Ik heb je post van destijds gevolgd, en het lijkt mij grotendeels in overeenstemming met wat ik zelf gisteren (29 april) beweerde. Als je echter vrijheid definieerd als onafhankelijk van externe factoren, dan is het van belang wat de interne factoren zijn. die lijken mij in diepste zin genetisch. Maar de consequentie is dat dat je alle erfelijke eigenschappen als vrije wil betiteld. Maar dat wil je toch niet?vegan-revolution schreef:Peter, ik verwijs nog even naar een post van mij (die je eventueel in de draad verder terug kunt volgen) in een draad waar Victor Onrust ook al naar verwees.Peter van Velzen schreef:Wat verstaat U onder “vrije wil” ?
In de discussie over vrije wil ontstaat namelijk soms verwarring over in welke betekenis we het woord vrij hanteren. Hierdoor bestaat het risico dat mensen oeverloos langs elkaar heen praten als ze het niet éérst eens worden over in welke betekenis ze het woord vrij hanteren.
Mijn stelling is in ieder geval, dat, of we nou aan determinisme (tot op zekere hoogte binnen foutmargegrenzen) of (quantummechanisch) toeval, of aan een combinatie van beide zijn overgeleverd, ons gedrag en ons denken overgeleverd is aan processen die we zelf niet in de hand hebben.
Het omgekeerde van mijn stelling is dat een individu de natuurwetten kan manipuleren (waardoor het feitelijk geen natuurwetten meer zijn). Met een voorbeeld van dit omgekeerde kan mijn stelling uiteraard onderuit worden gehaald (gefalsificeerd).
Ik vermoed toch dat het idee "vrije wil" geboren is uit de menselijke neiging om gebeurtenissen uit te leggen in termen van bedoelingen. Dat is op zich zinvol, maar als je dieper graaft, blijken bedoelingen meestal geen vrije keuzes te zijn, maar op zich weer oorzaken te hebben.
Opvallend is dat we psychologisch gezien de kritiek van derden (vooral van opvoeders) internaliseren, waardoor we in deze zin onze "vrijheid" bewaren. Als we "vrije wil"willen zien als "vrij van externe factoren" lijk het me zinvol, om alle aangeleerde zaken, als interne factoren te beschouwen. Alles wat dus leidt tot onze bedoelingen valt daar dan dus onder.
Het lijkt me juist dat we altijd in staat zijn keuzes te maken, en dat die keuzes nauwelijks worden beperkt door externe factoren, Wij hebben dus "de vrijheid"(dwz externe factoren spelen slechts een beperkte rol) om te kiezen wat we nastreven, en het is zinvol om ons voor onze keuzes in het verleden ter verantwoording te roepen, omdat die verantwoordelijkheid onze keuzes in de toekomst gunstig kan beïnvloeden.
Is dit in overeenstemming met wat je bedoeld?