Logica/Intuïtie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Samante

Re: Logica/Intuïtie

Bericht door Samante »

Het vragen om respect voor een idee of overtuiging, komt vaak neer op het ontwijken/afschermen voor kritische discussie daarover. Als je bevestigd wil worden in je idee of overtuiging is Freethinker niet echt de juiste plaats. Op Freethinker krijg je nieuwe inzichten en zul je af en toe flink moeten bijschaven in je idee of overtuiging. Geen enkel 'luchtkasteel' is hier onaantastbaar.
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Samante schreef:Het vragen om respect voor een idee of overtuiging, komt vaak neer op het ontwijken/afschermen voor kritische discussie daarover. Als je bevestigd wil worden in je idee of overtuiging is Freethinker niet echt de juiste plaats. Op Freethinker krijg je nieuwe inzichten en zul je af en toe flink moeten bijschaven in je idee of overtuiging. Geen enkel 'luchtkasteel' is hier onaantastbaar.
Vragen on respect?

Ik geef aan dat er hier door een aantal mensen heel respectloos wordt gediscussieerd. Als deze mensen in real life tegen over elkaar zouden staan zouden ze wel twee keer nadenken voordat ze iemand belachelijk en stupide noemen. Maar vanachter hun veilige computertje durven ze dat opeens wel. Gevolg is dat het de sfeer verpest en het is ook gewoon erg onbeschaafd.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
a.r.

Bericht door a.r. »

Wel, er bestaat een klachtentopic, het staat je vrij daar gebruik van te maken. :)
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Het zou normaal moeten zijn om je verontschuldigingen aan te bieden voor valse noten die je op de forumpiano speelt.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Yours schreef:Het zou normaal moeten zijn om je verontschuldigingen aan te bieden voor valse noten die je op de forumpiano speelt.
Waarom?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Het houdt de verhoudingen plezierig.

Het hele moderatie-team heeft hier gisteren zitten slapen, waarna moderator Rereformed een sneer gaf. Terwijl wanneer iedereen, ook hij, wakker geweest was, dit niet gebeurd zou zijn.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Yours schreef:Het houdt de verhoudingen plezierig.

Het hele moderatie-team heeft hier gisteren zitten slapen, waarna moderator Rereformed een sneer gaf. Terwijl wanneer iedereen, ook hij, wakker geweest was, dit niet gebeurd zou zijn.
Dus eigenlijk bedoelde je dit?
Het zou normaal moeten zijn om verontschuldigingen aan te bieden voor valse noten die een moderator op de forumpiano speelt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Nee, ik bedoel de 2de quote in dit bericht dat Rereformed gisteren om 3.09 pm schreef.
Yours schreef:Rereformed schreef:
Forummen is dan ook een bijzonder grote kunst, net als mooi piano leren spelen.
evenals
Maar we kunnen weer on-topic... via deze bocht: wat Yours en maartje dus proberen te zeggen is dat je via intuïtie of gevoelens toch op Reïncarnatie kan uitkomen. Bijkbaar gaat de Hindoe er net zo gelukkig mee naar bed als de christen die zijn goede herder op wacht heeft staan.
Wel proficiat met zulke mooie onzichtbare antennes op jullie hoofd.
Deze laatste quote is een flinke valse noot. Terwijl er hier sprake is van het feit dat de moderatie in gebreke bleef. Zie mijn bericht van vanmorgen om 6.53 uur alwaar ik schreef:
@Moderatie,
Mogelijk kan er een afsplitsing gemaakt worden vanaf het bericht van 16 juli om
8.52 uur pm aangezien het vanaf dat moment niet langer over reïncarnatie gaat.
Overigens bedankt, Jim, voor de scheiding van onderwerpen die inmiddels tot stand gekomen is.
a.r.

Bericht door a.r. »

Zoals ik in een ander topic al schreef:
Klopt,toch is het vaak net een speeltuin hier, er zijn er die graag heel hoog willen schommelen om te genieten van het zweven, sommigen willen op de wip blijven zitten om geen keus te hoeven maken en weer anderen zitten graag in nostaligische herinnering in de zandbak een dik boek te lezen....tja en dan lopen er nog een paar mensen rond die tegen de dikke boekenlezer in de zanbak zeggen...joh, ga eens iets anders doen, kijk eens wat er nog meer te doen is..of die tegen de schommelaar zeggen: maar nu is het mooi geweest, je hebt je misselijk geschommeld en het is nu tijd om (weer) met twee benen op de grond te gaan staan en het moeilijkst te bereiken zijn degenen die op de wip willen blijven zitten, als je denkt dat ze beneden zijn schieten ze hopla weer de lucht in.
Ik maak er graag een aanvulling op: Sommigen vinden het niet zo leuk, die willen blijven doen, wat ze altijd al deden en driftkikkeren, stampvoeten dat het een lieve lust is als de dienstdoende speeltuinoppasser ingrijpt. Ze kunnen dan natuurlijk een pb schrijven naar de speeltuinoppasser, ze kunnen hun beklag doen in het klachtentopic, of zelfs de speeltuineigenaren aanschrijven, dat doen ze schijnbaar liever niet....liever laten ze aan iedereen "zien" dát ze boos zijn, zich oneerlijk behandeld voelen omdat ze gewoon willen blijven doen wat zij altijd al deden...schommelen, wipwappen of in de zandbak spelen. De speeltuinoppasser is een "boze meneer/mevrouw" die niet "lief" is en zo lopen er nog wel meer "pestkoppen" hier op het forum rond, zo vinden "de kindertjes" die op de schommel of de wip willen blijven zitten of in de zandbak willen blijven rondhangen.
axxyanus
Moderator

