Ondanks alle korte wijsheid van Fishhook, her en der, ben ik het wel eens met Thor op dit punt:
"Inzake het bewust denken is dit nog maar de vraag, maar zelfs daar ben ik van mening dat je slechts je denkraam van het verleden kan verbreden, maar niet kan veranderen."
Het denkraam is van Olie B. Bommel. Het denkkader betekent hetzelfde, maar is feitelijk meer waarover het gaat, zolang Tom Poes er zich niet mee bemoeit. Om het bluntly te zeggen op zijn engels: fanatieke 'communisten' in de jaren zeventig bleken later weer fanatieke 'andersdenkenden'. (Ik moet altijd weer denken aan een roodharige columniste, wier naam me niet te binnen wil schieten, maar goed onze Exota-fles van Dam kent iedereen nog wel: in een villa de Veluwe, als zoon van een eenvoudig politieman, en columsgewijs nog steeds bijzonder begaan met het trieste lot van de minder-bedeelden, met of zonder paard.)
Het is nu bijna ondoenlijk gebleken nog alles te volgen hier: maar gelukkig wetenschappelijke onderstromen (methode, Siger, Sarnian, Heeck enzovoort.) Aandoenlijk hoe Roald niet wil leren! Gewoon niet willen leren!! Legt u me nu maar de evolutietheorie uit zonder enige link te willen lezen. Ik sta paf van die man van 37, met een gezin met drie kinderen. Prachtige afsplitsing naar discussie met maar twee gesprekspartners (Jim en Heeck), heel goed van de 'bewakers', getverderrie wat kunnen 'denkramen' veel blootleggen. Een verwijzing zou ook kunnen zijn naar Rereformed, die nota bene, tot mijn grote verbazing op zich dan nog verwijst naar een zekere Devious.(!?!)
Boodschap voor gelovigen en ongelovigen: verbreed je horizon, maar die boodschap is bij Roald op zich al bedreigend, ook nog bij de liefdevolle ingrepen van a.r.
Subtiele verandering: de naar de hemel kijkende op zijn atavar werd een soort 'klasgenoot' op een volgende foto. Het meeste kan hij mijns inziens leren van Rereformed en a.r. Dat kan ie zonder meer volgen (begrijpen) als de 'ervaringen' van die twee anderen , die diepe verwantschap met hem hadden. Misschien nog belangrijker dan het direct inzetten op de 'kennis' van de evolutietheorie. Toon der muziek in het hart...
(Ook Heeck en Siger verslikken zich overigens ongetwijfeld voorlopig toch in de introns van Gert Korthof
Vrij denken, vrij kader, vrij raam, en de PVV (daarentegen) met een Mondriaans gekleurde meeuw, nee het is niet zo eenvoudig, dat vrije denken, zeker niet als je je eigen geschiedenis erbij betrekt. En dat geldt niet alleen voor Roald. Het is meer een 'vrij' worden van 'geconditioneerd verleden'.