spirituele ervaringen iets bovennatuurlijks zijn.
Voor mij is het een open vraag of er wel íets ‘bovennatuurlijks’ is. Dat beleef ik ook maar als een term met bijbehorend begrip die ik in het verleden klakkeloos heb overgenomen. Bestaat er wel boven- en buitennatuur?
Je schreef: Ik houd het voor mogelijk dat die aura's, chakra's, geestverschijningen, eenheid met God ervaringen etc, veroorzaakt worden door chemische reacties en elektrische ontladingen in de hersenen. Sommige mensen vinden dat erg, als dat zo zou zijn, en ik vraag me af waarom?
Dat 'erg vinden' zal wel op rekening komen van de ‘onzekerheid’ van die mensen. Er is overigens nog nooit onweerlegbaar bewezen dat die zaken door elektrische ladingen worden veroorzaakt. Ik ben nog niet verder dan dat alle activiteiten van de mens samengaan met hersenactiviteiten. Dat dat samengaan er is en dat we steeds meer inzicht krijgen in wat er chemisch gebeurt, dat vind ik buitengewoon interessant. Maar met Dijkgraaf verwacht ik, als we met onze kennis weer een stap(je) verder zijn gekomen, dat we op hetzelfde moment of even later weer met nieuwe vragen zitten. En er is nog zoveel oneindig veel meer dan de hersens van een mens en van oneindig hebben we al geen voorstelling.
Je schreef: Ik hoop niet dat ik je die indruk heb gegeven. Ik zie wel degelijk het verschil tussen georganiseerde religie, en de visie van de mysticus.
De ‘visie’ van een mysticus is voor mij niet meer dan zíjn verwoording van zíjn ervaring. En het gebeurt mezelf al te dikwijls dat ik moet zeggen: “Ja, ik zou niet weten hoe ik dat onder woorden moet brengen”. En hetzelfde verschijnsel neem ik bij anderen waar.
Je schreef: Als ik niet het totaal van mijn lichaamscellen ben, wat ben ik dan wel? Een ziel, of een geest? Wat is dat dan, een ziel of een geest? Zolang niemand me dat kan uitleggen, blijf ik er voorlopig van uitgaan dat ik de som ben van al mijn lichaamcellen en hun onderlinge chemische en elektrische reacties. Vind ik dat erg? Neen!
De vraag waarmee je begint vind ik een goede. Maar een geformuleerd antwoord heb ik niet. ‘Ziel’ en ‘geest’ vind ik weer twee pogingen om ‘iets mystieks’ onder woorden te brengen. Wat je bedoelt met ‘ziel’ en/of ‘geest’ valt waarschijnlijk niet met woorden over te brengen. De gearticuleerde taal is niet onze enige taal. Communiceren doen we ook met lichaamstaal en die wordt door de een wel ‘gezien’ en door de ander niet.
Je schreef: Mijn hond is een persoon. Ik weet dat zeker, want hij heeft een eigen karakter, dat totaal anders is dan dat van andere honden. Mijn hond is uniek, zoals iedere hond. Etc.
Allemaal tot je dienst, maar nog steeds onderga ik dit als ‘bij wijze van spreken’. Ik heb zelf twee teckels, beide str.nteigenwijs en de een nog str.nter dan de andere. Slim zijn zo ook nog! Maar voor mij zijn het geen mensen, ik bedoel: ze zijn niet voorzien van of behept met het vermogen tot zelfbewuste intro- of retrospectie. En iets nieuws ‘scheppen’, een stuk muziek, beeldende kunst of literatuur, daartoe zijn ze niet in staat. En dat zullen dieren ook nooit zijn op de manier waarop de mens dat wel is.
Je schreef: Als ik daarom een idioot ben, het zij zo! :)

