Kunnen wij wel vrijdenken?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Thor
Forum fan

Re: Kunnen wij wel vrijdenken?

Bericht door Thor »

Beste BadAssChick,
Dit doe je door de interessante formulering waarin je eerst zegt dat je een eigen mening mag hebben en de tweede stap dat je het ook mag uiten. Wat betekent dat volgens jou in relatie tot het vrijdenken?
t boeit me eigenlijk niet zoveel wat een ander van mijn mening vind.
Dat mijn beste staat in schril contrast met je eerdere omschrijving, jij wilt heel graag dat je mening gehoord en serieus genomen wordt.
ik leef dus ik besta en doordat ik een mens ben
Volgens veel van de mensen hier ben je slechts een dier. Dit omdat er geen wezenlijke onderscheid is tussen een mens en een dier, ook weer volgens vele mensen hier.
en als het je stoort
Totaal niet.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ BadAssChick
*
Wat vind je van de forumregels?
Waarom werd je lid van FreeThinkers als je geen zin hebt om je aan de regels te houden?
BadAssChick schreef:<< >>
ik heb ook geen zin om het te onderbouwen
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Zo te zien gaat het over geen enkele mening in het bijzonder.
Dus wat zou er dan te onderbouwen zijn?
Gaat het over persoonlijke voorkeuren die alleen jezelf gelden, zoals je mening over je trek in erwtensoep, dan is iedere onderbouwing zelfs overbodig.
Gaat het over het uitwisselen van dat soort meningen dan leg je ze naast elkaar en als je dat soort bij soort doet dan kan je ze per soort turven.
Kan allemaal zonder onderbouwing.
Dat je vrij je mening kunt en mag etaleren zonder dat iemand je dat verbiedt of bestraft of dat je vreest dat dat kan gebeuren; dan verkeer je in een omgeving waar vrijdenken kan bestaan.

Betwist je andermans mening dan kan die ander rustig de schouders ophalen.
Pas op het moment dat jouw mening voor een ander zou moeten gelden, dan komen de onontbeerlijke onderbouwingen.

Gaan de meningen over de beste schaakzet in een probleemstelling dan wil je het daar allebei over hebben. En als je er genoeg van hebt, dan hou je op.

Als iemand niet zegt dat mensen geen dieren dan zegt hij niets en hoeft niets te onderbouwen. :)

Lijkt mij,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Thor schreef:Beste PietV,

Misschien moet je als voorbeeld de laatste reactie van je grote voorman, richting mij, eens bekijken. Schandalig, terwijl hij op geen enkele vraag wilt antwoorden, maar ik hou het hier maar weer bij. Ik ben in afwachting van misschien een interessante discussie.
Ik wist niet dat ik een grote voorman had :roll: Misschien nieuw voor jou. Maar ik ben ook site-admin in de pikorde. Maar helaas voor de omstanders. Het zegt me eigenlijk niet zoveel. Als het forum maar goed draait en de aanwezigen elkaar kunnen verdragen. Dan leun ik achterover en ben ik tevreden. Het staat in de kantlijn. Zo klein mogelijk en dat lijkt mij voldoende.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

@Thor.Ik zat niet op het puntje van mijn stoel, zoals Piet, maar wel te wachten op een antwoord op de vraag van Fjedka. Zomaar wat roepen over censuur en vergeten die kreet te onderbouwen? Voorlopig blijft het dus zomaar een kreet wat dan wel weer jammer is voor je aanzien hier op het forum. Het zal jouw manier van vrijdenken wel zijn.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Bericht door Jinny »

Ja Thor, onderbouw je beschuldigingen eens.
Je maakt je nu de gekke henkie van het forum die strakjes niemand meer serieus neemt.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

GayaH schreef:@ BadAssChick
*
Wat vind je van de forumregels?
Waarom werd je lid van FreeThinkers als je geen zin hebt om je aan de regels te houden?
BadAssChick schreef:<< >>
ik heb ook geen zin om het te onderbouwen
<< >>

wie zegt dat ik me niet aan de regels hou ,mocht dat zo zijn krijg ik van de Mods wel reactie op mijn postings...
en onderbouwen kost me veel schrijf/lees werk ,ik zit met een lees/hoofdpijn probleem dus als ik hele lappen tekst ga schrijven/lezen krijg ik zwaar hoofdpijn, <6 jaar terug een TIA gehad> en daarnaast kan ik niet uren rechtopzitten achter de pc,want dan trekt m,n rug niet <atrose>
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Thor schreef:Volgens veel van de mensen hier ben je slechts een dier. Dit omdat er geen wezenlijke onderscheid is tussen een mens en een dier, ook weer volgens vele mensen hier.
Ik denk dat niemand 'slechts een dier' zegt, anders graag een link?

Maar er is inderdaad geen wezenlijk verschil tussen mens en dier.
De BBC laat het in deze docu serie nog weer eens mooi zien.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste PietV,
Maar ik ben ook site-admin in de pikorde.
Mijn verontschuldiging voor mijn foute typering, maar je weet inmiddels wat ik bedoel.
Als het forum maar goed draait en de aanwezigen elkaar kunnen verdragen. Dan leun ik achterover en ben ik tevreden.
Lijkt mij een goed en relaxt uitgangspunt.

