Gelukkig dat vanuit de linkse politiek vrij snel een dergelijke, duidelijkheidscheppende motie werd ingediend in deze gedoogsituatie!
Loekie: Deze twee alinea's uit dezelfde motie spreken elkaar tegen. Islamisering betekent namelijk een ongelijkwaardige behandeling van mensen (vrouwen, homo's, andersdenkenden). Als je voor het een bent, kun je niet ook voor het ander zijn. Gekker is nog dat de motie is aangenomen, alleen PVV en SGP hebben tegengestemd. Gezien de tegenstrijdigheid kun je zeggen dat de elite in Den Haag helemaal de kluts kwijt is.
Nee, het woord 'inslamisering' hebben we in NL vooral te danken aan Fortuyn. Zijn islamkritische boekje heet in de na nine eleven geactualiseerde versie «De Islamisering van Onze Cultuur. Nederlandse identiteit als fundament» (de titel van eerste versie uit 1997 had nog als openingswoord 'Tegen'). Een nauwkeurige definitie van het begrip 'islamisering' wordt in dit boekje niet gegeven. Maar getuige de boektitel is het begrip in elk geval gerelateerd aan 'onze' moderne Westerse cultuur - Fortuyn spreekt van onze 'Joods-Christelijk humanistische cultuur van de moderniteit'. De uitdrukking 'islamisering van de moderniteit' is overigens ook te vinden in Huntington's boek "The Clash of the Civilizations».
Fortuyn beschrijft in zijn islamkritische boekje de botsing/clash tussen 'onze' (moderne) kernnormen & kernwaarden van de cultuur van de moderniteit en de daarmee principieel onverenigbare (oude, fundamentalistische) kernnormen & kernwaarden van de cultuur van de islam die in de wereld en in westerse multiculturele samenlevingen als NL plaatsvindt op vier gebieden:
(1) individuele verantwoordelijkheid vs collectieve verantwoordelijkheid
(2) de scheiding van kerk en staat vs fundamentalistische vermenging van religie en politiek
(3) de omgang tussen mannen en vrouwen op basis van gelijk(waardig)heid vs ongelijkheid
(4) de omgang van volwassenen met kinderen en jongeren op grond van gelijk(waardig)heid vs patriarchale ongelijkheid.
Waarnaar verwijst nu bij Fortuyn de 'islamisering' van onze Westerse cultuur van de moderniteit?
Naar het verschijnsel dat moslimimmigranten in mn de achterstandswijken van NL's grote steden de oude, fundamentalistische n&W van hun meegenomen Islamitische cultuur behouden die hoofdzakelijk op vier cultuurgebieden principieel botsen met de moderne basisn&w van de Westerse cultuur uit het dragende morele fundament van de NLse samenleving? In dat geval verwijst 'islamisering' dus niet op het verschijnsel van naar NL toestromende moslimimmigranten die de gematigde/liberale religie met niet-fundamentalistische n&w uit hun cultuur behouden en bereid zijn tot het erkennen en hooghouden van de (vier) moderne basisn&w (omwille van bijv. de vrijheid van godsdienst). Dit door het woord 'islamisering' ongedekte en genegeerde verschijnsel zou de 'modernisering van de islamitische cultuur' kunnen worden genoemd. Fortuyn noemde de islam een 'achterlijke cultuur', dwz een achterlopende cultuur tov de moderne Verlichting die de Westerse cultuur heeft doorgemaakt, kortom een cultuur die nog een moderniseringsproces of 'Verlichting' moet doormaken om de achterstand tov het moderne Westen weg te werken, maar hij sloot de mogelijkheid van een modernisering binnen de islamitische cultuur niet uit.
Fortuyn wilde in en door zijn boekje «De Islamisering van Onze Cultuur», enerzijds, de westerse autochtonen ('wij') aanzetten tot sterker beleven van de NLse identiteit die zich met de culturele kernn&w identificeert & tot het krachtig verdedigen van 'onze' cultuur(n&w) van de moderniteit tegen de daarmee principieel onverenigbare oude cultuurn&w van het moslimfundamentalisme en, anderzijds, de discussie of ideologische woordenstrijd aangaan met de islamitische allochtonen ('zij') om hen ertoe te brengen de (vier) moderne westerse basisn&w uit het morele fundament van de NLse samenleving te erkennen en (mee) te verdedigen.
F's ideologische strijd met het woord als wapen tegen de islamisering van onze moderne westerse cultuur omvatte, naast het dmv kritiek bestrijden van de fundamentalistische of politieke islam, dus ook het in debat gaan met liberale/gematigde NLse moslims ter bevordering van de 'modernisering van de islamitische cultuur' binnen onze samenleving. Behalve de fundamentalistische islam plaatste F. ook 'de liberale variant' van de islam, die hij voor moderniseerbaar hield, in het problematische kader van de principiële botsing tussen de oude islamitische cultuurn&w en de moderne westerse cultuurn&w die lijnrecht tegenover elkaar staan en onverzoenbaar zijn. Echter, bij de sociologisch-politieke aankaarter van de immigratie&integratieproblematiek rond de islam(itische cultuur) ontbreekt een beschouwing op de principiële verenigbaarheid die wordt verondersteld in het door hem voor mogelijk gehouden 'verlichte' moderniseringsproces binnen de islamitische cultuur (of heet dat de 'verwesterisering van de islam'?). Zo blijven de cultuuressenties en cultuuridentiteiten van het Westen en van de Islam per definitie lijnrecht tegenover elkaar staan en elkaar uitsluiten: het westerse "wij" versus het islamitische "zij".
