Miracle of Love.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: Miracle of Love.

Bericht door kiks »

a.r. schreef:Ik ook....da's precies "HET" punt! Wáár te beginnen? ...En ook waar te stoppen? Geen dwang...maar degenen die ( de kans krijgen en grijpen) indoctrinatie toepassen doen juist waartegen die paar iig vrij (proberen te) denkende mensen, willen waarschuwen.....vechten tegen de bierkaai....tis ons lot! :D
Hier ontstaat dus een lastig moreel dilemma. Aan de ene kant wil je niet ingrijpen in de vrije keuze van mensen, aan de andere kant wil je kwetsbaren beschermen tegen dit soort praktijken. Piet gaf al eerder aan dat als er kinderen bij betrokken zijn de balans naar ingrijpen zal overslaan. Ik vraag me af of er niet nog andere criteria gehanteerd moeten worden om kwetsbaren te beschermen. Ik ben daar niet uit.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Bericht door Jinny »

Probleem is dat het nooit zal gebeuren omdat de relipartijen erop tegen zijn.
Immers, je tast de vrijheid van indoctrinatie aan.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jim schreef:Probleem is dat het nooit zal gebeuren omdat de relipartijen erop tegen zijn.
Immers, je tast de vrijheid van indoctrinatie aan.
Ik ben dan ook wel benieuw naar de standpunten van CDA, Christenunie en SGP en vooral met welke argumenten zij hun standpunten onderbouwen.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

PowNed schreef:Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) onderneemt vooralsnog geen stappen tegen de sekte Miracle of Love.

Volgens de minister kan na het zien van de beelden van het SBS-programma Undercover in Nederland niet worden geconcludeerd dat er bij de sekte sprake is van strafbare feiten.

Het programma had met een verborgen camera beelden geschoten van Miracle of Love. Daaruit zou blijken dat leden van de organisatie, na dagen psychologische druk, afstand deden van hun bezittingen en eigen identiteit.

Opstelten stelt echter dat er voor het Openbaar Ministerie geen aanleiding is onderzoek te doen, mede omdat er geen aangifte is gedaan door leden of ex-leden van de organisatie. Hij ziet ook nog geen reden het huidige beleid ten aanzien van sektes aan te passen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

kiks schreef: Hier ontstaat dus een lastig moreel dilemma. Aan de ene kant wil je niet ingrijpen in de vrije keuze van mensen, aan de andere kant wil je kwetsbaren beschermen tegen dit soort praktijken. Piet gaf al eerder aan dat als er kinderen bij betrokken zijn de balans naar ingrijpen zal overslaan. Ik vraag me af of er niet nog andere criteria gehanteerd moeten worden om kwetsbaren te beschermen. Ik ben daar niet uit.

Groet

kiks
Opstelten spreekt. De openbare orde is niet in het geding. Er is geen aangifte gedaan door leden van deze sekte. De mensen die hier rondlopen doen dit op basis van vrijwilligheid. En zo zijn er nog vele stromingen in Nederland. Ik zou ook geen andere criteria zo snel kunnen bedenken. Want dat is het verhaal, zodra je omgaat met meerderjarigen mag een hoop. Kijk maar naar de Hells Angels.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
a.r.

Bericht door a.r. »

Piet, weet je overigens dat jongeren van 16 dan weliswaar niet volwassen zijn in de zin der wet, maar dat ze wel "autonoom" zijn. Wanneer zo'n jongere in een sekte terechtkomt, heb je als ouders geen poot om op te staan. In dit geval misschien wel, doordat er seksuele handelingen verricht worden, maar in andere gevallen niet!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

a.r. schreef:Piet, weet je overigens dat jongeren van 16 dan weliswaar niet volwassen zijn in de zin der wet, maar dat ze wel "autonoom" zijn. Wanneer zo'n jongere in een sekte terechtkomt, heb je als ouders geen poot om op te staan. In dit geval misschien wel, doordat er seksuele handelingen verricht worden, maar in andere gevallen niet!
Op seksueel gebied ben je autonoom op je 16de. Je bent zelf aansprakelijk voor je doen en laten. Echter op je 18de ben je in de praktijk volledig handelingsbekwaam. Dus als je een 16 jarig kind hebt die dingen doet waar je het niet mee eens bent. En je bezorgd bent om zijn/haar geestelijk welzijn. Dan kun je een rechter inschakelen en iemand onder curatele laten stellen. Wat je ook nog kan laten meespelen is de kwalificatiewet. Die geldt tot iemands 18de. Dus met hulp van de leerplichtambtenaar kun je dan kijken of de sekte invloed hierop heeft.
a.r.