Beste kiks,

Ik reageer al heel lang niet meer op de opmerkingen van die Fjedka, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
Voorlopig blijft het dus zomaar een kreet wat dan wel weer jammer is voor je aanzien hier op het forum. Het zal jouw manier van vrijdenken wel zijn.
Ik wist niet dat ik een aanzien had op dit forum, maar om mijn aanzien weer wat op te beuren zal ik laten zien waar het over gaat.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p257690 dit is de start van de discussie en dit is het einde http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 71#p257871 indien iemand een discussie aangaat, maar daarop geen antwoord wenst te geven dan wordt de discussie zo afgesloten.

Beste Jim,

Ik hoop dat ik je belangstelling heb kunnen bevredigen.

Beste Fishhook,
Ik denk dat niemand 'slechts een dier' zegt, anders graag een link?

Maar er is inderdaad geen wezenlijk verschil tussen mens en dier.
Slechts is nu het woord waar over gevallen wordt, dat is jammer, terwijl je zelf schrijft dat het geen wezenlijk verschil uitmaakt. Waarmee de essentie overeind blijft en de link besloten ligt in je eigen antwoord. Of het moet een semantische discussie zijn, die je wilt voeren.
Maar had je niets toe te voegen op mijn antwoord op jouw eerdere vraag?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Thor schreef:Beste Fishhook,
Je eigen mening is het gevolg van je verleden, waardoor er geen sprake is van vrijdenken, maar een mening die past in het denkraam van je verleden.
Geld dit alleen voor BAC, of kun je dit, volgens jou, in het algemeen stellen?
Inzake het begrip mening zou je dit in het algemeen kunnen stellen.
Inzake het bewust denken is dit nog maar de vraag, maar zelfs daar ben ik van mening dat je slechts je denkraam van het verleden kan verbreden, maar niet kan veranderen.
Mijn vroegere christelijke denkraam is nogal veranderd zou ik zeggen, maar dat moet je dan maar van mij aannemen.
Maar je hebt gelijk als je bedoeld te zeggen dat je nu eenmaal geen andere stel hersens kan uploaden.
Je moet het doen met wat je hebt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Hanky

Bericht door Hanky »

Ondanks alle korte wijsheid van Fishhook, her en der, ben ik het wel eens met Thor op dit punt:

"Inzake het bewust denken is dit nog maar de vraag, maar zelfs daar ben ik van mening dat je slechts je denkraam van het verleden kan verbreden, maar niet kan veranderen."

Het denkraam is van Olie B. Bommel. Het denkkader betekent hetzelfde, maar is feitelijk meer waarover het gaat, zolang Tom Poes er zich niet mee bemoeit. Om het bluntly te zeggen op zijn engels: fanatieke 'communisten' in de jaren zeventig bleken later weer fanatieke 'andersdenkenden'. (Ik moet altijd weer denken aan een roodharige columniste, wier naam me niet te binnen wil schieten, maar goed onze Exota-fles van Dam kent iedereen nog wel: in een villa de Veluwe, als zoon van een eenvoudig politieman, en columsgewijs nog steeds bijzonder begaan met het trieste lot van de minder-bedeelden, met of zonder paard.)

Het is nu bijna ondoenlijk gebleken nog alles te volgen hier: maar gelukkig wetenschappelijke onderstromen (methode, Siger, Sarnian, Heeck enzovoort.) Aandoenlijk hoe Roald niet wil leren! Gewoon niet willen leren!! Legt u me nu maar de evolutietheorie uit zonder enige link te willen lezen. Ik sta paf van die man van 37, met een gezin met drie kinderen. Prachtige afsplitsing naar discussie met maar twee gesprekspartners (Jim en Heeck), heel goed van de 'bewakers', getverderrie wat kunnen 'denkramen' veel blootleggen. Een verwijzing zou ook kunnen zijn naar Rereformed, die nota bene, tot mijn grote verbazing op zich dan nog verwijst naar een zekere Devious.(!?!)

Boodschap voor gelovigen en ongelovigen: verbreed je horizon, maar die boodschap is bij Roald op zich al bedreigend, ook nog bij de liefdevolle ingrepen van a.r.

Subtiele verandering: de naar de hemel kijkende op zijn atavar werd een soort 'klasgenoot' op een volgende foto. Het meeste kan hij mijns inziens leren van Rereformed en a.r. Dat kan ie zonder meer volgen (begrijpen) als de 'ervaringen' van die twee anderen , die diepe verwantschap met hem hadden. Misschien nog belangrijker dan het direct inzetten op de 'kennis' van de evolutietheorie. Toon der muziek in het hart...