Neen hoor, ieder zijn visie! :wink:
Je schreef: Met esoterische visies op Jezus kan ik echter niet zoveel.
En dan geeft de een ’n andere betekenis aan ‘esoterisch’ dan de ander. Een derde vindt het New Age. Mij maakt het niet uit.
Je schreef: Voor mij blijft Jezus iemand die absoluut niet gekruisigd had moeten worden. Een verschrikkelijke, barbaarse misdaad.
Inderdaad. Misdaden zijn van alle tijden.
Je schreef: Iemand die schizofreen is, en manisch depressief, die kruisig je niet, nee zo iemand geef je medicijnen en therapie.
Typische diagnose stel je hier. Slaat die op Jezus? De man, die door de evangeliën als Jezus wordt voorgesteld heeft als zodanig nooit geleefd. In de z.g. Heilige Schrift (NT) hebben kerels een hun welgevallige keuze gemaakt uit een grote, sterk gevarieerde collectie verhalen, al dan niet opgeschreven. De rest is verbrand, verwoest of anderszins verdonkeremaand. Als er met psychische afwijkingen hebben rondgelopen, waren zij het en niet degene die ze hebben beschreven en gepromoot.

En in één keer werden na een forse onderlinge machtsstrijd de eeuwenoude wijsheden verlaagd, veranderd in banale geschiedenis, gevulgariseerd tot het niveau van de STER-reclame: je spullen verkopen, aan de man brengen met beloften en bedreigingen. Met als enige, in ieder geval voornaamste doel: zoveel mogelijk volgzame klanten en aanhangers verwerven en zo de macht vergroten. Tóen al was er totaal geen scheiding tussen ‘geestelijke’macht en ‘wereldlijke’ macht. (Sorry dat ik even uit m'n slof schiet, maar ik meen het wel.) Samante schreef ergens iets als: we zijn positief wetenschappelijk een geweldig eind gevormd; 'spiritueel' zijn we achtergebleven. In feite is het nog veel erger: we zijn als 'leken' 18 eeuwen geleden eeuwen teruggezet en amper een stap verder gekomen. Er er zal nog gheel wat water door de Rijn (of door de Tiber) gaan voor dat wordt toegegeven.
Je schreef: Hmm, maar wat ik zo graag wil weten is, wat is nu die 'spirit' in 'spirit'ualiteit?
Ik ‘weet’ het niet in de zin van dat ik het op formule kan brengen en... op die manier hoef ik het ook niet te weten. Ik heb er alle vrede mee dat ik (nog) geen zicht heb en mogelijk nooit volledig zal krijgen op de manier waarop ‘ik’ met mijn hersencellen samenwerk en mijn hersencellen met ‘mij’ samenwerken. Blijft er lekker altijd iets te be'wonder'en over! :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

FonsV schreef: Ook weer eens aardig om te lezen. Op legio plaatsten was ik allang weer geband of gedumpt, om over de onheuse bejegeningen maar niet te spreken.
Hoogst eigenaardig dat mensen dat doen.
Je schreef: Maar ook als je allebei parachute springt, dan nóg kan de ervaring verschillend zijn. De één ervaart het als prachtig, een ander vind het verschrikkelijk.
Dat is óók maar heel normaal. Maar alles staat je te wachten: “Ik doe het niet want…(rationeel motief)”; “Het is toch iets anders dan ik me had voorgesteld”; “Dát is even prachtig, nooit verwacht”!; “Dat doe ik dus n·ó·ó·i·t m·e·e·r”!!! :shock: :shock:
Weten-na-studie is niet hetzelfde als weten-na-ervaring.

Ik kan nooit weten of ik een soortgelijke ervaring heb gehad als anderen die hebben gehad. Ik weet wel dat ik mijn ervaringen destijds als bewijs zag van een 'andere' wereld; de wereld van het ongeziene; God. Ik weet ook nog dat die ervaringen op mij een diepe indruk maakten. Desondanks houd ik het voor mogelijk dat deze ervaringen door het brein zelf veroorzaakt kunnen worden.
Voor mij is het een open vraag of er wel íets ‘bovennatuurlijks’ is. Dat beleef ik ook maar als een term met bijbehorend begrip die ik in het verleden klakkeloos heb overgenomen. Bestaat er wel boven- en buitennatuur?
Bij gebrek aan een beter woord gebruik ik maar bovennatuurlijk; een wereld 'boven' of 'buiten' de materiële 'werkelijkheid'.
Dat 'erg vinden' zal wel op rekening komen van de ‘onzekerheid’ van die mensen. Er is overigens nog nooit onweerlegbaar bewezen dat die zaken door elektrische ladingen worden veroorzaakt. Ik ben nog niet verder dan dat alle activiteiten van de mens samengaan met hersenactiviteiten. Dat dat samengaan er is en dat we steeds meer inzicht krijgen in wat er chemisch gebeurt, dat vind ik buitengewoon interessant. Maar met Dijkgraaf verwacht ik, als we met onze kennis weer een stap(je) verder zijn gekomen, dat we op hetzelfde moment of even later weer met nieuwe vragen zitten. En er is nog zoveel oneindig veel meer dan de hersens van een mens en van oneindig hebben we al geen voorstelling.
Let op. Ik spreek ook steeds van 'de mogelijkheid dat', niet van vaststaande feiten.
Je schreef: Ik hoop niet dat ik je die indruk heb gegeven. Ik zie wel degelijk het verschil tussen georganiseerde religie, en de visie van de mysticus.
De ‘visie’ van een mysticus is voor mij niet meer dan zíjn verwoording van zíjn ervaring. En het gebeurt mezelf al te dikwijls dat ik moet zeggen: “Ja, ik zou niet weten hoe ik dat onder woorden moet brengen”. En hetzelfde verschijnsel neem ik bij anderen waar.

