Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op deze manier moreel los gaan weken van de realiteit zegt niets meer over onze daden, en daar is moreel een oordeel over.Locutus schreef:Dat heeft er niets mee te maken. Zoals ik al aangaf is niemand fysiek gebonden aan morele wetten. Je kunt dit alleen maar afdwingen als je daartoe de macht hebt. Maar ja, je kunt ook dingen afdwingen die moreel gezien NIET goed zijn. Dus wat mij betreft staat de praktijk er helemaal los van.karin schreef:Punt is, moet moreel gebonden zijn aan een regel? Kant's categorisch imperatief werkt alleen en alleen dan wanneer iedereen zich er aan houd. Praktisch gesproken werkt het niet.
[/quote]Nee, dan heb je het over de grote gemene deler van interactief menselijk gedrag. Dat ben je aan het beschrijven, terwijl ethiek zich bezighoudt met voorschrijven.Ik denk (maar goed dat is een these) dat moreel een interactie is. Moreel wordt beïnvloed door de omgeving, maar de omgeving wordt ook beïnvloed door het moreel. Net zoals de hersenen een prikkelverwerkend orgaan zijn alsmede een prikkelverwekkend orgaan.
Moreel en ethiek wordt nietszeggend als het los staat van onze daden en handelen.