Beste siger,
Als je schrijft "krab een altruïst, en je ziet een hypocriet bloeden" dan geef je aan dat Thor liever zou zien dat altruisten echte altruisten en geen egoisten zijn.
Nee, dat geeft aan dat krab een altruïst en je ziet een hypocriet bloeden. Ik geloof niet in altruïsme, de wil kan soms sterk zijn maar is
altijd gevoed door een motief.
zeg jij maar of je dit egoistische hypocrieten vindt:
Ze zijn niet bekrabt, dus de hypocriet is in die zin van toepassing, maar ik zal een antwoord geven.
- Liu Xiaobo , Chinees mensenrechtenactivist, heeft vandaag zijn Nobelprijs voor de Vrede niet in ontvangst kunnen nemen. Hij zit in eenzame opsluiting in China (
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... d/1.879676)
Jij noemt dit een altruïst, ik totaal niet. Dit is een persoon met een mening, hij vindt die mening belangrijk zo belangrijk dat hij deze denkbeelden van democratie wilt realiseren. Zijn persoonlijke opvattingen zijn belangrijker dan die van het collectief. Nu zijn er systemen die vinden dat zijn opvattingen passen in de eigen opvattingen en willen deze persoon dus waarderen met een onderscheiding. De meest voor de hand liggende oplossing zou zijn dat deze meneer naar Zweden verhuisd en daar aan de democratisering van Europa gaat werken, want volgens Putin is daar ook het nodige nog aan te verbeteren. Dus Liu Xiaobo een altruïst NEE.
- Bart Verbeeck, een jongeman van 23 die ongeneeslijke ziek is, kiest voor zijn dood. Zijn laatste boodschap is een oproep aan anderen om het leven positief te zien en onderzoek tegen kanker te steunen (
http://vtm.be/nieuws/binnenland/54457-b ... -van-leven)
Jij noemt dit een altruïst, ik zou niet weten waarom, omdat hij graag herinnerd wil worden door zijn boodschap om door te gaan met onderzoek. Terwijl hij zelf, ondanks al het onderzoek van de laatste decennia (in de verkeerde richting) het niet heeft weten te redden. Dus Bart Verbeeck een altruïst NEE
Natuurlijke selectie maakt korte metten met exemplaren van sociale diersoorten die enkel het individuele belang op het oog hebben. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat me dat bevalt.
Wat ik tegenkom is het tegenovergestelde, kun jij verwijzingen geven voor jou stelling?
Nog steeds geen verwijzingen voor deze stelling, de dikke duim (DD) in werking?
De vraag is wel of altruisme - onbaatzuchtigheid - bestaat: of mensen in staat zijn daden te verrichten zonder daarbij aan onmiddellijk persoonlijk voordeel te denken.
Nee, want het eigen goede gevoel is het eerder genoemde egoïsme.
Anders gezegd, die dingen zouden nooit bestaan als iedereen altijd alleen aan onmiddellijk persoonlijk voordeel dacht.
Hoe kom je erbij, dit zijn juist voorbeelden vanuit de evolutie waar door een onderwijs de eigen groep steeds beter werd in het overleven, net als ziekenhuizen en er waren altijd pioniers die daar een toekomst -voor zichzelf- in zagen en dat was voldoende om dit soort zaken op een natuurlijke manier te ontwikkelen.
Beste ali,
Iemand helpen is gewoon fijn. Kan ik het helpen dat ik dat fijn vind?
Maar daarom heet dat ook geen altruïsme.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."