De plicht van de hoofddoek/sluier/hijaab.

(voorbeeld van een hoofddoek)
"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de
vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die
manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is
Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]
I.p.v dat Allah tot de gelovige mannen zegt dat zij vrouwen niet lastig moeten vallen wordt het vrouwen opgedragen zich te sluieren.
“En zeg tegen de gelovige vrouwen…hun sierraad niet te tonen…” [An Noor 24: 31)
“En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan” [al-Ahzaab 33:33]
Sieraad en versieringen worden op verschillende manieren geïnterpreteerd.
De ene koranuitlegger zegt dat ze alles moet bedekken behalve haar gezicht en haar handen (en sommigen voeten) en anderen zeggen dat ze alles moet bedekken behalve haar ogen. (dit zodat ze kan zien) daarom dragen vrouwen gezichtsluiers. Ze volgen dan de mening dat dat de bedoeling is van het verbergen van je 'sieraden' en je 'versieringen'. In Saoedi-Arabie zijn de meeste geleerden daar van mening dat het gezicht ook niet getoond mag worden. Het boek van de bekende geleerde 'al-baani' werd daar verboden omdat hij van mening is dat het gezicht en de handen getoond mogen worden.
Tevens is er een hadieth overgeleverd waarin de profeet zei: “er zijn er drie, vraag mij niet over
hen: een man die de jama’ (gemeenschap) verlaat, zijn leider ongehoorzaam is en ongehoorzaam sterft; een
vrouwelijke of mannelijke slaaf die wegrent en vervolgens sterft;
en een vrouw wiens man afwezig is
- maar die haar alles heeft achtergelaten wat zij nodig heeft- die gedurende zijn afwezigheid
haarzelf losbandig vertoont. Vraag mij niet over hen.” (Overgeleverd door Al Haakiem, 1/119; Ahmad
6/19; uit de hadieth vn Faddaalah bint ‘Oebaid. De isnaad sahieh en het is opgenomen in al-Adab
al-Moefrad).
“gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt zijn, maar toch
naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben.
Vervloek hen, want zij zijn
vervloekt.”
Een andere overlevering volgt hieraan toen:
“zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de
geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.”
(Overgeleverd door Moesliem)
Hoe kun je dan nog beweren dat je de hoofddoek uit vrije wil draagt en niemand je dwingt dat ding te dragen?!
Oesamah ibn Zayd zei: “de boodschapper van Allah gaf me een dik Egyptisch kledingstuk, dat hem
geschonken was bij Doehyat al-Kalbi, en ik gaf het aan mijn vrouw om te dragen. De profeet vroeg,
‘waarom zie ik jou niet dat Egyptische kledingstuk dragen?’ Ik antwoordde, ‘ik heb het aan mijn
vrouw geschonken.’ Hierop zei de boodschapper,
‘zeg haar, er een jurk onder te dragen, want ik
vrees dat het de afmetingen van haar botten zal beschrijven.’” (overgeleverd door ad Diyaa’
al-Maqdisi in al-Ahaadieth al-Moekhtaarah, 1/442, en deze hadieth is ook door Ahmad en al-Bayhaqi,
met een hasan isnaad, overgeleverd.
Aboe Moesa al-Ash’ari heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah heeft gezegd:
“elke
vrouw die parfum opspuit en vervolgens langs mensen loopt zodat zij haar kunnen ruiken, is een
overspelige vrouw.”
Mannen mogen wel een lekker geurtje op. Een vrouw moet vooral niet bestaan. Je mag niet gezien worden (blijf thuis en als je naar buiten gaat moet dat gesluierd) je mag niet geroken worden. Je bent geen individu maar gewoon iemands vrouw of iemands dochter.
Aboe Hoerairah zei: “de boodschapper van Allah vervloekte de man die vrouwenkleren draagt en de
vrouw die mannenkleding draagt.”
Sommige geleerden gebruiken deze hadith om broeken voor vrouwen te verbieden. Broeken zouden voor mannen zijn en als je dat als vrouw zou dragen zou je mannenkleding dragen. Wel vreemd aangezien mannen in het midden-oosten vaak lange witte jurken dragen.
‘Abd Allaah ibn ‘Amr zei, dat hij de boodschapper van Allah hoorde zeggen: “de vrouwen die mannen
imiteren en de mannen die vrouwen imiteren, behoren niet tot ons.’”
Ibn ‘Abbaas zei: “de profeet vervloekte verwijfde mannen en gespierde vrouwen. Hij zei, ‘gooit hen
uit jullie huizen.’” Ibn ‘Abbaas zei ook:’ de profeet verdreef die en die, ‘Oemar verdreef die en
die.’” Volgens een andere versie: “de boodschapper van Allah vervloekte de mannen die vrouwen
imiteren en de vrouwen die mannen imiteren.”
‘Abd Allaah ibn ‘Amr heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah zei: “er zijn er drie die
het paradijs niet zullen betreden en waarnaar Allah niet eens zal kijken op de Dag der Opstanding:
degene die zijn ouders ongehoorzaam is, een vrouw die mannen imiteert, en de doeyoeth (bedrogen
echtgenoot; een zwakke man die geen jaloezie over zijn vrouwen voelt).”
Ibn Abi Maliekah – die in feite ‘Abd Allaah ibn ‘Oebayd-Allaah heette- zei: aan ‘Aa-ishah werd
gevraagd, ‘wat als een vrouw mannen sandalen draagt?’ Zij antwoordde: ‘de boodschapper van Allah
vervloekte vrouwen die zich als mannen gedroegen.’”
Dit gaat gewoon helemaal nergens over... De schepper van het Universum die zich bezig houdt met sandalen en broeken.