Sorry Gerard, deze formulering is enkel om je te prikkelen, het is de manier waarop een forum werkt: zaken op scherp stellen. Ik wil er mee zeggen dat je uitleg duidelijk onnatuurlijk is, enkel gedaan wordt omdat je al van tevoren bepaald hebt wat je de bijbel wil laten zeggen.gerard_m schreef: In discussie met jou vind ik het jammer dat je me beschuldigt van "slinkse streken". Ik snap de emotie, maar kunnen we gewoon accepteren dat we het volledig oneens zijn terwijl geen van ons streken toepast?
Ik ben er juist een fan van te ontdekken wat de onderliggende psychische motivatie is voor de overtuigingen van een mens. Overtuigingen zijn namelijk altijd ten diepste gebaseerd op een behoefte, niet op waarheid.
Zo is het uiteraard mijn streek om het vuur zo hoog op te stoken, en spreekt daar ook een onderliggende behoefte uit.
Het heeft niets te maken met hoe ik verder over je persoon denk. Je bent een zeer geschikte gesprekspartner.
Nee hoor, ik heb me in een waaier van christelijke stromingen bevonden, maar altijd had ik een afkeer van extreme groeperingen, of ze nu strikt orthodox of heel pinksterachtig waren.Ik vermoed dat je ooit christen was in een nogal strikte stroming die de woorden in de bijbel erg letterlijk nam. De bijbel wordt door de meeste christenen niet gezien als een dictaat van God, maar als een verzameling boeken die door mensen is geschreven. " Had God niets beters kunnen afleveren" slaat dan dus niet op de bijbel. Je kunt de bijbel lezen als een dictaat of als een boek met wijsheden en inzichten. Die lees ik inderdaad in de bijbel, maar net zo goed in bijv. Boeddhistische geschriften.
Ik heb de bijbel nooit gezien als een diktaat van God, maar wel als de openbaring van God. En dit is wat ale christenen van alle eeuwen hebben geloofd. En hoe ouder ik werd des te meer ik zag dat de bijbel enkel menselijk is en niets maar dan ook niets te maken heeft met een openbaring van een god. Om zoiets toch vol te kunnen houden zou de bijbel op een veel hoger niveau moeten staan.
indien je de bijbel als een verzameling menselijke wijsheid wil beschouwen dan kan ik daar helemaal in meegaan. Maar dan prefereer ik een boek van Nietzsche veruit boven de bijbel.
Leg mij, atheïst, dan maar eens uit wat het naar alle waarschijnlijkheid dan betekent. Welke uitleg je er dan ook aan geeft, het zal zijn als zout dat zijn kracht verloren heeft.Over Lucas 16 hebben we het gehad en worden we het niet eens. De hel wordt in het NT genoemd maar niet in Lucas 16, desalnietemin kun je concluderen dat "veroordeling" uitsluitend kan betekenen dat iemand eeuwig naar de hel gaat. Daarover zijn we het dan niet eens.
Steekt God zijn wijsvinger omhoog en zegt hij tegen mij: 'Foei, Rereformed, je had toch met een beetje meer respect over mijn zoon moeten praten', en geeft hij me dan een aai over mijn hoofd en lacht hij dan en zegt hij 'Vort, nu de hemel maar in'?
Snap je dan niet dat de hel een noodzakelijkheid is voor godsdiensten als het christendom en de islam om de wereld te kunnen veroveren?
Wel, je mag je kronkelwegen van het denken oftewewl de uniekheid van je godsdienst tot in het absurde doortrekken, maar wat betreft een hunebedbouwer uit het jaar 3000 voor Christus is de redenering eenvoudigweg wartaal. Zoals alle christelijke theologie wartaal is.Je creeert een tegenstelling die er niet is. Rechtvaardige mensen die in de hemel komen, ook voor hen loopt de weg via Jezus.
Niet ik maak deze zwart-wit opstelling, maar het christelijk geloof. Dat stelt wel degelijk dat iemand vanwege de zonde (of het er nu één is geweest of vele doet er niet toe) niet op eigen kracht de hemel in kan; dat is hetzelfde als eigen pogingen tot mislukken gedoemd te laten zijn.Hoezo mislukken? Dit is precies het zwart wit denken dat zoveel religieuze mensen bang maakt. Als je een fout maakt, misluk je?
Het christelijk geloof maakt van de zonde een obsessie, iets waar alles om draait. Het oudtestamentische geloof zit helemaal niet met zulke rare opvattingen.