En daarom komt al dat spirituele gepraat op mij ook over als onzinnig gebrabbel. Om het met de woorden van Wittgenstein te zeggen: '"Van dat waarover men niet spreken kan, moet men zwijgen."
Natuurlijk moet men niets, maar ik pas het wel op mezelf toe.
De vraag waarmee je begint vind ik een goede. Maar een geformuleerd antwoord heb ik niet. ‘Ziel’ en ‘geest’ vind ik weer twee pogingen om ‘iets mystieks’ onder woorden te brengen. Wat je bedoelt met ‘ziel’ en/of ‘geest’ valt waarschijnlijk niet met woorden over te brengen. De gearticuleerde taal is niet onze enige taal. Communiceren doen we ook met lichaamstaal en die wordt door de een wel ‘gezien’ en door de ander niet.
Mensen willen er niet aan, maar misschien bestaat er wel niet zoiets als een ziel of een geest. Ziel en geest zijn concepten voor iets dat men niet begrijpt (of niet wil begrijpen). Als men naar mooie muziek luistert, verliefd is, of de schoonheid ervaart van kunst, dan wil men met alle macht geloven dat deze schoonheidservaring iets 'hogers' is, iets uit een 'andere wereld'. Om één of andere reden vinden mensen de wereld waarin ze leven iets vies; materie is vies, bah :? Ik begrijp niet meer waarom. Koekjes zijn lekker, of het genot nu veroorzaakt wordt door kosmisch ectoplasma of door chemische stofjes en electrische stroomstootjes in de hersenen.
Sommige mensen gaan nog verder door te beweren dat 'deze' wereld niet bestaat. Idealisme noemt men dat. Maar maakt het uit of ik in de matrix zit? Neen, koekjes zijn nog steeds even lekker (of vies).
Allemaal tot je dienst, maar nog steeds onderga ik dit als ‘bij wijze van spreken’. Ik heb zelf twee teckels, beide str.nteigenwijs en de een nog str.nter dan de andere. Slim zijn zo ook nog! Maar voor mij zijn het geen mensen, ik bedoel: ze zijn niet voorzien van of behept met het vermogen tot zelfbewuste intro- of retrospectie. En iets nieuws ‘scheppen’, een stuk muziek, beeldende kunst of literatuur, daartoe zijn ze niet in staat. En dat zullen dieren ook nooit zijn op de manier waarop de mens dat wel is.
Ik heb ook niet gezegd dat het mensen zijn. Zij zijn geen mensen, net zomin als wij honden zijn. Maar ze hebben een karakter, een persoonlijkheid, en daarom zijn ze voor mij personen.
Ik heb nog nooit een hond zien schilderen, maar een aap wel. Gorilla's kunnen primitieve kunst maken. Ik heb het gezien op Discovery of één van die andere docuzenders. Een grote zilverrug tekende de bordercollie waar hij altijd mee speelde aan de andere kant van het hek. Zwart/witte vlek met groene achtergrond.
Ook kunnen ze gebarentaal leren. Je kunt er mee praten. Doordat wij net iets grotere en beter ontwikkelde hersenen hebben kunnen wij meer en beter. Maar het geeft wel aan dat er geen duidelijke scheidslijn is te trekken.
Interessant is ook de vraag of mensen die niet in staat zijn tot 'iets nieuws scheppen', zoals sommige verstandelijk gehandicapten, dan ook personen zijn, of niet.
Je schreef: Iemand die schizofreen is, en manisch depressief, die kruisig je niet, nee zo iemand geef je medicijnen en therapie.
Typische diagnose stel je hier. Slaat die op Jezus? De man, die door de evangeliën als Jezus wordt voorgesteld heeft als zodanig nooit geleefd.
Tuurlijk! Je hebt gelijk. Ik beweer ook niet dat die Jezus die ontbindende lijken liet opstaan en wandelen, demonen uitdreef, geboren werd uit een maagd, in de hemel aan Zijn eigen rechterhand zit etc,, echt heeft bestaan. Oh nee, de diagnose is van toepassing op deze fictieve romanfiguur. Als ik na het lezen van roodkapje zeg: 'Roodkapje is naief', dan betekent dit natuurlijk niet dat ik geloof dat Roodkapje echt heeft bestaan.
Je schreef: Hmm, maar wat ik zo graag wil weten is, wat is nu die 'spirit' in 'spirit'ualiteit?
Ik ‘weet’ het niet in de zin van dat ik het op formule kan brengen en... op die manier hoef ik het ook niet te weten. Ik heb er alle vrede mee dat ik (nog) geen zicht heb en mogelijk nooit volledig zal krijgen op de manier waarop ‘ik’ met mijn hersencellen samenwerk en mijn hersencellen met ‘mij’ samenwerken. Blijft er lekker altijd iets te be'wonder'en over! :)
Okidoki, no further questions your honour. :wink:

