siger schreef:sarnian schreef:Als je daar dan naar ondersteuning van zulke uitspraken gevraagd wordt, dan plaats je een ISSI artikel dat de aanwezigheid van grote moleculen en molecuul samenstellingen bespreekt die buitenaards gevonden worden, en je ziet dat dan blijkbaar als ondersteuning voor jouw wilde claim voor het bestaan van buitenaardse levensvormen. Maar waar blijft het bewijs voor het bestaan van buitenaards leven in het heelal?
Is er alleen op aarde leven? Bestaat buitenaards leven? Statistisch gezien kan het bijna niet anders of er is nog leven. Maar dat is mijn mening.
Het is tijd om hier nu ook maar eens op te reageren. Ik heb doelbewust enige tijd gewacht om te zien hoe de discussie zich hier ontwikkelde.
Siger trok
BEWUST mijn woorden in
topic Synthetisch leven geheel uit verband, gepikeerd omdat ik zijn visie op panspermia niet deelde, maar zelfs ook ernstig als alternatief voor abiogenesis in twijfel trok.
Reeds eerder in het zelfde topic had ik duidelijk gesteld dat er hoogst waarschijnlijk wel ander leven in het heelal bestaat. Die woorden staan hier dus niet aangehaald. Vandaar mijn onderstaande antwoord.
Bestaat buitenaards leven?
Het kan vrijwel niet anders dan dat met zoveel melkwegstelsels en zoveel zonnestelsels er ook elders leven bestaat. Zekerheid daarover bestaat echter niet. Dus mijn keuze in de stemming ging dan ook naar ´waarschijnlijk´. Wat die vorm van leven is is ook geheel onbekend, maar het grootste deel daarvan zal in dit relatieve jonge heelal in de richting van onintelligent leven zitten.
Siger schijnt uit zijn woorden een overtuigd panspermia supporter te zijn , maar kan die theorie op geen enkele wijze ondersteunen anders dan met loze woorden en links naar websites die het over geheel andere zaken hebben. De link naar het ISSI artikel was zo een zinloze verwijzing, omdat dat artikel het heeft over de vele diverse en soms zelfs complexe moleculen die in gaswolken in het heelal worden gevonden. Maar nergens refereert ISSI naar leven in het heelal. Uiteraard niet, want ISSI heeft een wetenschappelijke basis, i.p.v. de pseudo wetenschappelijke retoriek die websites over panspermia vullen.
Nogmaals : op basis van de aantallen is het zeer waarschijnlijk dat er buitenaards leven bestaat. Over de aard en het evolutie niveau van dat leven valt weinig van echte waarde te zeggen. Je kan daar boeken over volschrijven op het niveau van het best verkochte boek. Maar of dat enige waarde heeft .....

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)