Zelfs dan nog torpedeert het de christelijke opvatting. In dat geval is Jezus een soort rechter die bekijkt of iemand rechtvaardig is, en spreekt hij uit dat de vrouw de hemel in mag omdat ze veel liefde betoont heeft in haar leven. Of ze nu gelooft in een offerdood van Jezus is van generlei belang, ook niet of ze veel zonden begaan heeft.Het lijkt me toch duidelijk genoeg dat die vergeving in Lucas 7 via Jezus loopt, Hij is nota bene zelf aan het woord hier.Bovendien doet Jezus in Lucas 7 deze uitspraak: "Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde." Dit laat zien dat volgens Jezus iemand wel degelijk op eigen kracht en zonder Jezus de hemel in kan.
Maar je ziet het helemaal niet diep genoeg. Indien je religieus bent en uit gaat van een liefdevolle God, dan is er überhaupt geen probleem over hoe de hemel te bereiken, want daarop kun je sowieso wel vertrouwen!Als je ervan uitgaat dat er niets meer is na de dood, doet het hele verhaal over hoe de hemel te bereiken niet meer terzake en verliest elke religie haar waarde. Iedere angst voor de dood is dan "gecreeerd" en niet reeel. Ieder antwoord op die vraag is daarmee ook absurd geworden.
Religie heeft als uitgangspunt dat er na de dood wel iets is.
Iedere angst voor het hiernamaals is gecreëerd door een mensvijandelijke godsdienst. Een godsdienst die een heel machiavelliaans denksysteem van beloning en straf en veroordeling en kwelling in een hiernamaals opricht om macht te kunnen uitoefenen in dit leven op de mensenmassa.
Zie jij het probleem niet? Indien Jezus leert dat we om niet moeten vergeven, dan is de hele kernboodschap van het christendom, de offerdood van Jezus, een overbodig verhaal, want dan vergeeft God ook zonder dat 'reddende geloof in Jezus', ook zonder dat er een schuldoffer gebracht moet worden, God 'genoegdoening' wordt verschaft.Ik zie het probleem niet, dit is wat ik ook betoog.Zoals je al zelf opmerkte: indien Jezus zelf ons leert dat we om niet zouden moeten vergeven, dan zal toch zeker God ook tot zoiets in staat moeten zijn?
Maar daarom verwerp ik dan ook godsdiensten zoals het christendom en de islam. Ze zijn eenvoudigweg primitief met hun gedachten over beloning en straf en wraak. Het is denken dat behoort tot een tijdperk van voor de verlichting. Wij moderne mensen hebben ons er allang bovenuit kunnen denken en bouwen een cultuur liever op met rationeel denken. En een ethiek die je geheel uit jezelf haalt, niet als gevolg van hoop op beloning of als gevolg van dreiging met straf.Ik vind het mooi dat jij zo denkt over schuld, maar dit is echt niet zo vanzelfsprekend voor veel mensen.
Ook veel strafsystemen zijn gebaseerd op wraak, waaronder de sharia maar in mindere mate ook Westerse systemen. Ik zal niet zeggen dat deze inzichten van jou komen vanuit de christelijke cultuur, maar in ieder geval zijn ze er niet mee in strijd.
True.Nadat je dit gezegd hebt, kun je het ook iets conceptueler bekijken. Ook als je gelooft dat na de dood alles ophoudt, creeren veel mensen dagelijks zelf een hel vanuit schuldgevoel door de gedachte dat morele schulden vereffend moeten worden. Het zou helpen als ze vergeven worden (door zichzelf).
Maar nogmaals, dat is een zaak waar het christelijk geloof niet veel bij helpt. Zij helpt enkel van de wal in de sloot. Het sterkste schuldgevoel wordt in de regel gevoeld door de vroomste mensen.
Interessant.Eh, nee. Ik zou met alle plezier diverse kerkleiders willen aanklagen, maar ik heb geen problemen met de boodschap van het NT.
Ik doe liever het omgekeerde. Mensen kan ik bijna altijd vergeven, ze zijn enkel menselijk. Maar een 'heilige schrift', iets wat een boodschap van God zou moeten zijn, kan ik onmogelijk vergeven wanneer het niet deugd.