Vriendelijke groet...

Fons.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Samante

Bericht door Samante »

bad_religion schreef:Kijk, of je nu ergens in gelooft of niet, ik denk dat het erg belangrijk te weten is dat in sommige gevallen we gewoon voor de gek worden gehouden door ons eigen brein. Er zijn veel meer gevallen die in de spirituele richting vaak als "bewijs" worden gebruikt, neem nou in trance gaan, of in tongen praten, profeteren, het is allang bewezen dat er in een bepaald gedeelte van de hersens gewoon kortsluiting plaatsvind.

Allemaal niet erg, maar de institutionele religies (pinkstergemeente, tongen praten) maken hier grof gebruik van om vervolgens hun dogmatische ellende over de wereld heen te gieten. New Age niet veel beter, hoe vaak wordt er niet gebruik gemaakt van de goedgelovigheid en illusies van de mens, jaarlijks worden millioenen mensen bevrijd van Satan, en krijgen ze het dan beter ?

Ik denk dat wanneer men een religieus bestaan wil lijden men juist zoveel mogelijk de werkelijkheid voor de ogen moet houden om te kunnen groeien, in die zin is men dan net zo goed een vrijdenker die groeit en zich niet laat wegpoetsen door illusie en magie.

Boedha is niet atman en ook niet anatman ! :wink:
Ik las een aardige vergelijking in een boek van Stanislav Grof en Hal Zina Bennett getiteld "Reizen door de geest":
Een goede televisiemonteur kan naar een bepaalde beeld- of geluidsstoornis van een televisie kijken en ons precies vertellen wat er mis mee is en welke onderdelen moeten worden vervangen om het toestel weer aan de praat te krijgen. Niemand zou dat zien als bewijs dat het toestel zelf verantwoordelijk is voor de programma's die we zien wanneer we het aanzetten. Toch is dat precies het soort argument dat de mechanistische wetenschap geeft als 'bewijs' dat bewustzijn een produkt is van de hersenen.
bad_religion schreef: Ik denk dat wanneer men een religieus bestaan wil lijden men juist zoveel mogelijk de werkelijkheid voor de ogen moet houden om te kunnen groeien, in die zin is men dan net zo goed een vrijdenker die groeit en zich niet laat wegpoetsen door illusie en magie.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
bad_religion

Een goede televisiemonteur kan naar een bepaalde beeld- of geluidsstoornis van een televisie kijken en ons precies vertellen wat er mis mee is en welke onderdelen moeten worden vervangen om het toestel weer aan de praat te krijgen. Niemand zou dat zien als bewijs dat het toestel zelf verantwoordelijk is voor de programma's die we zien wanneer we het aanzetten. Toch is dat precies het soort argument dat de mechanistische wetenschap geeft als 'bewijs' dat bewustzijn een produkt is van de hersenen.
Ho ho ho, dit is natuurlijk een leuke vergelijking tussen een T.V. en onze hersenen maar het is zoiets als een kei met een gebouw als de Notre Dame vergelijken, vanuit deze visie kan je dan ook niet stellen dat we de neurologie opzij kunnen schuiven.....

