Meike stelt zich voor

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Meike stelt zich voor

Bericht door Peter van Velzen »

Gek Meike, ik ken dat toevallig helemaal niet. Ik was ongeveer 30 jaar toen ik naar aanleiding van iemands bewering binnen ongeveer een minuut van mijn geloof af was. Nooit meer getwijfeld. Niet dat ik veel veranderd ben, maar ik geloof niet langer dat er een almachtig iemand is die datgenen dat ik het goede noem, zal helpen zegevieren over wat ik als kwaad beschouw. Dat - denk ik nu - moeten we zelf bewerkstelligen. Ongeacht wat we geloven. Hopelijk zijn we het eens over wat we als goed en wat we als kwaad beschouwen, dan kunnen we - met of zonder god aan onze zijde - in elk geval zelf zij aan zij staan.
Ik wens u alle goeds
Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje »

Hoi Meike!

Nu ik zelf mijn geloof vanuit een ander perspectief gaan zien stromen er veel vragen door m´n hoofd.
Ik kwam tot hierdoor eigenlijk een soort conclusie wat ik voor mezelf moet nagaan om te kijken of ik verder moet gaan met het geloof - switchen met geloof - of dat ik niet meer geloof.

waarop is mijn (jou - het) geloof gebaseerd? (En dan bedoel ik het heel letterlijk)
- is dat de Bijbel? Dan kan je voor jezelf nagaan in hoeverre deze betrouwbaar is
- wonderen? Van welke grootte? Te verifieren? (waar ik nog ga zoeken is mensen die een
doktersrapport hebben - voor en na de genezing
- persoonlijke relatie met God? (gedachten? Gevoelens? bepaalde aanwijzingen? Hoe weet je
dat je dan niet met de verkeerde God communiceert?)
- Gebed (zijn er gebeden van je verhoord? Is de kans dat een gebed verhoord wordt evenredig
aan de kans dat het gebeurt zonder gebed?
- (Logische) argumenten
´Evolutie kan niet waar zijn´
´Er is teveel geweld in de islam´
´Zoveel mensen zijn christelijk´
´Gezien de complexiteit van de wereld - natuur - mens en dier - moet er wel een God zijn
- Andere aspecten voor jou?
Al deze vragen hebben een bepaald gewicht (voor jou) maw - hoe belangrijk is het dat een bepaalde vraag juist is (voor jou)

Daarnaast is er een bepaalde aannemelijkheid, maw: hoe groot is de kans dat een bepaald antwoord op de vraag juist is?

------------

Ik heb het gevoel dat als ik deze antwoorden voor mij zal nagaan, dat ik tot een zodanige conclusie zal komen, dat ik met een grote zekerheid kan zeggen dat ik wel of niet geloof, en ik een grote zekerheid heb dat ik niet zal switchen tot een gelovige.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dag Maaike, je verhaal begint heel indrukwekkend te worden. Indrukwekkend in de zin dat het zo buitengewoon goed laat zien hoe diep het geloof kan zitten wanneer men uit een orthodoxe achtergrond komt en wat en enorme psychische spanningen een mens dan moet doorstaan, van jaar tot jaar, alsof er nooit een eind aan komt.
Bij mijzelf duurde het vijf jaar. Jouw periode van Den Heyer was voor mij een periode van Kuitert. Daarna duurde het niet zo lang meer, misschien een jaar, of msschien hoogstens twee.
Ik werd pas echt bevrijd nadat ik de laatste stap had gedaan, de stap naar atheïsme doen. Toen hield de draaimolen op te draaien en werd ik bevrijd van alle duizeligheid. Ik heb er nooit een moment spijt van gehad; integendeel vanaf dat moment had ik eindelijk het leven lief. Ik kan het je daarom aanbevelen hetzelfde te doen. Maar dat laatste is overbodig om te zeggen, want iemand moet zijn eigen weg tot het eind bewandelen.
Sterkte wil ik je ook toewensen.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