Re: Reincarnatie

Bericht door axxyanus »

Mypos schreef:
Fjedka schreef: Oh ja joh? Geef eens een goed voorbeeld hiervan.
Zoals mijn opmerking dat het aanbidden van hetafgodje Logica van het zelfde laken een pak is als alle andere mensen die een persoonlijk afgodje nodig hebben.
Nee, ik bedoel een goed voorbeeld, niet de prut die je hier schrijft. Logica is geen persoonlijk afgodje, Maartje. Je wekt de indruk dat je geen idee hebt waarover je het hebt, wanneer je daadwerkelijk een zo stupide opmerking denkt te maken in de vooronderstelling dat het over logica gaat.
Sorry hoor maar wat is dit nou voor reactie? Het enige wat je doet is iemand belachelijk proberen te maken. Probeer eens met een goed argument je eigen mening te laten zien.
Waarom zou dat moeten? Ik heb niet de indruk dat Maartje hier veel respect heeft getoond of veel argumenten heeft getoond.
Mypos schreef:Ben het helemaal met je eens hoor Maartje. Het afgodje logica valt onder het denken. Mensen die bv het boek de kracht van het nu van Eckhard Tolle hebben gelezen snappen wat ik daarmee bedoel.
Kijk dit is gewoon belachelijk. Logica, is zoals hier reeds werd vermeld, een stel regels. Het zijn regels die moeten garanderen dat men uit bepaalde beginaannames de juiste besluiten trekt. In dat opzichte zijn ze te vergelijken met de rekenregels. De rekenregels zorgen er ook voor dat als je met de juiste getallen begint, de uitkomst ook juist zal zijn. Bv als ik 25 stenen heb met afmetingen 5 cm x 10 cm x 20 cm dan heb ik een totaal volume van 25 dm^3. Als nu iemand zou afkomen met een andere uitkomst omdat hij ergens een fout heeft gemaakt en ik wijs daar op; vind jij het dan een eerlijke opmerking van die persoon als die zo iets zou zeggen alsof de rekenregels een afgod zijn voor mij. Het lijkt me niet ver gezocht als we in zo'n geval zouden denken dat de persoon die zo'n opmerking maakt, er gewoon niet tegenkan als er op zijn fouten gewezen wordt.

Wel die zelfde indruk krijg ik als hier iemand anderen beschuldigt van logica als halfgod te hanteren.
Mypos schreef:Het denken is maar 1 onderdeel van het mens zijn. Er is veel en veel meer dan dat.
Heeft hier dan ook iemand iets anders beweert? Rekenen is ook maar 1 onderdeel van de mens, maar dat maakt bepaalde uitkomsten niet minder fout en anderen beschuldigen om de rekenregels als afgod te beschouwen verandert daar niets aan.

Op de zelfde manier zijn sommige besluiten het gevolg van foutief denken. Dat er meer is in het leven van een mens dan denken maakt die besluiten niet plots juist. En het helpt niet als je de mensen die op je fouten wijzen, gaat beschuldigen van logica als afgod te behandelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

@a.r.,

Volwassenen hebben de mogelijkheid om op gewone wijze tot elkaar komen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Niet door toorn doodt men, maar door lachen! Schreef Nietzsche al. Ik betrek het meestentijds op mijzelf, maar anderen blijken wat minder zelfreflectie te hebben. :)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Yours schreef:@a.r.,

Iemand uitlachen die onzin verkoopt, lijkt me een gewone wijze waarop volwassenen tot elkaar komen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

axxyanus schreef:
Yours schreef:@a.r.,

Iemand uitlachen die onzin verkoopt, lijkt me een gewone wijze waarop volwassenen tot elkaar komen.
Weer zo'n held die vanachter zijn computer wel mensen uit durft te lachen. Ik durf te wedden dat als ik je mijn mening vertel als ik voor je sta je mij niet uit durft te lachen. Dus zo normaal is dat niet.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
a.r.

Bericht door a.r. »

Waarom niet, als ik vragen mag? En waarom ben je zo boos, ga je stampvoeten? Of moeten we het als dreigement lezen?
Plaats reactie