Nederland in top 3 depressiefste landen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Nederland in top 3 depressiefste landen

Bericht door Fjedka »

Goed zo. Je voelde je aangesproken hé?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Fjedka schreef:Koekje van eigen deeg. :wink:
Behalve hiervoor dan, als dat op mij slaat.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Fjedka schreef:Goed zo. Je voelde je aangesproken hé?
Het was gewoon een misverstand. Zoiets kan gebeuren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef:Het was gewoon een misverstand. Zoiets kan gebeuren.
Oké.
Handjes geven, kusje erbij.
Vriendjes? :)

We gaan verder met het feit, dat er toch wel erg veel mensen zijn met depressie.
Of met het gegeven, dat uitslagen van wetenschappelijke onderzoeken ook niet altijd zo betrouwbaar zijn en dat er ook veel natte vingerwerk is bij het interpreteren van cijfers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

vegan-revolution schreef:
Fjedka schreef:Goed zo. Je voelde je aangesproken hé?
Het was gewoon een misverstand. Zoiets kan gebeuren.
Hij snapt 't NOG niet.
Geen kusje van mij.
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
vegan-revolution
Superposter

steen schreef:Geen kusje van mij.
Dag, lieverd. Wil je aan de gang blijven?
vegan-revolution
Superposter

Zoals Mariakat al heeft laten zien ligt aan depressie een complexe materie ten grondslag.

Persoonlijk vind ik vooral de sociale factoren van depressie interessant. Bij biologische en psychische factoren wordt het in mijn beleving al snel veel ingewikkelder.

Zo staat hier bijvoorbeeld:
Een groep ouderen met opvallend hoge prevalentiecijfers zijn de oudere migranten van Turkse en Marokkaanse afkomst. 33,6 procent van de Marokkanen en 61,5 procent van de Turken van 55 jaar en ouder heeft volgens een onderzoek op basis van zelfrapportage van psychiater Frits van der Wurff last van (lichte en zware) depressieve klachten. Ter vergelijking: bij Nederlanders ligt dit percentage rond de 15 procent. Enige relativering is hier nodig: deze cijfers zijn gebaseerd op Amsterdamse gegevens en gemeten met meetinstrumenten die bij (analfabete) allochtone bevolkingsgroepen vaak minder betrouwbare resultaten opleveren. Desondanks zijn de cijfers onrustbarend.
Gelukkig worden er pogingen ondernomen om deze groepen te bereiken en te ondersteunen:
Smits: ‘Wij maken duidelijk dat lichaam en geest niet gescheiden zijn en proberen de gedachtegang te doorbreken dat somberheid en moeheid bij de ouderdom horen.’
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Vegan en sinds wanneer ligt de islam daar aan ten grondslag? :lol:
“0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die
voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.”
vegan-revolution
Superposter

Chaimae schreef:Vegan en sinds wanneer ligt de islam daar aan ten grondslag? :lol:
Heb ik dat dan beweerd? Nee toch?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Nou, als we gewoon allemaal moslim worden, is het met dat depressieve gedoe wel over. Inshallah!

(grapje)
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

Maar in alle ernst, is een land met minder depressies altijd beter? Hangt dat niet van de reden van de depressie af?
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

Nederlanders zijn gewoon watjes! :lol:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef:Maar in alle ernst, is een land met minder depressies altijd beter?
Nee, lijkt me niet.
Mensen in veel landen en culturen hebben vaak meer weerstand tegen tegenslagen, omdat ze het overal om zich heen zien, en omdat zij zich ook niet alleen voelen in die tegenslagen.
Daar waar mensen in hogere welstands regio, wel in depressie raken, daar zij wegens allerlei drogredenen denken niet ongelukkig te mogen zijn.
Ze mogen immers niet zeuren, want zovelen hebben het slechter dan zij.
Hangt dat niet van de reden van de depressie af?
Uiteraard is de één de ander niet en zijn er redenen, die eerder tot depressie zouden kunnen leiden.
Maar over het algemeen, heeft het alles te maken met het wel of niet kunnen en mogen omgaan op de eigen manier met tegenslagen en dat al vanaf de jeugd.
Na verloop van tijd worden de redenen weggeduwd, maar het gevoel blijft de kop op steken.
Gevoelsmatige reacties kennen eveneens een sterke cognitie en gedrag.
Psychisch gedrag en gedachtenpatronen, zoals het ontwikkeld is in de loop van je leven, is heel moeilijk te veranderen, en daar is vaak hulp bij nodig.
Cognitieve therapie heeft al vaak zijn diensten bewezen.

Als je weet waarom je ongelukkig bent, kun je er vaker beter mee omgaan en is er minder aanleiding tot chronische depressie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Helaas kan ik niet zo snel vinden wat het onderzoek precies behelste.
Ik heb alleen kunnen ontdekken dat er met een vragenlijst gewerkt is, niet wat de vragen precies waren.
Er werd ergens beweerd dat de vragenlijst in alle landen precies hetzelfde was. Maar dan zou de lijst overal in dezelfde taal geschreven moeten zijn (een vertaling is nooit en te nimmer exact), en dus alleen kunnen worden beantwoord door mensen die die (doorgaans vreemde) taal konden lezen. Een opmerking over "hoge inkomens" doet vermoeden dat er in elk geval geen sprake was van een doorsnee van de bevolking.

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat het in de hoogst scorende landen meer gebruikelijk is om te zeggen dat je depressief bent geweest. Of omdat dat chiq wordt gevonden, of omdat men graag overdrijft, of omdat men er zich minder voor schaamt, of omdat men een bredere toepassing kent voor het gebruik van het woord. Maar voor hetzelfde geld, hebben de onderzoekers dat soort effecten effectief uitgesloten. Het probleem met onderzoeksresultaten is dat je goed moet beseffen wat je precies gemeten hebt, voordat je er iets mee kunt doen .

Zoals het in de pers is gekomen zegt dit onderzoek mij niets!
Ik verwonder me dan ook ten zeerste, dat sommigen menen een verklaring voor het resultaat uit hun duim te moeten zuigen.
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Peter,

Hier had ik verwezen naar het rapport zelf, dat aan alle wetenschapsnormen lijkt te voldoen.
siger schreef:Het hele rapport staat op http://www.biomedcentral.com/content/pd ... 5-9-90.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. De samengevatte conclusie:
MDE [Major depressive episodesis] a significant public-health concern across all regions of the world and is strongly linked to social conditions. Future research is needed to investigate the combination of demographic risk factors that are most strongly associated with MDE in the specific countries included in the WMH [wereldwijd onderzoek naar geestelijke gezondheid].
Ik kan er niet veel mee, want de gegevens zijn nog te algemeen. Landen als Frankrijk en de USA hebben een zeer gevarieerde geografie, bevolking, culturen. Aangezien sociale omstandigheden een grote rol spelen, is het niet onlogisch ook aan religie te denken.

Spijtig dat armere (meestal religieuzere) landen niet opgenomen zijn omdat ze geen statistieken hebben.
Plaats reactie