Feitelijk is het zo dat juist de neurologie de wonderen van ons zeer complexe bewustzijn benadrukt, voor mij is deze quote een leuk maar misleidend vergelijk. Zou jij soms willlen dat iets van jouw bewustzijn transcendent is en zodoende eigenlijk niet van jouw. Ik denk dat we dan in een gevaarlijk dilemma komen, immers het "ik" bestaat dan feitelijk niet meer, maar alleen de illusie van het ik.... :-k

En trouwens wat zou dat andere gedeelte van het bewustzijn dan moeten zijn, een niet mechanistisch iets ? Het "mechanische" van de neurologie sluit toeval, inspiratie in z'n geheel niet uit, maar verklaart grotendeels deze wonderen.... #-o
Samante

Bericht door Samante »

Samante schreef:Een goede televisiemonteur kan naar een bepaalde beeld- of geluidsstoornis van een televisie kijken en ons precies vertellen wat er mis mee is en welke onderdelen moeten worden vervangen om het toestel weer aan de praat te krijgen. Niemand zou dat zien als bewijs dat het toestel zelf verantwoordelijk is voor de programma's die we zien wanneer we het aanzetten. Toch is dat precies het soort argument dat de mechanistische wetenschap geeft als 'bewijs' dat bewustzijn een produkt is van de hersenen.
bad_religion schreef:
Ho ho ho, dit is natuurlijk een leuke vergelijking tussen een T.V. en onze hersenen maar het is zoiets als een kei met een gebouw als de Notre Dame vergelijken, vanuit deze visie kan je dan ook niet stellen dat we de neurologie opzij kunnen schuiven.....

Feitelijk is het zo dat juist de neurologie de wonderen van ons zeer complexe bewustzijn benadrukt, voor mij is deze quote een leuk maar misleidend vergelijk. Zou jij soms willlen dat iets van jouw bewustzijn transcendent is en zodoende eigenlijk niet van jouw. Ik denk dat we dan in een gevaarlijk dilemma komen, immers het "ik" bestaat dan feitelijk niet meer, maar alleen de illusie van het ik.... :-k
Het bewustzijn is volgens mij niet geheel iets van mijn lichaam. Het "ik" is voor mij een illusie en eigenlijk niet meer dan een bagage aan herinneringen van ervaringen. Ik heb ervaren dat mijn "ik" tijdelijk helemaal niet meer bestond. Zoals ik het zie ervaart God zich in ons en via ons op empirische wijze, dus inderdaad is het bewustzijn dan transcendent en toch van mij omdat er in essentie niets anders dan God is. Dus ben ik, net als jij, een deeltje God. Wanneer het "ik" niet aan de orde is ervaar je slechts de essentie en voel je verbondenheid met alle dingen.
bad_religion schreef: En trouwens wat zou dat andere gedeelte van het bewustzijn dan moeten zijn, een niet mechanistisch iets ? Het "mechanische" van de neurologie sluit toeval, inspiratie in z'n geheel niet uit, maar verklaart grotendeels deze wonderen.... #-o
Dat andere gedeelte van het bewustzijn, zoals ik het zie: God
bad_religion

Samante schreef:Het bewustzijn is volgens mij niet geheel iets van mijn lichaam. Het "ik" is voor mij een illusie en eigenlijk niet meer dan een bagage aan herinneringen van ervaringen. Ik heb ervaren dat mijn "ik" tijdelijk helemaal niet meer bestond.
Een contradictie in deze zin is dat het "ik een illusie is en niet meer dan een bagage aan ervaringen", ken jij mij dan uitleggen hoe een illusie tijdelijk niet meer bestond? Immers, tijdelijk impliceert wel dat het ik bestaat. Maar bestaat een illusie dan wel?

