Devious schreef: Voor we überhaupt kunnen bepalen of dit 'God's' laatste eeuw is, lijkt het me belangrijk dat we van elkaar weten wat we precies verstaan onder 'God'.
Ik wil best mijn standpunt daarover bepalen, maar er gaat naar mijn mening iets vooraf aan de hele discussie. En dat is dat het dood verklaren van God ideologisch geladen is. Bij Nietzsche was het nog slechts een observatie, bij Marx zat er al een maakbaarheidsideaal in. Met het eerste heb ik geen probleem, met het tweede wel.
Religie (en ik vat dat op in de breedst mogelijke betekenis, dus met inbegrip van atheistische en vrijdenkers-levensbeschouwingen) is per defintie een individueel domein. En dat geldt dus ook voor het godsbeeld. De invulling daarvan hoeft helemaal niet uit het openbare domein geweert te worden, zolang maar duidelijk is dat er aan levensbeschouwing geen autoriteitsclaims ontleend kunnen worden.
'God is dood' als cultuur-historische observatie blijft binnen het individuele domein (ook als het publiek wordt uitgesproken) terwijl 'God is dood' als maakbaarheidideaal bestaat bij de gratie van een autoriteitsclaim. Het uitgangspunt is dat 'God is dood' of Sigers variant 'God gaat dood' niet alleen een individuele opvatting blijft, maar algemeen afgedwongen moet worden.

Wat is God? (ik zou graag een definitie willen en argumenten die de definitie bekrachtigen, dit is nodig zodat we weten waarover we van mening verschillen).
God is wat de gelovige er van maakt: allesomvattend, steunpillaar, kompas, iets, niets, een man met een baard. Omdat religie individueel domein is kan God elke vorm aannemen. De vorm van God is op zichzelf niet van groot maatschappelijk belang. De problemen rond Godsdienst beginnen pas op het moment dat er autoriteitsclaims gemaakt worden.
Voor mij persoonlijk is God een metafoor voor het geheel van alle dingen.

En nu we weten wat God is (?) komt de volgende stap. Hoe kunnen we weten of God bestaat?
We komen er nooit achter wat God is. De metaforen veranderen voortdurend.
Als metafoor bestaat God. Kijk maar naar de boekenkasten vol die er over geschreven zijn.

Is God (of geloof in god) verantwoordelijk voor onze moraal?

Zo ja, op welke wijze? Wat is de precieze werking van de 'god-kracht?' Is onze moraal 'ingeschapen'? Of is er iets dat van 'buitenaf' invloed uitoefent? Zo ja, op welke wijze?
God is niet verantwoordelijk voor de moraal, of is aanwezig als normerende bewaker van de moraal,
God IS de moraal. Dat we allerlei voorschriften optekenen in heilige boeken is niet omdat we 'Gods wil' willen
voorschrijven, maar omdat we het achteraf (met wisselend succes) proberen te
omschrijven.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann