sarnian schreef:Mijn bezwaren en bedenkingen betreffen trouwens QM zelf helemaal niet, maar de vele aanhangende en daaraan verbonden theses, van M tot snaar theorie tot supersymmetrie, van 4 naar 11 dimensies, en honderden andere veronderstelde maar onbewezen claims, waarover in het koor van QM zangers wordt getureluurd alsof het een reeds bewezen zaak is zonder enige bedenkingen of voorbehoud.
Alweer moet ik er met klem op wijzen dat er in de natuurkunde niets bewezen kan worden. Dat zangkoor van je bevat dan ook geen gekwalificeerde natuurkundigen.
Het probleem met snaartheorie is dat het praktisch onmogelijk is experimenten te ontwikkelen om haar te testen. Datzelfde geldt vermoedelijk ook voor supersymmetrie. Om de rol van dergelijke speculatieve theorieën te begrijpen moet men voor ogen houden dat natuurkundigen streven naar de unificatie van QM en Algemene relativiteitstheorie, die onderling strijdig zijn. Dat streven is een moeizaam werkje.
LordDragon schreef:ook al mag dat in werkelijkheid wel zo zijn? dus heeft mnb gelijk? Dit is gewoon het gevolg van dynamica, vroeger was de qm er niet en nu is ie er wel. Wanneer het er nog niet was kon er niet over gedacht worden en nu het er wel is en er wordt over gedacht beinvloed dat wel het leven van mensen.
Houd hierbij goed voor ogen dat de QM niet in de plaats komt van de Klassieke Natuurkunde, maar er een uitbreiding van is (de Relativiteitstheorie ook, maar in een andere richting). De reden dat we QM in de dagelijkse praktijk zo vaak niet hoeven te gebruiken is dat de Klassieke Natuurkunde in zoveel gevallen een uitstekende benadering geeft - meer dan 99 %. Wat zullen we dan ingewikkeld gaan zitten rekenen?
Als ik wil weten wat de afstand van mijn huis naar mijn school is en de snelheid en de tijd ga meten geeft de Relativiteitstheorie nauwelijks nauwkeuriger resultaat dan afstand = snelheid maal tijd en dergelijke; het verschil zit een behoorlijk eind achter de komma.
Dat is de reden dat Sarnian de QM op zijn werk niet tegenkomt.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff