F001,F001 schreef:Het is dus walgelijk een beest met een mens te vergelijken, een belediging voor het menselijke vernuft.
Dat menselijk vernuft, kan je dat eens demonstreren?
Moderator: Moderators
F001,F001 schreef:Het is dus walgelijk een beest met een mens te vergelijken, een belediging voor het menselijke vernuft.
In feite is er niet veel veranderd (in essentie)Wanneer de huidige denkende mens nemen dan zien wij een soort die hulpmiddelen ontwikkeld, zaken opschrijft en naar de maan gaat. Indien deze instelling, houding constant is, waarom dan pas de laatste 500 jaar, en niet vanaf de cro-magno 'mensen'? Wat is er veranderd?
1.- OKOverigens zie ik mensen (en mezelf) als diersoort met verstand die dat gebruikt om te bestaan waar een andere diersoort zijn hoektanden of maalkiezen gebruikt.
Hij doet dat op instinctieve wijze, zijn rationele vermogens in dienst van zijn instincten, ladingen koters producerend, andere soorten minachtend als ze als sudderlapjes op zijn bord verschijnen en te stom om te zien hoe zijn 'gemaakte' aarde zich opmaakt voor de verpletterende laatste klappen!
Dan heb je de berichten niet gelezen, maar alleen gescand. Maar ik zal het helder formuleren hoe kun je de waarde van de mens en zijn ontwikkeling beoordelen als je de mens gelijk stelt met de dieren. Daarom is voor mij het onderscheid tussen mens en dier zo belangrijk.Ik heb al je berichten gevolgd en opnieuw geef je geen antwoord.
Descartre adepten aan het werk.Daarom lees ik er ook zoveel over want het is bloedje interessantt om die mechanieken te snappen en ze steeds verder ontrafeld te zien.
Vreemde opmerking en nog wel in het licht van mijn reactie aan Tjok45 (en jij schrijft dat je het gevolgd heeft) want ik schreef heel duidelijk: "Deze hypothese deel ik niet aangezien de 'dierlijke ontwikkeling' een op zich staande weg is en los staat van de ontwikkeling van de mens." Waarmee ik nergens aangeef dat ik de ontrafeling van de ontwikkeling van de dieren niet zou willen uitwerken, maar daar ligt mijn prioriteit niet. Daar zijn al genoeg Descartre adepten voor die als lemmingen elkaar blindelings volgen.Maar het is net of jij ze juist niet ontrafeld wil zien en dat je daar groot belang aan hecht.
Waar verwerp ik de incomplete wetenschappelijke inzichten? Ik constateer dat ze incompleet zijn, meer niet. Vindt je het zo belangrijk om een 'tegenstander' te benoemen op basis van vooronderstellingen?Waarom is het verschil tussen mensen en andere dieren voor jou zo belangrijk dat je er hier zoveel energie in steekt om zonder aanbieden van een betere verklaring de lopende incomplete wetenschappelijke inzichten, te verwerpen.
Het menselijke bewustzijn.Wat denk jij beter te weten ? Wat heb je in de aanbieding?
Ik denk dat je hier iets verkeerd zegt Descartre adept, jij bent niet geïnteresseerd in de werkelijk voorgevallen historie, maar in de historie die in je 'wereldbeeld' past.Juist omdat ik het uitpluizen van de werkelijk voorgevallen historie best interessant vind volg ik dat uitpluizen.
Wanneer konden de mensen met elkaar spreken?Omdat het nu eenmaal zijn tijd nodig had om dingen uit te vinden, het moest in een bepaalde volgorde, te beginnen met taal.
Ze hadden vanaf de ontdekking van de eerste lamp in 1879 tot nu 130 jaar de tijd, waarom kon de lamp niet eerder worden ontwikkeld? De elementen zijn vanaf 1669 al bekend, waarom konden de elementen niet eerder worden ontwikkeld?Je kan niet verwachten dat een jager verzamelaar uit de oudheid zomaar een computer in elkaar gaat knutselen.
Wat een vooroordelen.Tuurlijk , alleen wil jij straks gaan vragen wie die hardware heeft geprogrammeerd ofwel zie je de hersenen als een soort controletoren( die in draadloze verbinding staat met een bovennatuurlijke "informatie"zender )en/of een theater waar een cartesiaanse homunculus aan de belichtings -knoppen zit
Wat een kortzichtigheid.En hoe gaat Thor die "afgang "verklaren ?
Degeneratie ? Het gevolg van de zondeval ?
Is dit bewustzijn vergelijkbaar met de aap die een stok gebruikt om in een termietenheuvel naar termieten te hengelen?De mogelijkheid om het wiel uit te vinden lag er al een paar miljard jaar en moet er nadat de eerste mens zich zijn mogelijkheden bewust was
*Is het stellen van vragen een vooroordeel ?Wat een voorordelen
Wat een kortzichtigheid.
en laat het eventuele antwoord iets anders zijn danWie is Descartre?
De dood is een onplezierig (excusez le mot)verschijnsel dat tegelijk met het bewustzijn- -te leven en te willen leven (in de meeste gevallen althans,haha) aan de (toen mogelijke geprognosticeerde) horizon verscheen - -en ontlopen moest worden m.i. als strijdig met de wil tot bestaan en met ons gevoel van voortreffelijkheid dat een beter lot verdiende, grijns.Tsjok45 schreef:Blijft de vraag :
Is de mens echter NIET meer dan dat ? Ofwel is er ook een ontastbare bovenatuurlijke dimensie aan de mens ? en is dat het criterium dan de mens apart zet van alle andere aardse orgnismen ...?
Bedoel je met " gemaakte " aarde :
de aarde die de mensheid heeft ingericht naar zijn eigen "wensen en inzichten" ? (1)
Net zoals de soort olifant zijn eigen leefomgeving(= een ecologisch evenwicht in een dun bebost gebied ,en zolang dat niet overbevolkt geraakt ) in stand houd door bomen te ontwortelen en jonge boompjes af te eten zodat er een lappendeken van weilanden en bosjes wordt in stand gehouden ...
Een god is zéér gewenst (ik moet zijn boek nog schrijven, maar mijn dromen gaan heel ergens anders over(1) dus zonder bovennatuurlijke bijstand of zich iets gelegen te laten aan de goddelijke wetten .... m.a.w. = de opstandige mens mag het zelf doen (God is niet gewenst en grijpt dus ook niet in) en de mens "verprutst" uiteindelijk daardoor de aarde en zichzelf ?
ja , want hij is alwetendterwijl hij weet dat ik met de pen in mijn hand klaar zit voor dat klusje
Een eerste aanzetje misschien?Thor schreef:Is dit bewustzijn vergelijkbaar met de aap die een stok gebruikt om in een termietenheuvel naar termieten te hengelen?
Het is zekerlijk een criterium t.o.v. andere organismen die die toekomst (als prognose) ontberen.
Mijn verontschuldiging voor het gehaast fout schrijven van de naam, ik doel natuurlijk op DescartesWie is Descartre?
Een inzicht, elk inzicht of mensbeeld. Want het gaat niet om gelijk hebben of krijgen, maar om uitwisseling van gedachten. Tot nu toe zie ik vooral mensen die zitten te vissen naar een specifieke invalshoek om die dan met non argumenten, gericht op de persoon, belachelijk te maken, let wel een quasi intelligent gedrag. Deze mensen associëren zich met een wetenschap, zonder die eens kritisch te beschouwen.Beste Thor, welk soort inzicht hierover zou jou tevreden stellen?
Dat ben je in het geheel niet. Interesse heb je voor gelijkgestemde die meer van hetzelfde zeggen, niet voor afwijkende meningen. Hoe gaat het ook alweer; iemand die zich met een dier vereenzelvigd en schrijft Ni dieu , Ni maitre.ik ben echt geinteresseerd in wat Thor hier wilt komen vertellen ....
Waarom moet jij een vraag met een wedervraag beantwoorden, kun je niet anders?Waarom moet je zo nodig het beantwoorden van vragen ontwijken ? wat is jouw agenda ?
Dit is een voorbeeld van slecht lezen, ik had een vraag ( dan wel vraagstelling), voor de mensen met een slecht geheugen.de stellingen moeten namelijk nog komen
Ik lees dat het menselijk bewustzijn zich door de tijd heen heeft evolueert, ik vermoed dat die bij dieren (waar sprake is van een collectief bewustzijn) ook een vorm van evolutie zal zijn.Een eerste aanzetje misschien?Is dit bewustzijn vergelijkbaar met de aap die een stok gebruikt om in een termietenheuvel naar termieten te hengelen?
Ik heb in ieder geval de zekerheid dat jij noch ik over een paar millioen jaar kunnen aanschouwen of chimps nog steeds met een stokje termieten uit hun heuvel vissen
Vijftig jaar geleden waren wij niet in staat bovenstaande te verwezenlijken. Waren er toen geen mensen? Kortom technologische ontwikkelingen inbrengen bepalen het mens zijn? Of iets wat een dier niet kan bepaald het bij wel kunnen tot mens domein. Op coördinatief, informatie verwerkend systeem of ruimtelijk inzicht kunnen wij van bepaalde dieren nog wat leren. Je bedoelt het vermogen onze mentale bouwsels te realiseren? Maar ook daar zijn dieren vaak toe in staat. Of dit nu via modelling, imitatie of inzicht gaat doet daar niet aan af. Als je ons hele doen en laten analyseert is ons handelen in feite weinig anders dan een schier eindeloze reeks stimulus reflexkoppelingen. Deze koppelingen bestaan bij dieren net zo goed dus waarin zit dan het verschil? In het feit van ons bewustzijn of het idee dat wij zelf hebben van een vrije wil? De mens is volgens mij gewoon één van de primaten en daarmee een diersoort.Het verschil tussen mensen en dieren lijkt mij vrij eenvoudig. Een mens is in staat iets te ontwerpen wat hij neerzet op een maan van een andere planeet (Titan) om het resultaat hiervan direct daarna op het het internet te aanschouwen. Geen enkel dier is hiertoe in staat.
Wij schrijven onszelf die godenrol wellicht toe maar vanuit standpunt van het dier zal het toch anders zijn. Nieuwe soorten scheppen heb ik een mens ook nog nooit zien doen.Dieren zijn volledig ondergeschikt aan de mens . Wij zijn verworden tot hun goden, wij die dieren klonen, genetisch aan onze behoeftes manipuleren en nieuwe soorten scheppen. Dat heb ik een aap nog nooit zien doen.
Dieren dienen niet perse een doel in hun bestaan net zoals het mens-zijn geen doel is. En de mens is op het gebied van intelligentie en het gebruik van technologie in staat andere soorten te overheersen maar dat is wat anders dan superioriteit op alle vlakken. Ik ga liever geen armpje worstelen met een chimpansee of een wedstrijdje van tak tot tak springen aan met een gibbon.Dieren dienen twee doelen, het eerste doel is consumptie en het andere doel is voor menselijk vermaak. (zoals een huisdier) De mens is superieur aan het dier, de mystieke schakel binnen de evolutie. Mensen vergelijken met apen is daarom walgelijk te noemen en verwerpelijk. Een dier is een dier en een mens een mens. Zo simpel is het.
Waarom is dat jammer?Het is jammer dat mensen zichzelf niet 'beter' achten dan een dier. Het zegt iets over het zelfbeeld van die mensen.