(Ook Heeck en Siger verslikken zich overigens ongetwijfeld voorlopig toch in de introns van Gert Korthof ;)

Vrij denken, vrij kader, vrij raam, en de PVV (daarentegen) met een Mondriaans gekleurde meeuw, nee het is niet zo eenvoudig, dat vrije denken, zeker niet als je je eigen geschiedenis erbij betrekt. En dat geldt niet alleen voor Roald. Het is meer een 'vrij' worden van 'geconditioneerd verleden'.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Thor schreef:Ik reageer al heel lang niet meer op de opmerkingen van die Fjedka, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
Voorlopig blijft het dus zomaar een kreet wat dan wel weer jammer is voor je aanzien hier op het forum. Het zal jouw manier van vrijdenken wel zijn.
Ik wist niet dat ik een aanzien had op dit forum, maar om mijn aanzien weer wat op te beuren zal ik laten zien waar het over gaat.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p257690 dit is de start van de discussie en dit is het einde http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 71#p257871 indien iemand een discussie aangaat, maar daarop geen antwoord wenst te geven dan wordt de discussie zo afgesloten.
Uit de aangeleverde links blijkt niets van censuur. Wel lees ik een aanmerking op de wijze van jouw manier van reageren, maar dat heeft niets te maken met censuur.Daarmee houdt mijn onderstaande opmerking voorlopig stand:
Ik ga er van uit dat je niet uit bent op stemmingmakerij, maar je opmerkingen doen anders vermoeden.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
siger

Bericht door siger »

Hanky schreef:Ook Heeck en Siger verslikken zich overigens ongetwijfeld voorlopig toch in de introns van Gert Korthof.
Hoe bedoel je?
Hanky schreef:...nee het is niet zo eenvoudig, dat vrije denken, zeker niet als je je eigen geschiedenis erbij betrekt. En dat geldt niet alleen voor Roald. Het is meer een 'vrij' worden van 'geconditioneerd verleden'.
Volmondig eens.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hanky schreef:Ondanks alle korte wijsheid van Fishhook, her en der, ben ik het wel eens ,,,,,,En dat geldt niet alleen voor Roald. Het is meer een 'vrij' worden van 'geconditioneerd verleden'.
Je geeft goede samenvattingen Hanky. Ik lees ze met plezier en steek er ondertussen iets van op. =D>
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Hanky,
"Inzake het bewust denken is dit nog maar de vraag, maar zelfs daar ben ik van mening dat je slechts je denkraam van het verleden kan verbreden, maar niet kan veranderen."
Het denkraam is van Olie B. Bommel. Het denkkader betekent hetzelfde, maar is feitelijk meer waarover het gaat, zolang Tom Poes er zich niet mee bemoeit.
Oppervlakkige beschouwd kun je een bevestiging hiervan vinden op internet, maar ook de alternatieve zijn er te vinden, alternatieve die op deze quote, van mij, van toepassing zijn. De letterlijke betekenis van denkkader is een kader waarbinnen het 'denken' plaats vind. Het gaat mij dus om het woord kader, dan wel patroon, beide begrippen hebben een bepaalde rigiditeit in zich waarom ik het niet in de quote hebt gebruikt. Een denkraam, verwijst in mijn quote naar iets anders en dat waren een tweetal woorden, namelijk het bewust denken. Ik zal niet ingaan op de betekenis van die woorden, maar je kunt op je vingers natellen dat het bewust denken en vaste kaders, patronen niet met elkaar te rijmen zijn. Je kunt hier het woord raam gebruiken als een raam waarmee je naar buiten kunt kijken.
Boodschap voor gelovigen en ongelovigen: verbreed je horizon, maar die boodschap is bij Roald op zich al bedreigend, ook nog bij de liefdevolle ingrepen van a.r.
Hier gebruik je zelf het woord horizon in dezelfde betekenis van denkraam, waarbij je mij wel nieuwsgierig maakt naar hoe jij de kreet; "verbreed je horizon" feitelijk zelf wenst toe te passen?
Het is meer een 'vrij' worden van 'geconditioneerd verleden'.
In welke betekenis woord het woord 'vrij' in deze formulering gehanteerd?

Beste kiks,
Uit de aangeleverde links blijkt niets van censuur.
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.(wiki)
Wel lees ik een aanmerking op de wijze van jouw manier van reageren, maar dat heeft niets te maken met censuur
Mijn beste kiks, indien je bovenstaande omschrijving toepast op de persoon in kwestie dan maakt hij misbruik van zijn macht. Was hij een gewoon lid van dit forum geweest dan had hij zijn beklag gedaan en ik had daar op kunnen reageren dat deze meneer alleen maar stellingen poneert en een boek probeert aan te prijzen zonder op de inhoud in te gaan en daarnaast de discussie ontwijkt. Nu kan dat niet omdat hij misbruik maakt van zijn status. In mijn optiek had hij dit aan een andere moderator ter beoordeling moeten voorleggen, waardoor ik mijn mogelijkheid op een verdediging behoud. Nu stopt hij de discussie door censuur.
Ik ga er van uit dat je niet uit bent op stemmingmakerij, maar je opmerkingen doen anders vermoeden.
Nee, het gaat mij om de vrijheid van meningsuiting. Wat voor mij wel gekoppeld is aan voorwaarde dat je een eigen mening wel moet kunnen onderbouwen.
Plaats reactie