De duif

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: De duif

Bericht door Fish »

Marc G schreef:En dan wordt apathie de maatstaf, want telkens als iemand iets goeds denkt te doen is hij egoïstisch bezig.
.

Ohh maar Marc, mijn hersens zijn dan misschien cynischer dan de jouwe, ondertussen produceren mijn door mijn zintuigen geactiveerde hypothalamus en amygdala, na een compliment, hormonen die mij doen blozen, een warm en blij gevoel geven ergo er is dan weer een balans gevonden.

Ohh shit dat is ook weer mechanisch dan. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G »

Dat is leven.
siger

Bericht door siger »

Dat altruisme=egoisme is enkel vol te houden als je de woorden hun gewone betekenis ontneemt. Dat is natuurlijk onzinnig.

Volgens ons aller Van Dale is egoisme:
levenshouding van iem. die voortdurend slechts het eigen belang en het eigen welzijn op het oog heeft

Dat is niet hetzelfde als altruisme of onbaatzuchtighheid.

"Wie goed doet, goed ontmoet" werkt onafhankelijk van de vraag of men slechts het eigen belang op het oog heeft, en valt dus niet onder egoisme.
siger

Bericht door siger »

Marinus schreef:Het bevalt je niet dus het is niet waar? Overigens is het alleen maar logisch dat levende wezens ten diepste egoïstisch zijn. Evolutie maakt korte metten met echt altruïstische individuen/soorten.
Natuurlijke selectie maakt korte metten met exemplaren van sociale diersoorten die enkel het individuele belang op het oog hebben. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat me dat bevalt.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Marc G,
Dan kun je natuurlijk discussiëren of dat een geconditioneerde impuls is, of een moment van bezieling, maar ik zie niet alles als een geconditioneerde daad, of egoïsme.
Deze opmerking is correct, wij worden geconditioneerd, vooral die vrouw die onnadenkend het water in springt doet dat in het kader van een conditionering. Dat siger de onderstaande zin niet snapt, heeft dan ook meer ontkenning van de realiteit te maken dan met iets anders.
Het ingrijpen in het lot van dit wezen is een promotie van alle hulpprogramma's die we dagelijks over ons heen krijgen. Als je hem betrokkenheid wil bijbrengen laat hem dan zien wat de natuur betekent, de rechts van de sterkste, eten en gegeten worden zodat hij wat weerbaarder wordt tegen al die collectanten, bedelbrieven en programma's die juist het lot van al die dieren en mensen zeggen te willen verbeteren.
Ik zie ook niet alles als conditionering, maar dan heeft het denken niet het effect van een cognitieve verantwoording, maar is het een proces voor de daad.

Beste siger,
Dat altruisme=egoisme is enkel vol te houden als je de woorden hun gewone betekenis ontneemt. Dat is natuurlijk onzinnig.
Dat woorden een betekenis aangemeten krijgen spreekt voor zich, ik vond deze opmerkingen wel interessant om in deze met je te delen:
Tegenspraak tussen bestaande uitgangspunten
- De klassieke wetenschap (moraalfilosofie, klassieke psychologie, speltheorie…) noemt gedrag enkel altruïstisch als het een gevolg is van een vrije keuze die het belang van een ander i.p.v. het eigen belang nastreeft. Zij gaat er vanuit dat enkel de mens beschikt over de mogelijkheid om vrij te kiezen en weerstand te bieden aan zelfzuchtige dierlijke neigingen. Zij beschouwt altruïsme daarom als een verworvenheid en een voorrecht van cultuurdragers.
- De biologie stelt dat dierlijke instincten niet louter zelfzuchtig zijn. Dieren hebben ook instincten die oorzaak zijn van spontaan altruïsme zoals de zorg voor kinderen en partner, reeds aanwezig bij lagere diersoorten, en de zorg voor groepsleden, aanwezig bij dieren die in sociaal groepsverband leven.
- De psychologie stelt dat het gevoelsleven van cultuurdragers verstoord kan zijn, met als gevolg dat zij zich angstig of vijandig kunnen opstellen. In het laatste geval leidt zo’n gedrag tot zelfzucht, waarvan de herkomst door de omgeving niet altijd herkend wordt.

