Solidariteit met mens, natuur en milieu

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Solidariteit met mens, natuur en milieu

Bericht door vegan-revolution »

lanier schreef:
Zo eng zou je vrijdenken kúnnen definiëren. De vraag is alleen of je daarmee wel compleet bent, want feitelijk zeg je dan dat nietsontziende, plunderende en moordende terroristen ook vrijdenkers kunnen zijn.
Dat moeten die mensen zelf weten. Ik associeer me niet met die mensen en ik denk niet dat die mensen zichzelf als vrijdenker zien.
Jij denkt van niet. Dat klinkt niet heel erg overtuigend.
lanier schreef:Ik denk ook niet dat anderen hen als vrijdenker zien.
Gaat het er dan niet om hierbij vast te leggen waarom dat niet zo is?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er zijn grenzen aan de hoeveelheid grond die je wereldwijd voor landbouw kunt gebruiken, dus kom je wat dat betreft onvermijdelijk voor de keuze te staan hoe je het efficiëntst met die beschikbare grond om kunt gaan. Aangezien gemiddeld gesproken voor dierlijke voeding meer landbouwgrond nodig is dan voor plantaardige voeding is er dus winst te behalen door een verschuiving van dierlijke voeding naar plantaardige voeding.
Er zijn ook grenzen aan de hoeveelheid mensen op aarde. Hoe gaan we 20 miljard mensen voeden? Ook al zie je af van dierlijke voeding, dan nog ben je afhankelijk van goede oogsten zodat mensen niet honger leiden. Dat kun je nooit uitbannen. Wat jij wil is zo efficiënt mogelijk omgaan met natuurlijke bronnen voor zoveel mogelijk mensen. Ik denk dat er gewoon teveel mensen zijn op aarde, maar op dat soort opmerkingen schijnt een taboe te rusten. In mijn ogen staat dierenleed voorop bij veganisten en niet welke grond geschikt zou moeten zijn voor mens of voor dier. Je probeert in harmonie te leven en dat betekent niet per definitie dat alles moet wijken voor de mens.
Jij denkt van niet. Dat klinkt niet heel erg overtuigend.
Kom op zeg, zoek een hobby! Dat jij dit zo meent te moeten interpreteren is jouw probleem en niet de mijne.
Ik zou zeggen schrijf er een boek over en stel voor dat het verplichte lectuur is voor mensen die menen zich vrijdenker te moeten noemen. Je MOET niks vastleggen, je MAG iets vastleggen. Daarnaast zal het me een worst zijn wie zich vrijdenker noemt en wie niet, ik lig er niet wakker van...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:
Er zijn grenzen aan de hoeveelheid grond die je wereldwijd voor landbouw kunt gebruiken, dus kom je wat dat betreft onvermijdelijk voor de keuze te staan hoe je het efficiëntst met die beschikbare grond om kunt gaan. Aangezien gemiddeld gesproken voor dierlijke voeding meer landbouwgrond nodig is dan voor plantaardige voeding is er dus winst te behalen door een verschuiving van dierlijke voeding naar plantaardige voeding.
Ik denk dat er gewoon teveel mensen zijn op aarde, maar op dat soort opmerkingen schijnt een taboe te rusten.
Wat mij betreft rust daar geen taboe op. De expanderende wereldbevolking is uiteraard op zichzelf een probleem. Door per persoon minder beslag te leggen op de koek, kun je bijdragen aan de vergroting van de gemiddelde welvaart. En in de welvarendste landen is het kindertal per gezin gemiddeld nog steeds het kleinst.
lanier schreef:
Je MOET niks vastleggen, je MAG iets vastleggen.
Heb ik het gehad over een moeten?
lanier schreef:Daarnaast zal het me een worst zijn wie zich vrijdenker noemt en wie niet, ik lig er niet wakker van...
OK. Duidelijk.
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:
vegan-revolution schreef:Mensen die zo'n verband wèl menen te kunnen leggen, houden er wat mij betreft nogal vreemde associaties op na.
Nee hoor, want zo probeer jij ook vrijdenkers te moeten kaderen, terwijl vrijdenkers zichzelf menen niet zo streng te moeten kaderen.
Ik meen niks te moeten kaderen, ik probeer hierover alleen maar redelijk van gedachten te wisselen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het begint er steeds meer op te lijken dat er geen eenduidige definitie is te vormen van wat een vrijdenker is. Daardoor wordt het wel een begrip dat als los zand aan elkaar hangt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

v.r schreef:Daarbij rijst dan de vraag welke factoren er aan bij kunnen dragen om zo'n toekomstige situatie te bereiken. Voorlopig hebben we nog te maken met de realiteit van een expanderende bevolking en dan is daarbij de vraag gerechtvaardigd hoe je ondertussen met die realiteit omgaat.
In gelatenheid proberend me in die machtige instinctmatige lichamelijkheid als lichaam drijvende te houden.
Al denkend en peinzend over jouw uitspraak,
Ik denk inderdaad dat kippen in iemands achtertuin niet het grootste probleem vormen. Je zou dan nog wel steeds de omzetting van plantaardig naar dierlijk voedsel een verspilling kunnen noemen.
me dan afvraag waarom wij het recht menen te hebben om ons daarbij buiten dat dierenrijk te plaatsen?

