Solidariteit is meer dan alleen pensioenen, zorgverzekeringen etc. Ik weet niet zo goed welke maatregelen jij bedoelt, maar ik vermoed dat het huidige kabinet van mening is dat een belangrijk deel van de solidariteit moet komen van onderlinge burgerrelaties, en dat de macro-economische omstandigheden geld in het laadje moet brengen. Ik denk dat de huidige regering van mening is dat solidariteit vanuit de overheid met name bestaat zolang de voorraad strekt. Als de financieen tegen gaan vallen dan wordt er een groter beroep gedaan op burgerrelaties mbt solidariteit. Ik zie geen overheid die mensen tegenhoudt solidair met elkaar te zien.GayaH schreef: Waarom neemt de regering dan tal van maatregelen die de solidariteit ondermijnen?
Hoewel het niet mijn kabinet is, is het met name de presentatie van voorstellen die "vernieuwend" zijn. De voorstellen an sich zijn gewoon een bepaalde bestuursrichting, waar je in minder of meer mate wat mee hebt, tot dusver.
Okay, andere vraag. Hoe groot is het aandeel politici die voor een niet-vreedzame samenleving zijn en zich tot doel hebben gesteld een niet-vreedzame samenleving na te streven?Niet in oorlog en geweld naast elkaar leven is iets anders dan vreedzaam naast elkaar leven ongeacht afkomst, religie en geaardheid. Vreedzaam is niet slechts het ontbreken van oorlog en geweld, vreedzaam is ook vredig, toegevend, vredelievend, vredesgezind. Vreedzaam is ook het ontbreken van allerlei dreiging, dreiging welke niet persé dreiging met geweld hoeft te zijn maar bijvoorbeeld ook de dreiging van het ontstaan van gebrek aan bevrediging van de eerste levensbehoeften.
Groet,
Bob