De andere kant van de medaille is dat het een illusie is dat het "ik" een illusie is en alleen maar bestaat uit ervaringen, deze ervaringen zijn dan allemaal illusies, dus er is helmaal niets ?

Het ik bestaat voornamelijk uit het idee ïk denk dus ik besta, en als je daar aan twijfelt is het alleen maar een bevestiging dat je bestaat, twijfelen is ook denken.

Wanneer je ervaart dat je niet meer bestaat is dit een gigantische contradictie, ik ervaar dat ik niet bestaat ?

Als het ik bestaat louter en alleen uit eerder opgedane ervaringen impliceert dit dat nieuwe ervaringen kennelijk niet mogelijk zijn, in dit geval is dit weer in contradictie tot het feit dat jij kennelijk wel kan ervaren dat je tijdelijk niet bestond(?)

Samante schreef:Zoals ik het zie ervaart God zich in ons en via ons op empirische wijze, dus inderdaad is het bewustzijn dan transcendent en toch van mij omdat er in essentie niets anders dan God is.
Wanneer God zich in ons zou ervaren op empirische wijze dan zijn wij (of God) niet alleen een verzameling herrineringen of ervaringen, immers god manifesteerd zich in de empirische wereld hetgeen ons dwingt continu ervaringen op te doen....
Samante schreef: Dus ben ik, net als jij, een deeltje God. Wanneer het "ik" niet aan de orde is ervaar je slechts de essentie en voel je verbondenheid met alle dingen.
De empirische wereld leert ons dat alle dingen in zekere zin aan verbonden zijn, waarom de essentie zoeken als je die feitelijk al voor je neus ligt?
Samante schreef:
bad_religion schreef: En trouwens wat zou dat andere gedeelte van het bewustzijn dan moeten zijn, een niet mechanistisch iets ? Het "mechanische" van de neurologie sluit toeval, inspiratie in z'n geheel niet uit, maar verklaart grotendeels deze wonderen.... #-o
Welk ander gedeelte dan ? God ervaart zich toch door ons in de empirische wereld ?

Ik denk dat jouw filosofie over God zeker te weten een neo-platoonse / pantheïstsiche is, jammer vind ik dat de tegenstrijdigheid (in mijn ogen) van dit geheel er voor zorgt dat er zoveel illusies worden geschapen, dat uiteindelijk (naar mijn idee) de essentie onduidelijk blijft.

Waarom zou je, als je stelt dat god zich ervaart/openbaart in de empirische wereld je deze afdoen als illusie door het "ik" terwijl het "ik" hetgeen is waarmee jouw wereld vorm wordt gegeven.

Kijk ook hier gaat de contradictie weer op , God ervaart en openbaart zich in ons en de empirische wereld, maar we doen het ik af als een verzameling ervaringen die in weze een illusie zijn, welnu, dan is god ook een illusie, want hij manifesteert zich ook in het "ik" en de ervaringen.... :-k
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Met spiritualiteit wordt naar mijn mening ook weer een vorm van escapisme gerechtvaardigd. Een soort achterdeurtje om verantwoording extern te plaatsen. Zo van ik ben dan wel niet streng in de leer, maar wel spiritueel.

Onderstaande in dank overgenomen uit wikipedia.
Wat doorgaans met "religie" wordt aangeduid en wat met "spiritualiteit" wordt aangeduid ligt vaak erg dicht bij elkaar. In strikte betekenis wordt er het bewustzijn mee aangeduid, dat de menselijke ziel of het menselijke innere zijn oorsprong in een goddelijke of andere transcendentie heeft of in relatie staat tot een hogere werkelijkheid. De spiritualiteit is een bijzondere, maar niet noodzakelijk confessioneel begrepen religieuze levenshouding van een mens, die zich op het transcendente of immanente goddelijke Zijn concentreert resp. op het principe van de transcendente waarheid of hoogste werkelijkheid

Ik ben een materialist en zie hierin voldoende concrete verklaringen op bijvoorbeeld neurofysiologische basis voor schijnbaar onverklaarbare zaken. Er zijn dan ook geen concrete aanwijzingen dat er zo iets als een spirituele realiteit bestaat. Niet op onstoffelijk gebied in elk geval. Ook is er bij waarneming en verklaring vaak sprake van het type referentiekader dat iemand heeft. Een bosjesmens zal dit anders zien dan een hindoe. In het begin van de vorige eeuw was spiritualiteit en ocultisme een prettig tijdverdrijf onder de elite. Veel mensen maakten hier handig gebruik van door boeken aan de man te brengen of zich als begaafd op dit gebied op te werpen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante

Bericht door Samante »

bad_religion schreef:
Samante schreef:Het bewustzijn is volgens mij niet geheel iets van mijn lichaam. Het "ik" is voor mij een illusie en eigenlijk niet meer dan een bagage aan herinneringen van ervaringen. Ik heb ervaren dat mijn "ik" tijdelijk helemaal niet meer bestond.
bad_religion schreef:
Een contradictie in deze zin is dat het "ik een illusie is en niet meer dan een bagage aan ervaringen", ken jij mij dan uitleggen hoe een illusie tijdelijk niet meer bestond? Immers, tijdelijk impliceert wel dat het ik bestaat. Maar bestaat een illusie dan wel?
Ja het klinkt allemaal tegenstrijdig maar in een andere bewustzijnstoestand zoals ik die heb ervaren klopte het wel. Doet het ertoe of een illusie wel of niet bestaat?
bad_religion schreef: De andere kant van de medaille is dat het een illusie is dat het "ik" een illusie is en alleen maar bestaat uit ervaringen, deze ervaringen zijn dan allemaal illusies, dus er is helmaal niets ?
Naar mijn idee is er het zuivere 'zijn' en verder...tja, wat is er verder behalve inderdaad die illusies
bad_religion schreef: Het ik bestaat voornamelijk uit het idee ïk denk dus ik besta, en als je daar aan twijfelt is het alleen maar een bevestiging dat je bestaat, twijfelen is ook denken.
Ja dit klinkt erg logisch. Alleen is de vraag voor mij meer: waaruit besta ik?
Als je eenmaal ervaren hebt ook iets anders te zijn geweest zoals een vis of zelfs het complete universum, dan weet je verduveld goed dat je bestaat maar ook dat het niet ophoudt bij slechts dat lichaampje waarmee deze letters worden getikt.
bad_religion schreef: Wanneer je ervaart dat je niet meer bestaat is dit een gigantische contradictie, ik ervaar dat ik niet bestaat ?
Het ego, de identiteit van mijn persoontje kan helemaal zijn weggevallen. Op dat moment ben ik....iets anders of gewoon alles-dat-is. Of niets. Kan allemaal.
bad_religion schreef: Als het ik bestaat louter en alleen uit eerder opgedane ervaringen impliceert dit dat nieuwe ervaringen kennelijk niet mogelijk zijn, in dit geval is dit weer in contradictie tot het feit dat jij kennelijk wel kan ervaren dat je tijdelijk niet bestond(?)
Nieuwe ervaringen zijn wel mogelijk. Als ik ervaar niet te bestaan als Samante, en iets anders ben, wil dat niet zeggen dat alles van Samante weg is. Samante in fysieke vorm doet nieuwe ademhalingen, heeft nieuwe hartslagen en kan zelfs als ongeleid projectiel rondlopen. In het laatste geval is het 'ik' echter compleet verdwenen. Er is dan eventjes geen kapitein meer op het schip.

Samante schreef:Zoals ik het zie ervaart God zich in ons en via ons op empirische wijze, dus inderdaad is het bewustzijn dan transcendent en toch van mij omdat er in essentie niets anders dan God is.
bad_religion schreef: Wanneer God zich in ons zou ervaren op empirische wijze dan zijn wij (of God) niet alleen een verzameling herrineringen of ervaringen, immers god manifesteerd zich in de empirische wereld hetgeen ons dwingt continu ervaringen op te doen....
Samante schreef: Dus ben ik, net als jij, een deeltje God. Wanneer het "ik" niet aan de orde is ervaar je slechts de essentie en voel je verbondenheid met alle dingen.
bad_religion schreef: De empirische wereld leert ons dat alle dingen in zekere zin aan verbonden zijn, waarom de essentie zoeken als je die feitelijk al voor je neus ligt?
Niet iedereen snapt dat alle dingen met elkaar verbonden zijn. Kijk maar naar hoe deze planeet wordt uitgebuit en het klimaat wordt verwoest. Voor veel mensen houdt hun wereld op bij hun lichaam of de voordeur. De essentie ervaren is fantastisch. Voor velen onbeschrijflijk of niet te benoemen.
Samante schreef:
bad_religion schreef: Welk ander gedeelte dan ? God ervaart zich toch door ons in de empirische wereld ?
Het deel van jouw bewust-zijn dat je in het dagelijks leven onder normale omstandigheden niet zult kennen en dat gewoon God is. Wij zijn één met God.
bad_religion schreef: Ik denk dat jouw filosofie over God zeker te weten een neo-platoonse / pantheïstsiche is, jammer vind ik dat de tegenstrijdigheid (in mijn ogen) van dit geheel er voor zorgt dat er zoveel illusies worden geschapen, dat uiteindelijk (naar mijn idee) de essentie onduidelijk blijft.