Waar het om gaat is niet of mensen zich atheïst noemen, maar of het hiernamaals een plaats had in hun denken. Er waren er genoeg die dat laatste niet geloofden.Ik mis even de link tussen je antwoord en mijn tekst, bedoel je dat de mensen vóór Jezus atheist waren?Dan heb je blijkbaar je Oude Testament slecht gelezen. Dat was zogenaamd de openbaring van God. Welnu, God openbaart daar helemaal niets aangaande een leven na dit leven. Hemel en hel komen uit de heidense religies.Voor een atheist zal dit vermoedelijk een weinig zeggend verhaal zijn, maar in de tijd van Jezus waren er nog geen atheisten die het hele idee van "meer" dan het aardse leven afwezen.
Jij probeert te redeneren dat atheïsten niets begrijpen van het christelijke of religieuze denken. Het omgekeerde is juist het geval: atheïsten (in de zin van mensen die zich uitspreken atheïst te zijn) zijn veelvuldig juist ex-gelovigen; ze weten in de regel net zoveel van het geloof als de gelovigen zelf, uit eigen ervaring. Vaak nog een hoop meer, want om atheïst te worden moet een gelovige een gigantische reis in zijn denken maken. Men is vaak jarenlang bezig met het uitzoeken van zaken voordat men tot zo'n nieuw standpunt komt. Je opmerking is daarom ondeugdelijk.
Tja, het eerste verwijst uiteraard naar het denken van de mens in de bronstijd. En het laatste naar inzichten van een modern geschoold mens die inmiddels veel beter weet.Vereffening van schulden door middel van offers is een vorm van boete doen. Je zegt nu dat alles in orde was, terwijl je hierboven zegt dat vereffening van morele schulden eigenlijk onmogelijk is.
Waar ik op doelde was te laten zien dat het NT geloof geenszins gerechtvaardigd is als voortborduren op het OT geloof. Het is er op vele manieren mee in strijd.
Uiteraard wil ik zoioets niet zwart-wit stellen. Schuldgevoel is iets menselijks. Maar de religie heeft dit uitgebuit en opgestookt tot in het extreme. Ook hierin zie je verschillen tussen gelovigen. Als duimregel geldt: hoe vromer, des te meer men lijdt aan schuldgevoel.Je doet nu alsog religie de oorzaak is van zulke schuldgevoelens. Dat is me te gemakkelijk. Als je gelijk had, zou je dit soort schuldgevoelens niet tegenkomen bij atheisten.
Zoals Nietzsche al eens zei: "De godsdienst verzet geen bergen, maar het creëert wel bergen daar waar ze niet zijn."
Klopt. Ik spreek uit mijn ervaring als evangelisch gelovige en ik bekommentarieer dan ook altijd in de eerste plaats het christelijk geloof, niet jou. Misschien ben je wel een katholiek of liberaal christen.Wellicht praat je iets te veel vanuit vooroordelen door eerdere ervaringen. Je trekt conclusies, terwijl je me niet kent.
Maar dat maakt mijn redeneringen nog niet ondeugdelijk. Ik baseer mijn meningen over het christelijk geloof op wat ik zelf als de boodschap van het christelijk geloof zie. Indien ik iets zeg wat de bijbel pertinent tegenspreekt dan laat je het mij maar horen.
Ik blijf helemaal nergens mee zitten. Het maakt mij niet uit of je wel of niet gelooft in wat dan ook. [/quote]Wel, jij blijft eenvoudig zitten met het feit dat mensen zoals ik NOOIT die christelijke waarheid zullen accepteren. Ik ben een antichrist.
Onzin, we zijn hier in discussie over bepaalde denkbeelden. Jij komt aan met een denkbeeld dat iedereen behouden zou worden volgen het christelijk geloof. Wanneer ik beargumenteer dat dat onmogelijk is volgens wat het christelijk geloof leert moet je niet met zo'n opmerking aankomen. Dat het jou niet uitmaakt wat ik geloof staat gelijk aan dat het mij niet uitmaakt wat jij gelooft. Daarover zijn we het dus wel eens. We zijn hier enkel in discussie over wat 'het geloof' nu wel of niet zegt.
Daarop heb ik al een antwoord gegeven in de reaktie op Petals.Ik persoonlijk kan onmogelijk uit het NT opmaken dat ik dan toch naar de hemel zou gaan. En indien dit toch het geval zal zijn, dan is de zendingsopdracht die in het NT staat dus ook onzin.
De gedachte dat iemand alleen een religie aanhangt om naar de hemel te kunnen, vind ik redelijk kortzichtig.