@ Meike
Wat ik niet begrijp is het volgende.
In 2010 vemeldde je dat je op een refomatorische school bent geweest.
Daaruit concludeer ik dat je ouders je als baby hebben laten dopen.
Nu, 2014, vermeld jij jezelf in 2013 heb laten dopen.
Hoe kan dat, 1x is toch voldoende, zeker in reformatorische kringen.
Daarnaast neem ik aan dat je voor je latere doop heel veel gelezen, gepraat en overdacht hebt.
Ook met diverse forums was je bekend.
Dan moet je doop een weloverwogen keuze zijn geweest waarbij je op elke twijfel een antwoord had.
Hoe kan het zijn dat de waarheden waar je in 2013 in geloofde nu opnieuw dubieus zijn geworden?
En welke zijn dat?
Ik klink misschien streng maar als het geloof je met de paplepel is ingegeven moet je jezelf dwingen
streng en eerlijk tegen jezelf te zijn.
Wil je eigenlijk wel graag geloven maar kun je niet?
Zo ja, waarom wil je graag geloven en waarom kun je het niet?
Of wil je eigenlijk het liefst van je geloof af maar laat je opvoeding dat (nog) niet toe?
Kortom, stel jezelf de vraag wat je nu eigenlijk wil.
Ik ken een aantal mensen die hun hele leven in twijfel hebben geleefd, nooit konden beslissen.
Ik vind dat zo jammer van het leven, je leeft maar éen keer en daarna is het (in mijn beleving) voor goed voorbij.
Ik ken daarnaast ook wel christenen, niet al te zwaar, die heel gelukkig zijn. zij zien de hemelpoort voor hen al openstaan, een mooi vooruitzicht en op zich niks mis mee.
Maar aan twijfel ga je ten gronde al moet je helaas deze periode met de nodige ups en downs doormaken om van gelovige ongelovig te worden.
Wat mijzelf betreft, ik heb nooit de stap van zwartekousenkerklid naar atheïst kunnen zetten.
Ik noem mezelf daarom maar een ongelovige Tomas, dat klinkt wat vriendelijker.
Laatst gewijzigd door writer op 05 mei 2014 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Meike

Bericht door Meike »

Meike schreef:Hoi writer,

Eén van de dingen die in het dooponderricht geleerd werd, was het volgende: de doop is te vergelijken met de doortocht van het volk Israël door de Rode Zee. Een belangrijk punt in die gedachtengang, was dat de satan te vergelijken was/is met de Farao. Zoals je denk ik wel weet, is de Farao bij zijn achtervolging van het volk Israel verdronken in de Rode Zee (zo gaat althans het verhaal).
Groet van:
Meike
Inderdaad Meike, zo gaat het verhaal.

Misschien dit boek eens lezen?

http://www.bol.com/nl/p/de-bijbel-als-m ... 4001807866" onclick="window.open(this.href);return false;
Meike

Bericht door Meike »

writer,

Ik las nog wat vragen van je.

Het is niet zo dat ik alleen de laatste tijd maar vragen heb, hoor. Ik heb mijn hele leven al vragen en twijfels! En die waren zeer existentieel! Ik ben er soms dodelijk beangst door geweest. Al op mijn veertiende levensjaar kwam ik als gevolg hiervan bij de psychiater terecht.

Als ik gelovig ben, krijg ik altijd weer twijfels over het geloof, en als ik ongelovig ben, krijg ik (tot nu toe) altijd weer twijfels bij mijn ongeloof. Dat geeft dat citaat van Darryl Sloan uit een van mijn postings ook zo treffend weer: steeds die paradigmawisseling.

(Krijg nu bezoek, kom er later op terug)...
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ik heb geen vragen meer, je gaf me voor nu genoeg stof tot nadenken.
Meike

Bericht door Meike »

Wat misschien ook nog het vermelden waard is, is de reden waarom ik mijn doop op Freethinker heb bekendgemaakt. Dat hangt ook samen met de eerdergenoemde vergelijking tussen de doortocht van Israël door de Rode Zee en de achtervolging door Farao (=satan), en de doop.

Heel vaak hoor je in evangelisch-charismatische kringen, dat je na een bekering/hernieuwde toewijding alle verbindingen met de duivel moet verbreken, zodat er geen ingangen meer in je leven zijn waardoor hij nog kan binnenkomen.

Dat is voor mij nou precies de reden geweest om op Freethinker mijn ommekeer en doop bekend te maken. Om de poorten naar de duivel te sluiten.

Of klap ik nu teveel uit mijn eigen school? Ik denk wel dat er voormalig-evangelischen zijn die dit herkennen. Toch?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

writer schreef:.
.....voor nu genoeg stof tot nadenken.
Vooral over die leraar van de E.G.
Jammer dat die hier niet is.
Mijn dominee zei vroeger dat hij de enige dominee in Nederland was die de waarheid sprak.
En als je je niet bekeerde zou je grootste straf in de hel zijn dat je de waarheid wel gehoord had maar er niets mee had gedaan......
Op die manier probeerden ze je aan hen en aan de kerk te binden, angst zaaien.

@ Meikes
In jouw geval verplicht laten dopen=lid van de E.G worden zo niet dan blijf je een prooi voor de satan.
Over een verschoven dodenherdenking kan ik me op zich niet druk maken, wel over wat predikanten over de satan verkondigen.
Meike

Bericht door Meike »

In jouw geval verplicht laten dopen=lid van de E.G worden zo niet dan blijf je een prooi voor de satan.
Over een verschoven dodenherdenking kan ik me op zich niet druk maken, wel over wat predikanten over de satan verkondigen.
writer,

Bedankt voor je reactie. Ik wil wel zeggen dat ik niet verplicht was mij te laten dopen. Dat is niet het geval geweest. Maar door mijn veronderstelde hernieuwde, superfijne contact met God en de euforie van het moment, en om een moment te hebben om anderen mijn hernieuwde leven met God bekend te maken, heb ik mij toen laten dopen.

De leraar zei dat het mij waarschijnlijk zou helpen om weg te komen van de satan, omdat ik na de doop het land Egypte (waar de Farao/satan het voor het zeggen had) verlaten zou hebben. Nogmaals: ik hield er af en toe rekening mee dat mijn psychische ziekte inderdaad het gevolg was van satanische invloeden in mijn leven. Of het gevolg van mijn vroegere interesse in het occulte. Dit wordt heel vaak verondersteld in evangelische kringen. Er was ook een keer een jongen die zich afvroeg of dementie van de duivel afkomstig is... (omdat demente mensen soms zoveel vloeken).
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Meike schreef:............. Om de poorten naar de duivel te sluiten.....
(reactie op je vorige bericht)
Kan alleen maar zeggen, gebruik je verstand.
Als je christen wil blijven prima, maar hou je dan aan de bijbel.
Daar staat amper iets in over een satan en een hel.
Volgens de bijbel is de enige manier om "zalig" te worden het geloof in Jezus Christus.
De doop is niets meer dan een teken dat je bij Zijn gemeente wil horen.

De mensen zijn altijd op zoek geweest naar de oorzaak van het kwaad wat in de mens zit.
Bij Eva was de slang het symbool van het kwaad, niets over een satan in Genesis!
De zogenaamde eerste messiaanse belofte is pas later door de mensen bedacht.
Het ging in het paradijs om een biologische slang die het uiteindelijk van de mens zou verliezen.

Stel jezelf eens de volgende vragen:
Wanneer is er voor het eerst sprake van een satan in de bijbel?
Waar kwam de satan vandaan?
Als hij eerst een goede engel was, hoe kon hij dan in opstand komen tegen zijn God?
Wie zegt dat er inmiddels geen andere goede engelen in opstand zijn gekomen met een andere afloop dan bij de eerste coupe? (Wat zou jouw leraar na zijn dood opkijken als een andere satan hem bij de hemelpoort zou opwachten. Dit is niet grappig bedoeld, gewoon logisch doorredeneren)
Moest God na de opstand van de satan snel een hel scheppen om hem naartoe te verbannen?
Waarom werd hij niet gelijk gedood zodat wij altijd in het paradijs konden blijven?
Waarom werd hij niet gelijk voorgoed in de hel opgesloten maar pas volgens Openbaringen na de eindtijd?
Waarom hield God hem niet tegen toen hij de hel even verliet om Eva te verleiden?
Waarom werd hij daarna niet alsnog door God gedood zodat jij geen prooi voor hem kon worden?
Bij de opstanding van Jezus wordt geleerd dat het kwaad is overwonnen. Hoezo overwonnen als de satan nog steeds niet gedoopte mensen in zijn macht kan krijgen?

Zo kan ik nog wel een half uur doorgaan, simpele vragen die van een hemel en een God zoals dat in de bijbel beschreven wordt en zoals het van de kansels verkondigd wordt niets overlaat.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom Meike

Juist zoals jij het orthodoxe geloof beschreven hebt...de angst(!) doet mij hier vaak stoom afblazen (uit de oren). Zoals Christopher Hitchens altijd zo fijn weet te verwoorden hebben we het hier over de hemelse Saddam Hoessein. En dan erger nog, omdat je voor je gedachten tot in de eeuwigheid gestraft kunt worden.

Veel discussieplezier hier.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Meike

Bericht door Meike »

Beste Writer,

Dank voor je reactie.
Kan alleen maar zeggen, gebruik je verstand.
Als je christen wil blijven prima, maar hou je dan aan de bijbel.
Daar staat amper iets in over een satan en een hel.
Volgens de bijbel is de enige manier om "zalig" te worden het geloof in Jezus Christus.
De doop is niets meer dan een teken dat je bij Zijn gemeente wil horen.
"Hou je dan aan de bijbel"... dat deed ik ook volgens de interpretatie van de bijbel door de evangelisch-charismatischen. Misschien inderdaad niet volgens de klassiek-gereformeerde interpretatie, hoewel ik via lectuur die ik soms bij mijn ouders lees, ook zie dat de gedachte aan demonische gebondenheid en bevrijding daarvan, steeds meer terrein wint bij de gereformeerde broeders. Ook Heart Cry, een vernieuwingsbeweging binnen de orthodox-gereformeerde kerken, heeft al info op de website staan over demonische gebondenheid:

http://www.heartcry.nl/artikelen_demonie.

Daar kun je artikelen lezen als: "Ben je depressief of occult gebonden"?

Dit heeft ook niets met 'zalig worden' te maken. Dit heeft te maken met de kwaliteit van leven hier op aarde.

En writer, over alle vragen die je stelt aangaande satan en boze engelen e.d.: daarvoor gebruik ik maar het citaat van Dikkemick:

Geloof is de beste firewall die er is. ... Dikkemick)

Ik laat het nu even hierbij voor wat betreft mijn reacties. Ik MOET weer even nodig wat lezen bij Den Heyer, omdat ik al weer een beetje angst begin te voelen. Even wat antistoffen tot mij nemen...

Groet van Meike
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Beste Meike

Elders heb ik deze link geplaatst.

Met deze pastoor(?) kan ik wel een biertje drinken. Kijk hoe luchtig hij met geloof/god omgaat. Je moet er wel een uurtje voor gaan zitten...hoewel de boodschap na een stief kwartier wel duidelijk is denk ik...

Maar juist met kortzichtige (geindoctrineerde) angstgelovigen heb ik zoveel moeite, ondanks dat zij er zelf niets aan kunnen doen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

Dag Meike ik vind dit een hele lange voorstelling. Heb voor zover ik het hier zie al een viertal bekeringen vice versa van je meegemaakt. Blijft het zo verfrissend en nieuw voor je ?
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
Plaats reactie