Waarom zou je, als je stelt dat god zich ervaart/openbaart in de empirische wereld je deze afdoen als illusie door het "ik" terwijl het "ik" hetgeen is waarmee jouw wereld vorm wordt gegeven.

Kijk ook hier gaat de contradictie weer op , God ervaart en openbaart zich in ons en de empirische wereld, maar we doen het ik af als een verzameling ervaringen die in weze een illusie zijn, welnu, dan is god ook een illusie, want hij manifesteert zich ook in het "ik" en de ervaringen.... :-k
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest dan in het voorgaande van dit topic. Het heeft even geduurd, maar je stelde dan ook hele goede vragen. Misschien heb ik overeenkomsten met Plato, geen idee. Heb me niet in die man verdiept nog. Ik ben wel pantheist inderdaad. En ik beschouw me ook wel als vrijdenker. Met religie heb ik niks op.
Tot kijk maar weer. :wink:
Samante

Bericht door Samante »

bad_religion schreef:Ik denk dat jouw filosofie over God zeker te weten een neo-platoonse / pantheïstsiche is, jammer vind ik dat de tegenstrijdigheid (in mijn ogen) van dit geheel er voor zorgt dat er zoveel illusies worden geschapen, dat uiteindelijk (naar mijn idee) de essentie onduidelijk blijft.
Ik heb een beetje gezocht naar Plato en ik moet zeggen dat je de juiste 'diagnose' stelt volgens mij. Verschillen die me opvallen met Plato:
Ik geloof niet in vergelding van het voorbije leven. Geen oordeel of veroordeling.

Wat me wel trof is de Platonische liefde die ik sinds enige jaren voel voor mijn beste vrienden. Seks speelt al enige jaren geen enkele rol meer en ik beschouw de vriendschappen die ik heb als de hoogste vorm van liefde.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hi Samante
Samante schreef: Wat me wel trof is de Platonische liefde die ik sinds enige jaren voel voor mijn beste vrienden. Seks speelt al enige jaren geen enkele rol meer en ik beschouw de vriendschappen die ik heb als de hoogste vorm van liefde.
Waarom speelt seks geen rol meer? Is het bevredigen van lust iets 'verkeerds' volgens jou? Je noemt het speciaal, daarom vraag ik het.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Samante

Bericht door Samante »

Devious schreef:Hi Samante
Samante schreef: Wat me wel trof is de Platonische liefde die ik sinds enige jaren voel voor mijn beste vrienden. Seks speelt al enige jaren geen enkele rol meer en ik beschouw de vriendschappen die ik heb als de hoogste vorm van liefde.
Waarom speelt seks geen rol meer? Is het bevredigen van lust iets 'verkeerds' volgens jou? Je noemt het speciaal, daarom vraag ik het.

Vriendelijke groet...
Hoi Devious,

Nee ik zie het bevredigen van lust totaal niet als iets 'verkeerds'. Er viel een kwartje bij me toen ik zat te googlen op Plato en de echte betekenis las van Platonische liefde. En toen realiseerde ik me dat ik sinds een paar jaar, misschien 3 jaar al, geen seksuele contacten heb gehad maar eigenlijk vriendschappen heb gesloten die vaak boven liefdesrelaties uitsteken. Zelfbevrediging is nog wel aan de orde uiteraard, maar gek genoeg heb ik seksuele contacten met anderen niet eens gemist.
Plaats reactie