Intieme vraag

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

maartje
Forum fan

Re: Intieme vraag

Bericht door maartje »

siger schreef:
maartje schreef:Moraal is bovendien heel wat anders dan universele waarden hanteren. Moraal is aan tijd en cultuur gebonden.
Dan zijn we het toch eens?
maartje schreef:Universele waarden daarin tegen stijgen boven tijd en cultuur uit.
Ik denk dat ook universele waarden cultuurgebonden zijn, zij het aan een universele cultuur. Nog eens?

Eenser kan ik het niet met iemand zijn.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Freida

Bericht door Freida »

The Prophet schreef: Met alle respect, maar dit lijkt op het relaas van een psychotisch iemand.

God is een uiting van wishful thinking en onvolwassen denken.

Ik ben een lichamelijk en geestelijk gezonde man van tegen de 40. Jouw suggestie is onfatsoenlijk [-X
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,
Je komt binnen met:
Siger schreef: Volgens onlangs gedaan onderzoek zit alles in onze genen ingebakken. Agressie, homosexualiteit, huwelijksontrouw, huwelijkstrouw, religie, schizofrenie.... en dat allemaal terwijl er nog nooit een gen geindentificeerd is.
Waar ik op reageer dat zulks wel moet voortkomen uit jouw aversie of zo, wat jij niet leuk vindt.
Gelukkig stel je nu die oprisping van je bij met:
SIGER schreef:Voor wat betreft specifieke genen "voor" dit of dat beweer ik net niet dat die dingen allemaal bestaan, wel dat ze de pers halen. Hier snel gegoogled om dát aan te tonen:. . . .
Prima bijstelling.
In hoeverre eigenschappen in het leven (on)veranderbaar zijn of niet, dat is natuurlijk het echte onderwerp van belang,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

Heeck schreef:Ik stelde daarbij ook duidelijk voor om dat gedoe tussen ons verder aan de kant te schuiven
"jouw aversie"
"die oprisping van je"
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,

OK.
Dan lijkt mijn aanbeveling om te zeggen waar het je om gaat het navolgen waard:
"De (on)veranderbaarheid van menselijk gedrag/eigenschappen " en dat niet te verpakken in zwaar aangezette suggesties, die achteraf helemaal niet zo wetenschappelijk bleken als jij ze in eerste instantie bracht.
En zo is het wel weer mooi,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

@Freida,

Kun jij verklaren dat God om zich te openbaren een man gebruikte die verkrachtte en vermoordde?
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Freida schreef:Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Natuurlijk is er nog iets van binnen aanwezig!
God bestaat weliswaar niet in de waarneembare werkelijkheid (er zijn geen objectieve herhaalbare waarnemingen die op het bestaan van een God wijzen), maar God bestaat uiteraard wel in de wereld van de ideeën. Als dat niet zo was, zou je de vraag niet eens aan ons kunnen stellen. We zouden dan immers geen benul hebben, waarover je het had. (mogelijkerwijs hebben we ook nu geen benul, maar we denken van wel)

Buiten dat zijn er ook veel dingen die ten onrechte aan goddelijke personen worden toegewezen (door gelovigen) zoals de ethiek. Die zaken zijn er meestal ook bij ongelovigen atheisten en afvalligen. Wie gelovig is, zal dat ongetwijfeld aanzien voor "een stukje god" :)
Ik wens u alle goeds
Freida

Bericht door Freida »

Yours schreef:@Freida,

Kun jij verklaren dat God om zich te openbaren een man gebruikte die verkrachtte en vermoordde?
Je bedoelt Mo? Over die man denkt men meer te weten dan over Patricia Paay =D> Ach hou toch op zeg.
Freida

Bericht door Freida »

Peter van Velzen schreef:
Freida schreef:Een vraag aan ongelovigen, atheïsten en afvalligen. Ik vraag me af of jullie God helemaal uit jullie hebben verbannen of dat er nog een piepklein stukje van binnen aanwezig is.
Natuurlijk is er nog iets van binnen aanwezig!
God bestaat weliswaar niet in de waarneembare werkelijkheid (er zijn geen objectieve herhaalbare waarnemingen die op het bestaan van een God wijzen), maar God bestaat uiteraard wel in de wereld van de ideeën. Als dat niet zo was, zou je de vraag niet eens aan ons kunnen stellen. We zouden dan immers geen benul hebben, waarover je het had. (mogelijkerwijs hebben we ook nu geen benul, maar we denken van wel)

Buiten dat zijn er ook veel dingen die ten onrechte aan goddelijke personen worden toegewezen (door gelovigen) zoals de ethiek. Die zaken zijn er meestal ook bij ongelovigen atheisten en afvalligen. Wie gelovig is, zal dat ongetwijfeld aanzien voor "een stukje god" :)
Is het toeval dat er zoveel mensen op aarde zijn gekomen (bijv. Abraham, Noach, Mozes, Jezus, Mohammed) die zeiden dat ze de profeet van de ene God waren?
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Freida schreef:

Je bedoelt Mo? Over die man denkt men meer te weten dan over Patricia Paay =D> Ach hou toch op zeg.
Graag. We zijn nu net bezig met een interessant onderwerp voor een discussie:
En nu gaan we weer langzaam over naar een afgezaagd stukje "ik-zeur-over-de-islam-reageer-er-maar-op,-moslim."

Ik zou tegen Freida willen zeggen: laat je niet opnaaien en blijf bij de originele vraagstelling.

Voor klachten over de islam of over moslims hebben we op dit forum een apart hoekje gereserveerd.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Freida schreef:
The Prophet schreef: Met alle respect, maar dit lijkt op het relaas van een psychotisch iemand.

God is een uiting van wishful thinking en onvolwassen denken.

Ik ben een lichamelijk en geestelijk gezonde man van tegen de 40. Jouw suggestie is onfatsoenlijk [-X
Je bent niet de eerste die het (psychotisch zijn) overkomt. Ik vind de suggestie gegeven de waarnemingen niet vergezocht, en ook beleefd gebracht, dus niet onfatsoenlijk.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Freida schreef:

Ik heb meer regels gelezen uit de ahadith dan artikelen uit roddelbladen. En ja, met toestemming van en zelfs aanmoediging van allah heeft Mohammed een liederlijk leven gelied van verkrachtingen en afslachten. En dat is dan de man die iedere moslim als levensvoorbeeld moet volgen.

De Amerikaanse professor Robert Spencer heeft eens van een islamitische geleerde een boze brief gekregen van een islamitsche geleerde over "de leugen" dat Mohammed met zijn schoondochter zou zijn getrouwd. Het hele verhaal is vastgelegd zowel in de ahadith als de uiteindelijke toestemming daarvoor in de koran zelf in de vorm van een "goddelijke openbaring. Dit maal een spontane en niet eentje in een of andere duistere grot.

Over "ach houd toch op" gesproken.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Even on topic blijven, het gaat hier niet om de wandaden van Mohammed, daar zijn andere topics voor, maar over de vraag of mensen nog ergens een stukje God ontwaren in hun denken en beleving.

On topic dus!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Freida

Bericht door Freida »

Om on topic te blijven:

Op aarde hebben heel wat schurken (AD, Stalin Cengiz K, Nero enz.)rondgelopen en misdaden tegen de mensheid gepleegd. Miljoenen mensen is onrecht aangedaan. Vinden jullie niet dat sommigen nog iets te verantwoorden hebben? Nog een reden om in God te geloven?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Freida, heb je die dromen opgeschreven? Hoe weet je of de herinneringen aan die voorspellende dromen kloppen?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Gesloten