Dat wij (mensen) dat lichamelijk instinctief niet doen is evident omdat we (als zodanig) met handen en voeten gebonden zijn aan die ecologie, maar theoretisch gedacht (zichzelf beschouwend) op z'n minst zouden moeten matigen tot het aantal dat tot evenwichtiger situaties zou moeten leiden.
Maar dan de theorie de theorie laat en aanval op kippen zowel op de rest die ik eetbaar acht om drijvende te blijven. :D
vegan-revolution
Superposter

Kitty schreef:Het begint er steeds meer op te lijken dat er geen eenduidige definitie is te vormen van wat een vrijdenker is. Daardoor wordt het wel een begrip dat als los zand aan elkaar hangt.
Volgens mij waren we er tot nu toe in ieder geval wel op uit gekomen dat een vrijdenker iemand is die tenminste wars is van religieuze dogma's als absolute waarheden en dat een vrijdenker geen nietsontziende, moordende en plunderende terrorist is.
vegan-revolution
Superposter

fbs33 schreef:Al denkend en peinzend over jouw uitspraak,
vegan-revolution schreef:Ik denk inderdaad dat kippen in iemands achtertuin niet het grootste probleem vormen. Je zou dan nog wel steeds de omzetting van plantaardig naar dierlijk voedsel een verspilling kunnen noemen.
me dan afvraag waarom wij het recht menen te hebben om ons daarbij buiten dat dierenrijk te plaatsen?
Er zijn gelukkig nog steeds genoeg dieren die niet gefokt worden, zodat ik mij met deze uitspraak niet buiten het dierenrijk plaats. (Nog afgezien van het feit dat het in mijn ingewanden wemelt van de diertjes).

Het gaat wat mij betreft vooral om de schaalgrootte van het aantal dieren dat voor consumptiedoeleinden gehouden wordt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik meen niks te moeten kaderen, ik probeer hierover alleen maar redelijk van gedachten te wisselen.
Jij meent volgens mij het e.e.a. te moeten vastleggen als het om vrijdenkers gaat, terwijl vrijdenkers daar heel anders over denken. Ik snap ook niet waarom je telkens weer terugkomt op die terroristen; wat wil je nu zeggen? Dat vrijdenkers zwart op wit moeten zetten dat ze zich niet indentificeren met terroristen??? Kun je misschien voor mij dan een lijst samenstellen met mensen die volgens jou niet voldoen aan het profiel van een vrijdenker? Niet dat het mij iets uitmaakt, maar misschien dat het voor jezelf dan helderder is.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:
vegan-revolutian schreef:Ik meen niks te moeten kaderen, ik probeer hierover alleen maar redelijk van gedachten te wisselen.
Jij meent volgens mij het e.e.a. te moeten vastleggen als het om vrijdenkers gaat, terwijl vrijdenkers daar heel anders over denken.
Je zult in ieder geval tot een definitie van wat een vrijdenker is moeten komen, welke dat ook moge zijn. Anders wordt de term vrijdenker één groot vacuüm en kun je de term vrijdenker net zo goed schrappen.
lanier schreef:Ik snap ook niet waarom je telkens weer terugkomt op die terroristen; wat wil je nu zeggen? Dat vrijdenkers zwart op wit moeten zetten dat ze zich niet indentificeren met terroristen???
Dat was alleen maar bij wijze van voorbeeld om te illustreren dat je een vrijdenker waarschijnlijk in een ruimere context kunt plaatsen dan louter als iemand die geen religieuze dogma's aanhangt. Verder kun je er dan nog allerlei kanten mee uit in welke ruimere context je een vrijdenker dan zou kunnen plaatsen.

Voorlopig hanteer ik de definitie van vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, aangezien we ons hier op een gedeelte van het forum bevinden dat zich focust op De Vrije Gedachte.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 10 mar 2010 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat is er mis met deze omschrijving:

Onder een vrijdenker verstaan wij, de initiatiefnemers van deze site, een persoon die zijn of haar meningen vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat was alleen maar bij wijze van voorbeeld om te illustreren dat je een vrijdenker waarschijnlijk in een ruimere context kunt plaatsen dan louter als iemand die geen religieuze dogma's aanhangt. Verder kun je er dan nog allerlei kanten mee uit in welke ruimere context je een vrijdenker dan zou kunnen plaatsen.
Dat is onzin. Vrijdenkers leven in democratieën en binnen een democratie is geen ruimte voor terroristen. In niet-democratische landen gaan staat en religie hand in hand, dat is een gegeven. Dus voordat je weer met absurde voorbeelden komt, ga in eerste instantie uit van een democratische samenleving.
vegan-revolution
Superposter

Kitty schreef:Wat is er mis met deze omschrijving:

Onder een vrijdenker verstaan wij, de initiatiefnemers van deze site, een persoon die zijn of haar meningen vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof.
Op zichzelf niet veel, denk ik, als het gaat om het omschrijven van een deelaspect van het vrijdenken.
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:
Dat is onzin. Vrijdenkers leven in democratieën en binnen een democratie is geen ruimte voor terroristen. In niet-democratische landen gaan staat en religie hand in hand, dat is een gegeven. Dus voordat je weer met absurde voorbeelden komt, ga in eerste instantie uit van een democratische samenleving.
Het moet niet gekker worden .........

Wat dacht je van bijvoorbeeld de terroristische aanslag op de Twin Towers?

En ....... kunnen er geen individuele vrijdenkers in dictatoriaal geregeerde landen bestaan?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

at dacht je van bijvoorbeeld de terroristische aanslag op de Twin Towers?
Ach nee toch! Is die gepleegd door vrijdenkers! :shock:
Plaats reactie