Bericht door a.r. »

Er bestaat theorie en er bestaat praktijk en probeer je tegenspartelende kroost van die leeftijd maar eens terug te (laten) halen. Maar goed dit is redelijk off topic. BOT
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

a.r. schreef:Er bestaat theorie en er bestaat praktijk en probeer je tegenspartelende kroost van die leeftijd maar eens terug te (laten) halen. Maar goed dit is redelijk off topic. BOT
Daar hadden we het onlangs nog over :wink: De meeste ouders kiezen er niet voor om hun kinderen op deze manier aan te pakken. Vaak hopen ze dat het op een natuurlijke manier goed komt. Maar het gevaar van sektes moet je niet onderschatten. In Amerika bestaat de sekte Children of God. Er zijn ouders die hun kind eruit willen hebben en zich hebben verenigd in FREECOG en ouders die hier welwillend tegenover staan die zich hebben verenigd in THANKCOG.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Om nog even off-topic te blijven (als het mag).
a.r. schreef:Er bestaat theorie en er bestaat praktijk en probeer je tegenspartelende kroost van die leeftijd maar eens terug te (laten) halen. Maar goed dit is redelijk off topic. BOT
Wat je hier aanhaalt is in de opvoeding van kinderen een steeds terugkerend probleem. Je hoopt dat je je kinderen geleerd hebt de beschikbare gereedschappen om invulling van hun leven te geven op de geeigende manier worden gebruikt. Juist in de puberteit testen kinderen deze gereedschappen, zoeken ze de grenzen van de mogelijkheden op, wat gepaard kan gaan met wat jij noemt tegenspartelen. Komt je kind in die periode in aanraking met organisaties zoals miracle of love, dan zal moeten blijken of ze dit gereedschap inderdaad goed hanteren. Juist dit soort sektes is zo geraffineerd, dat pubers er met boter en suiker in gaan.
On topic. Uit de reportage begreep ik dat de infiltrant in eerste instantie reageerde op een aanbod een meditatie cursus te volgen. De politiek zou er w.m.b. zorg voor moeten dragen dat dit soort aanbieders gecontroleerd wordt. Ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.

Groet

kiks
a.r.

Bericht door a.r. »

Het gevaar van sektes mag/moet zeker niet onderschat worden en ik ben wel de allerlaatste die dát doet en/of ooit zal doen!! Ik ben door schade en schande bekend met sektes en ook met een aantal ouders die doordat hun kinderen erin verzeild raakten, ermee te maken hebben. In tegenstelling tot Amerika blijkt het in nederland (vrijwel) onmogelijk om er als ouder ook maar IETS tegen te doen.

In Amerika worden kinderen/familieleden nog al eens terug-ontvoerd zo begreep ik jaren geleden, en stiekem maar verplicht door de "naasten" aan een soort detox/deprogrammatie onderworpen. Ik vind het heel moeilijk daar iets over te zeggen...ik ben tegen dwang, maar hoe in vredesnaam moeten die "naasten" het anders aanpakken?? Ik heb er dus begrip voor met een heleboel mitsen en maren.

In Nederland is er voorzover ik weet maar één iemand die zich hiermee bezighoudt en over haar en de door haar gebruikte methode lopen de meningen nogal uiteen, zo begreep ik jaren geleden, het is iig allemaal niet onverdeeld positief.
http://sektegevaren.counsellingsjoukjed ... tology.htm
Imo is iedere religie/religeuze stroming een sekte en ook al zijn de meeste mensen het niet met mij eens, misschien helpt het als ze eens lezen wat bij Wiki onder een sekte wordt verstaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte
Wellicht overbodig maar een beetje leesvoer voor mensen die met het fenomeen totaal onbekend zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Children_of_God
http://anderekant.come2me.nl/970081/Kinderen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenspoeling

En natuurlijk hebben we dan ook nog de "redders der mensheid" :angel12: christelijke "hulpverleners" :twisted: http://www.fragilewing.com/html/wat_is_ ... sbruik.htm

En om het plaatje compleet te maken, een site waar ik ooit veel aan heb gehad:
http://www.traumaversterking.nl/

Deze mevrouw heeft ooit "herinneringen" aangepraat gekregen door een "hulpverlener". Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt...het gebeurd.