De 'Islamisering' van de moderne Westerse cultuur heeft in de jaren na Fortuyn mn dankzij Wilders eerder de betekenis gekregen van het culturele landjepikken of veroveren door "zij, moslims" die hun van het westerse "wij" veroverde (Neder)land markeren met vlaggen (dwz religieuze symbolen). De 'islamisering van het westen' is gaan verwijzen naar een culturele veroveringsstrategie door middel van (massa)immigratie van hordes ideologische moslims die infiltreren (zoals vroeger de communisten) in westerse cultuurlanden om uiteindelijk, op het moment dat de aantallen moslimbezetters groot genoeg zijn, het eens zo trotse zuiver westerse cultuurland volledig over te nemen en er een islamitisch cultuurland van te maken voor moslim-ereburgers en westerse dhimmies. In Wilders' begrip van de islamisering is de islam niet langer een 'achterlijke cultuur' die nog een moderniseringsproces op het Westen achterloopt, zeker niet een 'goede islam' of gematigde religie van gematigde moslims, maar nog enkel en alleen de politieke ideologie op 'nazistische/fascistische' koranbasis die heilige oorlog voert tegen het vrije Westen dmv terroristisch geweld (zie nine eleven ect) en deze 'kwade islam' verovert het Westen dmv massa-immigratie eerst in Europa opdat het Eurabië wordt. De 'islamisering' is bij en door Wilders verworden tot het woordvehikel waar de westerse angst voor de islam en moslims vrij spel krijgt en wordt aangespoord om zich het angstige toekomstvisioen van het dreigende Eurabië voor ogen te houden dat het Westen nog kan voorkomen door vastberaden tegen de islam(isering) terug te (gaan) vechten: Nederland wordt Hollandistan; Duitsland wordt Germanistan; België (omdat de moslims ook de taalstrijd niet kunnen oplossen) valt uiteen in Vlaandristan en Wallonistan; de Scandinavische landen voegen de moslims samen tot Scandinavistan; Spanje wordt Moristan; Engeland wordt ...; Ierland....; Frankrijk...; ...; al de eens zo trotse Westerse cultuurnaties van Europa worden van binnenuit veroverd door de islamitische vijand.
Gelukkig is de motie aangenomen en draagt de regering-Rutte in woord en daad uit dat het tegengaan van islamisering geen beleidsdoelstelling is, want anders zou de regering volledig de kluts kunnen kwijtraken omdat die doelstelling vereist dat de regering zich zou bezighouden met de verbeelding van de angst voor een toekomstig Eurabië. Typisch dat behalve de PVV ook de SGP de motie niet steunde, een andere partij met een angstwekkend toekomstvisioen van dreigende voortekenen van de komende eindtijd.
Loeki: Ten tweede blijkt islamisering dus heus te bestaan, anders zou je er geen motie over hoeven maken. De PVV krijgt hiermee dus gelijk van de linkse partijen.
De islamisering bestaat in mythologische verbeelding van de angst die sommige politici hebben gecultiveerd als emotionele grondslag van hun stemmentrekkende partijpolitiek van de westerse vrijheid van islamangst, gekleed in straattaal. Maw het begrip 'islamisering' bestaat in de partijpolitiek van de PVV, die gedoogsteun geeft aan de regering. De linkse partijen erkennen slechts dat de islamisering bestaat in de PVV-politiek en GroenLinks heeft de motie juist ingediend omdat die bestaande PVV-notie niet of onnauwkeurig verwijst naar de bestaande werkelijkheid.
Ten derde wordt hiermee ook als doelstelling verheven dat ritueel slachten, het slaan van vrouwen, het wegpesten van homo's en eerwraak niet zal worden tegengegaan.
Onzin, het bestrijden van die religieuze wandaden door moslims in de NLse praktijk kan ook worden gedaan zonder de islamiseringsmythe en het rechtse angstevangelie van de duivelse islamitische ideologie. Bovendien schreeuwt Wilders naar alle linkse politiek zo hard 'linkse kerk' dat weinigen horen dat links in de jaren na Fortuyn is ontkerkelijkt (zeg maar een massa-immigratie uit de kerk) en zich islamkritisch uitlaat over zulke religieuze wandaden. Maar het is in het partijbelang van de PVV om deze realiteit van de landelijke politiek niet toe te geven en vast te houden aan het bashersbegrip van de linkse kerk, want bij zo'n erkenning van linkse ontkerkelijking verliest Wilders het geclaimde alleenrecht op het islamprobleem en op de 'oplossingen' en zou de PVV moeten gaan samenwerken met links. Het partijbelang staat blijkbaar boven het landsbelang, en de rechtse onafhankelijkheidsmythe boven de politieke realiteit.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens