Je haalt hier volgens mij wat dingen door elkaar. De een doet dit, de ander dat. Nu zeg jij, dat zo had kunnen zijn dat het anders was (omdat zij het doet, had hij het ook gekund). Alsof er een echte optie bestond, die ook daadwerkelijk verkozen had kunnen worden.
Ik denk dat die gedachte rammelt, omdat keuzes van (verschillende) individuen niet inwisselbaar zijn. Je brein als voorspel-CPU berekend allerlei mogelijke toekomstscenario's. Dat zijn de schijnbare opties - hoe het anders had kunnen lopen (als ik wil, kies, etc) - waardoor men denkt dat iets anders had kunnen gebeuren.
Prima verwoord in een ander topic door Socratoteles ;
Socratoteles schreef:Zeker, maar tenzij je je waagt aan de claim dat je een indeterministisch macro-systeem bent, is er slechts een enkele optie die je daadwerkelijk kunt kiezen. Met andere woorden, als we de tijd even terug zouden kunnen draaien, zou je - als alle initieele condities identiek zouden zijn - geen andere keus kunnen maken. Dat bedoel ik wanneer ik zeg dat er geen 'vrije wil' is. Maar wellicht ben je het met me eens dat dit genoeg vrijheid is voor een vrijdenker.