Volgens mij is onlangs het parapsychologisch lab van princeton gesloten wegens gebrek aan bewijs.Ali schreef:Sliste de man met het lantaarntje...siger schreef: Misschien omdat je bewustzijn niet als een biologische functie beschouwt. Dan kan je natuurlijk nog lang zoeken.
De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.
The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter
- Berichten: 6347
- Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
- Locatie: Zuid Holland
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Wat gebeurt er met je bewustzijn na een hersenbloeding? Bij een trombose van de hersenstam treedt vaak een ernstige verstoring op van het bewustzijn.De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- collegavanerik
- Superposter
- Berichten: 6347
- Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
- Locatie: Zuid Holland
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
leestiplanier schreef:Wat gebeurt er met je bewustzijn na een hersenbloeding? Bij een trombose van de hersenstam treedt vaak een ernstige verstoring op van het bewustzijn.De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.

Onverklaarbaar bewoond
het wonderlijke domein van de hersenen
Auteur: Bert Keizer
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.htmlEen mens zit op een andere manier vast aan zijn hersenen dan aan bijvoorbeeld zijn benen of zijn galblaas. Wie zijn galblaas kwijtraakt, blijft als mens geheel aan dek. Maar wie een deel van zijn hersenen moet prijsgeven vanwege een ongeluk, een tumor of een bloeding, kan eindigen met een ernstig verdraaide versie van zichzelf. Een beschadigd brein betekent een beschadigde ziel.
Op zoek naar een dieper inzicht in de relatie tussen onze hersenen en onszelf, volgde arts en filosoof Bert Keizer gedurende enkele maanden een aantal hersenchirurgen en hun patiënten van zeer dichtbij. Patiënten beziet hij niet alleen als medische gevallen, maar in de eerste plaats als mensen, die te maken krijgen met onthutsende veranderingen. Hij schetst een levendig en uitermate realistisch beeld van hun lotgevallen, vol dialogen en filosofische terzijdes. Zijn collega's bewondert hij om hun durf en vaardigheid, maar hij stelt ze ook kritische vragen over de gevolgen van hun ingrepen.
Onverklaarbaar bewoond is een even belangwekkend als onthutsend relaas in de kenmerkendeKeizerstijl: nuchter en scherp, maar ook soepel, en met onnadrukkelijk mededogen.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Dat schijnt toch even anders te liggen...collegavanerik schreef:Volgens mij is onlangs het parapsychologisch lab van princeton gesloten wegens gebrek aan bewijs.Ali schreef: De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.

http://www.nytimes.com/2007/02/10/scien ... yt&emc=rss“For 28 years, we’ve done what we wanted to do, and there’s no reason to stay and generate more
of the same data,” said the laboratory’s founder, Robert G. Jahn, 76, former dean of Princeton’s engineering school and an emeritus professor. “If people don’t believe us after all the results we’ve produced, then they never will.”
At the PEAR offices this week, the staff worked amid boxes, piles of paper and a roll of bubble wrap as big as an oil drum. The random-event machines are headed for storage.
The study of telekinesis and related phenomena, Dr. Jahn (Dr. Jahn, one of the world’s foremost experts on jet propulsion, dus geen dombo)) said, will carry on.
“It’s time for a new era,” he said, “for someone to figure out what the implications of our results are for human culture, for future study, and — if the findings are correct — what they say about our basic scientific attitude.”
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Wat gebeurt er met een tv-uitzending als je beeldbuis springt?lanier schreef:Wat gebeurt er met je bewustzijn na een hersenbloeding? Bij een trombose van de hersenstam treedt vaak een ernstige verstoring op van het bewustzijn.De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.
- collegavanerik
- Superposter
- Berichten: 6347
- Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
- Locatie: Zuid Holland
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
ha, een quote-battleAli schreef:Dat schijnt toch even anders te liggen...collegavanerik schreef: Volgens mij is onlangs het parapsychologisch lab van princeton gesloten wegens gebrek aan bewijs.
http://www.nytimes.com/2007/02/10/scien ... yt&emc=rss“For 28 years, we’ve done what we wanted to do, and there’s no reason to stay and generate more
of the same data,” said the laboratory’s founder, Robert G. Jahn, 76, former dean of Princeton’s engineering school and an emeritus professor. “If people don’t believe us after all the results we’ve produced, then they never will.”
At the PEAR offices this week, the staff worked amid boxes, piles of paper and a roll of bubble wrap as big as an oil drum. The random-event machines are headed for storage.
The study of telekinesis and related phenomena, Dr. Jahn (Dr. Jahn, one of the world’s foremost experts on jet propulsion, dus geen dombo)) said, will carry on.
“It’s time for a new era,” he said, “for someone to figure out what the implications of our results are for human culture, for future study, and — if the findings are correct — what they say about our basic scientific attitude.”

http://www.skepdic.com/pear.html
Perhaps the most disconcerting thing about PEAR is the fact that suggestions by critics that should have been considered were routinely ignored. Physicist Bob Park reports, for example, that he suggested to Jahn two types of experiments that would have bypassed the main criticisms aimed at PEAR. Why not do a double-blind experiment? asked Park. Have a second RNG determine the task of the operator and do not let this determination be known to the one recording the results. This could have eliminated the charge of experimenter bias. Another experiment, however, could have eliminated most criticism. Park suggested that PEAR have operators try to use their minds to move a "state-of-the-art microbalance" (Park 2008, 138-139). A microbalance can make precise measurements on the order of a millionth of a gram. One doesn't need to be clairvoyant to figure out why this suggestion was never heeded.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Neen, een ander geluid uit het door jou eenzijdig aangehaalde artikel.collegavanerik schreef: ha, een quote-battle![]()
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Nog enkele pagina's samengevat uit hoofdstuk 3 van A Mind so Rare (Merlin Donald)
Als we eenmaal erkennen dat er een tussenliggend tijdstelsel van besef (awareness) bestaat, met een gelaagde structuur en met verschillende focuspunten, heeft ons ervaringsmodel niet langer de vorm van een losgekoppeld videoapparaat. Het lijkt dan op iets dat stabieler is, uitgebreid in tijd, samenhangend, complex, iets als een middeleeuws mysteriespel meer dan een moderne flightsimulator. Het is uiterst subtiel, met tal van overlappende betekenisschakeringen, langzaam voortschrijdend. Dit is het echte beseffen, verborgen achter de kleine levendige venstertjes van onze zintuigen.
Het feit dat we een enorm repertoire aan mentale operaties kunnen automatiseren, zoals autorijden, pianospelen en spreken, bewijst dat het menselijk bewustzijn bij machte is om zulke routines te installeren en hun volgorde te superviseren. Automatisatie is geen weerlegging van het bewustzijn, het is een van haar bijprodukten.
Een van de hardste feiten uit de kennispsychologie is de afwezigheid van bewijs voor onbewust leren.
Wiskunde, muziek, schrijven, spreken kunnen we niet opslaan in automatische modules (maw. kunnen we niet leren) zonder bewustzijn. Automatische bekwaamheden als taal bewijzen niet dat taal aangeboren is, of dat taal buiten het bewustzijn om gaat. Ze getuigen eerder van de belangrijke opbouwende rol die bewustzijn speelt voor kennis bij volwassenen.
Door deze supervisietaak van het bewustzijn te negeren, en te focussen op de beperkingen van senso-motorische prestaties, hebben de Hardliners ons beeld van het bewustzijn vertekend. Aan de andere kant hebben klinische neuropsychologen steeds een pragmatische kijk op bewustzijn bewaard. Ze hebben niet alleen de geschiedenis aan hun kant, maar, nog belangrijker tegenwoordig, ook de evolutietheorie. Een klinisch oordeel vergt dat men zijn eigen geest observeert, maar ook die van de patient. Deze "mindreading" gaat verder dan taal: soms zegt een stilte meer dan woorden. We doen dat zonder speciale opleiding, omdat onze sociale intelligentie meer ontwikkeld is bij ons dan bij andere primaten. Dit gaat zelfs zo ver, dat we onze eigen gedachten kunnen ontleden. Ook deze methode brengt risico's van subjectieve fouten mee, maar het is een onmisbaar gereedschap, zelfs in tests als oogonderzoek etc...
Ons lichaam is niet alleen het toneel voor bewuste ervaring, maar ook voor het geheugen. Verschillende wetenschappers, waaronder Lakoff maar vooral Antonio Damaso hebben hierover geschreven. Volgens Damaso is de lichaamshouding een van de belangrijkste geheugenmarkeringen ("somatische stempels"). Zo merken we ook onmiddellijk de kleinste verandering in de lichaamshouding van anderen.