Is een eenvormig uitgangspunt mogelijk?
- Als we het altruïstisch gedrag van dieren ‘spontaan altruïsme’ noemen dan kunnen we het menselijk altruïsme naargelang haar herkomst, terugbrengen tot drie vormen: een spontaan altruïsme, een vrij te kiezen altruïsme en een gemis aan altruïsme t.g.v. psychische verstoring.
- We menen dat er over deze onderverdeling naargelang de herkomst van altruïsme voldoende consensus bestaat maar niet zo over de invulling ervan. Immers de herkomst van altruïstisch gedrag kunnen we niet aan dit gedrag zelf herkennen. Verder kan elk van de genoemde drie vormen ook deels aanwezig zijn, in welk geval het altruïstisch gedrag een gedeelde herkomst heeft.
- We verwachten dus niet dat een consensus mogelijk is over de invulling van deze herkomst. Het is bvb zo dat vele filosofen het bestaan van keuzevrijheid, en dus de mogelijkheid om vrij voor altruïstisch gedrag te kiezen, ontkennen.
- Het is wel mogelijk om in een tekst over altruïsme te verduidelijken over welk soort altruïsme het gaat. Bvb door toevoeging van een bijvoeglijk naamwoord dat binnen het vakgebied aanvaard is, zoals wederkerig altruïsme.
Mijn mening „Krab een altruïst, en je ziet een hypocriet bloeden.”

PS
Natuurlijke selectie maakt korte metten met exemplaren van sociale diersoorten die enkel het individuele belang op het oog hebben. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat me dat bevalt.
Wat ik tegenkom is het tegenovergestelde, kun jij verwijzingen geven voor jou stelling?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger

Bericht door siger »

Thor schreef:Mijn mening „Krab een altruïst, en je ziet een hypocriet bloeden.”

PS
Siger schreef:Natuurlijke selectie maakt korte metten met exemplaren van sociale diersoorten die enkel het individuele belang op het oog hebben. De evolutie heeft er zelfs voor gezorgd dat me dat bevalt.
Wat ik tegenkom is het tegenovergestelde, kun jij verwijzingen geven voor jou stelling?
Mag ik voor het gemak jezelf als verwijzing gebruiken? Als je schrijft "krab een altruïst, en je ziet een hypocriet bloeden" dan geef je aan dat Thor liever zou zien dat altruisten echte altruisten en geen egoisten zijn. Wel, zo kennen we allebei een hoop mensen. Of dacht je dat jij de enige was die altruisme een goed vindt? Als je nog twijfelt kan je nalezen hoe de beroemde evolutiebioloog Robert Trivers dit "wederkerig altruisme" wiskundig heeft aangetoond.

Nog even twee voorbeeldjes, allebei berichtjes van vandaag. zeg jij maar of je dit egoistische hypocrieten vindt:

- Liu Xiaobo , Chinees mensenrechtenactivist, heeft vandaag zijn Nobelprijs voor de Vrede niet in ontvangst kunnen nemen. Hij zit in eenzame opsluiting in China (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... d/1.879676)

- Bart Verbeeck, een jongeman van 23 die ongeneeslijke ziek is, kiest voor zijn dood. Zijn laatste boodschap is een oproep aan anderen om het leven positief te zien en onderzoek tegen kanker te steunen (http://vtm.be/nieuws/binnenland/54457-b ... -van-leven)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:Dat altruisme=egoisme is enkel vol te houden als je de woorden hun gewone betekenis ontneemt. Dat is natuurlijk onzinnig.
Nu eens midden in de roos Siger. 't Is superzwets.

Iemand helpen is gewoon fijn. Kan ik het helpen dat ik dat fijn vind?
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

nee, ik vind dit geen superzwets.

je kan iets doen uit meeleven voor een ander en daar uiteraard ook een fijn gevoel aan over houden, maar er zijn echt mensen die alleen iets voor een ander doen voor het fijne gevoel en het aanzien wat ze er van door hun omgeving van krijgen.