Al deze dingen gebeuren dus, (ook) in dit land en als ouder/familie(lid) moet je dan maar zien hoe je je staande houd tegen zoveel religieus/sektarisch geweld en een weg zien te vinden om je naaste "te redden" uit handen van dit mi boeventuig. Man, vrouw, kind, zus, broer, vader, moeder...die in labiele toestand/labiel moment terecht komt in zo'n kliek.....

De politiek en hr Opstelten hebben daar echter geen boodschap aan, die zien geen aanleiding om er ook maar iets aan te doen en/of te onderzoeken....het zijn volwassen??? mensen en zolang leden of ex leden geen aangifte doen (familieleden kunnen/mogen dat niet...het betreft immers autonome en/of volwassen mensen)....hr Opstelten is zelf lid van de remonstrantse broederschap http://nl.wikipedia.org/wiki/Ivo_Opstelten....een verdraagzaam clubje zo lees ik op Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstranten

De overige christelijke en rechtse politieke broeders en zusters steunen hem ongetwijfeld in zijn verdraagzame christelijke mening en ....laten we eerlijk zijn....er is natuurlijk ook (nog) geen sprake van een strafbaar feit. Er IS immers geen aangifte gedaan door leden of door ex-leden en de hr. Opstelten huldigt ongetwijfeld het standpunt dat men verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen daden en leven!

Dat laatste punt ben ik zowaar zelfs....jaja, stel u voor.....volkomen met hem eens! Een volwassen, geestelijk gezond, stabiel mens IS verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden en leven! Het punt waarop ik van mening verschil met hem ...en ongetwijfeld vele anderen...is de vraag of mensen die hun heil in een religie/sekte zoeken wel zo volwassen, geestelijk gezond en stabiel zijn. Oh jee, ik krijg nu vast weer hordes mensen die over mijn woorden vallen....." ja maar mijn religieuze overtuiging", "maar die mensen zijn niet zo sterk", "existentiële (on) zekerheid" etc., etc., ...maar ja, we kunnen als mens allemaal wel eens in een (existentiële) crisis terechtkomen en dan dingen doen die we ons in "normale" omstandigheden nooit hadden kunnen voorstellen te doen. Dát is dus wát ik bedoel ...in dat geval mag je gewoon naar gallemiezen gaan van hr. Opstelten....je moet gewoon maar altijd sterk zijn, de kracht hebben je te verzetten alles wat een mens kán overkomen en als een kaars rechtop blijven staan.....of je komt ( door je (tijdelijk) zwakke karakter) in een religie/sekte terecht...en tja da's jammer dan, of is religie/sekte toch "iets moois en goeds" meneer Opstelten en cs?!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

a.r. schreef:is de vraag of mensen die hun heil in een religie/sekte zoeken wel zo volwassen, geestelijk gezond en stabiel zijn.
Meestal niet, natuurlijk.

Hetzelfde geldt voor prostitutie en dan ineens kan en mag er van alles...
Rijksoverheid schreef:Mensen van 21 jaar kunnen beter een weloverwogen beslissing nemen over het werken als prostituee dan mensen van 18 jaar; ook zijn ze weerbaarder in het omgaan en onderhandelen met klanten.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Fenomeen schreef:
a.r. schreef:is de vraag of mensen die hun heil in een religie/sekte zoeken wel zo volwassen, geestelijk gezond en stabiel zijn.

Rijksoverheid schreef:Mensen van 21 jaar kunnen beter een weloverwogen beslissing nemen over het werken als prostituee dan mensen van 18 jaar; ook zijn ze weerbaarder in het omgaan en onderhandelen met klanten.
Ja, aan de ene kant betuttelt de overheid op zaken die mensen prima zelf kunnen regelen, en aan de andere kant laat diezelfde overheid vaak de meest kwetsbaren in de kou staan. Soms word ik er wel eens moedeloos van.

Groet

kiks
a.r.

Bericht door a.r. »

Fenomeen schreef:

Nou ja, ik ben nogal streng natuurlijk :D ....en hoewel offtopic, ik ben het absoluut niet met de stelling eens. Je mag er van mij een nieuw topic over openen (graag zelfs) en ik zal met liefde reageren, want ...waarom doen die meiden of jongens dat ...en ook wie gaat er naar die meiden en jongens en vooral ......waarom?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het gaat me niet om prostitutie an sich.
Ik zag jullie over leeftijdsgrenzen bezig, er stond me iets van bij dat er plannen waren de leeftijd voor legale prostitutie op te schroeven dus toen ben ik eens gaan neuzen en kwam bij de Rijksoverheid uit.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010 ... -jaar.html

Hoewel niet helemaal hetzelfde zijn er toch veel overeenkomsten.
Plaats reactie