Locutus schreef:karin schreef:Zelf geef je al aan dat er wel degelijk een overheid moet zijn om bijvoorbeeld fraude etc. etc. aan te pakken (ik zou aan dat lijstje consumentenbescherming toevoegen)...
Nee, ik beweer dat fraude etc. bestreden moet worden, maar dat hoeft niet perse door de overheid gedaan te worden. Zo kun je denken aan private beveiligingsbedrijven waar je lid van kunt worden, een beetje vergelijkbaar met de ANWB.
Maar om die hele discussie even te bypassen, heb ik voorgesteld om voorlopig uit te gaan van een minimale overheid die deze taak op zich neemt.
Ah ja, dus prive ondernemingen doen de opsporing (acceptabel) en vervangen justitie en de rechtbank en bestraffen de daders?
Locutus schreef:Kan jij dan nu concreet wordenen zeggen wat er aan deze markt dan vrijer moet worden, want de term vrije markt gebruik je wel maar nergens geef jij concreet aan wat er veranderd moet worden.
Waar moet ik beginnen?
In veel gevallen gaat het me erom dat de overheid moet stoppen met het bestraffen van niet-geweldadige daden.
Dus een niet geweldadige oplichting hoeft niet bestraft te worden. En hoe zit het met bijvoorbeeld woekerpolissen die de banken klanten heeft aangesmeerd wie regelt dat? En hoe zit het bijvoorbeeld met het recht op garantie, als een verkoper jouw je centen niet wil teruggeven als hij iets ondeugdelijks heb verkocht wil jij dan niet meer je recht kunnen halen bij de recthbank?
We moeten af van minimumloon, allerhande vergunningen en subsidies, het bestelen van meer dan 50% van wat iemand produceert, BTW, accijnsen, noem maar op.
Oh dus jouw werkgever kan jouw op je vijftigste een deal aanbieden zo van je moet mar accepteren dat je 40% minder gaat verdienen anders rot je maar op?
Ik wil niet meer verplicht worden gesteld om bepaalde overheidsdiensten af te nemen. Voetbalclubs moet zelf zorgen voor beveiling en tevens zelf de broek omhoog houden, en anders maar geen betaald voetbal. Enz...
Enzovoort? Dus jij moet zelf maar je beveiliging van je huis regelen en anders geen Locutus met z'n gezinnetje?
Ik ben het overigens met je eens dat je het vrije markt principe niet aan Pinochet kan ophangen, communisme leid daarentegen wel altijd tot dictatuur. Wel is opmerkelijk dat veel voorvechters van de vrije markt stellen dat vrije markten tot vrije samenlevingen leiden en dat er toch veel dictator gespuis heeft rondgelopen.....
Niet dat het iets zegt, maar noem er eens een paar.[/quote]
Onder andere Friedman zelf.
Locutus, ik denk dat je zomaar wat zegt zonder echt goed na te hebben gedacht over de gevolgen en dat wanneer er naar iets concreets wordt gevraagd jij dezelfde onvoorzichtigheid ten tonele brengt.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.