Bewustzijn observeert en beoordeelt onze orientatie in tijd, ruimte en sociale omgeving. Het plaatst ons ook binnen een autobiografisch geheugen op verschillende niveaus. Ons besef is sterk afhankelijk van ons beeld van de wereld. De entiteit die door klinische psychologen bewustzijn genoemd wordt, construeert het verloop van iemands leven. Hierbij toont het bewustzijn zijn adaptieve waarde, omdat het met een langer tijdverloop en met een ruimere omgeving rekening houdt dan de onmiddellijke perceptie.
Als we eenmaal erkennen dat er een tussenliggend tijdstelsel van besef (awareness) bestaat, met een gelaagde structuur en met verschillende focuspunten, heeft ons ervaringsmodel niet langer de vorm van een losgekoppeld videoapparaat. Het lijkt dan op iets dat stabieler is, uitgebreid in tijd, samenhangend, complex, iets als een middeleeuws mysteriespel meer dan een moderne flightsimulator. Het is uiterst subtiel, met tal van overlappende betekenisschakeringen, langzaam voortschrijdend. Dit is het echte beseffen, verborgen achter de kleine levendige venstertjes van onze zintuigen.
Het feit dat we een enorm repertoire aan mentale operaties kunnen automatiseren, zoals autorijden, pianospelen en spreken, bewijst dat het menselijk bewustzijn bij machte is om zulke routines te installeren en hun volgorde te superviseren. Automatisatie is geen weerlegging van het bewustzijn, het is een van haar bijprodukten.
Een van de hardste feiten uit de kennispsychologie is de afwezigheid van bewijs voor onbewust leren.
Wiskunde, muziek, schrijven, spreken kunnen we niet opslaan in automatische modules (maw. kunnen we niet leren) zonder bewustzijn. Automatische bekwaamheden als taal bewijzen niet dat taal aangeboren is, of dat taal buiten het bewustzijn om gaat. Ze getuigen eerder van de belangrijke opbouwende rol die bewustzijn speelt voor kennis bij volwassenen.
Door deze supervisietaak van het bewustzijn te negeren, en te focussen op de beperkingen van senso-motorische prestaties, hebben de Hardliners ons beeld van het bewustzijn vertekend. Aan de andere kant hebben klinische neuropsychologen steeds een pragmatische kijk op bewustzijn bewaard. Ze hebben niet alleen de geschiedenis aan hun kant, maar, nog belangrijker tegenwoordig, ook de evolutietheorie. Een klinisch oordeel vergt dat men zijn eigen geest observeert, maar ook die van de patient. Deze "mindreading" gaat verder dan taal: soms zegt een stilte meer dan woorden. We doen dat zonder speciale opleiding, omdat onze sociale intelligentie meer ontwikkeld is bij ons dan bij andere primaten. Dit gaat zelfs zo ver, dat we onze eigen gedachten kunnen ontleden. Ook deze methode brengt risico's van subjectieve fouten mee, maar het is een onmisbaar gereedschap, zelfs in tests als oogonderzoek etc...
Ons lichaam is niet alleen het toneel voor bewuste ervaring, maar ook voor het geheugen. Verschillende wetenschappers, waaronder Lakoff maar vooral Antonio Damaso hebben hierover geschreven. Volgens Damaso is de lichaamshouding een van de belangrijkste geheugenmarkeringen ("somatische stempels"). Zo merken we ook onmiddellijk de kleinste verandering in de lichaamshouding van anderen.
Bewustzijn observeert en beoordeelt onze orientatie in tijd, ruimte en sociale omgeving. Het plaatst ons ook binnen een autobiografisch geheugen op verschillende niveaus. Ons besef is sterk afhankelijk van ons beeld van de wereld. De entiteit die door klinische psychologen bewustzijn genoemd wordt, construeert het verloop van iemands leven. Hierbij toont het bewustzijn zijn adaptieve waarde, omdat het met een langer tijdverloop en met een ruimere omgeving rekening houdt dan de onmiddellijke perceptie.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Je bedoelt dat bewustzijn electronisch is?Ali schreef:Wat gebeurt er met een tv-uitzending als je beeldbuis springt?
- collegavanerik
- Superposter
- Berichten: 6347
- Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
- Locatie: Zuid Holland
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
foute vraag: wat gebeurt er met een tv uitzending als de zendmast door de bliksem wordt geraakt?siger schreef:Je bedoelt dat bewustzijn electronisch is?Ali schreef:Wat gebeurt er met een tv-uitzending als je beeldbuis springt?


5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Het was vergelijkender wijs bedoeld.siger schreef:Je bedoelt dat bewustzijn electronisch is?Ali schreef:Wat gebeurt er met een tv-uitzending als je beeldbuis springt?