Mijn narcistische zus is daar een supervoorbeeld van. Haar uiterlijk attent zijn voor een ander en een ander haar hulp aanbieden is er alleen opgericht omzichzelf een goed gevoel te geven. Ze laat haar zelfbeeld afhangen wat een ander van haar vind wat haar ego weer wat opkrikt. Ze heeft geen emphatie voor een ander dus de gevoelens van een ander kan haar niets schelen. Ze doet het echt puur voorzichzelf.

je gelooft dit bijna niet als je het niet zelf hebt meegemaakt.
siger

Bericht door siger »

De vraag is niet of er egoisme bestaat. Daar zijn we het allemaal over eens vermoed ik.

De vraag is wel of altruisme - onbaatzuchtigheid - bestaat: of mensen in staat zijn daden te verrichten zonder daarbij aan onmiddellijk persoonlijk voordeel te denken.

Er zijn hospitalen, onderwijs, zorg, verdraagzaamheid. Dat alles kon niet bestaan als we niet bekwaam zouden zijn ingewikkelde plannen te bedenken en over lange termijn uit te werken. Anders gezegd, die dingen zouden nooit bestaan als iedereen altijd alleen aan onmiddellijk persoonlijk voordeel dacht.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef: : of mensen in staat zijn daden te verrichten zonder daarbij aan onmiddellijk persoonlijk voordeel te denken.
Maar als je door de evolutie geconditioneerd bent om die daad te verrichten, wat dan? Je denkt dan niet direct aan persoonlijk gewin, ook niet in tweede instantie, maar je voelt je er wel prettig bij.
Er is een beloning.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

vuurdoorn schreef:
nee, ik vind dit geen superzwets.
je kan iets doen uit meeleven voor een ander en daar uiteraard ook een fijn gevoel aan over houden, maar er zijn echt mensen die alleen iets voor een ander doen voor het fijne gevoel en het aanzien wat ze er van door hun omgeving van krijgen.
Dat was al eerder uit de doeken gedaan Vuurdoorn. Graag alles lezen omwille van onderlinge gladde communicatie! Er zijn verschillende motieven of stimulie die aan een zelfde gedrag ten grondslag kunnen liggen.

Minimaliseer je verwoestende ecologische voetafdruk door uitsluitend zinnige postings te plaatsen.
siger

Bericht door siger »

Fishhook schreef:
siger schreef: : of mensen in staat zijn daden te verrichten zonder daarbij aan onmiddellijk persoonlijk voordeel te denken.
Maar als je door de evolutie geconditioneerd bent om die daad te verrichten, wat dan? Je denkt dan niet direct aan persoonlijk gewin, ook niet in tweede instantie, maar je voelt je er wel prettig bij.
Er is een beloning.
Hoe prettig Liu Xiaobo of Bart Verbeeck (zie boven) zich voelen, is een heel andere kwestie. Ik hoop dat ze een mate van voldoening ervaren. Maar dat verandert niet dat ze volledig passen in de definitie van altruisme, in mensentaal en in biologentaal.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:De vraag is niet of er egoisme bestaat. Daar zijn we het allemaal over eens vermoed ik.

De vraag is wel of altruisme - onbaatzuchtigheid - bestaat: of mensen in staat zijn daden te verrichten zonder daarbij aan onmiddellijk persoonlijk voordeel te denken.

Er zijn hospitalen, onderwijs, zorg, verdraagzaamheid. Dat alles kon niet bestaan als we niet bekwaam zouden zijn ingewikkelde plannen te bedenken en over lange termijn uit te werken. Anders gezegd, die dingen zouden nooit bestaan als iedereen altijd alleen aan onmiddellijk persoonlijk voordeel dacht.
Sterker, ik zou wel eens het bewijs van het omgekeerde willen zien.
Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G »

Enerzijds kun je opmaken dat een schijnbaar altruïstische daad voort kan komen uit egoïsme, of anders uit een conditionering, maar vervolgens is er bij mij de vraag of er niet ook een natuurlijke respons is die zoiets teweeg kan brengen.
B.v. een moeder die haar kroost verdedigd met haar eigen leven. Volgens mij een wijdverbreid impuls en niet direct een conditionering, of egoïsme.
Zo verdedigd een alfa mannetje zijn stam en kan een nest wolven groter of kleiner zijn naar gelang de aanwezigheid van voedsel.
Daarnaast denk ik dat een vermenging tussen impuls en psychologische conditionering misschien ook nog wel iets dergelijks teweeg kan brengen; bv. je leven riskeren voor kinderen aan de andere kant van de wereld.

Dan nog de vraag of dieper liggende invloeden ook een rol kunnen spelen, zoals bv. overbevolking en klimaatveranderingen om van nature altruïstische gevoelens naar boven te brengen voor het leven als geheel. Waar het niet meer om de eigen genen verder geven gaat, maar om kleinere nesten, terwijl net de conditionering aanzet tot grote nesten en groei.
Er zijn veel meer vragen, dan dat ik antwoorden heb.

Hoe meer iemand op de natuur is afgestemd, hoe meer is zijn gedrag misschien afgestemd op dat beheren en beschermen van de natuur en het leven. Daarnaast zijn er misschien ook nog conditioneringen en egoïsme die het geheel van drijfveren nauwelijks te doorzien maken. Zelfs voor degene die het gedrag vertoond heeft.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,
Als je schrijft "krab een altruïst, en je ziet een hypocriet bloeden" dan geef je aan dat Thor liever zou zien dat altruisten echte altruisten en geen egoisten zijn.
Nee, dat geeft aan dat krab een altruïst en je ziet een hypocriet bloeden. Ik geloof niet in altruïsme, de wil kan soms sterk zijn maar is altijd gevoed door een motief.
zeg jij maar of je dit egoistische hypocrieten vindt:
Ze zijn niet bekrabt, dus de hypocriet is in die zin van toepassing, maar ik zal een antwoord geven.
- Liu Xiaobo , Chinees mensenrechtenactivist, heeft vandaag zijn Nobelprijs voor de Vrede niet in ontvangst kunnen nemen. Hij zit in eenzame opsluiting in China (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... d/1.879676)
Jij noemt dit een altruïst, ik totaal niet. Dit is een persoon met een mening, hij vindt die mening belangrijk zo belangrijk dat hij deze denkbeelden van democratie wilt realiseren. Zijn persoonlijke opvattingen zijn belangrijker dan die van het collectief. Nu zijn er systemen die vinden dat zijn opvattingen passen in de eigen opvattingen en willen deze persoon dus waarderen met een onderscheiding. De meest voor de hand liggende oplossing zou zijn dat deze meneer naar Zweden verhuisd en daar aan de democratisering van Europa gaat werken, want volgens Putin is daar ook het nodige nog aan te verbeteren. Dus Liu Xiaobo een altruïst NEE.
- Bart Verbeeck, een jongeman van 23 die ongeneeslijke ziek is, kiest voor zijn dood. Zijn laatste boodschap is een oproep aan anderen om het leven positief te zien en onderzoek tegen kanker te steunen (http://vtm.be/nieuws/binnenland/54457-b ... -van-leven)
Jij noemt dit een altruïst, ik zou niet weten waarom, omdat hij graag herinnerd wil worden door zijn boodschap om door te gaan met onderzoek. Terwijl hij zelf, ondanks al het onderzoek van de laatste decennia (in de verkeerde richting) het niet heeft weten te redden. Dus Bart Verbeeck een altruïst NEE
Nog steeds geen verwijzingen voor deze stelling, de dikke duim (DD) in werking?
Nee, want het eigen goede gevoel is het eerder genoemde egoïsme.
Anders gezegd, die dingen zouden nooit bestaan als iedereen altijd alleen aan onmiddellijk persoonlijk voordeel dacht.
Hoe kom je erbij, dit zijn juist voorbeelden vanuit de evolutie waar door een onderwijs de eigen groep steeds beter werd in het overleven, net als ziekenhuizen en er waren altijd pioniers die daar een toekomst -voor zichzelf- in zagen en dat was voldoende om dit soort zaken op een natuurlijke manier te ontwikkelen.

Beste ali,
Iemand helpen is gewoon fijn. Kan ik het helpen dat ik dat fijn vind?
Maar daarom heet dat ook geen altruïsme.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Plaats reactie