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Maar dan ondersteep je met die vergelijking toch dat het bewustzijn een materieel ding is?Ali schreef:Het was vergelijkenderwijs bedoeld.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Ali schreef:De talrijke bijzondere ervaringen die mensen kunnen hebben maken het erg lastig een biologische basis voor bewustzijn te veronderstellen.
Uit onverdachte hoek : Jessica Utts is een hard-core believer ! : http://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_UttsWith Brenda Dunne, Robert Jahn established the Princeton Engineering Anomalies Research Lab in 1979 following an undergraduate project to study the low-level psychokinetic effects on electronic random event generators. Over the last 25 years and more, Jahn and Dunne have created a wealth of small-scale, statistically significant results that suggest direct causal relationships between subjects' intention and otherwise random results. Statistical flaws were discovered in these results by others in the parapsychological community.[1]
......
1 Critique of the Pear Remote-Viewing Experiments by George P. Hansen, Jessica Utts, and Betty Markwich, Journal of Parapsychology, Vol 56, No. 2, June 1992, pp 97-113
Robert Jahn mag dus op de gigantische schroothoop van psy-pseudo-bewijs, samen met al de rest !
Restant : noppes om het materialisme tegen te spreken !
Digit
Wat is, IS !
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Ali,
Je had minstens wat over Merlin Donald, dat hier eerder met links werd aangegeven, na te lezen.
Dan had je kunnen zien dat Donald zich er zeer van bewust is dat er geen sluitende verklaring voor bewustzijn is. Hij spant zich in om bekende zaken op een andere wijze te rangschikken en hoopt daarbij dat die oefening vruchtbaar zal zijn.
Dat je zonder enige onderbouwing de discussie weer eens dwarsscheeps probeert te rammen met de nergens op slaande suggestie dat bewustzijn zonder de grijze massa tussen de oren kan is gewoon zonde.
Lees dat boek van Donald eens en je zult zien dat hij talloze voorbeelden aanhaalt van bijzondere ervaringen. En dan heel precies en niet met zomaar een veeg. Hij is zich dus bewust van de soort voorbeelden waar jij zonder ze verder te specificeren, als "krachtig tegenargument" naar wijst.
Eerst lezen en dan tekeer gaan tegen iets wat al is afgevangen.
Mocht je een alternatieve optie willen inbrengen dan is die optie beter in een nieuw topic te vangen:
"Ali's buitenmaterieel bewustzijn"
Goed te onderscheiden svp van Sheldrake zijn morfogenetische velden en de fantasie van Van Lommel, het bestaan in een hiernamaals, of in geval van reïncarnatie; een bestaan in het hiervoormaals.
Ik vind het echt jammer als de oorsprong van dit topic verloren zou gaan; maar misschien ben je daar op uit ?
Roeland
Je had minstens wat over Merlin Donald, dat hier eerder met links werd aangegeven, na te lezen.
Dan had je kunnen zien dat Donald zich er zeer van bewust is dat er geen sluitende verklaring voor bewustzijn is. Hij spant zich in om bekende zaken op een andere wijze te rangschikken en hoopt daarbij dat die oefening vruchtbaar zal zijn.
Dat je zonder enige onderbouwing de discussie weer eens dwarsscheeps probeert te rammen met de nergens op slaande suggestie dat bewustzijn zonder de grijze massa tussen de oren kan is gewoon zonde.
Lees dat boek van Donald eens en je zult zien dat hij talloze voorbeelden aanhaalt van bijzondere ervaringen. En dan heel precies en niet met zomaar een veeg. Hij is zich dus bewust van de soort voorbeelden waar jij zonder ze verder te specificeren, als "krachtig tegenargument" naar wijst.
Eerst lezen en dan tekeer gaan tegen iets wat al is afgevangen.
Mocht je een alternatieve optie willen inbrengen dan is die optie beter in een nieuw topic te vangen:
"Ali's buitenmaterieel bewustzijn"
Goed te onderscheiden svp van Sheldrake zijn morfogenetische velden en de fantasie van Van Lommel, het bestaan in een hiernamaals, of in geval van reïncarnatie; een bestaan in het hiervoormaals.
Ik vind het echt jammer als de oorsprong van dit topic verloren zou gaan; maar misschien ben je daar op uit ?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.
Wat is in een naam? En... zo wat?siger schreef:Maar dan ondersteep je met die vergelijking toch dat het bewustzijn een materieel ding is?Ali schreef:Het was vergelijkenderwijs bedoeld.